2019-03-11, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inzoe
Tänkte på de förut, känns som de kanske är bättre med mer spridning, så byter nog där. Hur tror du dessa fonder kan fungera för mitt ändamål?
4-5 år känns väldigt hög risk. Minsta sparhorisont bör vara på 10+ år.
Citera
2019-03-11, 22:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swagyolo420
Drog igång denna månaden med en 30-års horisont för mig och frugan. Ca 10k pumpas in i dessa varje månad och så får vi se, kanske omplacering på några efter varje år men helst hade jag velat att de sitter och jäser i 30 år med injektioner på 2500 i varje fond per månad.

Avanza Global 25%
Avanza Zero 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%
Swedbank Robur Asienfond 25%

Kul procentandelar och så, men kan du motivera varför fördelningen ser ut som den gör?
Vad är det du bygger detta på?
Citera
2019-03-11, 23:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inzoe
Tänkte på de förut, känns som de kanske är bättre med mer spridning, så byter nog där. Hur tror du dessa fonder kan fungera för mitt ändamål?

Om du inte tydligt kan motivera din fördelning är det dessvärre ett tydligt tecken på att du behöver tänka lite till eller läsa lite mer. Bör inte ta överdrivet lång tid, det finns gott om resurser eller folk som är villiga att svara på frågor.

Ett hett tips att börja med är att tänka dig att du sitter med 1 miljon kronor i dina val (eller mer om du är något mer välbeställd).
Efter detta tänk dig att din avkastning på tre månader står på -20%, du har förlorat 250 000 kr. Hur skulle du känna dig då och när tror du på riktigt att du inte skulle känna dig riktigt bekväm? Vid hur mycket minus? 5%, 10%...40%?

Ta sedan det du tror och dra bort 5% (de flesta har orealistiska förväntningar på hur mycket stryk de tål). Hitta sedan någon typ av fördelning som historiskt inte har gått back mer än detta värde.

Här på Flashback är det annars vanligt att räntefonder blir väldigt hett att prata om redan när index backat med 10% (folk blir nervösa). Trots detta ser man folk med fördelningar som historiskt backat 30-40% under vissa perioder.
Senast redigerad av sinewave 2019-03-11 kl. 23:14.
Citera
2019-03-11, 23:41
Medlem
SEB Sverige Indexfond (haft den i 11 år snart)
Skandia TIME Global (sen i somras)
T Rowe Price Large Cap Growth (sen i somras)

Nöjd med SEB Sverige Indexfond. Jag månadssparar. Låg förvaltningsavgift även man inte får någon aktiv förvaltning. På 10 år har den gått 310 %, står det på SEB. För att vara en fond som bara försöker efterlikna börsens utveckling så är jag nöjd. Jag väntar mig inte att nästa 10 år blir lika goda.
Citera
2019-03-12, 08:36
Medlem
swagyolo420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Kul procentandelar och så, men kan du motivera varför fördelningen ser ut som den gör?
Vad är det du bygger detta på?

Hej, den största motiveringen till dessa val var att jag var ute efter relativt högrisk (potentiell hög avkastning) fonder. Jag är ingen haj på börsen direkt och efter att ha läst på om det hela efter att vi fått ordning på ekonomin så kändes dessa 4 fonder bäst. Spridning, låga avgifter och en del på hemmaplan så att säga, skulle väl vara dom största motiveringarna i dagsläget. Försöker att läsa på både här på forumet och utanför det för att kunna bilda mig en uppfattning och få inspiration för framtida omplaceringar.

Man lär så länge man lever eller vad det nu sägs
Citera
2019-03-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
4-5 år känns väldigt hög risk. Minsta sparhorisont bör vara på 10+ år.

FYFAN vad trött man blir på sådana som du, minsta sparhorisont bör vara 10+ år?
Låter som att du är riktigt jäkla dålig på investering om du behöver så lång tid för att det ska bli vinst.

Sparar man mer än 2-3 år så ska man investera, sen är frågan om vilken RISK man är villig att ta. Pengar förlorar värde för varje dag som går, lunchen du äter ute blir dyrare och dyrare. Ränta är ett måste för att inte sitta fast i ekorrhjulet.
Citera
2019-03-12, 09:50
Medlem
Citat:
Hej, den största motiveringen till dessa val var att jag var ute efter relativt högrisk (potentiell hög avkastning) fonder. Jag är ingen haj på börsen direkt och efter att ha läst på om det hela efter att vi fått ordning på ekonomin så kändes dessa 4 fonder bäst. Spridning, låga avgifter och en del på hemmaplan så att säga, skulle väl vara dom största motiveringarna i dagsläget. Försöker att läsa på både här på forumet och utanför det för att kunna bilda mig en uppfattning och få inspiration för framtida omplaceringar.

Uppdelningen är bra han försöker bara få dig förstå den psykologiska effekten vid stora nedgångar och att nybörjare bör ha en skaplig del i räntor för att inte få panik och säljs i en krasch tex.

Jag tycker nybörjaren bör ha typ 50-60% i aktier och resten i räntor tills man upplevt sin första stora nedgång (-30%+) och därefter utvärdera om man kan ta mer eller behöver ta mindre risk
Citera
2019-03-12, 11:23
Medlem
swagyolo420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Uppdelningen är bra han försöker bara få dig förstå den psykologiska effekten vid stora nedgångar och att nybörjare bör ha en skaplig del i räntor för att inte få panik och säljs i en krasch tex.

