2019-03-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Sluta tro på en felaktig översättning. Själ och ande är INTE samma ord på originalspråket hebreiska. Det är uppenbart att du är förhärdad i sinnet, en oandlig individ som inte förmår ta emot det som kommer från Guds ande.

Jak 3:15
Sådan vishet kommer inte från ovan utan är jordisk, oandlig, demonisk.

Kanske samma ord kanske inte men inte enligt lexikon
Citera
2019-03-18, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
Kanske samma ord kanske inte men inte enligt lexikon
Varför lyssnar du inte till sanningen? Hebreiskan har olika ord för själ (nefesh) och ande (ruach). Och ruach är din tankeförmåga.
Citera
2019-03-18, 10:11
Medlem
Citat:
Varför lyssnar du inte till sanningen? Hebreiskan har olika ord för själ (nefesh) och ande (ruach). Och ruach är din tankeförmåga.

Jag följer Gud och det kan stämma att dem har olika namn för beläggen men jag följer bara det som är säkert för bibeln har fabricerats jag känner inte det som är dolt för människor inte heller säger jag se jag är en ängel jag följer det som är uppenbarat

Jakobs brev 4:3-4
Ni ber, men får ingenting därför att ni ber illa; ni vill bara tillfredsställa era begär.
Ni trolösa vet ni inte att vänskap med världen betyder fiendeskap med Gud? Den som vill vara vän med världen är fiende med Gud.

Att fabricera saker så att det ska passa in med omgivningens fröjder. Det är världen som ska anpassa sig efter Guds lagar inte Guds lagar med skapelsen.
Citera
2019-03-18, 10:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"10Och han kallade folket till sig och sade till dem: »Hören och förstån. 11Icke vad som går in i munnen orenar människan, men vad som går ut ifrån munnen, det orenar människan.»

12Då trädde hans lärjungar fram och sade till honom: »Vet du, att när fariséerna hörde det du nu sade, var det för dem en stötesten?» 13Men han svarade och sade: »Var planta som min himmelske Fader icke har planterat skall ryckas upp med rötterna. 14Frågen icke efter dem. De äro blinda ledare; och om en blind leder en blind, så falla de båda i gropen.»

15Då tog Petrus till orda och sade till honom: »Uttyd för oss detta bildliga tal.» 16Han sade: »Ären då också I ännu utan förstånd? 17Insen I icke att allt som går in i munnen, det går ned i buken och har sin naturliga utgång? 18Men vad som går ut ifrån munnen, det kommer från hjärtat, och det är detta som orenar människan. 19Ty från hjärtat komma onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd, hädelse. 20Det är detta som orenar människan; men att äta med otvagna händer, det orenar icke människan.»"

Så vad är då Herrens bröd? Grundat på det du själv säger utgår anden i människan från hennes hjärta, och det är riktigt, men vi talar väl inte tungomål inför utomstående? Vad för hjälp har den som känner igen Gud av det? Ska en utomstående höra Gud ibland oss om vi talar i tungomål? Subaruu har ju rätt i det han har fått från Gud!

Jesu lära är att all makt är Sonen given, och att vi därför ska predika evangelium.
Citera
2019-03-18, 10:18
Medlem
Vi muslimer säger Inshallah (om Gud vill)

Jackobsbrev 4:13-16

Ni säger: "Idag eller imorgon skall vi fara till den eller den staden och stanna där ett år och stanna där ett år och göra goda affärer", ni vet inte hur ert liv blir imorgon. Ni är en dimma som syns en kort stund och sedan försvinner.

Ni borde säga: "Om Herren vill får vi leva och göra det eller det."
Istället är ni övermodiga och skrytsamma. Allt sådant skryt är av ondo.
Citera
2019-03-18, 10:22
Medlem
Citat:

Ni säger: "Idag eller imorgon skall vi fara till den eller den staden och stanna där ett år och stanna där ett år och göra goda affärer", ni vet inte hur ert liv blir imorgon. Ni är en dimma som syns en kort stund och sedan försvinner.

