2019-03-12, 11:53
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
I december 1984 försvann Den avhoppade Mukhabarat agenten Majid Hussein i Stockholm. Följande januari hittades han styckad i 55 delar i en ravin nära Grödinge kyrka söder om huvudstaden. Snart kunde konstateras att han mördats i ett rum på hotel Domus, körsbärsvägen i Stockholm, som hyrts av Irakiska ambassaden . Det stod klart att det var han förra arbetsgivare från Saddam Husseins hemliga tjänster som låg dådet.

Rikspolischef Holger Romander var mycket missnöjd med att Olof Palme och hans regering duckade i skuldfrågan. Vid inte mindre än tre tillfällen skrev HR pm i ärendet och kritiserade regeringen för detta. Det sista PMet skrevs 860218, tio dagar före MOP , och HR var där mycket kritisk till att utrikeshandelsminister Mats Hellström underlåtit att ta upp mordet vid sitt besök i Bagdad där han talade med Iraks utrikesminister Tariq Aziz.

Trots att spionåklagaren KG Svensson och KK1 kommissarien Inge Reneborg mycket väl visste om att irakiska ambassaden var inblandad i mordet på MH skrev duon på ett dokument där de fritog Irak från misstankar för delaktighet i mordet. Båda två är centrala pjäser i MOP-spelet i början av PU och båda visar här upp god följsamhet när någon uppifrån visar vilken väg vinden blåser. HR ogillade detta starkt och tyckte att Irakierna närmast fick OK att avrätta avhoppare i Sverige.

Frågan är om OP själv initierat handlingen för att underlätta sitt medlaruppdrag. "Fribrevet" gick till Iraks nye ambassadör, allas vår Bagdad-Bob, som hade klagat över att Aftonbladet i början av januari helt riktigt pekat på Iraks skuld i mordet på sin tidigare agent. I MOP sammanhang glöms Iran/Irak konflikten ofta bort. Irak är i mina ögon i inget av de hetare tipsen gällande MOP men det är ett faktum att de hade ett mordkommando i aktion vid tiden för MOP i vår del av världen.

Mats Ekman har skrivit om detta i den informativa men något träigt skrivna boken ”På uppdrag i Bagdad”.
kan inte annat än tt hålla med på alla punkter

alltid tyckt denna historia i GK är mystisk
Ayid W. Den 12 mars 1986 lämnades ett tips om en irakisk man, Ayid
W. Uppgiftslämnaren berättade att Ayid W den 13 februari 1986 hade
hyrt en bil på den biluthyrningsfirma där uppgiftslämnaren arbetade.
Bilen, som skulle ha återlämnats den 20 februari, hade lämnats utanför
firman med nycklarna i tändningslåset den 4 mars. Enligt uthyrningskontraktet
skulle Ayid W bo på Plaza Hotell, med visst angivet
rumsnummer. Biluthyrningsfirman hade sökt honom där utan resultat.
Samma dag lämnade Helena R, anställd vid Hotell Stockholm Plaza,
tips om en gäst – en irakisk medborgare – som bott på hotellet vid tiden
då Olof Palme mördades. Hotellrummet hade bokats av Iraks ambassad
som skulle stå för logikostnaden. Övriga kostnader skulle gästen själv
svara för. Den 4 mars hade gästen lämnat hotellet utan att göra rätt för
sig. Enligt en parkeringsbiljett hade gästen hämtat ut sin bil ur garaget
den 28 februari kl. 23.25. Garaget hade utfart mot David Bagares gata.
Under de närmast följande dagarna utreddes detta uppslag. Det
visade sig att man från hotellets sida redan en vecka tidigare, den 4
mars 1986, hade meddelat PU att en irakisk medborgare bott på hotellet
från den 4 februari till den 4 mars och att han checkat ut utan att
erlägga betalning.
Kopior av Ayid W:s pass, biluthyrningskontraktet, hotellfakturan
och parkeringsbiljetten hämtades in av PU. Vidare tillhandahöll hotellet
en lista över de telefonsamtal Ayid W ringt. Med hjälp av denna
relativt digra lista togs därefter mottagarabonnenternas namn och
adresser fram.

