2019-03-17, 15:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är alltså två delar. Att födas av vatten är den INRE människan, att förändra oönskade personlighetsdrag.

Joh 4:14
Men den som dricker av det vatten jag ger honom blir aldrig mer törstig. Det vatten jag ger blir en källa i (inuti, ditt inre) honom, med ett flöde som ger evigt liv.

Att födas av Anden gäller ditt YTTRE, dvs kroppen, och den förvandlingen sker först vid uppståndelsen, när vi föds av Anden.

"5Who is he that overcometh the world, but he that believeth that Jesus is the Son of God? 6This is he that came by water and blood, even Jesus Christ; not by water only, but by water and blood. And it is the Spirit that beareth witness, because the Spirit is truth. 7For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one. 8And there are three that bear witness in earth, the spirit, and the water, and the blood: and these three agree in one."
https://sv.bibelsite.com/kjv/1_john/5.htm

Himmelriket finns invärtes mig, där Kristi Ande är. Han bor i mitt hjärta, som Han gjort till sitt tempel. Jorden är det naturliga, utvärtes.

Det finnes en som vittnar på jorden som är sannfärdig, och det är anden. Anden är utgjuten på jorden. Nu hade jag önskat att kunna hålla mig till ett annat språk än detta, men då saken plötsligt övergick i lärosatser poängterar jag det ändå, för en är vår lärare om vi hör Honom.
Citera
2019-03-17, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"5Who is he that overcometh the world, but he that believeth that Jesus is the Son of God? 6This is he that came by water and blood, even Jesus Christ; not by water only, but by water and blood. And it is the Spirit that beareth witness, because the Spirit is truth. 7For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one. 8And there are three that bear witness in earth, the spirit, and the water, and the blood: and these three agree in one."

Himmelriket finns invärtes mig, där Kristi Ande är. Han bor i mitt hjärta, som Han gjort till sitt tempel. Jorden är det naturliga, utvärtes.

Det finnes en som vittnar på jorden som är sannfärdig, och det är anden. Anden är utgjuten på jorden. Nu hade jag önskat att kunna hålla mig till ett annat språk än detta, men då saken plötsligt övergick i lärosatser poängterar jag det ändå, för en är vår lärare om vi hör Honom.
1Joh 5 handlar om vilka som vittnar om evangeliet från himlen, och det är förstås de som nämns.

Du måste lära dig läsa för du svamlar. När Jesus sa att Guds rike finns inom oss menade han Guds ande. Guds ande är nämligen den första gåva vi får så vi får känna på den kommande ordningens krafter.

Rom 8:23
Och till och med vi, som har fått Anden som en första gåva,

Heb 6
4Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande 5och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter,

Nu svamlar du igen. Jorden är inte ditt yttre. Kroppen är ditt yttre, och kroppen förvandlas till en ande vid uppståndelsen. Det är vad skriften säger, och håll dig till skriften. Ditt svammel är lite för mycket new age.
Citera
2019-03-17, 16:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

"10Och om någon av Israels hus, eller av främlingarna som bo ibland dem, förtär något blod, så skall jag vända mitt ansikte mot honom som förtär blodet och utrota honom ur hans folk. 11Ty allt kötts själ är i blodet, och jag har givit eder det till altaret, till att bringa försoning för edra själar; ty blodet är det som bringar försoning, genom själen som är däri.
----------------------
14Ty så är det med allt kötts själ, att blodet är det som innehåller själen; därför säger jag till Israels barn: I skolen icke förtära något kötts blod. Ty blodet är allt kötts själ; var och en som förtär det skall utrotas. "
https://sv.bibelsite.com/swe/leviticus/17.htm
Citera
2019-03-17, 18:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"10Och om någon av Israels hus, eller av främlingarna som bo ibland dem, förtär något blod, så skall jag vända mitt ansikte mot honom som förtär blodet och utrota honom ur hans folk. 11Ty allt kötts själ är i blodet, och jag har givit eder det till altaret, till att bringa försoning för edra själar; ty blodet är det som bringar försoning, genom själen som är däri.
----------------------
14Ty så är det med allt kötts själ, att blodet är det som innehåller själen; därför säger jag till Israels barn: I skolen icke förtära något kötts blod. Ty blodet är allt kötts själ; var och en som förtär det skall utrotas. "
https://sv.bibelsite.com/swe/leviticus/17.htm
"5När sedan lärjungarna foro åstad, över till andra stranden, hade de förgätit att taga med sig bröd. 6Och Jesus sade till dem: »Sen till, att I tagen eder till vara för fariséernas och sadducéernas surdeg.» 7Då talade de med varandra och sade: »Det är därför att vi icke hava tagit med oss bröd.» 8Men när Jesus märkte detta, sade han: »I klentrogne, varför talen I eder emellan om att I icke haven bröd med eder? 9Förstån I ännu ingenting? Och kommen I icke ihåg de fem bröden åt de fem tusen, och huru många korgar I då togen upp? 10Ej heller de sju bröden åt de fyra tusen, och huru många korgar I då togen upp? 11Huru kommer det då till, att I icke förstån att det ej var om bröd som jag talade till eder? Tagen eder till vara för fariséernas och sadducéernas surdeg.» 12Då förstodo de att det icke var för surdeg i bröd som han hade bjudit dem att taga sig till vara, utan för fariséernas och sadducéernas lära."

