2019-03-12, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swagyolo420
Mycket vettigt svar, jag ska ha detta i åtanke för framtiden. Jag vill inte på studs bara byta rakt av och diversifiera eftersom jag haft fonderna i knappa 3 månader. Kollade upp min fördelning just nu och där är mycket Sverige,47% närmar bestämt men sen är där ju ca 16% USA, 20% Asien + Asien tillväxt. Så absolut lär jag ha detta i åtanke och jag har screenshottat ditt inlägg också för att ha som inspiration när det möjligen börjar bli dags för omplacering.

Tackar djupt för ditt utförliga svar.

Jag skulle nog själv inte känna mig bekväm med så mkt Sverige som 50%, dock finns det "experter" som kan mkt mer än mig och menar att man som svensk bör ha allt i Sverige, vilket jag inte alls håller med om, dock har Sveriges börs i princip gått bäst historiskt och kanske fortsätter göra det men eftersom inte en jävel på riktigt vet hur framtiden blir så tror jag på att sprida riskerna. Själv delar jag upp aktiedelen av portföljen på ca 50% global, 25% Asien och 25% Sverige. Absolut viktigaste fördelningen som till typ ca 80% eller nåt sånt kommer bestämma din avkastning är dock fördelningen mellan aktier och räntor, alltså hur tungt du ligger i aktier. Det jag kommit fram till genom att läst massa studier osv är att 70-80% aktier både under sparfasen och pensionsfasen är det optimala.
Citera
2019-03-12, 20:08
Medlem
Profaxs avatar
Sitter som jag skrev tidigare med en fördelning på 50/50 LF global & LF tillväxt. Har gått upp 13% i år och det känns spontant positivt. Dock verkar det som att det mesta återhämtar sig sedan början av året.

Någon som sitter på fonder/upplägg som gått avsevärt bättre än 13% i år?
Citera
2019-03-13, 08:57
Medlem
swagyolo420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
On du eftersöker mer risk och diversifiering bör du dock skippa globalfonden.
Just globalfonder har en relativt usel riskjusterad avkastning i jämförelse med resten och är en fond som historiskt backat runt 30% samtidigt som dessa har sämst avkastning av alla indexfonder. Det utgör således en risk man får snålt med betalt för.

Om du vill vara global och få det något mindre oviktat samt ha något högre risk som du pratar om vore en enklare fördelning:
20% USA
20% Sverige
-
20% Asien
20% Tillväxtmarknader
-
20% Övrigt (t ex Spiltan Investmentbolag)

Indelningarna ovan är för att gruppera fonderna efter geografisk region.
Västvärlden och öst samt något annat.

Om du eftersöker ännu mer risk byt ut Sverige mot svenska småbolag och Spiltan Invest mot fastigheter.

Om du eftersöker mer spridning bör du också möjligtvis titta på portföljfördelningar som inte endast utgörs av ett enda tillgångsslag (aktieindex). Bland dessa hittar du t ex klassiker som t ex fastigheter och guld.

Fick igenomkikat noggrant vad som är placerat vart på fonderna och egentligen skulle jag bara behöva byta ut globalfonden mot en USA fond för att ha ”nästan” den geografiska diversifieringen som du beskriver ovan, saknas. Skaffa en fond till där jag letar tillväxtmarknader också. Finns det globala fonder som handhar tillväxtmarknader tro eller det kanske inte är så hett.

Tänkte ge det månaden ut med dessa fonder och möjligen byta Avanza Global mot SPP Aktiefond USA, samt ta med en fond för tillväxtmarknader.
Citera
2019-03-13, 10:39
Medlem
Citat:
Fick igenomkikat noggrant vad som är placerat vart på fonderna och egentligen skulle jag bara behöva byta ut globalfonden mot en USA fond för att ha ”nästan” den geografiska diversifieringen som du beskriver ovan, saknas. Skaffa en fond till där jag letar tillväxtmarknader också. Finns det globala fonder som handhar tillväxtmarknader tro eller det kanske inte är så hett.

Tänkte ge det månaden ut med dessa fonder och möjligen byta Avanza Global mot SPP Aktiefond USA, samt ta med en fond för tillväxtmarknader.

Spp global har med det
Citera
2019-03-13, 10:44
Medlem
swagyolo420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Spp global har med det

Alright, då kikar jag på den, men var det inte globalfonder som var hög risk / dålig avkastning historiskt sett ?

Eller kanske bara gäller Avanza Global möjligen ? Bara fortsätt skriv jag suger åt mig allt som svaras här 😄
Citera
2019-03-13, 11:02
Medlem
Sitter och kikar igenom min tjänstepension (som jag har rätt dålig koll på) som jag har via Avanza.
En stor del av tjänstepension landar i Danske Invest Global Index SA med en avgift på 0.55%.
Finns det någon anledning till att jag inte skulle byta till tex Avanza Global som har en betydligt lägre avgift?
Citera
2019-03-13, 17:38
Medlem
Citat:
Alright, då kikar jag på den, men var det inte globalfonder som var hög risk / dålig avkastning historiskt sett ?

