2019-03-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Du är ju på riktigt helt tappad. Det är rena spekulationer att ett genombrott varit på gång men att det är högst sannolikt bara taktik från Staaf.

Hur kritiserar mej för att inte veta något (vilket jag gör) men du själv vet inte ett skit.

Men om det får dej att känna dej speciellt och tro att du sitter på en viss kunskap, fun. Mår du bra av det så.

Vi får återkomma när fallet är löst sedan eller inte men du är en idiot i mina ögon.

Hoppas faktiskt att du har rätt. Är gärna en idiot om det innebär att detta klaras upp. Tills dess hävdar jag att Staaf famlar i mörker och försöker pressa folk som vet någonting. Vilket kan vara ett klokt drag.
Citera
2019-03-04, 19:20
Medlem
PKU registret kan inte användas som någon form av sökmotor. Du kan altså INTE söka i registret efter en träff med hjälp av mördarens DNA. ENDAST om du har en misstänkt person att söka mot.

I Anna Lind fallet använde polisen DNA som påträffades på brottsplatsen till att jämföra direkt med Mijailo Mijailovics DNA i registret.

https://www.nyteknik.se/samhalle/polisen-far-inte-anvanda-pku-registret-6895723

I artikeln ovan brukar polisen bli nekade att använda registret, även om dom har en misstänkt att vilja jämföra mot.
Citera
2019-03-04, 19:25
Medlem
Man kan nog grovt anta att varje träff bidrar med i snitt < 20 personer att undersöka. 600 stycken varav en väsentlig del kommer kunna tas bort p.g.a ålder och kön. Återstår några hundra personer således. Jag är rätt övertygad om att man ganska snabbt kommer hitta honom genom att titta på enbart personens hemvist och ålder. 34-35 år gammal och hemmahörande i Östergötland vid tiden för mordet.

Vi firar nog inte jul en gång till utan identifierad gärningsman.
Citera
2019-03-04, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Tänker på Tony Olsson som greps i costa rica efter Malexandermorden. Där gick det snabbt. Har man en misstänkt person, men denna har flytt, så går det relativt enkelt att få fram dna från den personen från grejer i hemmet eller i jämförelse med dna-test från familjemedlemmar. Efter det publiceras en internationell efterlysning och dom får förhoppningsvis till ett bra samarbete med polisen i landet där han befinner sig. De flesta länder vill inte ha utländska dubbelmördare inom gränserna.
Kom att tänka på han som rymde i somras..konstigt de inte hittat honom..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Man kan nog grovt anta att varje träff bidrar med i snitt < 20 personer att undersöka. 600 stycken varav en väsentlig del kommer kunna tas bort p.g.a ålder och kön. Återstår några hundra personer således. Jag är rätt övertygad om att man ganska snabbt kommer hitta honom genom att titta på enbart personens hemvist och ålder. 34-35 år gammal och hemmahörande i Östergötland vid tiden för mordet.

Vi firar nog inte jul en gång till utan identifierad gärningsman.

Jag tror inte varje person är 20 st utan mycket mer än det.

Annars håller jag med dej
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Det har du inte en jävla aning om. Det är endast varit rykten och spekulationer i åratal. Ingenting konkret som tydit på någon framgång. Det får du isåfall gärna länka till.

Detta är högst sannolikt bara taktik från Staaf för att få anhöriga till gärningsmannen och även gärningsmannen själv att bli nojig.

Att ett genombrott varit på gång har folk trott sedan 2004. Ställ dig i ett förråd och skäms för din otrevliga ton och kom åter när du blivit trevlig.

Här har vi alltid försökt hålla god ton.
Polisen går ut och ljuger om 30 träffar precis efter att ny lag trätt i kraft. I syfte att "pressa" GM. Sprängdes World Trade Center med sprängmedel också?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Han stämmer inte in på DNA:at.
Citera
2019-03-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurMorgan
Ditt retard. Att viss del matchar GMs DNA betyder inte automatiskt att de är släkt. DU kan ha delvis DNA-överensstämmelse med GM!

Och man måste inte vara grovt kriminell för att finnas i DNA-registret. Det räcker med att man fällts för ett brott som kan ge fängelse och man topsats i samband med misstanke. Nu är det inte vanligt att snattare topsas men det förekommer. Nuförtiden försöker man topsa de flesta sexköpare trots att de endast får böter för brottet.

Du upprepar dig själv som ett mantra och tror att ingen förstår. Men tror du inte att de cirka trettio personer som man nu fått partiella träffar på har en såpass hög grad av överensstämmelse med GMs DNA att man på goda grunder kan anta att det finns ett släktskap?

Vid en viss grad av överensstämmelse kan ju släktskap bekräftas, har för mig att gränsen går vid fyrmänningar. Eller gick iaf, för den flyttas väl ständigt framåt. Precis som två olika människor inte kan råka ha identiska DNA-profiler.
Citera
2019-03-04, 19:28
Medlem
Citat:
Polisen går ut och ljuger om 30 träffar precis efter att ny lag trätt i kraft. I syfte att "pressa" GM. Sprängdes World Trade Center med sprängmedel också?

Veranda normal person vet att han inte direkt kan vara den skarpaste.
Citera
2019-03-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Han stämmer inte in på DNA:at.
hur menar du? jag tänkte på internationell efterlysning..
Citera
2019-03-04, 19:30
Medlem
Citat:

Som sagt. Hoppas jag har fel. Men ser ingen annan rimlig förklaring. Hade man haft massa träffar att utreda så hade det varit knäpptyst. Nu har man ingenting och väljer då att skramla högljutt istället.
Citera
2019-03-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll

Han rymde väl till sitt hemland där han har ett kontaktnät och mycket större möjligheter att få hjälp att hålla sig undan.

Jag säger inte att det inte går att hålla sig undan polisen, Posener har klarat sig rätt bra hittills, mycket tack vara ett stort startkapital. Men det är knappast så enkelt att det bara är att ge sig iväg. Beror på hur han lever idag och vilken ekonomi har har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in