"1Men en huvudpunkt i vad vi vilja säga är detta: Vi hava en överstepräst som sitter på högra sidan om Majestätets tron i himmelen, 2för att göra tjänst i det allraheligaste, i det sannskyldiga tabernaklet, vilket Herren har upprättat, och icke någon människa." (Heb 8)

"26Medan de nu åto, tog Jesus ett bröd och välsignade det och bröt det och gav åt lärjungarna och sade: »Tagen och äten; detta är min lekamen.» 27Och han tog en kalk och tackade Gud och gav åt dem och sade: »Dricken härav alla; 28ty detta är mitt blod, förbundsblodet, som varder utgjutet för många till syndernas förlåtelse. 29Och jag säger eder: Härefter skall jag icke mer dricka av det som kommer från vinträd, förrän på den dag då jag dricker det nytt med eder i min Faders rike.»"

"Låtom oss därför hålla högtid, icke med gammal surdeg, icke med elakhetens och ondskans surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd." (1 Kor 5:8)
Citera
2019-03-18, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Rom 8
12Vi har alltså skyldigheter, bröder, men inte mot köttet, inte att leva efter vår köttsliga natur. 13Om ni lever på det sättet kommer ni att dö, men om ni med (er egen) ande dödar kroppens gärningar skall ni leva. 14Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. 15Ni har inte fått en ande (Guds) som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen; ni har fått en ande (Guds) som ger söners rätt så att vi kan ropa: ”Abba! Fader!” 16Anden (Guds) själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn.

Människan har en egen ande, som inte är Guds ande. Vi LEDS av guds ande, vi STYRS inte av Guds ande. Men vår hjärna (tankeförmåga, ande) STYR kroppen, och vi kan döda kroppens gärningar (begär) med självdisciplin. Det är inte s att Guds ande tvingar oss till någonting, för Gud vill att vi ska göra goda gärningar av egen fri vilja. Så Guds ande uppmanar oss genom anden (tankar eller den som hör Guds röst Heb 3:3) att göra rätt val, den STYR inte. Annars hade faktiskt Gud varit ansvarig för allt vi gör, gott som ont.

Våran själ ( roh ) känner vi ofta av med hjärtat.

Vår hjärna tar emot information som sedan leder till handlingar. Det finns god informaton som kommer från Gud och goda osynliga väsen sen finns det dålig information som kommer från dåliga osynliga väsen.
Gud har pratat med oss till våra hjärtan när vi var små. Om det skett genom änglar eller genom att inge oss kärlek vet jag inte, jag vet heller inte om anden är en ny skapelse troligt vis inte då anden är i vår kropp. Jag är inte Gud jag stöder mig på koranen för vet att den är från Gud och är oförändrad. Bibeln kan jag också läsa men är lite försiktig andra lagt sig i och ändrat i den så det är synd.
Citera
2019-03-18, 07:15
Medlem
Sen har vi utöver det vår egna tankeförmåga
Citera
2019-03-18, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231

Vår hjärna tar emot information som sedan leder till handlingar. Det finns god informaton som kommer från Gud och goda osynliga väsen sen finns det dålig information som kommer från dåliga osynliga väsen.
Gud har pratat med oss till våra hjärtan när vi var små. Om det skett genom änglar eller genom att inge oss kärlek vet jag inte, jag vet heller inte om anden är en ny skapelse troligt vis inte då anden är i vår kropp. Jag är inte Gud jag stöder mig på koranen för vet att den är från Gud och är oförändrad. Bibeln kan jag också läsa men är lite försiktig andra lagt sig i och ändrat i den så det är synd.
Är hjärtat en metafor för något i dessa sammanhang?
I så fall; vad?
Citera
2019-03-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är hjärtat en metafor för något i dessa sammanhang?
I så fall; vad?

Med hjärtat kan du ofta känna av saker som ex. Guds närhet, kärlek
Citera
2019-03-18, 07:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

"Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty därifrån utgår livet."
https://sv.bibelsite.com/proverbs/4-23.htm

"Men vad som går ut ifrån munnen, det kommer från hjärtat, och det är detta som orenar människan. Ty från hjärtat komma onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, tjuveri, falskt vittnesbörd, hädelse." (Jesus Kristus svarar fariséerna i Matt 15:18-19)
https://sv.bibelsite.com/swe/matthew/15.htm
Citera
2019-03-18, 07:44
Medlem
Citat:
Med hjärtat kan du ofta känna av saker som ex. Guds närhet, kärlek
Hjärtat pumpar blod. Med ”känner”, menar du att det slår fortare?
Kan folk som bytt hjärta helt plötsligt ”få en ny religion”?
Citera
2019-03-18, 07:51
Medlem
Citat:

Sluta tro på en felaktig översättning. Själ och ande är INTE samma ord på originalspråket hebreiska. Det är uppenbart att du är förhärdad i sinnet, en oandlig individ som inte förmår ta emot det som kommer från Guds ande.

Jak 3:15
Sådan vishet kommer inte från ovan utan är jordisk, oandlig, demonisk.
Citera
2019-03-18, 08:39
Medlem
Citat:
https://youtu.be/nQWFzMvCfLE

<3

Mäktig låt, tack för den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto