2019-03-04, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Hur gör man detta? Och hur säker blir mitt barn?

Hundratals svenskar har begärt att få sina blodprov i den så kallade PKU-biobanken förstörda. Ökningen var enorm efter det att polisen fick fast Anna Lindhs mördare genom att begära ut Mijailo Mijailovics blodprov.

https://www.svd.se/hundratals-begar-uttrade-ur-register

Fast på deras hemsida säger de att de inte använder ens dna.....Hmmm....

https://www.karolinska.se/for-vardgivare/kliniker-och-enheter-a-o/kliniker-och-enheter-a-o/funktion-karolinska-universitetslaboratoriet/centrum-for-medfodda-metabola-sjukdomar/pku-biobank/

Om regeringen får som den vill kommer i en nära framtid möjligheten att gå ur PKU-registret med allra största sannolikhet att försvinna. Har du omyndiga barn är du skyldig dem att tillse att de slipper kvarstå i registret, och är du intresserad av ditt eget bästa ser du också till att gå ur själv. http://fnordspotting.blogspot.com/2016/06/ga-ur-pku-registret-innan-det-ar-for.html
Citera
2019-03-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Bra, det är viktigt att stå upp för sin integritet. Det är er information och om den ges bort kontrolleras den av andra. Det är en fördel att göra ett val man känner sig nöjd med oavsett vad det är.

Ja. Jag har barnens tappade tänder hemma om man nu måste matcha dna någon gång på något sätt.
Citera
2019-03-04, 15:27
Bannlyst
Kan någon här ge svar på följande frågor gällande mordet på Marie Johansson i Göteborg 2005:

Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
I artikeln står det att det finns personer utanför västsverige som skall topsas. Enligt Peter Thylén är namnen spridda över hela Sverige.

Om Polisen har fått en träfflista med 34 misstänkta föräldrar (alla mödrar?) och 58 barn (alla kvinnor?) så måste många av dom vara kusiner. Och då kan man tro att det blev träff på mer än en släkting/kusin till den misstänkte mördaren. Kan knappast vara den misstänktes farfars-morfars-farmor polisen fick träff på och på så sätt kunna topsa en hel släktgren.

Men om Polisen misstänker att den misstänkta kvinnan flytt utomlands, så väljer dom kanske att topsa långt fler personer, inklusive män, för att bättre kunna ringa in den misstänkte. Man kan väl med DNA se om personer är förälder och barn med varandra?

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Varför tror du att alla dessa 34 misstänkta föräldrar och 58 misstänkta barn är kvinnor?
Det kan förstås vara män också, om jag INTE tänker helt fel.

Och om många av de 34 misstänkta föräldrarna och de 58 misstänkta barnen, måste vara kusiner med varandra. Då måste ju det betyda att om man har gjort ett faderskapstest, och kommit fram till att en viss person är ens biologiska pappa, då kan det lika gärna vara ens pappas kusin som är ens riktiga biologiska pappa.

Och jag ifrågasätter att dessa 34 misstänkta föräldrar till mördaren, måste vara nära släkt med varandra. Kan det inte lika gärna vara så att alla dessa 34 personer, av en slump har sådan DNA-profil, att de skulle kunna vara förälder till mördaren? Och är det inte tom mer sannolikt att det är så?
För DNA blandas ju upp och förändras mer, ju längre ner i släktskapet man kommer. Och barn ärver ju hälften av deras föräldrars DNA. Så om man hittar någon person som har till hälften samma DNA som den misstänkta mördaren, då kan det möjligen vara mördarens riktiga förälders syskon eller förälder, men knappast förälderns kusin. Eller?

Och om dessa 34 personer hade kunnat vara kusiner med varandra, då hade man INTE sagt att de kan vara förälder till den misstänkte mördaren. Eller tänker jag fel?
Och liknande frågor gäller även de 58 misstänkta barnen.
Citera
2019-03-04, 15:32
Medlem
jessijams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det här kommer att missbrukas för att sätta dit oskyldiga, systemkritiska människor. Var så säkra.

detta tror jag med.
men även vid allvarliga brott, tror jag en del kan lösas bara viljan finns.
jag varken tycker om, eller ens litar på svenska polisen, men, om det används på rätt sätt, kan det nog vara en riktigt bra sak!

(bättre än att dela ut armband åtminstone)

kram johanna
Citera
2019-03-04, 15:39
Medlem
Necriss avatar
Beroende på hur detta är skrivit så kanske man vill göra samma sak som polisen i usa, där man löst brott genom data som yourancestry, 21andme, geneology eller allt vad dessa DNA företag heter.

Brott kan alltså lösas oavsett om brottslingen själv lämnat sin data till dessa företag, det räcker att avlägsna släktingar i lite olika med gjort det.
Citera
2019-03-04, 15:46
Bannlyst
Jag tänker att det kanske går att bygga upp ett heltäckande DNA-register för Sverige, utan att alla svenskar är registrerade i registret, med hjälp av familjesökning. Det är troligen möjligt att få tillräckligt många frivilliga att lämna sitt DNA, och det blir billigare och mindre tidsödande ju färre personer som man för in i DNA-registret.

