Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2021-09-04, 18:17
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
jag föreslår att du tittar på urtavlan som man gör med klockor istället - det är sällan man kör bil på dem. poängen är visaren går medsols runt en axel, medan en bil kör motsols runt en rondell/axel.

använd rätt terminologi så blir det bra.

och du blinkar ej när du följer en fil oavsett om den går kurvigt, rakt eller runt en rondell, utan först då du lämnar filen.
Man blinkar obligstoriskt vid utfart ur CPL.
Man blinkar obligatoriskt vid filbyte.

Är CPL flerfilig,så utför man väl filbyte om man ger sig in i den vänstra filen?

Det är knappast straffbart att blinka vänster några meter till i CPL,om man ska till 3:e,eller senare utfart och givetvis blinkar höger vid filbyte och utfart ur CPL.
(Det ger dock,rätt utfört,extra/tydlig information till de som ämnar åka in i CPL från motsatta sidan.Många större fordons förare,ser över rondellen vad en bil signalerar redan vid/innan infart i CPL och kan anpassa sin färd bättre,för allas "trevnad".)

Att blinka vänster tills man kommit hela vägen hem,är FEL.

Att inte blinka alls,är FEL.

🙂
2021-09-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren

Är CPL flerfilig,så utför man väl filbyte om man ger sig in i den vänstra filen?

Det är knappast straffbart att blinka vänster några meter till i CPL,om man ska till 3:e,eller senare utfart och givetvis blinkar höger vid filbyte och utfart ur CPL.
(Det ger dock,rätt utfört,extra/tydlig information till de som ämnar åka in i CPL från motsatta sidan.Många större fordons förare,ser över rondellen vad en bil signalerar redan vid/innan infart i CPL och kan anpassa sin färd bättre,för allas "trevnad".)

Att blinka vänster tills man kommit hela vägen hem,är FEL.

Att inte blinka alls,är FEL.

🙂
Mina fetningar. Byte till vänster fil skall städse föregås av blinkgivning, men den är oftast genomförd redan innan cpl, är cpl tvåfilig så är normalt anslutningsvägarna det också.

Att se över rondellen är sällan möjligt annat än i relativt små cpl, ej sällan är rondellen så byggd med växtlighet att sikten över saknas helt även om du befinner dig något högre upp.
2021-09-04, 19:12
Citat:
jag föreslår att du tittar på urtavlan som man gör med klockor istället - det är sällan man kör bil på dem. poängen är visaren går medsols runt en axel, medan en bil kör motsols runt en rondell/axel.

använd rätt terminologi så blir det bra.

och du blinkar ej när du följer en fil oavsett om den går kurvigt, rakt eller runt en rondell, utan först då du lämnar filen.

Oavsett vad så tycker jag det är skumt att blinka vänster i en rondell..
Man blinkar när man ska ut
2021-09-04, 21:15
Medlem
Scalpings avatar
Citat:

ja, läste du öht vad jag skrev?

* utfart - ja, du blinkar givetvis eftersom du byter fil som jag skrev

* filbyte - ja man byter fil och alltså blinkers som jag skrev.

filerna runt en rondell är cirkulära och går bara åt ett håll, så att blinka för att man bara följer filen är bara dumt och lika konstigt som att göra det på motorvägen eller annan raksträcka.
2021-09-04, 21:20
Medlem
skillnads avatar
Kan någon förklara poängen med att blinka när man åker ur rondellen, när det redan är försent för andra att göra ett val. För det är väl det som reglerna föreskriver?
2021-09-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Filk? filk åker runt i rondellen hur svårt kan det vara att förstå på en skala?

På en tiogradig skala skulle jag säga tio. Helt omöjligt att gissa om en bil tänker svänga eller inte.
Har du några fler färdigheter än tankeläsning? Själv kan jag rabbla nästan hela alfabetet baklänges men det hjälper ju inte när jag ska gissa om en bil ska svänga eller inte…
2021-09-04, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillnad
Kan någon förklara poängen med att blinka när man åker ur rondellen, när det redan är försent för andra att göra ett val. För det är väl det som reglerna föreskriver?

