2019-03-14, 15:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
Mohammeds förnamn är nämnt i bibeln
Det betyder han är helt underbar (Lovely).

Solomon 5:16

"Hikko Mamittakim we kullo Muhammadim Zehdoodeh wa Zehraee Bayna Jerusalem."

Du vet det inte, men det du säger är att Muhammed är "Guds sju andar" enligt Bibeln.

Du har inte studerat Bibeln, utan återger bara vad människor sagt till dig. Studera Bibeln först och återkom sedan!
Citera
2019-03-14, 15:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Al-hajj:73. MÄNNISKOR! Hör på den liknelse, som här framställs [för er]: de som ni anropar i Guds ställe kommer aldrig att kunna skapa [ens] en fluga, även om de förenar [alla sina krafter] för [att åstadkomma] detta. Och om en fluga stjäl något från dem, kan de inte ta det ifrån denna [fluga]. Lika maktlös är den bedjande som den till vilken bönen ställs!
Det stämmer. Koranen har rätt, och du förstår det inte. Koranen är Guds Ord, men få hör Gud. Koranen, liksom allt Guds ord, är nedsänd på perfekt språk. "Himmelska" kan det kallas, eftersom det är perfekt oavsett jordiskt språk.

Åter igen:
Läs Bibeln först, återkom sedan!
Senast redigerad av LadySweden 2019-03-14 kl. 15:50.
Citera
2019-03-14, 16:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
varför ber inte kristna på knä åtminstone? Vad har gjort att man frångått det om det är som du säger, så som kristna ska be?
(Muslimer ber på sina knän med ansiktet mot marken)
Vi har vårt liv med Kristus "i det fördolda".
"»Tagen eder till vara för att öva eder rättfärdighet inför människorna, för att bliva sedda av dem; annars haven I ingen lön hos eder Fader, som är i himmelen.

Därför, när du giver en allmosa, så låt icke stöta i basun för dig, såsom skrymtarna göra i synagogorna och på gatorna, för att de skola bliva prisade av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön. Nej, när du giver en allmosa, låt då din vänstra hand icke få veta vad den högra gör, så att din allmosa gives i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig.

Och när I bedjen, skolen I icke vara såsom skrymtarna, vilka gärna stå i synagogorna och i gathörnen och bedja, för att bliva sedda av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön. Nej, när du vill bedja, gå då in i din kammare, och stäng igen din dörr, och bed till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig."
(Matt 6:1-6)

Hur jag ber, om jag ber, är mellan mig och Gud- inte för att synas för dig eller andra. Därför vet du inte om jag ber och hur, men Gud vet.
Citera
2019-03-14, 16:22
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det stämmer. Koranen har rätt, och du förstår det inte. Koranen är Guds Ord, men få hör Gud. Koranen, liksom allt Guds ord, är nedsänd på perfekt språk. "Himmelska" kan det kallas, eftersom det är perfekt oavsett jordiskt språk.

Åter igen:
Läs Bibeln först, återkom sedan!

Vilken sida står du på egentligen ? Är Jesus Guds son för dig eller är du muslim ? Blev bara nyfiken.
Citera
2019-03-14, 16:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
Vilken sida står du på egentligen ? Är Jesus Guds son för dig eller är du muslim ? Blev bara nyfiken.
Jag tror helt på Bibelns budskap.

Jesus är Gud och människa, eller mer specifikt:
Gud och Lammet, Gud och Messias. Någon annan Gud finns inte, och ingen annan Messias heller.

Han är Guds Son, eftersom Han är den levande Gudens avbild förstfödd före allt skapat... men Jesus är inte avlad som människor avlar. Gud är odelbar, och kan omöjligt avskiljas från sig själv som i att Gud skulle ha avlat en son.
Citera
2019-03-14, 18:14
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Det är fabricerat genom översättningar

Koranen hävdar att Allah inte kan ha en son utan gemål, men att Maria hade en son utan gemål.
Hur skulle en son [ha fötts] åt Honom, himlarnas och jordens Skapare, när ingen ledsagerska har funnits vid Hans sida - Han som har skapat allt och har kunskap om allt
Surah 6:101 (Boskap)

Hon sade: "Hur skulle jag, som ingen man har rört, kunna få en son? Jag har aldrig fört ett lösaktigt liv!"
[Ängeln] svarade: ”Det skall bli [som jag har sagt]. Din Herre säger: 'Detta är lätt för Mig och [det sker] för att han skall bli ett tecken för människorna och [en symbol för] Vår nåd. Så har [Vi] beslutat!'”
Surah 19:20-21 (Maria)
Varför kan Allah göra någonting med en människa, som han inte kan göra för sig själv? Begränsar det inte hans allmakt?
Citera
2019-03-14, 18:20
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Koranen hävdar att Allah inte kan ha en son utan gemål, men att Maria hade en son utan gemål.
Hur skulle en son [ha fötts] åt Honom, himlarnas och jordens Skapare, när ingen ledsagerska har funnits vid Hans sida - Han som har skapat allt och har kunskap om allt
Surah 6:101 (Boskap)

