2019-03-14, 12:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EthanMars
Vad tror ni om att gå in i Tundra Pakistan just nu? Har varit en kraftig nedgång i fonden och frågan är om den kommer återhämta sig i närtid?

Tror gör barn. De kan t ex tro på saker som jultomten, påskharen och att det bor monster i garderoben.

Så...

Ett svar för vuxna är således något mer åt hållet att det glidande medelvärdet, dvs trenden, på 3, 6 respektive 10 månader står på -1.74%, -4.13% och -10.88%.

Du kan använda ett verktyg som t ex aztest.netlify.com för att få fram MA (glidande medelvärde) för fonder. Teoretiskt kan du få fram andra värden också.

Du skulle t ex kunna titta på någon av trenderna och utföra ett köp när denna vänder och blir positiv. En del tester som utförts privat visar att medelvärden om 3 med månader i regel är något bättre än längre. Samma tester visar dock också att vissa typer av högvolatila innehav på mer exotiska marknader kan vara mycket negativt så var beredd på ett negativt utfall.
Citera
2019-03-14, 19:50
Medlem
Har sparat ihop onödigt stor buffert i väntan på den stora BÖRSKRASHEN, som alltjämt lyser med sin frånvaro. Nu till 10000-kronors frågan. Ska man chippa in slantarna i dagsläget eller ha is i magen något år för att kunna gå all in vid eventuell börsnedgång? Har fin avkastning i några av Swedbanks fonder som inte ser ut att avta, man kanske skulle fylla på lite där? Eller vad tror ni?
Citera
2019-03-14, 23:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Har sparat ihop onödigt stor buffert i väntan på den stora BÖRSKRASHEN, som alltjämt lyser med sin frånvaro. Nu till 10000-kronors frågan. Ska man chippa in slantarna i dagsläget eller ha is i magen något år för att kunna gå all in vid eventuell börsnedgång? Har fin avkastning i några av Swedbanks fonder som inte ser ut att avta, man kanske skulle fylla på lite där? Eller vad tror ni?

Använd ett glidande medelvärde om 10 månader om du är orolig, sälj om under.

Om du väntar ett år och "den stora krascher kommer" har du också gått +0% fram till dess. Dessa "krascher" tar sedan omkring 3 år, historiskt, att nå botten. Din plan skulle alltså att vänta i runt 4 år och sedan utan data eller analys gå in vid rätt tillfälle hur nu du tänkt dig lyckas med det?

En av de dyraste sakerna man kan syssla med är att inte vara investerad.
Citera
2019-03-19, 16:52
Medlem
Jag är ny gällande aktier och fonder men har läst på en del senaste dagarna. Jag tänkte att jag ska köra följande:
Avanza Global 50%
Avanza Zero 25%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%

Det ska vara ett långsiktigt sparande, kanske 10-20 år. Jag kommer att börja med att spara 1000 kr i månaden. Någon åsikt?
Citera
2019-03-19, 17:11
Medlem
Fan va skönt att sälja alla räntefonder, borde jag gjort för länge sen
Nu bara vanliga indexfonder för vissa världsdelar och investbolag

Resten i aktier
Citera
2019-03-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabra
Jag är ny gällande aktier och fonder men har läst på en del senaste dagarna. Jag tänkte att jag ska köra följande:
Avanza Global 50%
Avanza Zero 25%

Det ska vara ett långsiktigt sparande, kanske 10-20 år. Jag kommer att börja med att spara 1000 kr i månaden. Någon åsikt?
50% Sverige är för mycket.

Avanza Global 75%
Citera
2019-03-19, 23:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Avanza Global 50%
Avanza Zero 25%

Tror du att västvärlden kommer att gå bäst på 10-20 års sikt? Det var friskt vågat.
Du har nämligen 90% av ditt kapital placerat i västvärlden i princip.