Det verkar som du njuter av att vara slav?
Citera
2019-03-18, 10:24
Medlem
Citat:
Jag följer Gud och det kan stämma att dem har olika namn för beläggen men jag följer bara det som är säkert för bibeln har fabricerats jag känner inte det som är dolt för människor inte heller säger jag se jag är en ängel jag följer det som är uppenbarat

Jakobs brev 4:3-4
Ni ber, men får ingenting därför att ni ber illa; ni vill bara tillfredsställa era begär.
Ni trolösa vet ni inte att vänskap med världen betyder fiendeskap med Gud? Den som vill vara vän med världen är fiende med Gud.

Att fabricera saker så att det ska passa in med omgivningens fröjder. Det är världen som ska anpassa sig efter Guds lagar inte Guds lagar med skapelsen.
Olika namn för beläggen? Vad ska det betyda? Lär dig svenska. Jag är inte den som fabricerat några bevis, jag talar bara om för dig att hebreiskan har olika ord för själ och ande, och då ska inte du ändra på det och säga att anden är själen för att det står så i ett svenskt lexikon.
Citera
2019-03-18, 10:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Sluta tro på en felaktig översättning. Själ och ande är INTE samma ord på originalspråket hebreiska. Det är uppenbart att du är förhärdad i sinnet, en oandlig individ som inte förmår ta emot det som kommer från Guds ande.

Jak 3:15
Sådan vishet kommer inte från ovan utan är jordisk, oandlig, demonisk.
" 8Men tungan kan ingen människa tämja; ett oroligt och ont ting är den, och full av dödande gift. 9Med den välsigna vi Herren och Fadern, och med den förbanna vi människorna, som äro skapade till att vara Gud lika. 10Ja, från en och samma mun utgå välsignelse och förbannelse. Så bör det icke vara, mina bröder. 11Icke giver väl en källa från en och samma åder både sött och bittert vatten? 12Mina bröder, icke kan väl ett fikonträd bära oliver eller ett vinträd fikon? Lika litet kan en salt källa giva sött vatten.

13Finnes bland eder någon vis och förståndig man, så må han, i visligt saktmod, genom sin goda vandel låta se de gärningar som hövas en sådan man. 14Om I åter i edra hjärtan hysen bitter avund och ären genstridiga, då mån I icke förhäva eder och ljuga, i strid mot sanningen. 15Sådan »vishet» kommer icke ned ovanifrån, utan är av jorden och tillhör de »själiska» människorna, ja, de onda andarna. 16Ty där avund och genstridighet råda, där råder oordning och allt vad ont är. 17Men den vishet som kommer ovanifrån är först och främst ren, vidare fridsam, foglig och mild, full av barmhärtighet och andra goda frukter, fri ifrån tvivel, fri ifrån skrymtan. 18Och rättfärdighetens frukt kommer av en sådd i frid, dem till del som hålla frid."
https://sv.bibelsite.com/swe/james/3.htm

Så står det.
Citera
2019-03-18, 10:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Det är samma budskap, som leder oss till Guds rike där Guds Smorde är kung för evigt. Messias betyder smord.
Citera
2019-03-18, 10:31
Medlem
Det är ju meningen att folket skulle följa Jesu och han fick göra tecken och under med Guds tillstånd men all makt och ära till kommer Gud. För även om profeterna har sänts för att leda så har dem underdonerat sig Guds vilja.

apg 12:23 Men i samma ögonblick slog honom en ängel från Herren för att han inte gav Gud äran, och han blev uppäten av maskar och dog
Citera
2019-03-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är samma budskap, som leder oss till Guds rike där Guds Smorde är kung för evigt. Messias betyder smord.

Ja genom att vi håller buden. Den ända konungen som finns är Gud för det är han som bestämmer och har slutgiltiga avgörandet! Men förstår vad du menar
Citera
2019-03-18, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Muslimer utför vissa rörelser vid bön. Bönens olika rörelser i Bibeln:

Om Jesus: "Han gick lite längre bort, och kastade sig till marken och bad" (Bibeln Matteus 26:39)

Om Moses: "Då böjde Mose sig med hast ned mot jorden och tillbad" (Bibeln Andra Moseboken 34:8 )

Om Moses och Aron: "Men Mose och Aron gick bort från församlingen till uppenbarelsetältets ingång och föll ned på sina ansikten" (Bibeln Fjärde Moseboken 20:6)

