Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
"10Och om någon av Israels hus, eller av främlingarna som bo ibland dem, förtär något blod, så skall
jag vända mitt ansikte mot honom som förtär blodet och utrota honom ur hans folk. 11Ty allt kötts själ är i blodet, och jag har givit eder det till altaret, till att bringa försoning för edra själar; ty blodet är det som bringar försoning, genom själen som är däri.
----------------------
14Ty så är det med allt kötts själ, att blodet är det som innehåller själen; därför säger jag till Israels barn: I skolen icke förtära något kötts blod. Ty blodet är allt kötts själ; var och en som förtär det skall utrotas. "
https://sv.bibelsite.com/swe/leviticus/17.htm
"5När sedan lärjungarna foro åstad, över till andra stranden, hade
de förgätit att taga med sig bröd. 6Och Jesus sade till dem: »Sen till, att I tagen eder till vara för fariséernas och sadducéernas surdeg.» 7Då talade de med varandra och sade: »Det är därför att vi icke hava tagit med oss bröd.» 8Men när Jesus märkte detta, sade han:
»I klentrogne, varför talen I eder emellan om att I icke haven bröd med eder? 9Förstån I ännu ingenting? Och kommen I icke ihåg de fem bröden åt de fem tusen, och huru många korgar I då togen upp? 10Ej heller de sju bröden åt de fyra tusen, och huru många korgar I då togen upp? 11Huru kommer det då till, att I icke förstån att det ej var om bröd som jag talade till eder? Tagen eder till vara för fariséernas och sadducéernas surdeg.»
12Då förstodo de att det icke var för surdeg i bröd som han hade bjudit dem att taga sig till vara, utan för fariséernas och sadducéernas lära."
"1Men en huvudpunkt i vad vi vilja säga är detta: Vi hava en överstepräst som sitter på högra sidan om Majestätets tron i himmelen, 2
för att göra tjänst i det allraheligaste, i det sannskyldiga tabernaklet, vilket Herren har upprättat, och icke någon människa." (Heb 8)
"26Medan de nu åto, tog Jesus
ett bröd och välsignade det och bröt det och gav åt lärjungarna och sade: »Tagen och äten;
detta är min lekamen.» 27Och han tog en kalk och tackade Gud och gav åt dem och sade: »Dricken härav alla; 28ty detta är mitt blod, förbundsblodet, som varder utgjutet för många till syndernas förlåtelse.
29Och jag säger eder: Härefter skall jag icke mer dricka av det som kommer från vinträd, förrän på den dag då jag dricker det nytt med eder i min Faders rike.»"
"Låtom oss därför hålla högtid, icke med gammal surdeg, icke med elakhetens och ondskans surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade bröd." (1 Kor 5:8)