[oavsett "sjukvård" prostituerade etc]

======

vill också bumpa relaterat avsnitt i GK
Dokument från Olof Palmes tjänsterum

Handlingarna som återfanns i Olof Palmes säkerhetsskåp innehöll så
gott som uteslutande handlingar rörande Olof Palmes medlaruppdrag i
kriget Iran-Irak, men även en del andra tjänstehandlingar. Vidare innehöll
det kopior av skriftväxling med taxeringsmyndigheten i Stockholm
i det s.k. Harvardärendet samt ett fåtal handlingar rörande privata
ekonomiska förhållanden.
Det kan nämnas att det bland handlingarna finns en promemoria
över det samtal som Olof Palme fört med Iraks ambassadör vid dennes
besök hos Olof Palme den 28 februari 1986. Det framgår därvid att
samtalet främst rört det rådande läget i Irak vid denna tid. I slutet av
samtalet framförde ambassadören att man från irakiskt håll var bekymrad
över uppgifterna om svensk vapenexport till Iran. Olof Palme hade
instämt i denna oro.
I säkerhetsskåpet
..................................

För egen del fann Jan Eliasson, som hade arbetat tillsammans med
Olof Palme i dennes medlaruppdrag i kriget mellan Iran och Irak, att
det där fanns beaktansvärda motivbilder. Uppdraget var mycket
känsligt. Medlaren var satt att ge domen över konflikten, vilket kunde
innebära betydande konsekvenser för ländernas territorier och politiska
ledning. De slutsatser Olof Palme hade kommit att dra skulle i vissa
hänseenden ha kunnat bli mycket besvärande för krigförande part om
de offentliggjordes. Det gällde frågor om vilket land som var angripare
i konflikten och om användning av kärnvapen. Olof Palme kunde vara
oförsiktig när han diskuterade uppgifter om dessa förhållanden,
påpekade Jan Eliasson, och gav exempel på tillfällen då känslig
information skulle ha kunnat snappas upp av någon den inte var avsedd
för
.......
Kuvertet innehöll en dossier om Olof Palme med
bl.a. medicinska tester och en karta över Stockholm med olika punkter
såsom Rosenbad, Gamla stan och Sheraton utmärkta. Charles uppgav
att USA ville få bort Olof Palme som fredsmäklare mellan Iran och Irak
eftersom USA tjänade stora pengar på detta krig. Vid tillfället tillfrågades
också Ivan om han kände Aron J, en israelisk fallskärmsjägare som
arbetade för den israeliska säkerhetstjänsten. Efter detta sammanträffande
kontaktade Ivan bl.a. Alf K, säkerhetspolisen, K-G O, Stockholmspolisens
narkotikaavdelning, socialborgarrådet Inger Båvner samt
ett par journalister på tidningen Gnistan. För samtliga berättade han om
mordplanerna på Olof Palme
..........Redan dagen efter mordet inkom det första tipset med anknytning till
”Iran/Irak”. Polisen i Köpenhamn meddelade att en man – troligen
iranier – besökt Folketingsbiblioteket för att låna en bilderbok över
Folketinget. Denna fanns inte inne, men skulle sändas till mannen
under ett visst namn på en postlådeadress i Spånga. Samma man skulle
enligt uppgift senare ha kommit till Limhamn, där han skulle ha sagt åt
polisen att ”kolla svensk polis och Palme”. Ärendet utreddes av säkerhetspolisen,
som i en odaterad promemoria konstaterade att det trots
kontroll med polisen i Köpenhamn och Limhamn inte gått att identifiera
mannen.
.......
Samma dag, den 3 mars, inkom ett anonymt tips till Södertäljepolisen
om en man – Josef H – boende i Södertälje. Denne var enligt
uppgiftslämnaren innehavare av en pistol
Senast redigerad av heheho 2019-03-12 kl. 12:11.
Citera
2019-03-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
I så fall hade han varken vapen eller tid att skaffa ett vapen givet
den snäva tidsramen.