Det bästa är troligen om medelålderskvinnor som har barn lämnar sitt DNA, för då har man även alla deras barn och deras föräldrar, iallafall biologiska sådana. Dessutom har man en del syskon, men säkrast är tydligen barn och föräldrar, om jag har förstått det rätt.
Många kvinnor har ju många barn, och man kan ju med nästan 100% säkerhet veta att det är deras biologiska barn om de hävdar det och har födelseattest. Så med hjälp av mödrars DNA, så får man med många personer i DNA-registret.
Kvinnor har dock bara två föräldrar, och det är bara kvinnans mamma som man kan vara nästan 100% säker är hennes biologiska förälder. Man kan förstås göra faderskapstest på kvinnornas pappor, men då kan man ju lika gärna föra in dem i DNA-registret också. Och då motverkas ju syftet med min idé, som är att minimera antalet DNA-profiler i DNA-registret.
Män kan förstås ha fler barn än vad kvinnor kan ha, men det är högst osäkert i många fall dels vilka alla dessa barn är, och dels om de verkligen är deras biologiska barn.
Så mödrar blir bäst att använda.
Eller vad tror ni?

Jag anser dock att brottslingar INTE ska fällas enbart med hjälp av DNA-teknik, utan det ska krävas erkännanden och/eller vittnen. Och dessutom anser jag att brottslingar ska VÅRDAS, och INTE straffas. Läs gärna min tråd nedan om detta:

(FB) Erkänn själens existens, eller sluta med straff och hat mot brottslingar.
Senast redigerad av a987 2019-03-04 kl. 15:51.
Citera
2019-03-04, 16:05
Medlem
Inte bara familjemedlemmar som finns i polisens DNA-register utan man kan också söka i kommersiella släktforskningsregister.

Vilka verktyg polisen nu har. Snart behöver dom bara samla in lite från brottsplattsen och sen sitta framför datorn ända till fällande dom om de så vill. Lokaler för domstolar kanske inte längre behövs utan den misstänkte sitter i häkte och alla andra framför datorer och fattar beslut. Varför slösa skattepengar på lokaler, resor och transporter då alla kan sitta på arslet och bli feta. Steget efter detta är väl att skicka upp drönare för övervakning och insamling av information, varför inte närkontakt för id, blodprov eller avlivning. Tillsammans med fotbojor och halsbojor kan fängelser avvecklas helt. Nästan all sci-fi man läst blir snart verklighet och ingen verkar bry sig längre. Man får väl anta att folk har fullt upp med klimatångest, invandring och mobiltelefonen.

Bra verktyg för en polis som går på knäna men man hade ju velat se en godare utveckling. Som vanlig, tänk om Hitler och Stalin hade haft dessa verktyg och register. Vi får helt enkelt hoppas att världen på något sätt vrids till det bättre i framtiden, blir mjukare, mindre girig och roligare. Det är dags för människor och politiker att ge varandra goda mål att sträva efter. En god samhällsmodel, smarta transporter, smart livsmedelsproduktion, smarta städer, havsstäder, rymdkolonier, resor till månen och mars. Vad som helst som kan få människor på planeten att känna att vi är tillsammans och drar åt samma håll. Klimathot, AI, fattigdom, girighet eller ett förödande världskrig med kärnvapen, är det allt vi har att kämpa emot eller att bygga vidare på?

Hur som helst, ditt och mitt DNA. Vem som äger rättigheterna verkar helt beroende på om man är misstänkt eller har en släkting som är skum och det är bara att hoppas att vi förblir någorlunda demokratisk i framtiden. Att register kommer att missbrukas i framtiden vet vi alla. Jag tycker släktforskningsregister är ett missbruk för det visste ju troligen inte gemene man att det skulle användas till att spåra deras släktingar.
Senast redigerad av Moretex 2019-03-04 kl. 16:08.
Citera
2019-03-04, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det kan likaväl användas för att fria oskyldiga !
Hur?
Sitter man i fängelse oskyldig och det finns DNA på brottsplatsen så är det bara att ta på den som sitter i fängelse, då behöver man inte gå omvägen genom släktingar.
Citera
2019-03-04, 16:26
Medlem
NorthernAngels avatar
Intressant från en artikel: "I registret finns drygt 163 000 DNA-profiler." Det borde innebära att ett 30-tal träffar tyder på en mycket kriminell släkt?

Hur nära släkt är en "träff"? Syssling? De använder sig av släktforskning som komplement så då är det nog ganska avlägsna släktingar som räknas som träffar?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisens-genombrott-i-linkoping-30-namn-efter-ny-dna-sokning/

Citat:
Ursprungligen postat av trigganigga
Efter att ha gått igenom metalldetektorn och blivit visiterad så drog de plötsligt en bomullstuss över huden på några ställen. Jag antar att detta var ett DNA test och att detta DNA test arkiveras för framtida användning.
Men vad vet jag? De vägrade svara på några som helst frågor. Jag kan bara spekulera och kommer därför hädanefter anta det värsta.
(Det var visserligen inte en poliskonstapel som tog testet, men vi kan vara säkra på att det kommer att användas i polisiära syften).