Hon sade: "Hur skulle jag, som ingen man har rört, kunna få en son? Jag har aldrig fört ett lösaktigt liv!"
[Ängeln] svarade: ”Det skall bli [som jag har sagt]. Din Herre säger: 'Detta är lätt för Mig och [det sker] för att han skall bli ett tecken för människorna och [en symbol för] Vår nåd. Så har [Vi] beslutat!'”
Surah 19:20-21 (Maria)
Varför kan Allah göra någonting med en människa, som han inte kan göra för sig själv? Begränsar det inte hans allmakt?

du pratar precis som om han fanns i verkligheten, vilket han inte gör. Den levande Guden nås endast via Jesus Kristus.
Citera
2019-03-14, 18:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Joh 16:7

Men jag säger er san*ning*en: det är för ert bästa som jag lämnar er. Ty om jag in*te lämnar er kom*mer in*te Hjälpa*ren till er. Men när jag går skall jag sända ho*nom till er
Hjälparen är den duva Jesus skapade av lera. Guds ande är Människoson. Gud skapade människan av lera, och Hans ande är nu av samma essens, dvs Människosonen (Messias) är Gud. Det är Guds ande som leder oss till Gud, och den har Guds vishet själv gjort.
Därför kunde inte DHA komma till oss syndare innan Herren var förhärligad, dvs innan Hans verk var fullgjort.

Duvan är genom hela Bibeln en bild av Den Helige Ande.
Citera
2019-03-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Då har han helt fel. Jesus har aldrig sagt det enligt NT, men Fadern har bestämt att det ska vara så.

Joh 5:41
Människors ära vill jag inte ha,

Men...

Joh 5:23
för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.

Så vi ska ära Sonen som Gud, precis som vi ärar Fadern som Gud. Och det är Fadern som har bestämt att det ska vara så.

4Han (Jesus) har blivit lika mycket mäktigare än änglarna som det namn han har fått i arv är förmer än deras. 5Ty aldrig har Gud sagt till någon ängel:

Du är min son,
jag har fött dig i dag,
eller:

Jag skall vara hans fader,
och han skall vara min son.
6Och när han låter sin förstfödde son träda in i världen säger han:

Alla Guds änglar skall hylla honom.

8om Sonen däremot:

Din tron, o Gud,
består i evigheters evighet,
och rättens spira är din kungaspira.
9 Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar.

Så Fadern kallar Sonen Gud. Med likar menas faktiskt änglarna, vilket bevisar att Sonen är en av Guds skapelser.

Man ska ära alla Guds proferer det är inget nytt. Den som förnekar Guds profeter har inte det eviga livet utan elden. Det var inte Gud som födde han utan Maria

Surat Az-Zumar 39:3
لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لَاصْطَفَىٰ مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ سُبْحَانَهُ ۖ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ

3. Om Gud vill ha en son kan han välja vem han vill i hela sin skapelse. Stor är Han i Sin härlighet, Gud, den Ende, som härskar över allt med oinskränkt makt.

Alltså exempel som att adoptera, omfamna, uppfostra

Det vi har problem med är att Jesus inte blivit avlad utan mirakalöst genom Guds barmhärtighet ha blivit till
Om Gud vill att något ska bli till säger han endast var och det är som han skapade himlarna och jorden

https://youtu.be/0S_A9ERJWN0
Citera
2019-03-15, 12:13
Medlem
I bibeln kallas alla Guds profeter för Guds söner men det menas inte avlat utan utvalt möjligtvis men dem är fortfarande Guds tjänare
Citera
2019-03-15, 12:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Luk 22:63-71 Männen som be*va*ka*de Je*sus slog ho*nom och gjor*de narr av ho*nom. De band för ögo*nen på ho*nom och sa*de: ”Vi*sa oss nu att du är pro*fet. Vem var det som slog dig?” Och de öste glåpord över ho*nom

Matteus 7:21*"Inte skall var och en som säger Herre, Herre till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja."

( inte den som kallar mig herre kommer in i paradiset utan den som gör Guds vilja)

Matt 26:39 Han gick li*te läng*re bort, kas*ta*de sig till mar*ken och bad: ”Fa*der, låt den*na bäga*re gå förbi mig, om det är möjligt. Men in*te som jag vill, ut*an som du vill.” ( inte Jesus vilja utan Guds)

”Eli, Eli, lema sabachtani?” (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?). (Matt 27:46)

Om Jesus är Gud vem är det han ber till? Och varför ska han säga min Gud varför har du övergivit mig om han är..

Och skulle detta demonstrera att Jesus var muslim eller inte? I så fall hur?
Senast redigerad av Bogomil 2019-03-15 kl. 12:25.
Citera
2019-03-15, 12:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Känns som att många i den här tråden helt missat poängen.

Inom Islam ser man Jesus som en profet, den största utöver Mohammed t.om.
Inom Kristendomen ser man Jesus som messias och därmed Guds son.

Muslimer anser självfallet att Jesus tillhör Islam (precis som alla tidigare profeter) medan kristna anser att han tillhör kristendomen.

Knappast någon revolutionerande tanke det här.

Problemet är, att en del kristna anser att islam har annekterat Jesus helt utan legitim anledning. (Jag är själv inte kristen, men jag är också kritisk till islams Jesus-annektering).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in