Då får man utgå att SE gick beväpnad vilket är föga troligt om man inte hittar ngt som styrker detta.
Nej, denna teori känns orimlig.
Personligen tror jag inte på en ensam GM.
Citera
2019-03-12, 12:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I den pågående diskussionen om GM:s agerande vill jag bara inskjuta att IM är högst osäker som vittne när det gäller tider och faktiskt även platser.

Det var Kanger som lyckades övertyga IM om att GM befann sig vid Dekorima i flera minuter. Ett skandalöst felslut vilket bekräftas av GRK.

IM är stark när det gäller GM:s iskalla agerande men svag när det gäller verifierbara fakta.

I själva verket talar mkt för att GM anlände till Dekorima samtidigt som paret Palme. Vittnesmålen från Cecilia A, Anders D och Anders B talar för det. Liksom vittnesmålet från Nicola F.

Läs gärna förhöret med Inge M. När han säger "han måste ha stått där" faller hans trovärdighet till nollpunkten när det gäller GM:s ankomst till Dekorima.

Detta ska på intet sätt tolkas som att SE sköt Palme. Det finns grundfakta som helt punkterar den teorin. Se mina tidigare inlägg i frågan.

När det gäller tider är Inge Morelius bättre än många andra vittnen då vi genom Helena Lähdes bankomatkvitto kan slå fast att han verkligen varit på plats vid tiden för MOP. I hans båda första förhör är IM osäker på mycket, men en sak tvekar han inte på. GM är först på plats , sedan passerar en grupp människor, därefter kom paret Palme och mordet sker. Dessa förhör sker 14/3 och tredje april. Innan Thomas Kanger hade sina seanser med IM försommaren 1986 då åtskilliga detaljer tillkom.

Du har rätt såtillvida att IM är mycket osäker på tidpunkter, exempelvis visar andra vittnesmål att längre tidsrymd måste förflutit mellan gänget som gick norrut, Anders Björkman m polare, och MOP.
Men samtidigt är IM säker på och i mina ögon trovärdig i frågan om gänget som passerar GM. Detta styrker att IM stått vid trafikljusen 2,5 - 3minuter.

Vare sig vittnesmålen från Anders Delsborn, Cecilia Anderstedt eller AB motsäger detta. Detsamma gäller Nicola Fauzzi som ser sin Tensongubbe gömma sig i en port, vilket AB som bekant gör. Mina problem med GM är att de vittnen som passerar mordplatsen inte ser denna, tänker i första hand på NF, Hellgren och Rolder m sällskap. Själv får det mig att fundera i banan att GM rör sig runt mordplatsen och på så sätt smälter in i miljön.

I frågan om Stig Engström som GM är jag helt enig med dig. Det finns inget handfast som placerar honom i en konspiration. Tidsmarginalen på samtalet med väktarna måste tänjas till det absurda för att i teorin möjliggöra SE som GM och blotta tanken att han dagligen skulle gå omkring med en 357magnum i fickan gränsar även det till det absurda. I synnerhet som ens en indikation på ett sådant förfarande aldrig visat sig.
Citera
2019-03-12, 12:20
Medlem
hehehos avatar
"I have a dream"

Att man gör en ljudrekonstruktion:

Skjut påmordplatsen med samma vapen och ammo i ett kulfång. Mät och beskriv ljudet på LPs plats, längs hela sveavägen och omgivande gator (gärna så långt som till kungskatan och naturligtvis grand och längre bort)
mät inne i skandiahuset, i dess garage.
Mät och beskriv i de inblandade bilarna av rätt årsmodell. Med och utan musik och "ventilationsfönster öppna".
Mät i bankomatlokalerna.
kort sagt alla vitnnespositioner och ett rutnät runt morplatsen samt relavanta byggnader och bebodda lägenheter.

(jag lovar tt titta mellan fingrarna i fall en privatspanare med rätt vapen gör ett en miniversion nån sen natt)
Senast redigerad av heheho 2019-03-12 kl. 12:23.
Citera
2019-03-12, 13:22
Medlem
[quote=heheho|66999014]... Enligt en parkeringsbiljett hade gästen hämtat ut sin bil ur garaget
[/i]

Någon som vet var hotellet (Plaza) låg?
Citera
2019-03-12, 14:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det blir då viktigare att veta hur lång tid det tog att gå
från stämpeluret till receptionen. Hur såg lokalerna
ut? Det är den sammanlagda tiden för förflyttning
och samtal som är viktig.

