2019-03-04, 13:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 29 juli 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu har jag följt den här tråden ett tag utan ha läst hela dock...

Verkligheten är kanske ofta enklare än vad man vill tro.
Låt mig lägga fram en enkel hypotes:

Bankrånet har ingen koppling till de här tre småkriminella killarna. Tillfällighet att det skedde samma dag och i samma stad.
Konstnärssonens försvinnande har heller inget samband med killarnas försvinnande, bara tillfällighet att han försvann samma dag och i samma stad.

De tre killarna skulle åka någonstans för att hämta eller leverera smugglade varor.
De angav camping som förevändning. De kan ha åkt åt vilket håll som helst. Polisens aktiviteter gör att de måste ta en annan väg och får bråttom. De tappar kontrollen över bilen och kör ner i en sjö och drunknar. Ev överlever K-Å och de vittnesmål om att han setts stämmer.
Men är det praktiskt möjligt att hålla sig undan i alla år?

Jag tror inte heller, numera, att "Hymmes" försvinnande hade något att göra med det som inträffade den 29 juli 1965. Efter att bl. a. ha läst de båda polisutredningarna gällande honom så är jag personligen övertygad om att hans fall är separat.

Det har framkommit att de tre skall ha hållit på med att smuggla. Oklart exakt vad. O 18920 skall också på något sätt ha blivit ombyggd. När det gjordes "känsliga" resor anlitades en ung man som kom att kallas för "Fjärde mannen". Han anlitades därför att han innehade körkort och var en gammal god och beprövad vän till Gay.

Under dagen den 29 juli skall bl. a. O 18920 ha befunnit sig någonstans längs Säveåns stränder. Bakom ratten satt "Fjärde mannen" och i passagerarsätet Gay. Dahlsjö skall samtidigt också ha befunnit sig någonstans längs Säveåns stränder. Han skall ha befunnit sig i antingen en Opel Kapitän eller en Opel Rekord. Han var passageraren i bilen och bakom ratten satt en ungrare.

Som förut har omnämnts så kom Dahlsjö, Kjell-Åke, Gay och "Fjärde mannen" att träffas på ett hak i Haga någon gång under kvällen 29 juli. Detta för att diskutera den uppkomna situation. Ytterligare ett möte skedde någon gång den 30 juli på ett hak i Haga. Då deltog Kjell-Åke, Gay och "Fjärde mannen". Detta kom att bli den sista kända uppgiften ang. Gay.

Nej dessa uppgifter går naturligtvis inte att bevisa!
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-04 kl. 13:32.
Citera
2019-03-04, 16:39
Medlem
RFTs avatar
Ok, din teori är alltså att de tre gått under jorden för att slippa straff för medhjälp i samband med bankrån.
Varför? Om något överhuvudtaget skulle ha kunnat ledas i bevis, hade ju straffet ändå inte blivit så hårt.
Och var befann sig K-Å? Han var alltså inte med vid Säveån?
Och vem är den fjärde mannen?
Och han är ju uppenbarligen inte saknad och försvunnen.
Och varför i så fall göra sig av med Volvon? Och Opeln som också var med, den har alltså inte saknats?
Det är mycket som haltar här.
Nej den där storyn ska man nog ta med en nypa salt...
I alla fall tills förstahandsuppgifter kommer fram.
Citera
2019-03-04, 16:56
Medlem
RFTs avatar
Och du skriver att de träffades för att diskutera den uppkomna situationen. Den som meddelat dig det, måste alltså vara en förstahandskälla. Hen måste alltså själv ha varit på den aktuella puben just då och hört samtalet.
Eller har du hört det från någon som hört det från någon annan som i sin tur hört det från en bekant?
Jag är tveksam, och vidhåller fortfarande att verkligheten ofta är enklare än vad man vill tro.
Citera
2019-03-04, 17:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Liseberg 1966.

Citat:
Ursprungligen postat av WernamoGummi2
Kan denna kvinnliga bekant , tagit fel på året? Det kanske var 1965 (eller ev tidigare) som hon såg K-Å J på Lisebergspremiären ? Det är mycket vanligt att vittnen flera år efteråt minns fel och blandar ihop årtal?

Nej det var inte t. ex. 1965.

Barndomskamraten kom specifikt ihåg deras möte 1966 p. g. a. att Kjell-Åke betedde sig på det sättet han gjorde. Hade han gått fram och pratat med henne en stund så hade hon inte tänkt närmare på den här händelsen.
Citera
2019-03-04, 17:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Finns knappt nära anhöriga kvar i livet"?