Poängen är nog att man ska blinka i god tid för att visa sin avsikt, inte just när man gjort svängen. Då är det för sent.
2021-09-04, 23:15
Medlem
skillnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pylonem12
Poängen är nog att man ska blinka i god tid för att visa sin avsikt, inte just när man gjort svängen. Då är det för sent.
Jo, precis. Jag hörde dock på radion för ett tag sedan någon kärring som tydligen var expert på reglerna i rondellkörning. Hon sade ofattbart nog att man bara skall blinka när man åker ur rondellen. Som om man inte behöver blinka om man inte åker ut rondellen. Vad fan är det för dumheter.
2021-09-04, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pylonem12
På en tiogradig skala skulle jag säga tio. Helt omöjligt att gissa om en bil tänker svänga eller inte.
Har du några fler färdigheter än tankeläsning? Själv kan jag rabbla nästan hela alfabetet baklänges men det hjälper ju inte när jag ska gissa om en bil ska svänga eller inte…

Så du ser inte vart han styr då, alla som inte blinkar kan läsa trafiken utan några som helst problem. i en rondell är det väldigt korta ledtider på att blinka så de orkar inte folk som inte behöver det på invägen heller för att dom ska fatta..
2021-09-05, 12:50
Medlem
orvarens avatar
Citat:
ja, läste du öht vad jag skrev?

* utfart - ja, du blinkar givetvis eftersom du byter fil som jag skrev

* filbyte - ja man byter fil och alltså blinkers som jag skrev.

filerna runt en rondell är cirkulära och går bara åt ett håll, så att blinka för att man bara följer filen är bara dumt och lika konstigt som att göra det på motorvägen eller annan raksträcka.
Längs motorvägen står det ofta många som vill åka in...och i vänsterfilen på motorvägen ligger man bara när man kör om långsammare fordon,om det inte är väldigt mycket trafik..man ligger ju inte i vänsterfilen på motorväg för att man ska ta tredje,eller senare avfart?
Senast redigerad av orvaren 2021-09-05 kl. 13:05.
2021-09-05, 13:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Så du ser inte vart han styr då, alla som inte blinkar kan läsa trafiken utan några som helst problem. i en rondell är det väldigt korta ledtider på att blinka så de orkar inte folk som inte behöver det på invägen heller för att dom ska fatta..
Så då är det upp till mig att avgöra när jag kan ge mig in i CPL'en med ett större/långsammare fordon och då ingen blinkers ges åt något håll,så är valet bromsa eller åka genom lastbil/buss..

Bromsa är rekommenderat,då det inte är tillåtet att köra på andra fordon hur man behagar.

Bli inte irriterade nästa gång ett tungt fordon åker "rätt in" framför er när ni inte blinkar..

I de flesta CPL'er här,kan man utan svårigheter se till andra sidan över rondellen,så en vänsterblink kan underlätta för er själva,då en lastbil med släp inte behöver åka in "framför" er..

Jag förstår inte varför man INTE vill använda blinkers?
Är det o-coolt att blinka?
Är det bara töntar som blinkar?
Är man totalt värdelös på att köra?
Något måste det ju vara?

Jag skrattar åt mig själv när jag åker till svärmor långt ute på landet,när jag ska svänga in på gården,från en liten grusväg det knappt går att mötas på,så blinkar jag...VARJE GÅNG!!😄😄
2021-09-05, 13:08
Medlem
Citat:
Så då är det upp till mig att avgöra när jag kan ge mig in i CPL'en med ett större/långsammare fordon och då ingen blinkers ges åt något håll,så är valet bromsa eller åka genom lastbil/buss..

Bromsa är rekommenderat,då det inte är tillåtet att köra på andra fordon hur man behagar.

Bli inte irriterade nästa gång ett tungt fordon åker "rätt in" framför er när ni inte blinkar..

I de flesta CPL'er här,kan man utan svårigheter se till andra sidan över rondellen,så en vänsterblink kan underlätta för er själva,då en lastbil med släp inte behöver åka in "framför" er..

Jag förstår inte varför man INTE vill använda blinkers?
Är det o-coolt att blinka?
Är det bara töntar som blinkar?
Är man totalt värdelös på att köra?
Något måste det ju vara?

Jag skrattar åt mig själv när jag åker till svärmor långt ute på landet,när jag ska svänga in på gården,från en liten grusväg det knappt går att mötas på,så blinkar jag...VARJE GÅNG!!😄😄

Förstår att du skrattar åt dig själv, det är inte speciellt manligt att använda blinkers överhuvudtaget. Man gör det när det behövs och det gör det inte i rondeller för där fyller dom ingen som helst funktion. Sen är du säkert typen som inte vågar köra även om nån blinkar utan står och glor ändå...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in