2019-03-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
hur menar du? jag tänkte på internationell efterlysning..

Jaha. Trodde du menade att hans DNA kunde stämma.
Citera
2019-03-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Som sagt. Hoppas jag har fel. Men ser ingen annan rimlig förklaring. Hade man haft massa träffar att utreda så hade det varit knäpptyst. Nu har man ingenting och väljer då att skramla högljutt istället.

Varför ska de vara tysta?

Killen kommer kunna ta självmord eller fly mellan topsningen och svaret ändå.

Att gå ut med detta snabbar bara på allt.
Citera
2019-03-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperFrazze
PKU registret kan inte användas som någon form av sökmotor. Du kan altså INTE söka i registret efter en träff med hjälp av mördarens DNA. ENDAST om du har en misstänkt person att söka mot.

Inte fören det scannas in systematiskt för detta syfte, nej.
När detta sedan sker och endast 10% av framtida brottslighet klaras ut kommer PK sverige behöva begå självmord och slutligen inse att 90% av grovt kriminella passerat gränsen EFTER födseln.
Citera
2019-03-04, 19:36
Medlem
Lonnrots avatar
Man bör ju tänka sig för vad man ”önskar sig”, och varför, och om det ställer alla problem tillrätta, eller skapar andra istället.

Det ser ju fint ut att vilja hitta brottslingar, men dyker det inte upp andra typer av brottslingar i stället? Som då exv upplevelser sig rökta ändå genom sitt biologiska arv? Eller genom sina tidigare förbrytelser? Eller social isolering?

Traditionellt har samhället velat förlåta och gå vidare i väsentlig grad, inte måla in folk i hörn. Låt vara att samhället har förändrats väsentligt.

Men, så sett, så kan man ju inte sitta och önska sig att brottsbekämpning ska gå så till att den lämpar sig för GW:s särskilda önskemål i direktsändning. Omvänt är det givetvis så att en viss typ av kallblodiga mord med oskyldiga vittnen som offer nuförtiden är synnerligen svårlösta om GM tänkt till en aning i förväg och inte är hemmahörande på platsen (och följaktligen exploaterar detta förhållande). Och därför är det kränkande mot rättskänslan.

De kloka får väl via avvägningar hitta farleder genom det där. Vi tolererar förmodligen ”dråp” och mord i lägre grad än förr, av lite olika skäl, och samtidigt har antalet mord stigit (delvis pga befolkningsökning förstås). Men det är förstås så (och så var det säkert även förr) att det finns en uppfattning om vad som är mer oskyldiga mordoffer, och mer onda mordhandlingar, till skillnad från mindre oskyldiga och mindre ondskefulla, dvs när våldet kommer från ”samhällsmarginalen” (i en eller annan självrättfärdigande bemärkelse) men riktas mot de som lever helt lagligt och oskuldsfullt, och alltså inte ens är invecklade i personliga relationer som urartat på ett eller annat sätt.

Men missmodet bland självupplevt utanförstående kan ju tillta, med risk för nån form av radikalisering. Det är ju inte en önskad konsekvens av bättre bov-efterhållning och lagföring. Kanske. Men det där får ju experterna rådda i.

Tänker jag.

Men jag tror och hoppas att polisen ändå vill ha fast den här rackaren. Folk som går runt och hugger ner folk är inge bra. Hur man än ser det. Oavsett om det är nån affärsuppgörelse med collateral skada eller ännu ett blekhudat spöke som fått för sig att spola ner sin mänskliga bestämmelse genom att kniva ner försvarslösa kvinnor och barn.

Spöken är inte bra att ha lösa på stan.

Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Så du använder bestialiska mord och våldtäkter på barn som en moralisk förevändning och pekpinne för att på sikt införa ett samhälle som mer liknar ett digitalt Gulag än något annat? Vare sig du är medveten om det själv eller inte så är det den snöbollen som nu är satt i rullning.
Citera
2019-03-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Du upprepar dig själv som ett mantra och tror att ingen förstår. Men tror du inte att de cirka trettio personer som man nu fått partiella träffar på har en såpass hög grad av överensstämmelse med GMs DNA att man på goda grunder kan anta att det finns ett släktskap?