Om Abraham: "Då föll Abraham ned på sitt ansikte…"(Bibeln Första Moseboken 17:3)

Om Joshua: "Då föll Josua ned till jorden på sitt ansikte och bugade sig…" (Bibeln Joshua 5:14)

Om Ezra och folket: "Och de böjde sig ned och tillbad Herren med ansiktet mot jorden"(Bibeln Nehemiah 8:6)

"Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta händer, utan vrede och utan förbehåll" (Bibeln 1 Timotheosbrevet 2:8 )

"Elia hukade sig ned mot jorden och sänkte sitt ansikte mellan sina knän" (Bibeln Första Konungaboken 18:42)

"Och Herren talade till Mose och sade: "Gå bort från denna menighet, så skall jag i ett ögonblick förgöra dem." Då föll de ned på sina ansikten. "(Bibeln Fjärde Moseboken 16:44-45)

Muslimer hälsar varandra med "Assalamu Alaikum", vilket betyder-"frid vare med dig" - Jesus hälsade på samma sätt:

"Medan de ännu talade, stod han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: "Frid över er!" (Bibeln Lukas 24:36)

"Stig in i huset med en fridshälsning" (Bibeln Matteus 10:12)

Muslimer använder sig ofta av uttrycket -"Insha-Allah" vilket betyder -"om Gud vill" - även dessa ord finner vi i bibeln:

"Ni vet inte hur ert liv blir imorgon. Ni är en dimma som syns en kort stund och sedan försvinner. Ni borde säga: "Om Herren Vill, får vi leva och göra det eller det." (Bibeln Jakob 4:14-15)

Att be från gryningen till kvällen - muslimer ber fem gånger per dygn -i bibeln kan vi läsa följande:

"Från solens uppgång ända till dess nedgång må Herrens namn vara höglovat" (Bibeln Psaltaren 113:3)

Att be under vissa tider på dagen - muslimer ber vid speciella tidpunkter:

"Petrus och Johannes gick upp till templet, vid tiden för eftermiddagsbönen" (Apostlagärningarna 3:1)

"Den som verkligen är änka och ensamstående har satt sitt hopp till Gud och upphör inte att be och åkalla både dag och natt." (Bibeln Första Timotheosbrevet 5:5)

"Skulle då inte Gud låta sina utvalda få sin rätt, när de ropar till honom dag och natt? Skulle han låta dem vänta?" (Bibeln Lukas 18:7)

Muslimer tvagar (på arabiska wudo) sig inför bön. Bibeln berättar följande:

"Och Mose och Aron och hans söner tvättade senare sina händer och fötter med vatten ur det. Så ofta de skulle gå in i uppenbarelsetältet eller träda fram till altaret, tvättade de sig, så som Herren hade befallt Mose." (Bibeln Andra Moseboken 40:31-32)

"De som låter inviga sig och rena sig till gudstjänst i lustgårdar, anförda av en som står där i mitten…" (Bibeln Jesaja 66:17)

"I Bibeln nämns Bönens hus"-detta översatt till arabiska blir Masjid och på svenska moske

"Och han sade till dem: Det står skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus…" (Bibeln Matteus 21:13)

"…Ty mitt hus skall kallas ett bönehus för allt folk." (Bibeln Jesaja 56:7)

"Och han sade till dem: "Det står skrivet: "Mitt hus skall kallas ett bönens hus. Men ni gör det till ett rövarnäste." (Bibeln Matteus 21:13)

Muslimer fastar månaden Ramadan och uppmuntras till frivillig fasta. Fasta föreskrivs även i Bibeln:

"När han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han till slut hungrig" (Bibeln Matteus 4:2)

"Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade" (Bibeln Matteus 5:6)

"När ni fastar, se då inte dystra ut som hycklarna, som vanställer sitt utseende för att människorna skall se att de fastar….."(Bibeln Matteus 6:16-18 )

"Och jag lät där vid Ahavaströmmen, utlysa en fasta, för att vi skulle ödmjuka oss inför vår Gud…" (Bibeln Esra 8:21)

I uppslagsdelen i Bibeln kan man läsa följande: "Den enskilde kunde också fasta frivilligt i nytestamentlig tid vanligen på måndagar och torsdagar. Att göra detta varje vecka blev ett tecken på särskild sträng fromhet. (Bibeln Lukas 18:12)