Eller kanske bara gäller Avanza Global möjligen ? Bara fortsätt skriv jag suger åt mig allt som svaras här 😄
Jag kör inte med ren globalfond längre utan har 30% i spp USA. Många tycker att man inte bör investera allt i samma pott, vilket det nu blir iom att jag inte får med varken Europa eller Japan. Men faktumet är att en globalfond består av 65% USA (eftersom USA är världens största ekonomi) så jag resonerar väl som så att; varför inte köra med en ren USA fond istället för en globalfond?

Statistiskt sett så har USA fonderna haft betydligt högre avkastning än globalfonderna. 368% mot 255%. Men det är klart, historisk avkastning ger ingen garanti för framtida investeringar.
Senast redigerad av SweDutch 2019-03-13 kl. 17:41.
Citera
2019-03-13, 19:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Ja, precis. Inga större förändringar egentligen, det är mer tänket bakom som är förändringen.

För tillväxtmarknader har du t ex Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Indexnära. Det finns ett par andra på samma tema. Skillnaden mellan tillväxtmarknader och Asien är att vad som är en tillväxtmarknad, som namnet antyder, förändras med tiden.

Fint, ingen idé att stressa. Låt det sjunka in och utvärdera eller spendera tiden med att läsa mer konkreta fördelningar och alla hur och varför bakom dessa.
Citera
2019-03-13, 21:28
Medlem
EthanMarss avatar
Vad tror ni om att gå in i Tundra Pakistan just nu? Har varit en kraftig nedgång i fonden och frågan är om den kommer återhämta sig i närtid?
Citera
2019-03-14, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.L
Sitter och kikar igenom min tjänstepension (som jag har rätt dålig koll på) som jag har via Avanza.
En stor del av tjänstepension landar i Danske Invest Global Index SA med en avgift på 0.55%.
Finns det någon anledning till att jag inte skulle byta till tex Avanza Global som har en betydligt lägre avgift?

Finns ingen anledning att inte byta till Avanza global nej
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Jag kör inte med ren globalfond längre utan har 30% i spp USA. Många tycker att man inte bör investera allt i samma pott, vilket det nu blir iom att jag inte får med varken Europa eller Japan. Men faktumet är att en globalfond består av 65% USA (eftersom USA är världens största ekonomi) så jag resonerar väl som så att; varför inte köra med en ren USA fond istället för en globalfond?

Statistiskt sett så har USA fonderna haft betydligt högre avkastning än globalfonderna. 368% mot 255%. Men det är klart, historisk avkastning ger ingen garanti för framtida investeringar.

Ja USA har gått bättre än Europa så inga konstigheter och som du säger är det inget som betyder att det kommer fortsätta eller inte.

En del vill ha det enkelt med få fonder och en del vill ha en per land/region spelar ingen roll så länge man är nöjd. Själv kör jag med Avanza global och lör aldrig byta ut den

Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
Vad tror ni om att gå in i Tundra Pakistan just nu? Har varit en kraftig nedgång i fonden och frågan är om den kommer återhämta sig i närtid?

Ingen som kan svara på den frågan tycker du ska hålla dig till billiga indexfonder istället. Access Asien är perfekt för Asien annars LF tillväxt för lite mer bredd, dock lite dyrare. Lycka till
Citera
2019-03-14, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars

Det har varit en kraftig nedgång länge. Pakistan ligger ganska risigt till får nödlån av IMF nu. Kanske leder till reformer som lyfter ekonomin?

Tundra Pakistan är den ändå fond som ligger minus på mitt isk och jag gick in vid kraftig nedgång. Jag hade mer tur med Turkiet om vi säger så ;-)

Skulle dock vara oerhört försiktig med att investera större belopp där; Turkiet är ett betydligt mer politiskt stabilt land! Är ingen expert så ta mina råd med en nypa salt.
Citera
2019-03-14, 07:59
Medlem
Slängde om lite i PPM portföljen precis.

AP7 Såfa: 40%
DNB GLobal Indeks: 20%
DNB Teknologi: 20%
Länsförsäkringar Fastighetsfond: 20%

Nu till mina frågor. Vad tror ni om denna fördelning? Initialt hade jag ett 100% innehav i AP7 men ville diversifiera mig något. Jag kommer säkert att ändra lite till under tidens lopp. En annan sak jag tänker på är att avgifterna är såklart högre. De ligger väl på ca 1,5% på de tre sistnämnda, är det en smula högt eller vad ska man tänka där?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in