2019-03-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakkajen
Läs bibeln så vet ni att Gud existerar. Tredje evangeliet, finns kvarlevor från Isak kvar än idag.
I så fall bevisar det väl Isak?
Citera
2019-03-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Vad du tycker är dock inte sanningen.
När jag skriver människan i den bemärkelsen så menar jag faktiskt framstående människor i historien och nutid. Inte om dig alltså
Alla framstående människor vågar tro och tvekar
Jag tror inte heller alla framstående människor i historien har samma gudsbild.
Så du får nog tänka ett varv till.
Citera
2019-03-12, 23:05
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
I så fall bevisar det väl Isak?
Vem var han nu igen?
Citera
2019-03-12, 23:06
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Jag tror inte heller alla framstående människor i historien har samma gudsbild.
Så du får nog tänka ett varv till.
Ingen människa har samma gudsbild som någon annan. Den är alltid personlig.
Din relation till Sanningen är Personlig

Du borde lära dig att tänka ett varv till själv, jag ber ofta för det iaf.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-12 kl. 23:11.
Citera
2019-03-12, 23:09
Medlem
Citat:
Vem var han nu igen?
Tysligen var han Gud.
Citera
2019-03-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ingen människa har samma gudsbild som någon annan. Den är alltid personlig

Du borde lära dig att tänka ett varv till själv, jag ber ofta för det iaf.
Jag tror också de har olika gudsbilder. Det är ju det jag påstått i flera inlägg nu.
Vem ber du till?
Citera
2019-03-12, 23:12
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Jag tror också de har olika gudsbilder. Det är ju det jag påstått i flera inlägg nu.
Vem ber du till?
Framför allt så ber jag till dig! På just den punkten.

Du har ingen kunskap om magi, du sysslar med okunskap och trolldom.

Varför påstår du något så uppenbart? I massor med inlägg dessutom! och Varför tror du någon vill diskutera och argumentera för/emot Sanningen?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-12 kl. 23:44.
Citera
2019-03-12, 23:45
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag hoppas att du i ditt citerande märkte att jag skiljde på moraliska regler (seder och bruk) och etiska regler. Jag skrev "etiska" och du frågade "moraliska", vilket var exakt vad jag undrade över.

Om du inte ens förstår varför överlevnad är bättre än död så undrar jag hur du ens kan diskutera etiska frågor. Visserligen skulle det kanske vara bättre för naturen om människosläktet dog ut, men det är vi som formulerat tanken om etik, sett ur vår synpunkt, bästa överlevnaden för människosläktet. Det är grundtanken, sedan har filosofer diskuterat vad som egentligen skulle vara bäst för överlevnaden. Skulle det ha varit etiskt att döda Hitler redan som barn eller behövde vi lära oss läxorna från andra världskriget för att ändra inriktning på hur vi lever? Var det egentligen bättre att andra världskriget inträffade då och inte något tiotal år senare?
Moral handlar om att följa etablerade regler medan etik mer inriktas på om dessa regler egentligen är rätt eller fel och vad rätt och fel egentligen är, och det finns det många olika svar på.

Det verkar inte finnas något universellt svar på vad som är rätt och vad som är fel, så någon universellt skapad moral verkar i alla fall inte finnas.

Att diskutera vad som är "bäst för överlevnaden" är fullständigt meningslöst om du inte kunnat leda i bevis att överlevnad har något som helst objektivt eller inneboende värde som överskrider dödens. Din gränsdragning mellan moral och etik är helt ointressant. I din andra paragraf erkänner du att det inte finns någon universellt svar på vad som är rätt och fel, vilket föranleder frågan: varför anser du att något är rätt och fel utan någon som helst universellt bevislig eller empirisk grund? Din åsikt är bokstavligen religiös.
Citera
2019-03-12, 23:59
Medlem
AXKYA131313s avatar
Vi är alla religiösa varesig vi vill erkänna det eller inte.
Vi tror alla på Sanningen

Att liv skulle vara bättre än död är heller ingen universell sanning.
Allt behöver dö-ut och födas-in på nytt för att alls forsätta existera. Döden är alltså en förutsättning för livet och fortsatt existens.