Vid en viss grad av överensstämmelse kan ju släktskap bekräftas, har för mig att gränsen går vid fyrmänningar. Eller gick iaf, för den flyttas väl ständigt framåt. Precis som två olika människor inte kan råka ha identiska DNA-profiler.
Ja, tillförlitligheten är rimligt hög så det kan man nog vara lugn över. Och oavsett vilket så kommer man ju får beta av ett antal hundra personer i vilket fall då man inte vet vilka som är "släkt" och inte.
Citera
2019-03-04, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Som sagt. Hoppas jag har fel. Men ser ingen annan rimlig förklaring. Hade man haft massa träffar att utreda så hade det varit knäpptyst. Nu har man ingenting och väljer då att skramla högljutt istället.
Jag köper argumentet att man skulle varit tyst om man haft något. Har lite svårt att se varför man går ut så hårt. Men jag lutar nog åt att man inte ljuger, man antyder ju till och med mellan raderna att det inte ser jätteljust ut. Lite defensivt kan jag tycka.
Citera
2019-03-04, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Du är ju på riktigt helt tappad. Det är rena spekulationer att ett genombrott varit på gång men att det är högst sannolikt bara taktik från Staaf. Hör du inte att du säger emot dej själv??

Hur kritiserar mej för att inte veta något (vilket jag gör) men du själv vet inte ett skit.

Men om det får dej att känna dej speciellt och tro att du sitter på en viss kunskap, fun. Mår du bra av det så.

Vi får återkomma när fallet är löst sedan eller inte men du är en idiot i mina ögon.

Jag har varit trevlig, det är du som är en idiot. Jag har heller inte sagt att ett genombrott är på gång sedan 2004, enbart sista månaderna.

Som sagt vi hörs sen när vi vet att du har fel och jag rätt.

Polisen har upprepade gånger gått ut i media och sagt sig vara nära ett genombrott. Det är bara att googla genombrott + linköpingsmorden 2004. Att de nu gör det ännu en gång och utan att ha något substantiellt gör att många som följt fallet nog undrar vad deras agenda är. Jämför med Billdal och EARONS där polisen jobbade i det tysta och var noga med att inte bli upptäckta innan gripande kunde ske. Varför agerar Linköpingspolisen tvärtom? De är ju inte dumma och det är säkert inte ogenomtänkt.

(Är det trevligt att kalla någon för idiot?)
Citera
2019-03-04, 19:45
Medlem
Sammanfattningsvis har man just gått från många miljoner tänkbara gärningsmän till maximalt tusentalet. Utan att överdriva kan man kalla det ett sensationsartat genombrott. Ser egentligen ingen direkt möjlighet att man inte kommer lyckas identifiera honom med denna utgångspunkt. Enbart "träffarnas" ålder kommer säga en hel del.

Om jag hade varit en levande och medveten gärningsman hade jag sålt av och packat väskan rätt snart. Finns en hel del länder där man klarar sig undan.
Citera
2019-03-04, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Sammanfattningsvis har man just gått från många miljoner tänkbara gärningsmän till maximalt tusentalet. Utan att överdriva kan man kalla det ett sensationsartat genombrott. Ser egentligen ingen direkt möjlighet att man inte kommer lyckas identifiera honom med denna utgångspunkt. Enbart "träffarnas" ålder kommer säga en hel del.

Om jag hade varit en levande och medveten gärningsman hade jag sålt av och packat väskan rätt snart. Finns en hel del länder där man klarar sig undan.

Precis. Det här brottet kommer uppklaras, det är bara en fråga om tid. Den skyldiga kommer att hittas. Och det kan nog vara lika säkert för honom att gripas och sitta i fängelse istället för att vara ute i samhället och leva under en ständig hotbild.

Som jag sagt tidigare, har väldigt svårt att förstå varför inte gm redan överlämnat sig till polis. Tiden fram till gripande kommer vara enda lång obehaglig resa med civilsnutar som rotar i papperskorgar osv osv.
Citera
2019-03-04, 20:05
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Varför ska de vara tysta?

Killen kommer kunna ta självmord eller fly mellan topsningen och svaret ändå.

Att gå ut med detta snabbar bara på allt.
Så fort det finns ett beslut i en myndighets ärende så blir det beslutet taget på papper en offentlig handling som journalister på Efterlyst lätt snokar upp och begär ut.

Det kallas offentlighetsprincipen att få läsa myndigheters beslut i enskilda ärenden.

