2019-03-02, 14:48
Medlem
KarenSiscos avatar
En lagändring har skett och polisen kan numer jämföra DNA-spår mot DNA-registret i en sk utökad sökning som utvisar om familjemedlemmar finns i polisens DNA-register. Det vill säga, om Mohammed våldtagit Lisa men polisen har inte Mohammeds DNA. Däremot finns Mohammeds bror Ahmed i polisens DNA-register. Polisen får då träff på att gärningsmannen i våldtäkten mot Lisa är släkt med Ahmed och polisen kan då ta DNA på Ahmeds familj för att hitta gärningsmannen. Ett exempel har Expressen rapporterat om.
Min fråga är, hur långt sträcker sig den här typen av analys? Att syskon, föräldrar och barn ger träff ser jag som självklart. Men hur är det med kusiner, farbröder, brorsöner, halvbröder osv?

Någon som vet?
Citera
2019-03-02, 14:56
Avslutad
Det här kommer att missbrukas för att sätta dit oskyldiga, systemkritiska människor. Var så säkra.
Citera
2019-03-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det här kommer att missbrukas för att sätta dit oskyldiga, systemkritiska människor. Var så säkra.
Det kan likaväl användas för att fria oskyldiga !
Citera
2019-03-02, 15:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Det kan likaväl användas för att fria oskyldiga !

Som sagt. Ett dubbeleggat svärd.
Citera
2019-03-02, 15:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Man får ett ungefär träff och det minskar desto avlägsen släkting det är. Tycker det är mumma. Det är ju något som bara kommer användas vid grövre brott och där är det ju bra vilka extra verktyg polisen ens får. De som kanske gjorde ett bilinbrott där de lämnades DNA för +10 år sedan som unga och dumma behöver ju inte oja sig för detta. Det kommer bara användas gällande grova brott.
Citera
2019-03-02, 17:05
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:

På vilket sätt underlättar det här nya verktyget det? Regimer har väl aldrig haft några problem med att avrätta folk bara för att de kollar snett på en.

I Sverige har vi än så länge demokrati och yttrandefrihet och då får vara så kritisk du bara vill (förutom hot och hmf) utan att lagen säger till något om saken. Hade fallet varit annorlunda så behövs inga DNA-prov för att "sätta dit" folk..
Citera
2019-03-03, 00:38
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Du inser alltså inte att vi lever i en skendemokrati? En demokratur där våra friheter sakta men säkert försvinner bit för bit och där tyranniet döljer sig bakom floskler och nyspråk. De kokar oss som grodor en grad i taget. Tyranniet får inte bli för uppenbart. Massan måste lära sig att älska sin egna träldom. Frihet är slaveri och slaveri är frihet.

Men jag ska väl bara ta min foliehatt och dra åt helvete, eller hur?

På vilket sätt är inte sverige demokratiskt menar du? Är det mer demokratiskt om du får bestämma allt själv eftersom att du vet så mycket bättre än alla andra? Är det mer demokratiskt när alla röstar som du vill?

På vilket sätt i det här kommer DNA-tekniken att användas för att sätta dit systemkritiker?
Citera
2019-03-03, 01:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag pratar inte om afrika och jag tänker inte titta igenom en tecknad film gjord av en konststudent (filmen är kreddad till en new york art school college student, final course project). Jag frågar dig igen:

På vilket sätt är inte sverige demokratiskt menar du? Är det mer demokratiskt om du får bestämma allt själv eftersom att du vet så mycket bättre än alla andra? Är det mer demokratiskt när alla röstar som du vill?

På vilket sätt i det här kommer DNA-tekniken att användas för att sätta dit systemkritiker?

De topsar en redan dömd kriminell släkting till tankebrottslingen man egentligen vill åt. Lätt som en plätt. Du tror inte svenska polisen kan vara så korrupt?

Och du kan ju läsa igenom båda Wikipedia-artiklarna och lägga ihop 2+2 vetja. Eller är det jobbigt med nya intryck, "demokraten"?

Och jag röstar inte ens längre (2018 var första och sista gång jag klev in i en vallokal), varför ska jag då bry mig om vad andra röstar på? Du sparkar på en misantrop som redan ligger.
Senast redigerad av torstenferdinand 2019-03-03 kl. 01:29.
Citera
2019-03-03, 01:29
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
De topsar en redan dömd kriminell släkting till tankebrottslingen man egentligen vill åt. Lätt som en plätt.
Nej, det är inte tal om att topsa dömda släktingar för att sätta dit "taknebrottslingar" för ett brott som släktingen dömts för.

Däremot kan registeret av redan topsade människor (kriminella bland annat) användas för att identifiera släktingar till människor som begår brott och via dem hitta den skyldige. Det är ett utmärkt förslag då kriminella ofta har det gående i släkten.

Citat:
Du tror inte svenska polisen kan vara så korrupt?
Kom med konkreta bevis på hur DNA-bevis används i Sverige för att sätta dit systemkritiker eller ta dina tabletter.

Citera
2019-03-03, 08:04
Medlem
Citat:
Det enda jag säger är att "jag anar det" inte är ett argument, sen får du ta det hur du vill.

Jag menar att du inte verkar må så bra. Det är ingenting jag använder som "motargument". Jag menar att det inte riktigt går att diskutera med en person med vissa psykotiska symptom då det bara är kladdkaka av alltihopa.

På vilket sätt är en tecknad film som handlar om en råtta i kostym i en påhittad stad bevis eller argument för någonting? Fimpa haschet.

Det är bara du som ser dessa samband. En länk mellan en "mörkläggning av DNA-teknik mot systemkritiker" och palmemordet. Du mår inte bra.

Jag ifrågasätter inte huvudsakligen eller nödvändigtvis ett sådant samband. Jag menar att du inte låter riktigt frisk. Du verkar paranoid och inget av det du skriver kan du visa något logiskt samband bakom; när du utan att kunna redogöra för någon analys (och bara skriver att du har det på känn) och länkar en tecknad mussepiggfilm som inte ens handlar om det du tror att den handlar om ... då mår du dåligt.

Du visar klassiska symptom på paranoid psykos. Åter igen: det är ingenting jag bara höftar till för att vara lite häftig eller "har brist på argument". Du är väldigt osammanhängande, ologisk och paranoid. Du verkar inte heller förstå alls varför jag upplever det så. Det spelar ingen roll hur noga jag försöker förklara för dig att du är ute och svävar, då fyller du bara på med mer skräp, så därför försöker jag avgränsa diskussionen så mycket som möljigt men inte ens det hjälper.

Har du utbildning som psykolog eller psykiatriker? Du verkar mer vara en besserwisser som gillar trycka ned andra. Det är fullt förståligt vad torstenferdinand menar, och det behövs inte förtydligas så värst mycket. Med dnabevisning så kan rapporter (eventuellt så kan dna utplaceras) förfalskas, det är inte konstigare än vilken förfalskning som helst, svårigheten blir att få labbet att gå med på det.
Vad gäller dna som kommer från familjen så kan det, även förfalskat, användas till att rättfärdiga andra åtgärder vad nu poängen med detta är. Det kan förmodligen använda till att fälla på egen hand.
Senast redigerad av hejhopp23 2019-03-03 kl. 08:08.
Citera
2019-03-03, 16:04
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Har du utbildning som psykolog eller psykiatriker? Du verkar mer vara en besserwisser som gillar trycka ned andra.

Jag skrev det jag skrev av de skäl jag angav. Det har ingenting med att trycka ner någon och det var jag tydlig med. Se den tecknade filmen han länkade till och förklara för mig vad det har med förfalskade DNA-analyser att göra. Det är sjukt.

Citat:
Det är fullt förståligt vad torstenferdinand menar, och det behövs inte förtydligas så värst mycket.
Fel. Jag har redan förklarat varför det inte är helt friskt.

Citat:
Med dnabevisning så kan rapporter (eventuellt så kan dna utplaceras) förfalskas, det är inte konstigare än vilken förfalskning som helst, svårigheten blir att få labbet att gå med på det.
Vad gäller dna som kommer från familjen så kan det, även förfalskat, användas till att rättfärdiga andra åtgärder vad nu poängen med detta är. Det kan förmodligen använda till att fälla på egen hand.

Detta är helt ologiskt. Man behöver ingen "familjesökning på DNA" för att förfalska bevis om man så vill. Det är helt irrelevant för konspirationsteori om att staten ska sätta dit "tankebrottslingar". Varför behöver man en "familjesökning på DNA" för det? Det är sådana frågor du och denna stolle helt och hållet undviker.
Citera
2019-03-03, 16:49
Avslutad
Citat:
Detta är helt ologiskt. Man behöver ingen "familjesökning på DNA" för att förfalska bevis om man så vill. Det är helt irrelevant för konspirationsteori om att staten ska sätta dit "tankebrottslingar". Varför behöver man en "familjesökning på DNA" för det? Det är sådana frågor du och denna stolle helt och hållet undviker.

För att det blir en ny och lättare metod att förfalska bevis med kanske? Och ju mer du idiotförklarar mig, ju mer sinnessjuk du försöker måla upp mig som, ju mer du slänger ut dig begrepp som "konspirationsteoretiker" desto vatten på min kvarn får jag.

Vad är det som driver dig egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in