2016-12-25, 19:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Levande intellekt kräver minst 4D komplexitetsgrad. Teoretiska resonemang eller AI når aldrig över 3D. Självmedvetandet som krävs för att fungera som människa kräver åtminstone 5D tankeförmåga.
Empiriska bevis som humanvetenskapen bygger på är över 4D och är i första hand en kombination av biologi och psykologi dvs levande ämnen till skillnad mot matematisk filosofi och fysik.
Ni som kräver matematiskt mätbara bevis för Guds existens i konkreta sinnevärlden för att våga tro något öht kan helt enkelt inte ha något levande intellekt.
Det du menar är att vårt intellekt är så pass avancerat att ett ännu mera avancerat intellekt har skapat det?
I så fall så kallas det argumentationsfelet för Argument from Ignorance.

I övrigt ansluter jag mig till Kiss74s fråga: Vad har "våga tro" med saken att göra?
Citera
2016-12-25, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Presentera ett av "alla tänkbara sätt" att bevisa gud.

Det är enkelt: Först ställer man sig frågan: "borde den allsmäktige Gud finnas?". Är svaret jakande bevisas Guds existens: Ty det blir motsägelsefullt att försöka motbevisa eller ifrågasätta Guds existens om man redan har beslutat sig för att Gud bör finnas; och till följd av att det då inte finns några invändningar mot Guds existens ö.h.t måste han därför finnas.
Citera
2016-12-25, 21:34
Medlem
Är det inte mer logiskt att den bigbang eller evolutionstroende likt den Gudstroende kommer med sina största övertygelser så att man sinsemellan kan komma fram till den mest rationella förklaringen? Varför skulle Bibelns (som är den sanna och moraliskt perfekta i sin helhet) förklaring uteslutas för att "den magiska meningen" inte kan ges ut och att Atheisten med sina oändliga följdfrågor på den troendes resonemang alltid per deras automatik skulle gå vinnande ur diskussionen genom att inget kan bevisas i fullo? Min lösning: Kolla istället igenom bakrundshistorian på de båda världsbilderna och varderas slutsats/mål/budskap, och applicera in det med hur världen ser ut idag och vilken förklaring som blir mest rimlig, både belägg och moralmässigt.

Spoiler: Herren vinner.
Citera
2016-12-25, 21:35
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Jag inledde som sagt igen denna omgång 2016-11-30 med min förklaring. Nu är det er tur. Exakt vad är det i det jag tror som inte finner någon motsvarighet inom dig?
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Är det en speciell Gud som kräver sådana bevis? Och vad har "våga tro" med saken att göra?
Den som inte vågar förklara sin tro äger problemet och måste ha bevisbördan då någon annans tro skall ifrågasättas.
Citera
2016-12-25, 23:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Det är enkelt: Först ställer man sig frågan: "borde den allsmäktige Gud finnas?". Är svaret jakande bevisas Guds existens: Ty det blir motsägelsefullt att försöka motbevisa eller ifrågasätta Guds existens om man redan har beslutat sig för att Gud bör finnas; och till följd av att det då inte finns några invändningar mot Guds existens ö.h.t måste han därför finnas.
Det där är ju ett rent önsketänkande.
Citera
2016-12-26, 00:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Den som inte vågar förklara sin tro äger problemet och måste ha bevisbördan då någon annans tro skall ifrågasättas.
Jag ifrågasätter ingen tro.
Jag ifrågasätter påståendet "gud finns".
Citera
2016-12-26, 00:50
Medlem
Citat:
Sir.|59393897]Ja tyvärr är faktiskt samtliga argument för guds existens som du presenterat ogiltiga, om man utgår i från definitionen av vad som utgör ett bevis.

Nej, du förstår dig inte på vad bevis är.

Citat:
Varför skulle någon behöva förklara detta? Står du fortfarande och stampar med god of gaps argument?

haha, what? vad menar du med god of the gaps? Vad för gaps pratar du om? haha länge sen förresten.

Citat:
Och detta eviga tjat om evolutionen. Evolutionen är totalt irrelevant. Den har ju du motbevisat med Youtube-klipp flera gånger om. Bevisa att gud finns nu, tack.

Människan är beviset på att Gud finns.
Citera
2016-12-26, 00:51
Medlem
Citat:
Belägg för att Koranen är helig, tack.
Läs den heliga koranen så hittar du belägg
Citera
2016-12-26, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nej, du förstår dig inte på vad bevis är.

haha, what? vad menar du med god of the gaps? Vad för gaps pratar du om? haha länge sen förresten.

Är mönniskan beviset för alla gudspåståenden eller är det en speciell gud du menar?
Citera
2016-12-26, 09:45
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Det du menar är att vårt intellekt är så pass avancerat att ett ännu mera avancerat intellekt har skapat det? I så fall så kallas det argumentationsfelet för Argument from Ignorance.
I övrigt ansluter jag mig till Kiss74s fråga: Vad har "våga tro" med saken att göra?
Citat:
Jag ifrågasätter ingen tro.
Jag ifrågasätter påståendet "gud finns".
Gud finns bevisligen enligt humanvetenskapens alla mätmetoder för vem som helst som bara just vågar släppa alla inlärda teorier och vanföreställningar och istället kan våga tänka självständigt och känna efter direkt i sig själv.
Upplevelsen av inspiration från mänskliga förebilder i samtidig kontakt med vårt gemensamma ideala ursprung har inget med intellekt eller IQ att göra utan mer EQ eller snarare SQ dvs andlig intelligens.
Citera
2016-12-26, 10:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, människan är beviset för att människan finnns inte för att gud finns.
Citera
2016-12-26, 10:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Läs den heliga koranen så hittar du belägg
Cirkrlresonemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto