2019-03-10, 17:46
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Är inte inläst på fallet men tror på familjespåret.
Kvinnan blev mördad för att hon var vittne kan man tänka.
Blev även M mördad för att han hotade att avslöja mördaren?
Den enfaldige mördaren (tycks ju vara en sådan) hade på något oklart vis tänkt konfrontera Familjen genom M. Då M på något vis hotar med att försämra läget för mördaren (oklart hur, men något hot om något som mördaren ej räknat med) bestämmer han sig i stunden för att eliminera hotet. I konsekvensens namn blir han tvungen att eliminera även kvinnan.
Har kniven givits av Familjen till M som skydd kanske mördaren helt enkelt vill bli av med den utan att tänka sig för som han hade gjort om det var hans eget vapen medfört för ändamålet?
Någon impulsiv antisocial figur. På eget initiativ eller lejd?
Förmodligen för sent att spåra om någon ur Ms familj köpt kniven.

https://www.expressen.se/nyheter/spar-efter-mordaren-pa-mohamad/

En av polisens huvudteorier är att mordet på Mohamad var riktat mot hans familj.

Det här är ju en vecka efter dubbelmordet så då hade väl antagligen polisen hittat något som talade för det, men körde fast.
Citera
2019-03-10, 17:59
Medlem
StuGs avatar
Och enda skälet till att familjen A inte lämnar tillräckliga upplysningar torde vara att det skulle avslöja egna ljusskygga aktiviteter. Det är väl sådana som skapar hot som detta.
En missnöjd kund hade de tipsat polisen om direkt.
Frågan är vad familjen /firman pysslade med? Pengatvätt åt personer som hade ett normkritiskt förhållande till mord..?
Hur såg det ut med bilägande? Lägenheter? Bisniz i utlandet?
Citera
2019-03-10, 18:32
Medlem
Ja, vi diskuterar om det är något med familjen som är motivet. Just denna 50 gång kommer vi nog fram till lösningen.

I vilket fall får jag nog krypa till korset vad det gäller DNA-resultaten, jag har varit alltför optimistisk, inser detta efter att ha funderat lite. Träffarna är helt enkelt för svaga för att ge en rimlig mängd misstänkta. Snarare är de antagligen svagare än motsvarande sexmänning. Trädet växer snabbt, minst sagt. Lite skeptisk till polisens förhör med dessa 30. Huvuddelen lär inte ha något att säga, även om de skulle vilja. Detta av den enkla anledningen att de inte ens vet att gärningsmannen existerar. Möjligen kan man utesluta någon. Och eftersom de är långväga släkt så säger deras karaktär nada om gärningsmannens.

Kanske är enda chansen en "DNA-triangulering":
1) Välj de 10 starkaste träffarna.
2) Bygg släktträd som inkluderar dessa 10 och så många fler som behövs.
3) Topsa några i trädet strategiskt placerade personer.
4) Kolla vartåt det pekar och upprepa.

Men det blir svårt detta, förstår mer och mer att de insatta är skeptiska.
Citera
2019-03-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Jag förstår inte varför ni är så snabba med att avfärda mina argument? Jag sade att det finns en indikation på ett sexuellt motiv. Sen är det väl ingen som vet om huggen utdelats i raseri? Möjligen AL, men hon kan ju inte berätta av förklarliga skäl.
Vad finns det som säger att min teori "mot förmodan" stämmer? Vad talar emot den?

Om det nu är en sexualsadist och han någon gång åker in i fängelse, blir han satt med Anders Eklund och gänget. De har det säkert jättetrevligt innanför murarna, där de får umgås med likasinnade och kan dela med sig av sina sjuka fantasier med någon som förstår dem.
Förlåt Cowboyhatten, men jag har inte hört maken till svammel i tråden tidigare föränn jag läste dej. Och om en trådis utnyttjar invandrare för sin egen plånbok så vill den inte titta på familjen utan kommer att angripa mina inlägg och ge dej rosor ser jag. Sen att se sig själv som sjuk behöver inte innebära att GM är psyksjuk och psykspåret är bättre än något annat spår. Att vara neutral i spaningen är bra och här borde det vara högt i tak nu efter nästan 15 misslyckade år. Men vanan och förnekelsens makt är stor tyvärr där PK flaggan är hissad.
Senast redigerad av shivashambo 2019-03-10 kl. 18:57.
Citera
2019-03-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Haha, 50 ggr familje spår mot 14715 missar om annat och varje gång blir du lika upprörd över Familje spåret med din egna agenda såklart! Välkommen in i matchen och lämna mina skriverier utanför ditt huvud och skriv något eget, tack.