Det är faktor X i schemat och därför har jag räknat med i princip ingen tid alls för den sträckan (några sek). Om det krävdes 20-30 sek inser du och alla andra vad det innebär.
Citera
2019-03-12, 14:13
Medlem
[quote=Achtung Panzer|66999609]
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
... Enligt en parkeringsbiljett hade gästen hämtat ut sin bil ur garaget
[/i]

Någon som vet var hotellet (Plaza) låg?

Det här har jag också funderat på, kan man teoretiskt sett ta sig från mordplatsen ungefär 23,21,30 till hotell Plazas garage till kl 23,25?
Citera
2019-03-12, 14:17
Medlem
ieshos avatar
Här finns en stor samlad kunskap om mordet på Olof Palme, men hur är det med viljan att gå till botten utan att låta agendor och favoritspår komma i vägen?

1. Det finns uppgifter som tydligt pekar på att personer hade information om ett kommande mord: inom polisen, inom näringslivet, bland högerextremister och kanske även bland journalister och militärer.

2. Det finns uppgifter som tydligt pekar på att det förekom ovanligt många personer försedda med walkie-talkie, hela kvällen på Sveavägen och i Gamla Stan när paret Palme promenerade till tunnelbanan.

3. Inte bara Lisbet Palme utan ett flertal personer har vittnat om att de sett någon som liknar Christer Pettersson nära Palme och brottsplatsen före, under och efter mordet. Han själv har sagt såväl att han var där i närheten och att han satt på pendeltåget - vid tiden för mordet.

4. Stig Engström, starkt Palmefientlig, kom ut på trottoaren i samband med att makarna Palme gick förbi, plus minus någon minut. Enligt egen uppgift befann han sig ungefär vid bankomatlokalen när han hörde en smäll. Stig Engström hade jobbat i Skandiahuset sedan den tid då Alvar Lindencronas stay behind hade sitt högkvarter i fastigheten. Enligt Donald Forsberg tillhörde Barbrogruppen stay behind.

5. Andra besynnerliga uppgifter gäller Holmérs vistelse i City vid tiden för mordet; uppgifter om Barbrogruppens närvaro i City vid tiden för mordet; uppgifter om Boforsanställda alldeles i närheten vid mordet; uppgifter att MPs fästmö umgicks med Palmehatare och att hennes far var inblandad i Bofors vapensmuggling tillsammans med en person som var bekant med Barbro Sagnell; CGÖs och IGs förehavande före och efter mordet; hur poliser i innerstan dirigerades ut till förorter eller satt och fikade hela natten istället för att delta i sökandet efter mördaren. O.s.v.

Det finns många mer eller mindre finurliga förklaringar på var och en av punkterna 1-5. Som att det fanns folk som spekulerade i att Palme skulle mördas långt innan och oberoende. Och som att WT-personerna var knarkspanare eller folk från kuppförsvaret som övade. Och som att Lisbet Palme tog miste på Christer Pettersson och Anders Björkman (de liknar inte varandra ett dugg) eller att LP rent av vittnade falskt. Och att Stig Engström bara råkade gå omkring med en revolver och råkade se Palme och råkade skjuta honom. Och som att Holmérs chaufför ljög om vad som hände på mordnatten. Och Barbrogruppen som övade radiosamband i all fredlighet. Och att de Boforsanställda som stod runt omkring vid mordplatsen bara råkade vara där småfulla efter en firmafest, där en jugoslav avtackades som hade varit delaktig i vapenaffärer via Jugoslavien. Och som att Ingrid Klering och hennes far bara är utsatt för illasinnad ryktesspridning och inte alls hade deltagit i fester med Palmehatet som tema. Och att CGÖ och IG bara råkade hyra en lägenhet i närheten av mordplatsen några månader före och någon månad efter mordet.