Det var journalister på Efterlyst som ringde upp Jan Staaf och visste vad de frågade om, efter att ha läst de offentliga handlingarna som de begärt ut.

Grävande journalistik kallas det för och Janne blev ställd mot väggen och svarade snällt, vad annat kunde han göra. Se sig om efter ett annat jobb?
Senast redigerad av MossTrums 2019-03-04 kl. 20:14.
Citera
2019-03-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Precis. Det här brottet kommer uppklaras, det är bara en fråga om tid. Den skyldiga kommer att hittas. Och det kan nog vara lika säkert för honom att gripas och sitta i fängelse istället för att vara ute i samhället och leva under en ständig hotbild.

Som jag sagt tidigare, har väldigt svårt att förstå varför inte gm redan överlämnat sig till polis. Tiden fram till gripande kommer vara enda lång obehaglig resa med civilsnutar som rotar i papperskorgar osv osv.
Precis så. Kanske har han redan fått sitt straff av gud, men det får vi ju se. Min känsla är att fanskapet lever.
Citera
2019-03-04, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man bör ju tänka sig för vad man ”önskar sig”, och varför, och om det ställer alla problem tillrätta, eller skapar andra istället.

Det ser ju fint ut att vilja hitta brottslingar, men dyker det inte upp andra typer av brottslingar i stället? Som då exv upplevelser sig rökta ändå genom sitt biologiska arv? Eller genom sina tidigare förbrytelser? Eller social isolering?

Traditionellt har samhället velat förlåta och gå vidare i väsentlig grad, inte måla in folk i hörn. Låt vara att samhället har förändrats väsentligt.

Men, så sett, så kan man ju inte sitta och önska sig att brottsbekämpning ska gå så till att den lämpar sig för GW:s särskilda önskemål i direktsändning. Omvänt är det givetvis så att en viss typ av kallblodiga mord med oskyldiga vittnen som offer nuförtiden är synnerligen svårlösta om GM tänkt till en aning i förväg och inte är hemmahörande på platsen (och följaktligen exploaterar detta förhållande). Och därför är det kränkande mot rättskänslan.

De kloka får väl via avvägningar hitta farleder genom det där. Vi tolererar förmodligen ”dråp” och mord i lägre grad än förr, av lite olika skäl, och samtidigt har antalet mord stigit (delvis pga befolkningsökning förstås). Men det är förstås så (och så var det säkert även förr) att det finns en uppfattning om vad som är mer oskyldiga mordoffer, och mer onda mordhandlingar, till skillnad från mindre oskyldiga och mindre ondskefulla, dvs när våldet kommer från ”samhällsmarginalen” (i en eller annan självrättfärdigande bemärkelse) men riktas mot de som lever helt lagligt och oskuldsfullt, och alltså inte ens är invecklade i personliga relationer som urartat på ett eller annat sätt.

Men missmodet bland självupplevt utanförstående kan ju tillta, med risk för nån form av radikalisering. Det är ju inte en önskad konsekvens av bättre bov-efterhållning och lagföring. Kanske. Men det där får ju experterna rådda i.

Tänker jag.

Men jag tror och hoppas att polisen ändå vill ha fast den här rackaren. Folk som går runt och hugger ner folk är inge bra. Hur man än ser det. Oavsett om det är nån affärsuppgörelse med collateral skada eller ännu ett blekhudat spöke som fått för sig att spola ner sin mänskliga bestämmelse genom att kniva ner försvarslösa kvinnor och barn.

Spöken är inte bra att ha lösa på stan.

På 1700-talet hade vi dödsstraff för misshandel. Det är ju snarare så att vi blivit mer förlåtande för sadistiska psykopater. Om vi blivit mindre förlåtande nuförtiden som du påstår så skulle inte Anders Eklund eller Breivik fortfarande slösa syrgas på denna jord. Däremot har vi blivit mer lättkränkta och fäster större vikt vid ord än handlingar. Att skriva vad man tycker och tänker och ventilera över detta sjuka betong-klotter-knark samhälle online är snart lika med kätteri om samhällsutvecklingen fortsätter på denna degenererade väg. Men pedofiler, våldtäktsmän, styckmördare och andra sinnessjuka avarter ska det daltas med på Ikea-fängelsena minsann.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-03-04 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in