Fint att StuG kommit in, vi behöver fotfolk som vet vad som händer och utav det finstilta ser jag att StuG är vaken. Det behövs nya impulser bland alla torra tunnelseende skribenter. Du kan väl vara moderator för mitt piss spår du brukar citera och håna, tack?
Om du skriver något på i närheten av korrekt svenska så är det lättare att förstå vad du menar. Det enda jag har anmärkt på är att du hela tiden tar upp ett spår som är baserat på ingenting. Dessutom ett av de mest utredda. Behövs det verkligen en gripen gärningsman med ett motiv som inte innefattar M:s pappa/farbror för att du ska ge upp? Eller är det ändå statens fel? En konspiration?

Så länge jag trodde att du skojade med dina inlägg så var det underhållande, men när man inser att du nog är allvarlig så blir det mest konstigt.
Citera
2019-03-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Förlåt Cowboyhatten, men jag har inte hört maken till svammel i tråden tidigare föränn jag läste dej. Och om en trådis utnyttjar invandrare för sin egen plånbok så vill den inte titta på familjen utan kommer att angripa mina inlägg och ge dej rosor ser jag. Sen att se sig själv som sjuk behöver inte innebära att GM är psyksjuk och psykspåret är bättre än något annat spår. Att vara neutral i spaningen är bra och här borde det vara högt i tak nu efter nästan 15 misslyckade år. Men vanan och förnekelsens makt är stor tyvärr där PK flaggan är hissad.
Please! Ett fruktansvärt tjat om PK från din sida. Det tillför ingenting av värde. Vi har nu tröskat igenom alla slags spår och f n gjort halt i väntan på vad ny fantombild samt släktspårning kan ge.
Låt oss se fram mot ett nytt avstamp i utredningsarbetet och en gång för alla slippa allt PK–tjafs.
Citera
2019-03-10, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Är inte inläst på fallet men tror på familjespåret.
Kvinnan blev mördad för att hon var vittne kan man tänka.
Blev även M mördad för att han hotade att avslöja mördaren?
Den enfaldige mördaren (tycks ju vara en sådan) hade på något oklart vis tänkt konfrontera Familjen genom M. Då M på något vis hotar med att försämra läget för mördaren (oklart hur, men något hot om något som mördaren ej räknat med) bestämmer han sig i stunden för att eliminera hotet. I konsekvensens namn blir han tvungen att eliminera även kvinnan.
Har kniven givits av Familjen till M som skydd kanske mördaren helt enkelt vill bli av med den utan att tänka sig för som han hade gjort om det var hans eget vapen medfört för ändamålet?
Någon impulsiv antisocial figur. På eget initiativ eller lejd?
Förmodligen för sent att spåra om någon ur Ms familj köpt kniven.

Citerar ett inlägg från dagarna kring mordet. Kanhända matnyttigt.

Tittar man på kniven, som mer eller mindre var en leksaksstillet som jag själv skulle passat på om jag skulle skala ett äpple, och hur korkat GM beter sig efter mordet, så måste det ju varit någon svagsint eller yngre person som gjort det. Vem tar vad som är i allt väsentligt är en vinglig pennkniv om de ska mörda någon? Vem slänger av sin mössa efter mordet i ett metro-ställ? Kastar kniven på platsen? Osv. Visst kan det väl tänkas att någon fysiskt stabil person som är trygg i sin styrka känner att han kan mörda med en sådan kniv, men i kombination med kniven som slängs på platsen, mössan i ett metroställ och att han inte åkt fast för något annat efter känns det osannolikt.

Visst kan det ha funnits något form av motiv bakom -- men jag kan inte tänka mig att det är någon form av fungerande kriminell verksamhet som sanktionerat och/eller orsakat detta. Men visst hade det kunnat vara någon typ av orättvist behandlat ostabil tonåring som gav sig på ungen för att hämnas mot familjen, säkert ganska ovanligt, men så är det ju ibland.