Visst är det så att vissa medvetet sprider vilseledande information men alla andra borde fråga sig vad som styr dem, att hitta en "lösning" som passar dem själva eller att nysta upp allt så långt det går.

Det duger inte att ha skygglappar i form av preferenser som ensam mördare, inte Christer Pettersson, inte en stor konspiration eller att ha favoriter som gärningsmän CP, CA, SE, VG etc. Det är inte den vägen som leder vidare.
Senast redigerad av iesho 2019-03-12 kl. 14:24.
Citera
2019-03-12, 14:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När det gäller tider är Inge Morelius bättre än många andra vittnen då vi genom Helena Lähdes bankomatkvitto kan slå fast att han verkligen varit på plats vid tiden för MOP. I hans båda första förhör är IM osäker på mycket, men en sak tvekar han inte på. GM är först på plats , sedan passerar en grupp människor, därefter kom paret Palme och mordet sker. Dessa förhör sker 14/3 och tredje april. Innan Thomas Kanger hade sina seanser med IM försommaren 1986 då åtskilliga detaljer tillkom.

Du har rätt såtillvida att IM är mycket osäker på tidpunkter, exempelvis visar andra vittnesmål att längre tidsrymd måste förflutit mellan gänget som gick norrut, Anders Björkman m polare, och MOP.
Men samtidigt är IM säker på och i mina ögon trovärdig i frågan om gänget som passerar GM. Detta styrker att IM stått vid trafikljusen 2,5 - 3minuter.

Vare sig vittnesmålen från Anders Delsborn, Cecilia Anderstedt eller AB motsäger detta. Detsamma gäller Nicola Fauzzi som ser sin Tensongubbe gömma sig i en port, vilket AB som bekant gör. Mina problem med GM är att de vittnen som passerar mordplatsen inte ser denna, tänker i första hand på NF, Hellgren och Rolder m sällskap. Själv får det mig att fundera i banan att GM rör sig runt mordplatsen och på så sätt smälter in i miljön.

I frågan om Stig Engström som GM är jag helt enig med dig. Det finns inget handfast som placerar honom i en konspiration. Tidsmarginalen på samtalet med väktarna måste tänjas till det absurda för att i teorin möjliggöra SE som GM och blotta tanken att han dagligen skulle gå omkring med en 357magnum i fickan gränsar även det till det absurda. I synnerhet som ens en indikation på ett sådant förfarande aldrig visat sig.

Tack, jättebra inlägg. Jag håller helt med dig om att IM befann sig på Tunnelgatans västra sida i enlighet med din tidsbestämning. Det som fått mig att fundera är följande:

1) Inget annat vittne ser någon GM stå och vänta. Det var exempelvis ett ungt par (Hellgren?) som måste ha passerat Dekorima ca 23.20.30. Paret som NF mötte mellan Dekorima och Skandia.

2) Inge M säger själv att han, vilket man normalt gör, tittade sig omkring i omgivningarna. Han såg inte mot Dekorima hela tiden.

3) Om GM var på plats en kort stund före paret Palme måste han i så fall, som du säger, ha dolt sig på något sätt. Kanske bakom reklampelaren?

4) Om GM stod vid reklampelaren kan det vara anledningen till att paret Palme går på utsidan av reklampelaren för att undvika honom och möjligen även AB.

5) Cecilia A säger att mannen gick bakom paret och sneddade med dem in mot Dekorima från Sveavägen (bör vara trottoarkanten). Det säger mig att han inte stod och väntade vid Dekorima utan gick bakom dem fram till Dekorima. Däremot kan ha då ha stått dold bakom reklampelaren och följt efter dem direkt när de passerade den positionen.

6) Rent teoretiskt kan man då tänka sig att Tensonmannen var den som gick bakom dem och alltså inte väntade bakom reklampelaren. Annars undrar jag lite var karln tog vägen. Men det är mer en spekulation än något annat.

7) Skälet till att Anders D säger att de tre "stod och samtalade" kan vara att den iakttagelsen gjordes i norra delen av Dekorima. Han fick intrycket att de stod och samtalade. Jag vet inte om de gjorde det, men jag tror inte det. LP nämner inget sådant samtal.