Frågan handlar snarare om fortsatt existensberättigande.

Det finns många kulturer där existensberättigandet kan överskridas.
Både i Etik och Moral
.:.

Fortsatt Liv är ”bättre” än Död, så länge inte?..

Mänskligheten vill gärna bestämma, men sanningen verkar vara att död överstiger liv, och att utvecklingen bör vara ”moralisk”.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-13 kl. 00:41.
Citera
2019-03-13, 00:48
Medlem
BullensKorvs avatar
Många undrar om Gud bryr sig om mänskligheten, jorden, vintergatan, eller ens universum? Nä det gör inte Gud. Gud har fullt upp med att bry sig om den lille enskilde tänkaren och följa med vad vederbörande ställer till med i sitt liv. Det finns fler och fler busfrön, det är baserat på ökad befolkning och tekniska innovationer.

När Gud skapade världen, så skapades en gigantisk slumpgenerator värt namnet. För alla vet väl att slumpen är riggad? Jag har tänkt mycket på varför Gud inte låter tur och otur jämna ut sig helt och hållet. Det är som ett plågsamt experiment alltihop för att sålla ut de som har mest tålamod. Varför? Ibland drömmer jag om att få vara del i denna Guds armé, och blir upprymd men besviken när jag vaknar upp till samma liv igen.

Slumpgeneratorn har genererat alla partiklar med deras egenskaper. För att bevisa Gud måste vi försöka nysta upp ett nystan av informationstrassel. Vi måste arbeta i slutna system och förstå varifrån entropipåslaget kommer i respektive zon. Om zon för zon bearbetas och integreras är min teori att vi kommer inte bara förstå vem Gud är utan också vad Gud vill. Naturen är perfekt, evolutionsbiologer hävdar ju tvärtom att den är i det närmaste helt bisarrt dåligt designad. Inget kan vara mer fel. Tecknen på Gud har ett finger med i spelet överallt hela tiden är i alla fall min största övertygelse, och Gud går liksom inte att förneka ju mer man upplever.

Komplexiteten i universum är tung att bemästra, och hur ska vi lösa informationsuppnystningen av svarta hål, mörk materia och mörk energi. Det vi inte vet vad det är ens. Partiklar? Rum utan tid? Rum med pulsatorisk tid? Det vi inte kan se, det vi inte vet var det finns, det ska förklara allt.
Citera
2019-03-13, 00:58
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Mänskligheten vill gärna bestämma, men sanningen verkar vara att död överstiger liv, och att livet bör vara ”moraliskt”.

Du verkar helt besatt av moral! Eller läser du inte mellan raderna ordentligt. Jag kan hålla med om att moral är viktigt på ett visst mänskligt plan, dock behöver inte alla mänskliga sammanhang och levnadsfaser ha exakt samma moral.

Men för Gud (det du kallar Sanningen) ligger nog hela perspektivet bortom gott och ont, och detta väsen skrattar frejdigt åt människans små själviska moraliska bryderier.

Guds/Sanningens enda moral är nog att människoliv ska vara spännande och intressanta och meningsfulla och utvecklas och likna en saga - i det långa loppet. Inte att någon ska få en kaka för att den varit snäll eller en snyting för att dom tagit en kaka för mycket.

Detta vore att göra Gud/Sanningen lite futtig och småsint, eller hur?

Man får ha lite ödeskärlek och galghumor när det kommer till teologi. Och mod att ta sig an utmaningar.
Citera
2019-03-13, 01:08
Medlem
EmmyGbrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
Tecknen på Gud har ett finger med i spelet överallt hela tiden är i alla fall min största övertygelse, och Gud går liksom inte att förneka ju mer man upplever.

Detta lät bättre! Slumpgenerator kan vara hur trist och brutal som helst, bara man ser det underliggande mönstret bakom den. Vilket är detsamma som att stå bakom en idiot som kastar och sprejar massa saker på en vägg och undra vad fan han håller på med - förstör den? Och inte förrän långt senare inse att det var ett stort konstverk som skapades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in