Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-09, 14:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du kan inte plocka bort vissa bollar inför stöten. Även om inte Nässén skulle varit inblandad i MOP så hade han garanterat kontakt med personer som var inblandade. Nässén var en korrumperad polis bland många, men för dens skull behöver han inte ha konspirerat mot Palme.

Nu när jag börjar fundera på SCs och RJs eventuella inblandning i MOP, de var två synnerligen coola personer, så är det häpnadsväckande att de uppgav och till och med stred för att de befann sig helt nära platsen för mordet vid tiden för mordet.

Om nu SC sålde polskt amfetamin och hade kontakt med innehavaren av den utmärkta holken vid Palmes bostad, Ateljé Atrium, så börjar jag ana ugglor i mossen.
Nej men jag tänker inte lägga dit några extrabollar heller.
Med tanke på Cedergrens flickvän som arbetade på Länsrätten. Släppte hon in någon som hon hjälpte med att söka information i datorn om släktingar och även Olof Palme?
Citera
2019-04-09, 14:18
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nej men jag tänker inte lägga dit några extrabollar heller.
Med tanke på Cedergrens flickvän som arbetade på Länsrätten. Släppte hon in någon som hon hjälpte med att söka information i datorn om släktingar och även Olof Palme?
Släppte in någon? Kvinnor kan! Hon hävdade att hon gick hem innan, men kan ha lånat ut nycklar.
Citera
2019-04-09, 14:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Släppte in någon? Kvinnor kan! Hon hävdade att hon gick hem innan, men kan ha lånat ut nycklar.
Ja. Kvinnor kan, även låna ut nycklar. Och då och då eventuellt ljuga om det så krävs.
Särskilt om man ger sig i lag med Sigge Cedergren.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-09 kl. 14:46.
Citera
2019-04-09, 15:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Där kanske man ska leta mer?
Det är inte bara ett polskt syndrom. Stockholms undre värld med illegalt spel och narkotikahandel är/var att förknippa med andra utländska underrättelseverksamheter även.
Varken Cedergren eller Nässén är sannolikt inte några aktörer i mordet utan snarare i mörkläggningen och falskanklagelserna mot Pettersson. Illa nog.
Men det sista ska jag nog vara försiktig med. Med tanke på Cedergrens flickvän som arbetade på Länsrätten. Släppte hon in någon som hon hjälpte med att söka information i datorn om släktingar och även Olof Palme?
Möjligen Stanislav Kleimert, Hendryk Duda eller Gertrude H´s egen man, pappa till den flicka som eftersöktes i datorn.
Namnet Twaroch härstammar vad jag kan förstå även från trakterna runt södra Polen. Hon hette ju så som flicka som blev förhörd av polisen.
Cedergren sysslade säkerligen med illegal verksamhet av allehanda slag förutom illegalt spel och narkotika bara det gav bra betalt. Information till exempel?

De tre svenska bröderna Wersocki med rötter i Polen som sysslade med kriminalitet är fortsatt intressanta. Knarksmugglare.

Avdelningen vilseledande:
http://www.government.se/content/1/c...4/295e5712.pdf
Kap 5 Enskilda uppslag.

