Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-12, 01:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är ingen (bevisad) rättsskandal att Lisbet Palme kände igen Christer Pettersson från mordplatsen. Möjligen är det skandalöst att detta utan diskussion (ens från försvarsadvokaten) medförde att han blev utpekad som gm och att inga andra alternativ fick någon belysning.

Det kan aldrig vara en rättsskandal att någon är säker på att ha sett någon på en brottsplats.

Det är lugnt min vän. Var har du varit förresten?

Nåväl, jag menar blott att hela CP-cirkusen är baserad på ett synnerligen tunt underlag.

Jag vet att du betraktar LP:s utpekande som korrekt. Det gör inte jag. Men så kan det vara i denna grumliga soppa.

Jag vidhåller att CP var ett lämpligt offer för staten. Ett offerlamm om man så vill. Cyniskt så det räcker och blir över..

Min uppfattning är att CP-spåret förstörde ca 10 år av utredningen. Troligen beroende på att Ölvebro instruerats att till varje pris snabbt hitta en "ensam galning".

För egen del är jag mer intresserad av gruppen på 4 män som Säpo beskrev i sitt övervaknings-PM.
Citera
2019-03-12, 02:07
Medlem
Till alla er som säger att Skandiamannen inte kan vara mördaren, då han pratade med vakten för länge eller omöjligen kan ha haft ett vapen.

Hur förklarar ni de väldigt suspekta delarna i hans påhittade vittnesmål? Förklaringen har ju varit att han vill bli ett stjärnvittne och stå i centrum. Därför överdriver han sin betydelse. Men varför påstår han att han inte reagerar på skotten, utan tittar på klockan istället? Varför hävdar han att han har sprungit efter poliserna i rask fart? Varför trycker han på att han har blivit förväxlad med mördaren av ett annat vittne? Varför ljuger han om att Lisbeth har sagt till honom att mördaren hade en blå täckjacka? Varför säger han att det kändes konstigt att promenera Sveavägen norrut hem när det var hans signalement som hade gått ut på polisradion? Att han var förvånad över att ingen polis stoppade honom när gick där en halvtimme efter mordet? Varför sade han måndagen efter mordet att "Nu kan jag väl aldrig ha min typiska mössa på mig längre" till sina kollegor?

Om han vill bli en stjärnvittne finns det ingen anledning vad jag ser att lägga in dessa delar i vittnesmålet. Håller ni med? Kan ni förklara varför han påstår alla dessa suspekta saker?
Senast redigerad av JeppeNil 2019-03-12 kl. 02:11.
Citera
2019-03-12, 02:09
Medlem
Basfaktas avatar
I den pågående diskussionen om GM:s agerande vill jag bara inskjuta att IM är högst osäker som vittne när det gäller tider och faktiskt även platser.

Det var Kanger som lyckades övertyga IM om att GM befann sig vid Dekorima i flera minuter. Ett skandalöst felslut vilket bekräftas av GRK.

IM är stark när det gäller GM:s iskalla agerande men svag när det gäller verifierbara fakta.

I själva verket talar mkt för att GM anlände till Dekorima samtidigt som paret Palme. Vittnesmålen från Cecilia A, Anders D och Anders B talar för det. Liksom vittnesmålet från Nicola F.

Läs gärna förhöret med Inge M. När han säger "han måste ha stått där" faller hans trovärdighet till nollpunkten när det gäller GM:s ankomst till Dekorima.

Detta ska på intet sätt tolkas som att SE sköt Palme. Det finns grundfakta som helt punkterar den teorin. Se mina tidigare inlägg i frågan.
Citera
2019-03-12, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
I den pågående diskussionen om GM:s agerande vill jag bara inskjuta att IM är högst osäker som vittne när det gäller tider och faktiskt även platser.

Det var Kanger som lyckades övertyga IM om att GM befann sig vid Dekorima i flera minuter. Ett skandalöst felslut vilket bekräftas av GRK.

IM är stark när det gäller GM:s iskalla agerande men svag när det gäller verifierbara fakta.

I själva verket talar mkt för att GM anlände till Dekorima samtidigt som paret Palme. Vittnesmålen från Cecilia A, Anders D och Anders B talar för det. Liksom vittnesmålet från Nicola F.

Läs gärna förhöret med Inge M. När han säger "han måste ha stått där" faller hans trovärdighet till nollpunkten när det gäller GM:s ankomst till Dekorima.

Detta ska på intet sätt tolkas som att SE sköt Palme. Det finns grundfakta som helt punkterar den teorin. Se mina tidigare inlägg i frågan.