1. Sätt allt i 20% USA, 20% Svenska småbolag, 20% Tillväxtmarknader, 20% korta räntor, 20% långa räntor.
2. Läs sedan mer än i ett par dagar (det är orimligt att du ska försöka förutse 10-20 år in i framtiden efter att ha läst i ett par dagar ... )
3. Återkom efter det
Citera
2019-03-20, 08:16
Medlem
Citat:
Avanza Global 50%
Avanza Zero 25%

Byt ut en 1/4 av Sverige och lägg i access Asien så det blir:
50% Avanza globsl.
25% AZ/Spiltan investmentbolag
25% access Asien

Så hade jag gjort iaf och så ser min egen fördelning ut, större geografisk spridning.
Citera
2019-03-20, 10:48
Medlem
Citat:
50% Sverige är för mycket.
Citat:
Tror du att västvärlden kommer att gå bäst på 10-20 års sikt? Det var friskt vågat.
Du har nämligen 90% av ditt kapital placerat i västvärlden i princip
Citat:
Byt ut en 1/4 av Sverige och lägg i access Asien så det blir:
50% Avanza globsl.
25% AZ/Spiltan investmentbolag
25% access Asien
Så hade jag gjort iaf och så ser min egen fördelning ut, större geografisk spridning.

Tack för er input. Jag var för ivrig med att börja spara . Blir att läsa på mer nu.
Citera
2019-03-21, 11:52
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Slängde ihop en grupp fonder som jag skaffat en positiv uppfattning om(samt har hyfsad spridning) efter att ha läst bl.a. här i tråden och hade uppskattat ifall någon hade gett lite synpunkter till mig som är nybörjare på fonder och vill hålla det simpelt nu i början.

Jag hade tänkt mig i den här stilen: Avanza global
Robur access Asien
Robur access USA
Robur ny teknik

Vad har ni för tankar om fördelningen om man kör detta upplägg? Själv tänker jag 15-25% i ny teknik och resten jämt fördelat över de andra 3. Synpunkter på detta?
Citera
2019-03-22, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Slängde ihop en grupp fonder som jag skaffat en positiv uppfattning om(samt har hyfsad spridning) efter att ha läst bl.a. här i tråden och hade uppskattat ifall någon hade gett lite synpunkter till mig som är nybörjare på fonder och vill hålla det simpelt nu i början.

Jag hade tänkt mig i den här stilen: Avanza global
Robur access Asien
Robur access USA
Robur ny teknik

Vad har ni för tankar om fördelningen om man kör detta upplägg? Själv tänker jag 15-25% i ny teknik och resten jämt fördelat över de andra 3. Synpunkter på detta?

Till och börja med hade jag tagit bort USA då global är över 60% USA, och bara lägga över det i globalfonden.
Citera
2019-03-23, 04:53
Medlem
Har sett många duktiga svar här inne och önskar om några hade tid att ge mig input på min portfölj?
Jag vill ha en hög risk och har byggt ihop den själv efter att ha läst på under några månader, men känner mig ödmjuk nog att säga att jag petar för mycket tyvärr. Jag vill gärna hålla mig till billiga fonder men har en del branschfonder också.

Ge mig tips på vad jag kan ändra/allokera. Bästa healthcare fonden som är billig? och söker även andra bra branschfonder som är billiga och bra. Men hela min portfölj ser ut såhär. Har försökt hålla mig till billiga fonder till det mesta. Och för att förtydliga jag vill ha hög risk.

Har en fråga kring Småbolagsfond. Sett många här tipsa om PLUS Småbolag med 0.45% avgift. Varför ska man ta den framför XACT Småbolag som gått precis lika sen start och har 0.30% avgift? Och andra frågan är om det är fel att tex lägga hela "sverigedelen" i portföljen i XACT Småbolag? Bortsett från storre risk vid nedgång

13% Länsförsäkringar USA Indexnära
10% Avanza Global
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
10% Swedbank Robur Access Asien
10% Pacific Precious A
10% SEF - Investmentbolagsfond A
7% SPP Emerging Markets SRI
5% Core Ny Teknik A (Finns annan billigare/bättre fond i denna genre?)
5% Swedbank Robur Fastighet (Finns annan billigare/bättre fond i denna genre?)
5% Spiltan Räntefond Sverige Superräntan
5% Betsson (Aktie)
5% Fabege (Aktie)
2.5% AMF Räntefond Lång
2.5% IKC Avkastningsfond

Vet ej hur man taggar någon men skulle vilja ha längre svar av sinewave @sinewave som jag sett ge grymma svar. Ta
Senast redigerad av victorbt52 2019-03-23 kl. 04:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in