Citat:
Att diskutera vad som är "bäst för överlevnaden" är fullständigt meningslöst om du inte kunnat leda i bevis att överlevnad har något som helst objektivt eller inneboende värde som överskrider dödens. Din gränsdragning mellan moral och etik är helt ointressant. I din andra paragraf erkänner du att det inte finns någon universellt svar på vad som är rätt och fel, vilket föranleder frågan: varför anser du att något är rätt och fel utan någon som helst universellt bevislig eller empirisk grund? Din åsikt är bokstavligen religiös.
Hur kan du ens påstå att överlevnad inte skulle ha något som helst objektivt eller inneboende värde som överskrider dödens utan att skämmas?
Meningen med livet är att leva vidare, inte att låta släktet dö ut. Det syns överallt i naturen.
Om du har en annan åsikt så vill jag gärna vet vilka observationer som den baseras på.
Min gränsdragning mellan moral och etik kan vara helt ointressant för dig, men det är likväl en gränsdragning som görs.
Med det jag skrev om att det inte finns någon universellt svar på vad som är rätt och fel menar jag att det inte är en exakt skala, något som är rätt kan vara olika rätt i olika ögon, det är alltså något individuellt, medan moral är vad en hel grupp anser.
Men, du behöver inte hålla med mig. Jag förklarar bara termerna så som jag och många andra använder dem. Det finns också många som inte fattar skillnaden, men varför då ha två olika ord. De är synonymer, de har inte exakt samma betydelse. (Men det finns ju förstås även folk som tror att synonymer har samma betydelse.)