Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Nu har jag följt den här tråden ett tag utan ha läst hela dock...
Verkligheten är kanske ofta enklare än vad man vill tro.
Låt mig lägga fram en enkel hypotes:
Bankrånet har ingen koppling till de här tre småkriminella killarna. Tillfällighet att det skedde samma dag och i samma stad.
Konstnärssonens försvinnande har heller inget samband med killarnas försvinnande, bara tillfällighet att han försvann samma dag och i samma stad.
De tre killarna skulle åka någonstans för att hämta eller leverera smugglade varor.
De angav camping som förevändning. De kan ha åkt åt vilket håll som helst. Polisens aktiviteter gör att de måste ta en annan väg och får bråttom. De tappar kontrollen över bilen och kör ner i en sjö och drunknar. Ev överlever K-Å och de vittnesmål om att han setts stämmer.
Men är det praktiskt möjligt att hålla sig undan i alla år?
Jag tror inte heller, numera, att "Hymmes" försvinnande hade något att göra med det som inträffade den 29 juli 1965. Efter att bl. a. ha läst de båda polisutredningarna gällande honom så är jag personligen övertygad om att hans fall är separat.
Det har framkommit att de tre skall ha hållit på med att smuggla. Oklart exakt vad. O 18920 skall också på något sätt ha blivit ombyggd. När det gjordes "känsliga" resor anlitades en ung man som kom att kallas för "Fjärde mannen". Han anlitades därför att han innehade körkort och var en gammal god och beprövad vän till Gay.
Under dagen den 29 juli skall bl. a. O 18920 ha befunnit sig någonstans längs Säveåns stränder. Bakom ratten satt "Fjärde mannen" och i passagerarsätet Gay. Dahlsjö skall samtidigt också ha befunnit sig någonstans längs Säveåns stränder. Han skall ha befunnit sig i antingen en Opel Kapitän eller en Opel Rekord. Han var passageraren i bilen och bakom ratten satt en ungrare.
Som förut har omnämnts så kom Dahlsjö, Kjell-Åke, Gay och "Fjärde mannen" att träffas på ett hak i Haga någon gång under kvällen 29 juli. Detta för att diskutera den uppkomna situation. Ytterligare ett möte skedde någon gång den 30 juli på ett hak i Haga. Då deltog Kjell-Åke, Gay och "Fjärde mannen". Detta kom att bli den sista kända uppgiften ang. Gay.
Nej dessa uppgifter går naturligtvis inte att
bevisa!