2019-03-12, 15:25
Medlem
Nyss skulle TUI fortsätta flyga med modellen och nu inte. Hur ska dom ha det? Jag som trodde TUI var seriösa?
Citera
2019-03-12, 15:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Även TUI stoppar Boeing 737 Max 8-plan

Bra! De såg mitt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag kommer då inte boka en flygresa med ett likadant plan.

Jag kommer inte flyga någonstans med något plan innan detta är löst.
Citera
2019-03-12, 15:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Norwegian stoppar alla flygningar med 737MAX, ref. NRK och AFP.

Spännande att följa de 737MAX som just nu är uppe i Europeiskt luftrum.

Bland annat har Norweigan NAX4545 på väg från Arlanda till Tel Aviv helt plötsligt gjort en 180 mitt över Rumänien.
https://imgur.com/a/45X3q0i

Ett annat exempel är Turkish TK1997, Istanbul - London, som gör en 180 över Tjeckien.
Och Turkish TK1969, Istanbul - Birmingham, gör en 180 över Tyskland.

Blir dyrt det här...
Citera
2019-03-12, 15:32
Medlem
Finns ett plan just nu som skall avgå från nån av öarna på GC.
Om det nu är så , så måste ett annat plan dit. Återstår att se vad som händer . Lär nog synas på
ankommande Arlanda.
Citera
2019-03-12, 15:32
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Saken är den att det inte är så att "de flesta av" MAX 8-flygplanen fungerar, för förmodligen är det så att INGET av dessa flygplan fungerar i en viss typ av situation, hittills är det bara två av flygplanen som har hamnat i denna typ av situation där de sedan gått i backen. Det är däför länder och flygbolag nu väljer att hålla denna typ av flygplan på backen.
Den funkar även i en situation med unreliable airspeed som uppkommit p.g.a. en trasig alfa-givare. Men det förutsätter att det finns piloter vid liv i cockpit och att dessa gör det de (förhoppningsvis) tränats för.

Så är det med ganska många fel. Agerar inte piloterna när ett system fallerar, slutar det illa.

737-max har kanske flugits ett par hundratusen timmar vid det här laget och det kan mycket väl ha förekommit en hel rad incidenter där det varit fel på alfa-givaren.
Vi vet t.ex. att flygplanet i Lion-olyckan hade liknande problem på flygningen innan, men där gjorde piloterna vad de skulle.

Så även om det har förekommit dussintals identiska situationer har tidningarna inte skrivit om det, eftersom det saknar nyhetsvärde.
Citera
2019-03-12, 15:36
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Den funkar även i en situation med unreliable airspeed som uppkommit p.g.a. en trasig alfa-givare. Men det förutsätter att det finns piloter vid liv i cockpit och att dessa gör det de (förhoppningsvis) tränats för.

Så är det med ganska många fel. Agerar inte piloterna när ett system fallerar, slutar det illa.

737-max har kanske flugits ett par hundratusen timmar vid det här laget och det kan mycket väl ha förekommit en hel rad incidenter där det varit fel på alfa-givaren.
Vi vet t.ex. att flygplanet i Lion-olyckan hade liknande problem på flygningen innan, men där gjorde piloterna vad de skulle.

Så även om det har förekommit dussintals identiska situationer har tidningarna inte skrivit om det, eftersom det saknar nyhetsvärde.

Jag förstår det. Därför jag skrev som jag skrev "hittills är det bara två av flygplanen som har hamnat i denna typ av situation där de sedan gått i backen.", alltså att bara två flygplan har hamnat i en situation där piloternas agerande och tekniska problem förmodligen tillsammans orsakat haveriet.

Frågan kvarstår: är det värt att fortsätta chansa innan vi vet exakt vad det hela beror på? Är det värt att offra 150 människoliv till för att inte sätta flygbranschen i skiten?
Citera
2019-03-12, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Bra! De såg mitt inlägg.

Jag kommer inte flyga någonstans med något plan innan detta är löst.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop

Bland annat har Norweigan NAX4545 på väg från Arlanda till Tel Aviv helt plötsligt gjort en 180 mitt över Rumänien.

Ett annat exempel är Turkish TK1997, Istanbul - London, som gör en 180 över Tjeckien.

Blir dyrt det här...

Citat:
Ursprungligen postat av Fotsoldat
Finns ett plan just nu som skall avgå från nån av öarna på GC.
Om det nu är så , så måste ett annat plan dit. Återstår att se vad som händer . Lär nog synas på
ankommande Arlanda.

Det verkar som dussintals med vittnen sett rök från bakdelen av planet innan störningen.
Många har dessutom sett skräp falla ned i luften.

En explosion skulle väl troligtvis orsaka dessa iakttagelser?
Citera
2019-03-12, 15:38
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop

Blir dyrt det här...
Ja, helt i onödan, orsakat av mediedrevet.

Sådant verkar bli allt mer vanligt, tyvärr.
Jag tänker på självmordskraschen med German Wings, där mediedrevet tvingade fram den vansinniga idén att en tredje person måste komma in till cockpit varje gång en pilot behöver gå på toaletten.
Denna regeln har naturligtvis alla flygbolag tagit bort vid det här laget, när drevet lagt sig.
Citera
2019-03-12, 15:38
Medlem
Citat:

Men sådana incidenter måste (i fall) rapporteras till nationella flygsäkerhetsmyndigheter. Tidningar eller opinionen avgör inte om en flygplanstyp skall sättas på marken, det gör rätta myndigheter.
Citera
2019-03-12, 15:42
Medlem
Länkas inte flightdata direkt till tillverkaren i moderna flyg?
Boeing kanske har något som de nu informerar sina kunder om.
Därav tvärvändande flyg just nu.
Citera
2019-03-12, 15:44
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ja, helt i onödan, orsakat av mediedrevet.

Sådant verkar bli allt mer vanligt, tyvärr.
Jag tänker på självmordskraschen med German Wings, där mediedrevet tvingade fram den vansinniga idén att en tredje person måste komma in till cockpit varje gång en pilot behöver gå på toaletten.
Denna regeln har naturligtvis alla flygbolag tagit bort vid det här laget, när drevet lagt sig.

Och här visar sig din svaghet som människa och pilot, att du inte klarar av att sätta dig in i vanliga människors perspektiv på saken. För det måste väl även du förstå att det inte finns en enda människa som skulle sätta sig på ett 737 MAX-flygplan idag och känna sig bekväm med det, snarare känner sig alla passagerar väldigt oroliga, varför borde flygbolagen tvinga sina kunder att må dåligt?
Citera
2019-03-12, 15:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Saken är den att det inte är så att "de flesta av" MAX 8-flygplanen fungerar, för förmodligen är det så att INGET av dessa flygplan fungerar i en viss typ av situation, hittills är det bara två av flygplanen som har hamnat i denna typ av situation där de sedan gått i backen. Det är däför länder och flygbolag nu väljer att hålla denna typ av flygplan på backen.

Boeing väljer att återigen chansa, skulle ett tredje flygplan ramla ner från skyn, då har de verkligen problem. Så det borde vara smartare att låta alla flygplan stå på backen tills dess att det är utrett vad som händer och varför det händer, under en kortare period.

Jag håller helt med dig. Notera att jag inte skrev "fungerar" utan "har fungerat", när det gäller dom flygplan som inte kraschat.
Om det är givarfel som fått MCAS att styra planet i backen så måste IMO planet beläggas med flygförbud tills detta är löst.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in