Jag tror själv på tokig-rasist-spåret. Någon som haft maniska tankar, hade sovit väldigt dåligt en tid, så tillslut gick han ut och högg första person som uppfyllde kriterierna för hans illvilja. Dom har ju pratat om besinningslöst våld mot grabben. Okunnigt utfört av en Nordeuropé. Tidigt på morgonen.
Citera
2019-03-10, 22:13
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Tittar man på kniven, som mer eller mindre var en leksaksstillet som jag själv skulle passat på om jag skulle skala ett äpple
.....

Visst kan det ha funnits något form av motiv bakom -- men jag kan inte tänka mig att det är någon form av fungerande kriminell verksamhet som sanktionerat och/eller orsakat detta. Men visst hade det kunnat vara någon typ av orättvist behandlat ostabil tonåring som gav sig på ungen för att hämnas mot familjen, säkert ganska ovanligt, men så är det ju ibland.

Jag tror själv på tokig-rasist-spåret. Någon som haft maniska tankar, hade sovit väldigt dåligt en tid, så tillslut gick han ut och högg första person som uppfyllde kriterierna för hans illvilja. Dom har ju pratat om besinningslöst våld mot grabben. Okunnigt utfört av en Nordeuropé. Tidigt på morgonen.

Kan hålla med om de invändningarna.
I det fallet torde GM ha någon koppling till geografin. Påminner då mer om mordet på joggingspåret i Ulricehamn häromåret.
Citera
2019-03-10, 23:06
Medlem
Readyfreddies avatar
Listan med namn borde ju rätt snabbt kunna sorteras in i olika mer eller mindre heta grupper, och sen ska det väl inte ta allt för lång tid innan man kan börja ge sig efter de som känns allra mest intressanta.

Tror det kommer visa sig att GM är någon polisen borde fått tag i men slarv eller slapphet gjort att man misslyckats. Var bara GM över 21 vid tillfället finns det nog ingen chans att han slipper undan.

Blir spännande att följa.
Citera
2019-03-11, 01:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Tittar man på kniven, som mer eller mindre var en leksaksstillet som jag själv skulle passat på om jag skulle skala ett äpple, och hur korkat GM beter sig efter mordet, så måste det ju varit någon svagsint eller yngre person som gjort det. Vem tar vad som är i allt väsentligt är en vinglig pennkniv om de ska mörda någon? Vem slänger av sin mössa efter mordet i ett metro-ställ? Kastar kniven på platsen? Osv. Visst kan det väl tänkas att någon fysiskt stabil person som är trygg i sin styrka känner att han kan mörda med en sådan kniv, men i kombination med kniven som slängs på platsen, mössan i ett metroställ och att han inte åkt fast för något annat efter känns det osannolikt.

Och inte sovit på hela natten.

Lägger man händelsen direkt över Ulricehamnsfallet så kan ju en voyeur-dimension tyckas möjlig, dvs att GM (via boende i närheten eller tidigare/ annan anknytning till platsen) har för vana att betrakta människor i rörelse som representerar ngt för honom (liv, arbete, normalitet, socialitet, försörjning, vuxenliv, familjerelationer etc) som han idealiserar och själv upplever sig sakna (förmåga till). Det kan ju vara lite av varje, det är mindre viktigt än själva det faktum att han föreställer sig saker och går från betraktande till att söka fysisk ”kontakt” med något, som triggat honom. Eller, delvis omvänt, att han väntar ut vem som helst som är ett hanterligt och isolerat mål, eller har noterat tidigare att somliga av de förbipasserande är hanterliga mål som passerar på bestämda tider och att nu också vädret gör det lättare att undkomma. I nåt försök att bevisa att vem som helst kan drabbas, eller i nån överkokt idé om representativ revansch eller vinst av mannamod etc.