Citat:
Ursprungligen postat av WernamoGummi2
Testa att lägga ut det, om jag tror på det eller inte, har nog inte så stor betydelse.

Jag vet att du är proffs på detta, jag är bara en glad amatör. Men du har antytt att du vet mer, än vad du vill lägga ut här. Varför detta hemlighetsmakeri? Finns knappt några nära anhöriga kvar i livet att ta hänsyn till?.Större hemligheter har sett dagens ljus på FB.

Det kanske det har någon stor betydelse men jag får sitta och skriva en del som bara kommer att avfärdas.

Det mesta finns faktiskt utlagt i tråden. Det som inte finns utlagt är bl. a. en mängd namn, p-nummer och adresser. Dessa kommer inte heller läggas ut här.

Behagar du skämta? "Finns knappt nära anhöriga kvar i livet"? Det finns ännu en hel del nära anhöriga kvar i livet på olika håll och kanter.
Citera
2019-03-04, 17:21
Medlem
jessijams avatar
utan att ha läst alldeles för mycket i tråden, kan det inte bara vara så enkelt...
att dessa tre killar sat i skiten, av nån anledning, eller bara ville få massa pengar, gjorde bankrånet, den sk "fjärde mannen" som körde vid jobbiga situationer, när man stannade blien vred den "fjärde mannen" nyckeln ur bilen, och rånade killarna, helt enkelt bara skjöt ihjäl dom på plats i bilen, och sen knuffade ner bilen, med alla tre killars lik i ån eller sjön det talats om?

kram johanna
Citera
2019-03-04, 17:27
Medlem
jessijams avatar
enklast möjlig liksom? att den sk fjärde mannen inte hittats, har ju bara att göra med att man inte hittat bilen, jag vet inte, men fanns dna på den tiden?

har man skannat sjöar och säveån efter detta?
hoppas det löser sig, men en dag står alla inför Jesus, den dagen kommer allt fram, även om det inte kommer till människors kännedom(svenska stavningen?)

hymme har nog noll att göra med detta, jag tror som jag skrev i förra inlägget, hittar man den sk fjärde mannen, kan man nog med lite "påtryckning" få fram det man vill veta!!

kram johanna
Citera
2019-03-04, 17:51
Medlem
RFTs avatar
Ja du Skaraborg2, det är väl förståeligt att du får räkna med att dina teorier blir ifrågasatta.
Och här kommer en till synpunkt: Varför träffas på ett offentligt ställe som en pub för att diskutera? Speciellt som polisen de dagarna hade fler tentakler ute än annars. De borde rimligtvis träffats i en lägenhet; Guy hade väl eget boende.
Nej det är mycket i den storyn som verkar fabricerat.
Jag begär inte att du ska komma med svar på mina frågor, jag förstår att du inte kan det; du har ju heller inga säkra svar.
Jag vill bara visa på att ”enklare”, eller om man nu kan använda ordet ”naturligare”, förklaringar till killarnas försvinnande kan finnas.
Ha en bra kväll!
Citera
2019-03-04, 17:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika personer runt de försvunna.

Citat:
Ursprungligen postat av jessijam
enklast möjlig liksom? att den sk fjärde mannen inte hittats, har ju bara att göra med att man inte hittat bilen, jag vet inte, men fanns dna på den tiden?

har man skannat sjöar och säveån efter detta?
hoppas det löser sig, men en dag står alla inför Jesus, den dagen kommer allt fram, även om det inte kommer till människors kännedom(svenska stavningen?)

hymme har nog noll att göra med detta, jag tror som jag skrev i förra inlägget, hittar man den sk fjärde mannen, kan man nog med lite "påtryckning" få fram det man vill veta!!

kram johanna

Du har nog en del rätt i dina båda inlägg även om du har fel ang. "Fjärde mannen".

Hans namn är känt samt var han bodde någonstans. Han avled för snart två år sedan i en annan del av landet. Det var han som lärde Gay köra bil.

Efter att den 29 juli 1965 hade inträffat så kom han så snabbt som möjligt att gå ut till sjöss igen p. g. a. risken vad som skulle ha kunnat hänt honom. När man ser tillbaka på hans del i det hela så tror jag att han kan ha överdrivit något. Han var mer "anställd" som chaufför till de tre försvunna. Den här mannen kallades också för "Fotografen" p. g. a. sin fina och dyra kamera som han gick omkring med och fotade folk och byggnader i Haga.

En annan person som flydde för livet efteråt var den då 16-årige Kent-Åke Sollenstedt. Han hade inget att göra med vad som sedan kom att ske den här dagen men Kjell-Åke hade berättat detta för honom. De hängde båda på Sandplan 1964-65 och lärde känna varandra väl. De blev goda vänner och tydligen så litade Kjell-Åke på honom.