Brev från polsk dam. Ett sent uppslag i avsnittet innehåller ett brev som
via Sveriges ambassad i Warszawa kom in till PU i mars 1995. Brevet
som är skrivet på polska översattes av säkerhetspolisen. Avsändare var
en anonym kvinna som sade sig bo i en namngiven by i sydvästra
Polen. Kvinnan berättade om en fransktalande person med ”mellanösternutseende”
som i februari 1986 under några dagar bodde hos en
grannfamilj. Mannen, som sades eventuellt vara iranier, indier eller
algerier hade haft ett förhållande med dottern i grannfamiljen. Grannfrun
hade berättat att hon funnit en grovkalibrig revolver gömd i
mannens resväska. Mannen hade, enligt grannfrun, förklarat att ”man
bör slå ihjäl olämpliga ledare”. I grannfamiljen hade det talats om att
mannen skulle resa till Sverige. Två veckor före mordet på Olof Palme
flyttade han ifrån familjen. När ”fantombilden” publicerades tyckte sig
brevskriverskan känna igen mannen som bott hos grannfamiljen. Först
nu vågade hon tillskriva svenska myndigheter om saken. Hon hade
väntat på att grannfamiljen själv skulle anmäla saken. Eftersom grannfamiljen
hade goda kontakter med polska myndigheter fruktade hon att
saken skulle ha tystats ner om hon anmält det hela. Myndigheterna
skulle dessutom inte ha kunnat garantera henne något personligt skydd.
Brevskriverskan lämnade namn och adress till grannfamiljen. Hon
lämnade dessutom ett ganska detaljerat signalement på mannen. På den
svenska översättningen finns följande anteckning gjord. ”[Övers. anm.
utifrån språket: Brevskriverskan har ett ”bildat” språk, med bara några
få stavfel. Brevet verkar ”seriöst”, ger inte det så vanliga intrycket av
psykisk störning eller ev. ”hämndlystnad” mot grannarna]”
Det finns – förutom översättningen – inga dokumenterade utredningsåtgärder
i ärendet.

Vem försåg Sigge med knarket?
Citera
2019-04-09, 15:59
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vem försåg Sigge med knarket?
Att tjacket var polskt verkar inte råda något tvivel om men sedan vilka som förmedlar och för in knarket i Sverige/Stockholm finns säkert många olika personer och vägar att luska kring.
Polen-färjorna är väl prio ett.
Det finns många andra som kan detta bättre:

Citat:
Bosse Jonsson kom från Täbytrakten och hade järnkoll. Jag misstänker att han var inblandad i Sigges amfetamin och att CP hämtade knark hos Sigge som betalning från Bosse J.

https://3.bp.blogspot.com/-I0ebSSHBQdg/V-Ocw8tjTwI/AAAAAAAAAtw/3dQKiSTIt00sTzIa6mEbYQSLuKwQIWQpgCLcB/s1600/cp-molander.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Man hade två syften minst. Ett var att spåra Sigges kran (därav avlyssning). Det andra var att följa och kartlägga de "löpare" Sigge använde för att hämta knark från gömställen man misstänkte fanns kring åsen. Knark som löparen överlämnade till "kunder" i skydd längst bland annat Luntmakaregatan. CP var en sådan "löpare" som hämtade och överlämnade knark mot betalning i samma valuta.

Därav följer att man säkert förutom holken vid bostaden och buggning hade fotfolk på fältet i området och tillgång till fordon för att kunna slå till om Sigge gav sig av för att göra upp någon affär. Jämför gärna med hur man jobbade med skomarkarligan. Kanske hade man också uniformer i backup.

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej inga skrivna källor. Det rör sig om tålmodiga samtal med poliser som är försiktiga med att berätta vad dom vet. Jag har också funderat i banorna att öststatarn kan ha koppling till uppgiften att polskt "fultjack" kommittéen i Stockholm 1986. Sigge Cedergrens position ska ha varit i gungning vid denna.

Norrortspolisen jag pratade med berättade bland annat om samordnad knarkspaning på Sonny Malmgren utmed E20 från Stockholm till Jönköping. I Sveriges Jerusalem skulle en av Stockholms bilar hålla koll på SM, men lyckades på ett närmast oförklarligt klantigt sätt. När SM lämnade platsen efter att av allt att döma levererat knark vinkade han retfullt till de förföljande norrortsspanarna. Ska ha rått upprorsstämning hos dessa efter det misslyckade tillslaget.
Citera
2019-04-09, 16:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej men jag har lite egen information som till viss del friar både svensk polis och militär och riktar sökarljuset mot Stockholms undre värld. De som sysslade med sådant som mord och avrättningar.
Visst finns det rötägg inom polisen som hos alla andra stora arbetsgivare. När det gäller Palme så ska man noga leta efter de personer som misstänkliggör Hans Holmér och polisen för inblandning.

Här är undantaget:
Kauklija hade som bekant kontakt med två kvinnliga poliser. En arbetade på centralregistret den andre vet vi inte.
Någon som avbröt narkotikaspaningen och som nyligen avslutat sitt förhållande, Margaretha Eklund?
Och Rolf Dahlgrens granne/sambo, Lilian Fältd?
Några andra förslag?

