2019-03-12, 17:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad har det med bevisföring att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Det har att göra med ateisternas brist på bevisföring i deras egna religiösa tro,...

Bevisbörda-jonglering. Tråden rör sig inte om att motbevisa 'gud', men om att bevisa 'gud'.

Citat:
... och således deras skriande hyckleri i att utkräva empirisk bevisföring för kristnas tro.

Din (mis-)uppfattning om vad "ateism" är kan du presentera på nån tråd om ateism

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Du tänker alltså inte besvara mina frågor? Jag upprepar dem: mord, homosexualitet och pedofili är alltså inte objektivt eller nödvändigtvis fel? Kan du leda i bevis att mord och pedofili är fel, eller är detta bara något du anser rent religiöst?

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Bortkastad potential och det faktum att om det förbjuds är det mindre chans att det händer en själv eller ens närastående.
Ateister värderar dessutom autonomi, självbestämmanderätt och rättigheter som behövs för att upprätthålla det.
Även ateister kommer ha känslomässiga motivationer trots att du tycker om att framställa ateister som känslolösa trots alla bevis på motsatsen.

Jag tror du kommer att finna att de flesta moraliska värderingarna kommer från uppfostran då barn är små sociopater från början. Att säga att moral är subjektivt, inlärt och socialt konstruerat är inte långsökt. Det finns även en evolutionär fördel att vara social inom flocken.

Har du några belägg för att moralfrågor har en uteslutande objektiv komponent?

Citat:
Skogsvätte; du opererar med ett "argument from ignorance" ... vilket inte har något med bevisföring att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvätte
, på vilket sätt då?

Inga av dina argument är 'guds'-bevis. Du försöker bara att jonglera med bevisbördan.
Citera
2019-03-12, 17:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Japp, och dom kommer att bli annorlunda i framtiden:

"Då skall vargen bo med lammet,
pantern ligga vid killingens sida.
Kalv och lejon går i bet
och en liten pojke vallar dem.
" (Jes 11:6 Bibel2000)

Och vad har det med et 'guds'-bevis att göra?
Citera
2019-03-12, 17:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Enligt evolutionsteorin bidrar död hos sämst anpassade individer till utveckling för dom bäst anpassade.

Oavsett hur mycket du försöker tvingas religionsdebatten in på evolutionsteorin, så är denna inget särskild bra argument för särskild mycket i religionsdebatten. Men om du INSISTERAR, kan vi ju ta det på lämplig tråd.

Men något 'guds'-argument är det inte.
Citera
2019-03-12, 17:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Den här tråden handlar om att ”bevisa att Gud existerar”, och eftersom en hypotetisk Guds existens är ett påstående om sakernas tillstånd är det relevant att efterfråga empirisk bevisföring, d.v.s. att en hypotetisk Guds existens ska kunna logiskt härledas ur de sakernas tillstånd vi observerar. Vad som är av värde samt huruvida det finns värde som är ”objektiv” i sin karaktär är en filosofisk frågeställning, inte empirisk. Så det finns ingen logisk motsägelse att efterfråga empirisk bevisföring för en hypotetisk Guds existens men basera sin etik/livsåskådning på ett axiomatiskt resonemang och inte empiriska bevis.

Håller med dig, "bevis-föring" kan vara av olika slag ... dock inom vissa ramer.
Citera
2019-03-12, 22:44
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Oavsett hur mycket du försöker tvingas religionsdebatten in på evolutionsteorin, så är denna inget särskild bra argument för särskild mycket i religionsdebatten. Men om du INSISTERAR, kan vi ju ta det på lämplig tråd.

Men något 'guds'-argument är det inte.
Du inser väl också att evolutionsteori är ytterligare en förgrening/(”bevis-föring”) av/(på) människans gudsbild va?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-12 kl. 22:51.
Citera
2019-03-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Du inser väl också att evolutionsteori är ytterligare en förgrening/(”bevis-föring”) av människans gudsbild va?
Berätta gärna var den teorin tar upp Gud?
Nämner den ens Gud?
Citera
2019-03-12, 22:52
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Berätta gärna var den teorn tar upp Gud?
Nämner den ens Gud?
Den försöker göra anspråk på Sanningen
Citera
2019-03-12, 22:52
Medlem
Citat:
Den försöker göra anspråk på Sanningen
Och?
Citera
2019-03-12, 22:53
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Och?
”Gud”=Sanningen.

Vad har jag sagt tidigare om att försöka tänka iaf liiiite innan du kastar dig på tangenterna?!
Är herr/miss kiss totalt oförmögen?
Kan du kanske tänka dig att något du läser skall förmås stanna kvar av dig själv eller måste man banka in det upprepade gånger i evighet?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-12 kl. 23:00.
Citera
2019-03-12, 22:58
Medlem
Citat:
”Gud”=Sanningen.

Vad har jag sagt tidigare om att försöka tänka iaf liiiite innan du kastar dig på tangenterna?!
Jo, jag vet att du tycker så, men du skrev ”människans”, som om det gällde de flesta.
Det kan ju faktiskt vara så att alla inte delar din gudsbild, hör och häpna.
Så du kanske inte ska kasta dig på tangenterna och tala för människan, utan tala för dig själv istället?
Citera
2019-03-12, 23:02
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Jo, jag vet att du tycker så, men du skrev ”människans”, som om det gällde de flesta.
Det kan ju faktiskt vara så att alla inte delar din gudsbild, hör och häpna.
Så du kanske inte ska kasta dig på tangenterna och tala för människan, utan tala för dig själv istället?
Vad du tycker är dock inte sanningen.
När jag skriver människan i den bemärkelsen så menar jag faktiskt framstående människor i historien och nutid. Inte om dig alltså
Alla framstående människor vågar tro och tvekar sedan i någon grad
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-12 kl. 23:05.
Citera
2019-03-12, 23:03
Medlem
Lakkajens avatar
Läs bibeln så vet ni att Gud existerar. Tredje evangeliet, finns kvarlevor från Isak kvar än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in