Till sina föräldrars stora förvåning så berättade Sollenstedt för dem att han skulle gå ut till sjöss. Vilket han också gjorde i november 1965.

(FB) Knivmordet på Kent Sollenstedt, Torsby, 1985

Nej "Hymme" hade med den allra största sannolikhet inget att göra med övriga händelser som inträffade den här dagen.
Citera
2019-03-04, 18:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Viktigt att man sätter sig in ordentligt i detta fall.

Citat:
Ja du Skaraborg2, det är väl förståeligt att du får räkna med att dina teorier blir ifrågasatta.
Och här kommer en till synpunkt: Varför träffas på ett offentligt ställe som en pub för att diskutera? Speciellt som polisen de dagarna hade fler tentakler ute än annars. De borde rimligtvis träffats i en lägenhet; Guy hade väl eget boende.
Nej det är mycket i den storyn som verkar fabricerat.
Jag begär inte att du ska komma med svar på mina frågor, jag förstår att du inte kan det; du har ju heller inga säkra svar.
Jag vill bara visa på att ”enklare”, eller om man nu kan använda ordet ”naturligare”, förklaringar till killarnas försvinnande kan finnas.
Ha en bra kväll!

Polisen hade inga som helst tentaklar ute efter dem 29 & 30 juli 1965.

Kjell-Åke kom att bli efterlyst som saknad den 3 augusti 1965.

De enda tentaklar polisen hade ute dessa dagar var att gripa de två återstående bankrånarna från Gamlestaden.

De hade ännu inte gått under jorden och försvunnit. Förresten så kom polisen aldrig någonsin ha sina tentaklar ute efter de tre försvunna.

Du får naturligtvis tro precis du vill och vill du hålla dig till mantran "kört ner i vattnet och drunknat" får du gärna göra det för mig. Jag, och flera med mig, vet att så inte var fallet men går naturligtvis inte att bevisa.

Det märks på dina inlägg att du inte riktigt ordentligt har satt dig in i fallet. Ja jag vet att det är en mycket lång tråd.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-04 kl. 18:57.
Citera
2019-03-05, 13:09
Medlem
RFTs avatar
Jo, det är en lång tråd, men nu har jag läst hela. Och jag greppar fortfarande inte detta, tråden är dessutom rörig och delvis motsägelsefull.
Kan du återigen och så lättfattligt och konkret som möjligt förklara följande:
1. Vad hände med killarna de aktuella dagarna?
2. Varför hände det? motiv? bakgrund?

Uppfatta dessa frågor som seriöst menade; jag har helt ärligt svårt att förstå och tolka dina resonemang och teorier i tråden. Om jag förstår dig har jag större möjligheter att ta till mig att du helt enkelt kan ha rätt.
M v h
Citera
2019-03-05, 14:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förstahandsuppgifter.

Citat:
Ok, din teori är alltså att de tre gått under jorden för att slippa straff för medhjälp i samband med bankrån.
Varför? Om något överhuvudtaget skulle ha kunnat ledas i bevis, hade ju straffet ändå inte blivit så hårt.
Och var befann sig K-Å? Han var alltså inte med vid Säveån?
Och vem är den fjärde mannen?
Och han är ju uppenbarligen inte saknad och försvunnen.
Och varför i så fall göra sig av med Volvon? Och Opeln som också var med, den har alltså inte saknats?
Det är mycket som haltar här.
Nej den där storyn ska man nog ta med en nypa salt...
I alla fall tills förstahandsuppgifter kommer fram.

Mer än bara en teori.

Handlade inte det minsta om ev. straff från myndigheterna sida. Detta brydde säkerligen de tre försvunna sig föga om.

Vad som kom att ske med O 18920 är det ingen som vet. Ej heller vem/vilka som såg till att bilen försvann. När det gäller den omtalade Opeln så är det ingen som vet om denna också kom att försvinna.

Förstahandsuppgifter. Det vore förstås det allra bästa men redan då tråden startades var händelserna den 29 juli 1965 hela 45 år gamla. I de kretsar som de tre rörde sig i så sprang man verkligen inte benen av sig till polisen för att berätta vad man visste. Dessutom var polisen föga intresserade av deras försvinnande och utredningen blev som den blev.

Dock är det fullt möjligt att det har framkommit förstahandsuppgifter men dessa har då varit anonyma.

Allt fokus kom att läggas från polisens sida på grodmansrånet i Gamlestaden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-03-05 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in