Det behöver inte vara ett ”vettigt” motiv bara för att GM är tillräknelig. Det kan vara bara rejält inkrökt eller skruvat.
Citera
2019-03-11, 01:52
Medlem
LongLostFriends avatar
Jag tycker det är lite konstigt att inte hämnd-motivet är det mest diskuterade och utredda motivet här på FB och av Polisen.
Hämnd är den banala ilskna reaktion som alla känner till, själv har utfört i någon form och som dessutom är allmänt accepterad av de flesta. Hämnd anses vara det som kan få en icke-psyksjuk att döda en annan människa lättast. Framförallt handlar det då om att hämnas en annan människas liv men eftersom Polisen lär ha kollat alla onaturliga dödsfall i närområdet så kan just det motivet sannolikt uteslutas.
Jag tycker dock att det nu, 15 år senare och med en rad mystiska egenskaper som omgärdar GM, är dags att diskutera möjliga hämndmotiv där det inte handlar om att M eller någon i familjen A skulle ha dödat någon.

Jag finner ”missnöjda kunden i datorbutiken”-spåret som ganska osannolikt men tycker det är bra att det har lyfts, då det torde göra så många andra hämnd-spår acceptabelt sannolika.

Kan lille M ha varit så taskig mot en klasskamrat att det varit nära att få tragiska konsekvenser? Kan en storebror till nån grabb på M:s skola gjort detta för att hämnas mobbing som lett till ett odokumenterat självmordsförsök?

Kan M:s pappa eller farbror gjort något allvarligt mot en kille i 20-årsåldern som fått killen att vilja hämnas på detta sätt? Osannolikt, då någon av dem säkerligen skulle ha tipsat polisen om personen i fråga.

Kan M:s pappa eller farbror gjort något allvarligt mot en tjej (GM:s syster eller flickvän) som kunnat föranleda hämndaktionen? Ett övergrepp i mee too-stil där en situation med en anställd helt enkelt urartade? Den anställde blir gravid, gör abort och försöker ta sitt liv? Brorsan bestämmer sig för att hämnas och börjar spana på familjen?

Kan M:s pappa eller farbror gjort något mot en person som fått honom att mista sin familj på något sätt? Något som lett till ekonomisk tragedi, skilsmässa och att barnen tas ifrån honom?
Citera
2019-03-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
https://www.expressen.se/nyheter/spar-efter-mordaren-pa-mohamad/

En av polisens huvudteorier är att mordet på
Mohamad var riktat mot hans familj.
Det här är ju en vecka efter dubbelmordet så då hade väl antagligen polisen hittat något som talade för det, men körde fast.

Tack för länken och här hittade jag att M ville gå ensam till skolan fom ht 2004 "Mohammed Ammouri, 8, var en stolt liten skolgrabb. Kände sig stor nu när han hade börjat i andra klass på Tunvallaskolan.
- Den här terminen ville han gå själv varje morgon, inte ha sällskap av sina äldre syskon, berättar Mohammeds farbror Moslem Ammouri, 38". https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql7L78/mohammed-blev-bara-atta-ar

Därmed visste en tidigare spanande GM att M skulle komma ensam och det skulle bli lätt att konfrontera honom. Och den höga ordväxlingen med slagsmål följde som inledde de tragiska morden.

När vi lekte som barn och någon hade blivit skuren av en kniv han tagit fram sa vi: "Rätt åt honom, han fick smaka på sin egen medicin". Jag tror att kniven kom från M men det spelar ingen roll för motivet var att anfalla M men inte döda.

En mördare behöver inte ha en ordväxling med en okänd pojk och en mördare använder inte en sån pojkniv!

Psykspåret är dött och anhängarna blir arga samt "cowboyhatten" påstår tom att: "Sen är det väl ingen som vet om huggen utdelats i raseri? Möjligen AL, men hon kan ju inte berätta av förklarliga skäl". Och en sådan signatur gillas av den alltid närvarande sign ClariNet. Man tar sig för pannan att läsa de manipulerande kommentarerna som bara vill leda tråden bort från Familjespåret.

Det här liknar mer en valdebatt 2018-19 än en längtan att lösa 2 mord. "det enda vi skall vara överens om är att Familjespåret skall ignoreras. (Politikerna sa att SD skulle ignoreras).

Jag kommer inte längre i denna tråd som fångade mej pga boendet i Link. Tråden styrs av rabiata PK tankar samt personangrepp och jag tror tråden sakta somnar in om inte Adam&Eva dyker upp och erkänner att det var deras barnbarnbarns.....barn som var GM. Allt väl!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in