Jag tycker nybörjaren bör ha typ 50-60% i aktier och resten i räntor tills man upplevt sin första stora nedgång (-30%+) och därefter utvärdera om man kan ta mer eller behöver ta mindre risk

Ja visst är det så att man drömmer om guld och gröna skogar om en sådär 30 är när man förväntas vara ”klar”.

Nedgångar har jag ärligt talat inte något problem med, en liknelse som talar för mig är väl att jag spelat poker där varians är en stor del också så jag är ju medveten om att även om jag investerar rätt idag så kan det bli en downswing men det vänder så småningom likt i poker att börja inte spela högre limits och jaga dina förluster.

Men såklart, med tiden så kommer med kunskap om området och jag har läst lite av Sinewave’s tidigare posts hår och i strategitråden, jag fastnade skarpt för det där med att motivera ett byta av aktie / fond och att man verkligen ska kunna ge en förklaring för att göra bytet och inte bara följa blint vad alla andra säger.

Räntefonder blir nog först intressant om 23-27 år om det går åt rätt håll för mig och sambon och man börjar närma sig målet och inte vill vara lika riskfylld som nu.
Citera
2019-03-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffSeid
Låter som att du är riktigt jäkla dålig på investering om du behöver så lång tid för att det ska bli vinst.

Sparar man mer än 2-3 år så ska man investera, sen är frågan om vilken RISK man är villig att ta. Pengar förlorar värde för varje dag som går, lunchen du äter ute blir dyrare och dyrare. Ränta är ett måste för att inte sitta fast i ekorrhjulet.
Lol. Hur såg börsåret 2018 ut? Inte fan hamnade den på plus. 2-3 år är alldeles för kort tid för att kunna återhämta eventuella förluster man har gjort. För vad händer om det blir en nedåtgående spiral på börsen?

Han behöver pengarna till köp av villa inom 4-5 år. Man ska aldrig investera pengarna på börsen som man inte har råd att förlora och absolut inte med den korta sparhorisonten. Väldigt bra tumregel.

PS: äter aldrig lunch ute utan tar med mig matlåda istället.
Citera
2019-03-12, 14:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

On du eftersöker mer risk och diversifiering bör du dock skippa globalfonden.
Just globalfonder har en relativt usel riskjusterad avkastning i jämförelse med resten och är en fond som historiskt backat runt 30% samtidigt som dessa har sämst avkastning av alla indexfonder. Det utgör således en risk man får snålt med betalt för.

Om du vill vara global och få det något mindre oviktat samt ha något högre risk som du pratar om vore en enklare fördelning:
20% USA
20% Sverige
-
20% Asien
20% Tillväxtmarknader
-
20% Övrigt (t ex Spiltan Investmentbolag)

Indelningarna ovan är för att gruppera fonderna efter geografisk region.
Västvärlden och öst samt något annat.

Om du eftersöker ännu mer risk byt ut Sverige mot svenska småbolag och Spiltan Invest mot fastigheter.

Om du eftersöker mer spridning bör du också möjligtvis titta på portföljfördelningar som inte endast utgörs av ett enda tillgångsslag (aktieindex). Bland dessa hittar du t ex klassiker som t ex fastigheter och guld.
Senast redigerad av sinewave 2019-03-12 kl. 14:56.
Citera
2019-03-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffSeid

Hade du förstått lite mer hade du tvärtom blivit trött på dig själv. Dock hade du då inte tänkt som du gör nu om du kunnat lite mer så du hade iof inte haft nåt att bli trött på då, kom jag på.
Citera
2019-03-12, 16:42
Medlem
swagyolo420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
On du eftersöker mer risk och diversifiering bör du dock skippa globalfonden.
Just globalfonder har en relativt usel riskjusterad avkastning i jämförelse med resten och är en fond som historiskt backat runt 30% samtidigt som dessa har sämst avkastning av alla indexfonder. Det utgör således en risk man får snålt med betalt för.

Om du vill vara global och få det något mindre oviktat samt ha något högre risk som du pratar om vore en enklare fördelning:
20% USA
20% Sverige
-
20% Asien
20% Tillväxtmarknader
-
20% Övrigt (t ex Spiltan Investmentbolag)

Indelningarna ovan är för att gruppera fonderna efter geografisk region.
Västvärlden och öst samt något annat.

Om du eftersöker ännu mer risk byt ut Sverige mot svenska småbolag och Spiltan Invest mot fastigheter.

Om du eftersöker mer spridning bör du också möjligtvis titta på portföljfördelningar som inte endast utgörs av ett enda tillgångsslag (aktieindex). Bland dessa hittar du t ex klassiker som t ex fastigheter och guld.

Mycket vettigt svar, jag ska ha detta i åtanke för framtiden. Jag vill inte på studs bara byta rakt av och diversifiera eftersom jag haft fonderna i knappa 3 månader. Kollade upp min fördelning just nu och där är mycket Sverige,47% närmar bestämt men sen är där ju ca 16% USA, 20% Asien + Asien tillväxt. Så absolut lär jag ha detta i åtanke och jag har screenshottat ditt inlägg också för att ha som inspiration när det möjligen börjar bli dags för omplacering.

Tackar djupt för ditt utförliga svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in