Kan du inte till viss del hålla med om att "helt punkterar" är en ganska stor överdrift?
Citera
2019-03-12, 03:15
Medlem
hehehos avatar
Det är inte omöjligt att SE stod i skandias reception när skotten föll. Sån ångade den gamle friidrottsmästaren ut för full maskin och nådde plötsligt "fyllegubben som ramlat". Det skulle förklara en del.
Citera
2019-03-12, 03:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är lugnt min vän. Var har du varit förresten?

Nåväl, jag menar blott att hela CP-cirkusen är baserad på ett synnerligen tunt underlag.

Jag vet att du betraktar LP:s utpekande som korrekt. Det gör inte jag. Men så kan det vara i denna grumliga soppa.

Jag vidhåller att CP var ett lämpligt offer för staten. Ett offerlamm om man så vill. Cyniskt så det räcker och blir över..

Min uppfattning är att CP-spåret förstörde ca 10 år av utredningen. Troligen beroende på att Ölvebro instruerats att till varje pris snabbt hitta en "ensam galning".

För egen del är jag mer intresserad av gruppen på 4 män som Säpo beskrev i sitt övervaknings-PM.
Det har varit årsdag för mordet, jag brukar "åka bort" då.

Nej, åtalet var inte tunt men förfelat och förljuget och jag reagerade mest på ordet "rättsskandal" skulle syfta på Christer Petterssons förmodade oskuld.

Inte heller håller jag med om att CP-spåret förstörde utredningen. Utredningen var fejkad från tidigare än dag 1. Och CP var med som villospår redan innan mordet.

Och hade det inte varit för åtalet mot CP så hade ytterst få förhör läckt ut till allmänheten.

Jag är intresserad av allt som rör eller tangerar vid mordet, inklusive förhören med CP och hans "polare".
Citera
2019-03-12, 07:37
Medlem
SGDFs avatar
Om det stått någon i avfasningen och väntat så syns det iaf inte i vittnesprotokollen.

Det är en bild Lars Borgnäs torgför som sanning. Den bilden passar nämligen WT-resonemanget.

Jag har inget emot konspirationer, och det är troligt att SE inte är mördaren.

Det handlar inte om SE. Ingen säger explicit avfasningen. Inge Morelius som minns bättre och bättre ju längre tiden går, och absolut bäst 30 år efteråt, inte ens han säger avfasningen någonstans.

Glöm att GM står där.
Citera
2019-03-12, 08:05
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:

Det blir då viktigare att veta hur lång tid det tog att gå
från stämpeluret till receptionen. Hur såg lokalerna
ut? Det är den sammanlagda tiden för förflyttning
och samtal som är viktig.
Citera
2019-03-12, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om det stått någon i avfasningen och väntat så syns det iaf inte i vittnesprotokollen.

Det är en bild Lars Borgnäs torgför som sanning. Den bilden passar nämligen WT-resonemanget.

Jag har inget emot konspirationer, och det är troligt att SE inte är mördaren.

Det handlar inte om SE. Ingen säger explicit avfasningen. Inge Morelius som minns bättre och bättre ju längre tiden går, och absolut bäst 30 år efteråt, inte ens han säger avfasningen någonstans.

Glöm att GM står där.

Enligt PU officiella linje så har GM stått vid avfasningen. Men håller med dig att det kan ifrågasättas.
Citera
2019-03-12, 10:13
Medlem
mvagrippas avatar
I december 1984 försvann Den avhoppade Mukhabarat agenten Majid Hussein i Stockholm. Följande januari hittades han styckad i 55 delar i en ravin nära Grödinge kyrka söder om huvudstaden. Snart kunde konstateras att han mördats i ett rum på hotel Domus, körsbärsvägen i Stockholm, som hyrts av Irakiska ambassaden . Det stod klart att det var han förra arbetsgivare från Saddam Husseins hemliga tjänster som låg dådet.

Rikspolischef Holger Romander var mycket missnöjd med att Olof Palme och hans regering duckade i skuldfrågan. Vid inte mindre än tre tillfällen skrev HR pm i ärendet och kritiserade regeringen för detta. Det sista PMet skrevs 860218, tio dagar före MOP , och HR var där mycket kritisk till att utrikeshandelsminister Mats Hellström underlåtit att ta upp mordet vid sitt besök i Bagdad där han talade med Iraks utrikesminister Tariq Aziz.

Trots att spionåklagaren KG Svensson och KK1 kommissarien Inge Reneborg mycket väl visste om att irakiska ambassaden var inblandad i mordet på MH skrev duon på ett dokument där de fritog Irak från misstankar för delaktighet i mordet. Båda två är centrala pjäser i MOP-spelet i början av PU och båda visar här upp god följsamhet när någon uppifrån visar vilken väg vinden blåser. HR ogillade detta starkt och tyckte att Irakierna närmast fick OK att avrätta avhoppare i Sverige.