Riktigt klok på detta blir man inte, men något väntande i flera minuter tror jag inte alls på. IM är som sagt rätt osäker i sin tidsangivelse.
Citera
2019-03-12, 14:41
Medlem
hehehos avatar
[quote=Sumer|67000027]
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer

Det här har jag också funderat på, kan man teoretiskt sett ta sig från mordplatsen ungefär 23,21,30 till hotell Plazas garage till kl 23,25?

Ute på mycket djupt vatten och tunn is (låt en stockholmare svara) men jag har bott på sergel plaza vid kulturhuset/riksbanken/brunkebergsterassen/ klaratunneln stenkast från svevägen, finns kvar idag.

Edit nja, kan knappast ha utfart till david bagare

Edit, fel fel fel, glöm ovastående, hotellet heter idag "Elit stockholm plaza hotell" på Birger Jarlsgatan 29.
Senast redigerad av heheho 2019-03-12 kl. 14:51.
Citera
2019-03-12, 14:48
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är faktor X i schemat och därför har jag räknat med i princip ingen tid alls för den sträckan (några sek). Om det krävdes 20-30 sek inser du och alla andra vad det innebär.

Skandiahuset är ombyggt men det borde väl finnas gamla ritningar
för entréplanet. Stämpeluret var väl kopplat till en industriartad
snurr-grind eller en vanlig dörr. Kanske var entréplanet publikt
och andra våningar spärrade med en grind.
Citera
2019-03-12, 15:08
Medlem
DVDetektivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du är välkommen att utveckla din teori om du har någon .
Teori nej, hypoteser ja.
Vi vet när var hur när det gäller mordet, men varför är fortfarande den hängande frågan.
Lite punkter att ha i bakhuvudet:
1 Politiska personer mördas ofta av politiska skäl (obs EJ alltid)
2 mord/dråp sker ofta under påverkan av droger eller i ett tillstånd av ”psykos”
3 offer och mördare är bekanta sen tidigare
4 mördaren upplever att en oförrätt skett och detta är enda lösningen
5 mördaren vill ta hämnd för något offret gjort mot honom eller någon närstående.
Finns fler punkter men kommer inte på fler just nu.
När det gäller MOP :
- en övervakning/kartläggning av op har skett tiden innan mordet och på mordkvällen. (Säpos utredning)
- ett hat mot op fanns tämligen vitt och brett i samhället

Det är dock svårt att hitta ett tydligt varför med hänsyn till det som är allmänt känt.
Flera scenarier finns:
- den ensamme/tursamme galningen. CP ca se m fl. inte vidare troligt
- en stor konspiration, andra länder eller stora organisationer låg bakom. Inte heller troligt, saknas pappersspår, läckor mm i tillräcklig omfattning (min bedömning)
- återstår bara en mindre konspiration baserad i Sverige. Offret är op så meningsmotståndare känns mest troligt. Men hade detta varit ett mord på en vanlig Svensson så hade jag varit 99% säker på att punkt 5 ovan var det rätta svaret. Och jag tror att i båda fallen så är skytten värvad, den intressanta personen är den som beställt mordet.
Här står en person ut: AE
Han uppfyller alla punkter från 1-5, var det han? Kan han bindas till mordet i någon form? Jag är skeptisk. Den som höll i revolvern tror jag lever men den/de som planerade mordet tror jag är döda.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alf_Enerström
Läser man enerströms biografi på Wikipedia ser man tydligt en person som är tänkbar anstiftare. Han har pengar, personliga hämndmotiv(psykotiska av allt att döma), han äger vapen mm.
Holmers uttalande faller platt om detta är lösningen. ”Det skulle skaka Sverige i dess grundvalar om sanningen om mordet på Olof Palme kom fram.”
Eller gör den det... vad var det Holmer visste som kanske Leif g w anar och även jag har fnulat på? Den där pusselbiten som ingen vill ta i oavsett om den finns eller inte
Senast redigerad av DVDetektiven 2019-03-12 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in