Muslimer uppmanas till allmosor (sadaqa) -välgörenhet. I Bibeln kan vi läsa följande:

"Var noga med att inte utföra era fromma gärningar i människornas åsyn, för att de skall lägga märke till er. Annars har ni ingen lön att vänta hos er fader i himmelen. När du ger allmosor, låt då inte stöta i basun för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna för att människorna skall prisa dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön. Nej, när du ger allmosor, låt då inte vänstra handen veta vad den högra gör. Ge din allmosa i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda belöna dig." (Bibeln Matteus 6:1-4)

Muslimer äter inte griskött, blod eller självdöda djur. Bibeln förbjuder också det.

"Svinet, ty det har visserligen klövar, men det idisslar inte, det skall gälla för er som orent. Av dessa djurs kött ska ni inte äta, inte heller skall ni röra vid deras döda kroppar" (Bibeln Femte Moseboken 14:8 )

Längre ned i samma kapitel vers 21 kan man läsa följande: "Ni skall inte äta något självdött. Åt främlingen som bor inom dina portar må du ge sådant och han må äta det. Eller också må du sälja det åt en utlänning…???

"…de som äter svinkött och annan styggelse, ja, också möss, de skall allesammans förgås, säger Herren." (Bibeln Jesaja 66:17)

"svinet, ty det har väl klövar och har dem helkluvna, men de idisslar inte, det skall gälla för er som orent." (Bibeln Tredje Moseboken 11:7)

"…avhålla sig från sådant som har orenats genom avgudadyrkan och från otukt, köttet av kvävda djur och blod." (Bibeln Apostlagärningarna 15:20)

"Du skall endast vara ståndaktig att inte förtära blodet. Ty blodet är själen, och själen skall du inte förtära med köttet. Du skall inte förtära det. Du skall hälla ut det på jorden som vatten." (Bibeln Femte Moseboken 12:23-24)

"Och om någon av Israels hus eller av främlingarna som bor bland dem, förtär något blod, så skall jag vända mitt ansikte mot honom som förtär blodet och utrota honom ur hans folk" (Bibeln Tredje Moseboken 17:10)

"Och inget blod skall ni förtära, varken av fåglar eller av boskap, var ni än är bosatta. Var och en som förtär något blod han skall utrotas ur sin släkt." (Bibeln Tredje Moseboken 7:26-27)

Det är förbjudet för muslimer att dricka alkohol. I Bibeln förklaras tydligt varför.

"Lösaktighet och vin och must tar bort förståndet" (Bibeln Hosea 4:11)

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Ingen som lever i otukt eller av avguderi eller hor eller homosexualitet, i tjuvaktighet och själviskhet, ingen som dricker, som är ovettig och utsuger andra- ingen sådan får ärva Guds rike (Bibeln Första Korinthierbrevet 6:9-10)

I Islam är det förbjudet med ränta. Bibeln förbjuder också ränta.

"Lånar du pengar åt någon fattig hos dig bland mitt folk, så skall du inte handla mot honom som en ockrare. Ni skall inte lägga på honom någon ränta" (Bibeln Andra Moseboken 22:25)

"Du ska inte ta någon ränta av din broder, varken på pengar eller på livsmedel eller på något annat som man kan ta ränta på" (Bibeln Femte Moseboken 23:19)

"Och skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp tillbaka." Bibeln (Lukas 6:34)

"…ockrar och tar ränta - skulle då denne få leva? Nej, han skall inte få leva, utan eftersom han bedriver sådana styggelser, skall han straffas med döden. Hans blod skall komma över honom." (Bibeln Hesekiel 18:13)

Jag tror bara att du är hjärntvättad och inte har förstått att islam kom lååångt efter Jesus!
Och det många muslimer missat är att Mohammed var en präst. Bara någon dag fick han lust att skriva en bok och för att hjärntvätta folk och skapa en "religion.

Tror han blev utkastad som präst och därför ville hämnas. Eftersom han var en präst så var det väl en sjäkvklarhet att sno från Bibeln. Det kankse du fattar nu 😌

Vakna lilla gubben.. och väck alla som är hjärntvättad som dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in