Frågan är om OP själv initierat handlingen för att underlätta sitt medlaruppdrag. "Fribrevet" gick till Iraks nye ambassadör, allas vår Bagdad-Bob, som hade klagat över att Aftonbladet i början av januari helt riktigt pekat på Iraks skuld i mordet på sin tidigare agent. I MOP sammanhang glöms Iran/Irak konflikten ofta bort. Irak är i mina ögon i inget av de hetare tipsen gällande MOP men det är ett faktum att de hade ett mordkommando i aktion vid tiden för MOP i vår del av världen.

Mats Ekman har skrivit om detta i den informativa men något träigt skrivna boken ”På uppdrag i Bagdad”.
Citera
2019-03-12, 10:39
Medlem
styrlunds avatar
Citat:

IM är det enda vittnet som såg hela förloppet.
Samtliga andra mordplatsvittnen har enbart hört smällar och tittat dit. Det närmaste vittnet, han var dragen och hans vittnesmål blev där efter.
Hans vittnesmål är det som slår sönder den offisiella versionen helt.
Och det är därför hans vittnesmål har ifrågasatts och förminskats av polisen, styrd media och nyttiga idioter som dig.
Citera
2019-03-12, 10:46
Medlem
Vapenbyken måste tvättas citat Sten Andersson.

"Det mest sannolika är att den svenske krigsmaterielinspektören Carl Fredrik Algernon blev mördad. Hans fall framför en T-banevagn på vintern 1987 var inte ett självmord.

Den slutsatsen drar förre politikern och landshövdingen Björn Molin i sina memoarer om bland annat Boforsaffären och sina erfarenheter som minister för vapenexporten.

? Jag tror inte på att Algernon var med i byken med vapensmuggling. Jag menar att han blev mördad på grund av vad han visste om saken, sade Björn Molin i dag vid en pressträff om hans bok "Ingen väg tillbaka".

Molin finner också skäl för att Olof Palme blev mördad därför att han strax före sin död tagit initiativ för att få bukt med den illegala vapenexport som brukar kallas Boforsaffären.

Björn Molin beskriver hur han själv halkade in i politiken på ett bananskal. Han kom oväntat in i hemstaden Göteborgs stadsfullmäktige efter ett mycket bra folkpartival 1966. Fem år därefter valdes han in i riksdagen, och 1981-82 var han handelsminister i c-fp-regeringen.

Det är från denna ministertid som Molin resonerar om de illegala vapenaffärerna som blev kända först flera år senare.

Han berättar om hur han själv blev lurad av Boforsledningen. Sven Hirdman - nu svensk ambassadör i Moskva - var då statssekreterare i försvarsdepartementet. Han informerade Molin om uppgifter om att vapen från Bofors som exporterades till Jugoslavien, vilket var tillåtet, sedan sändes vidare till Libyen.

Den förklaring som företaget gav gick ut på att man ville hindra en tysk konkurrent att få in foten på den jugoslaviska marknaden. Man valde då att lämna en offert till en tredje part, alltså Libyen, med så högt pris att en affär kunde bedömas omöjlig.

Molin beklagar att han accepterade förklaringen och inte anade ugglor i mossen.

Han och regeringen ville vara relativt försiktiga med tillstånd till svensk vapenexport. Då Molin besökte Bofors i Karlskoga ledde detta till ett utbrott från marknadsdirektören Martin Ardbo:

? Du är bestämt lika djävla korkad som en vanlig folkpartist, fick ministern höra.

Några år senare avslöjades den illegala exporten främst av tidigare Boforsanställde Ingvar Bratt. Polisutredningar, rättegångar och genomgångar i riksdagens konstitutionsutskott följde. Någon fullständig klarhet om olika regeringars kunskaper skapades aldrig.

Själv tror inte Molin att Olof Palme och handelsminister Mats Hellström kände till den förbjudna exporten och försökte dölja den.

Jag tror att s-regeringen i mitten av 80-talet försökte stoppa den, och att det kan ha varit ett motiv att mörda Palme, säger Molin. "

https://www.hd.se/2002-10-31/bjorn-molin-tar-ater-upp-vapenbyken?fbclid=IwAR3ctkAHvDUow8MGk0KsPanOFA-t7mXvNp5POnARmsFAql2k3NlGgAB zKtE

https://www.youtube.com/watch?v=dRtxIcTGiTQ&fbclid=IwAR3yOZ2WeBCSq80Jf65b8 pYf7zAxkuoZoL-MVwVIWrdJcr7pwwzOn4bvrmc
Den stora krutbluffen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in