Kvinnor kan!

Eklund deltog 28/2 15.00-01.00 tillsammans med 4 polismän i en spaning mot SC. Eklund satt i en bil i korsningen Tegnérgatan/Luntmakargatan och i en holk vid SCs bostad.
22.30 återsamlades gruppen om 5 poliser på narkotikaroteln och avbröt spaningen då inget observerats.
Citera
2019-04-09, 16:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Att tjacket var polskt verkar inte råda något tvivel om men sedan vilka som förmedlar och för in knarket i Sverige/Stockholm finns säkert många olika personer och vägar att luska kring.
Polen-färjorna är väl prio ett.
Det finns många andra som kan detta bättre:
Bosse Jonsson kom från Täbytrakten och hade järnkoll. Jag misstänker att han var inblandad i Sigges amfetamin och att CP hämtade knark hos Sigge som betalning från Bosse J.

https://3.bp.blogspot.com/-I0ebSSHBQdg/V-Ocw8tjTwI/AAAAAAAAAtw/3dQKiSTIt00sTzIa6mEbYQSLuKwQIWQpgCLcB/s1600/cp-molander.jpg
Bilden ovan föreställer Reine Jansson. Och uppgifterna om en "Bosse J" är felaktiga, men troligen gäller den info jag har för Reine J. Jag tror att han snarare stod över Sigge C än att han var någon kompis, som det påstås i alla förhör.

Om "Bosse J"=Reine J så är det om honom jag hört en hel del intressant.
Citera
2019-04-09, 16:25
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Eklund deltog 28/2 15.00-01.00 tillsammans med 4 polismän i en spaning mot SC. Eklund satt i en bil i korsningen Tegnérgatan/Luntmakargatan och i en holk vid SCs bostad.
22.30 återsamlades gruppen om 5 poliser på narkotikaroteln och avbröt spaningen då inget observerats.
Ett knarkkrig där man tjallade på de andra grupperna så fort man fick chansen. Det är ju så polisen arbetar med att spela ut grupper mot varandra. Nässén verkar ha haft en del hållhakar. Wide som nämns i inlägget, är det Bo eller Rickard?
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tack! Men denna lista har jag.
Jag var mer nyfiken på de civila poliserna.
Wikner, Wide, Mossberg etc. samt vilka fler som åkte runt på stan denna natt.

Ingen sådan lista?
Senast redigerad av Gothus 2019-04-09 kl. 16:39.
Citera
2019-04-09, 16:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ett knarkkrig där man tjallade på de andra grupperna så fort man fick chansen. Det är ju så polisen arbetar med att spela ut grupper mot varandra. Nässén verkar ha haft en del hållhakar. Wide som nämns i inlägget, äär det Bo eller Rickard?

Bör vara Rickard. Fotad på mordplatsen civilklädd
Citera
2019-04-09, 16:41
Medlem
p.norths avatar
kan ju vara någon i knarkspan som hade observerat att makarna Palme var ute, och såg att dom gick på bio den kvällen. Tog då chansen då man avblåste knarkspan kl 22.30 höll sig kvar på området. (tog sig en kvällsmat innan bio föreställningen slutade, som ursäkt att dröja sig kvar) om man går efter "slumpen"
Citera
2019-04-09, 16:55
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
kan ju vara någon i knarkspan som hade observerat att makarna Palme var ute, och såg att dom gick på bio den kvällen. Tog då chansen då man avblåste knarkspan kl 22.30 höll sig kvar på området. (tog sig en kvällsmat innan bio föreställningen slutade, som ursäkt att dröja sig kvar) om man går efter "slumpen"
Ja i fantasin är allt möjligt.
Som sagt, vilka var dessa grupper som sysslade med knark, mord och illegalt spel? Polacker som vi nyss erfarit. Men några till?
Citera
2019-04-09, 17:46
Medlem
SGDFs avatar
https://www.medievarlden.se/diskussion/2019/04/fel-att-ge-guldspade-till-palme-avslojandet/#cookies

Här uttalar sig min nya idol om guldspadefiaskot. Det artar sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in