Som andra skrivit så letar de sprängmedel i något sorts lukttest. De tar var 10 person eller något sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av a987
Kan någon här ge svar på följande frågor gällande mordet på Marie Johansson i Göteborg 2005:

Jag fick inte med dina citat men barn kan man se till 100 %. De har exakt halva DNA identiskt med ena föräldern. Det är ett matematiskt samband. En enäggstvilling har samma DNA. Man kan inte av en slump ha ungefär samma DNA eftersom det är så många gener. .
Citera
2019-03-04, 16:30
Medlem
pinger99s avatar
Jag är totalt oförstående till varför det inte skulle finnas ett DNA register med alla som söker uppehållstillstånd/asyl inom landets gränser, med dokumentation och ett automatiskt avslag om man inte tillåter att det används i forskningssyften eller brottsbekämpande syften.
Citera
2019-03-04, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Intressant från en artikel: "I registret finns drygt 163 000 DNA-profiler." Det borde innebära att ett 30-tal träffar tyder på en mycket kriminell släkt?

Hur nära släkt är en "träff"? Syssling? De använder sig av släktforskning som komplement så då är det nog ganska avlägsna släktingar som räknas som träffar?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/polisens-genombrott-i-linkoping-30-namn-efter-ny-dna-sokning/

Som andra skrivit så letar de sprängmedel i något sorts lukttest. De tar var 10 person eller något sådant.

Jag fick inte med dina citat men barn kan man se till 100 %. De har exakt halva DNA identiskt med ena föräldern. Det är ett matematiskt samband. En enäggstvilling har samma DNA. Man kan inte av en slump ha ungefär samma DNA eftersom det är så många gener. .

Men hur kan man då ha 34 misstänkta föräldrar och 58 misstänkta barn i fallet Marie Johansson?
Citera
2019-03-04, 16:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Inte bara familjemedlemmar som finns i polisens DNA-register utan man kan också söka i kommersiella släktforskningsregister.

Vilka verktyg polisen nu har. Snart behöver dom bara samla in lite från brottsplattsen och sen sitta framför datorn ända till fällande dom om de så vill. Lokaler för domstolar kanske inte längre behövs utan den misstänkte sitter i häkte och alla andra framför datorer och fattar beslut. Varför slösa skattepengar på lokaler, resor och transporter då alla kan sitta på arslet och bli feta. Steget efter detta är väl att skicka upp drönare för övervakning och insamling av information, varför inte närkontakt för id, blodprov eller avlivning. Tillsammans med fotbojor och halsbojor kan fängelser avvecklas helt. Nästan all sci-fi man läst blir snart verklighet och ingen verkar bry sig längre. Man får väl anta att folk har fullt upp med klimatångest, invandring och mobiltelefonen.

Bra verktyg för en polis som går på knäna men man hade ju velat se en godare utveckling. Som vanlig, tänk om Hitler och Stalin hade haft dessa verktyg och register. Vi får helt enkelt hoppas att världen på något sätt vrids till det bättre i framtiden, blir mjukare, mindre girig och roligare. Det är dags för människor och politiker att ge varandra goda mål att sträva efter. En god samhällsmodel, smarta transporter, smart livsmedelsproduktion, smarta städer, havsstäder, rymdkolonier, resor till månen och mars. Vad som helst som kan få människor på planeten att känna att vi är tillsammans och drar åt samma håll. Klimathot, AI, fattigdom, girighet eller ett förödande världskrig med kärnvapen, är det allt vi har att kämpa emot eller att bygga vidare på?

Hur som helst, ditt och mitt DNA. Vem som äger rättigheterna verkar helt beroende på om man är misstänkt eller har en släkting som är skum och det är bara att hoppas att vi förblir någorlunda demokratisk i framtiden. Att register kommer att missbrukas i framtiden vet vi alla. Jag tycker släktforskningsregister är ett missbruk för det visste ju troligen inte gemene man att det skulle användas till att spåra deras släktingar.

Alla som skriker sig hesa om hur bra det är kanske bör fundera över just den meningen. Vi kan ha ett extremfall men vi säger du som förälder glatt lägger in dig i detta register. Sedan om några år gör ett av dina barn en dumhet. Långt från våldtäkt mord etc men ett brott. Då kommer han/hon hittas av polisen pga att du så glatt lämnade ditt DNA-prov. Det blir som att ange sitt barn. Därav att människor från första början inte vill hamna i ett register och att prov från enskilda brott dessa masstopsningar inte sparas. Det måste finnas ett val och det valet fick man inte när man lämnade DNA för att se om var släkt med någon känd en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in