2019-03-04, 07:39
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man får ett ungefär träff och det minskar desto avlägsen släkting det är. Tycker det är mumma. Det är ju något som bara kommer användas vid grövre brott och där är det ju bra vilka extra verktyg polisen ens får. De som kanske gjorde ett bilinbrott där de lämnades DNA för +10 år sedan som unga och dumma behöver ju inte oja sig för detta. Det kommer bara användas gällande grova brott.

Främst eftersom preskribitionstiden för inbrott är tio år.
Citera
2019-03-04, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag skrev det jag skrev av de skäl jag angav. Det har ingenting med att trycka ner någon och det var jag tydlig med.

Det är rätt så uppenbart att du menade att trycka ned torstenferdinand med dina påståenden om att torstenferdinand var psykotisk, mådde dåligt och så vidare. Dina ord kan visa på en sak fast man måste ta ställning till vad dina avsikter var, hur du har använt dina påståenden.

Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp23
Vad gäller dna som kommer från familjen så kan det, även förfalskat, användas till att rättfärdiga andra åtgärder vad nu poängen med detta är. Det kan förmodligen använda till att fälla på egen hand.

Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Detta är helt ologiskt. Man behöver ingen "familjesökning på DNA" för att förfalska bevis om man så vill. Det är helt irrelevant för konspirationsteori om att staten ska sätta dit "tankebrottslingar". Varför behöver man en "familjesökning på DNA" för det? Det är sådana frågor du och denna stolle helt och hållet undviker.

Jag skrev ju till och med det. Ponera att polisen har använt någon olaglig eller ej tillämpbar metod för att misstänka någon, det kan vara . Det är inte tillräckligt med den metoden i sig eller så vill dom inte avslöja den. Till exempel dom har använt en spådam eller zero day exploits på någons mobil eller vad som helst.

Ifall man har två verktyg, låt oss säga en hammare och en såg, så kan man använda dessa direkt i de flesta situationer. Ifall man har 18 till verktyg så kommer det finnas situationer där man kan se en fördel i att använda de nya verktygen. Hur kan du säga att familjedna inte kan användas till att sätta dit någon, utan att det alltid skulle vara lättare eller mer användbart att använda dna från den de vill sätta dit istället, vad har du för stöd för det?

Sedan, om staten har börjat med det här så kan kontexten ändras. Det vill säga grodan kokas långsamt. Vad mer kan ett dnaregister behövas för? Så snart anledningar har uppfunnits så snart så kommer allas dna att finnas i registret och det registret kan användas till vad som helst. Du talar dig varm för att införa dnaregister, det är din motivation i diskussionen. Det är även den kontexten, vad en stat kan hitta på med ett fullständigt dnaregister, som vi måste ta ställning till.

Säg att staten, eller företaget som utför analysen, hittar en gen som gör dig mer trolig att begå brott, du kanske hamnar i fängelse utan att ha gjort något. Du kanske lättare blir sjuk så högre försäkringspremie. Företaget kanske tar copyright på din dna och utvecklar mediciner och liknande på den utan att du får något. Staten kanske tycker att du inte ska fortplanta dig. Eftersom vi pratar om familjedna så kan dina släktingar drabbas också, dyrare försäkringspremie, bli sedda som mer troliga att begå brott och så vidare.

Med familjedna så utökas registret från brottslingar till släktingar till brottslingar. Det är ett övervakningssamhälle där integritet för de som inte har begått ett brott utsätts för brottsmisstanke för vem de är släkt med. Ta pkuregistret som enligt staten är till för forskning och där staten senare har brytit sin ursprungliga kontext och vill ta dna och skapa ett register från det.
Citera
2019-03-04, 08:30
Medlem
ancestry dna och MyHeritage där folk frivilligt skickar in sitt dna för att se vilka nationaliteter de har i sitt dna används av polisen i usa iallafall. Helt galet.

Jag har plockat bort mina barns PKU prover som staten lagrat.
Citera
2019-03-04, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
ancestry dna och MyHeritage där folk frivilligt skickar in sitt dna för att se vilka nationaliteter de har i sitt dna används av polisen i usa iallafall. Helt galet.

Bra, det är viktigt att stå upp för sin integritet. Det är er information och om den ges bort kontrolleras den av andra. Det är en fördel att göra ett val man känner sig nöjd med oavsett vad det är.
Citera
2019-03-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axioms

Hur gör man detta? Och hur säker blir mitt barn?
Citera
2019-03-04, 09:44
Medlem
Citat:
Man får ett ungefär träff och det minskar desto avlägsen släkting det är. Tycker det är mumma. Det är ju något som bara kommer användas vid grövre brott och där är det ju bra vilka extra verktyg polisen ens får. De som kanske gjorde ett bilinbrott där de lämnades DNA för +10 år sedan som unga och dumma behöver ju inte oja sig för detta. Det kommer bara användas gällande grova brott.
Det sker ju hela tiden en glidning, så du kan nog räkna med att det snart används för att sätta dit Liam 8 år för att han snattade en chokladbit på Konsum.

Personligen tycker jag att vi har passerat punkten där det slutar spela någon roll. I och med att alla har släktingar som skickar sitt DNA hej vilt till höger och vänster så är så gott som allas DNA-profiler på vift redan.

Så det är väl lika bra att topsa ALLA, och använda DNA-matchning i alla brott där DNA-spår hittas. Det skulle ge ytterst marginell effekt på den personliga integriteten samtidigt som det skulle vara en ganska stor hjälp för polisen. Men mest skulle det kanske hjälpa skatteverk och försäkringskassa att få bukt med problemet med multipla identiteter.
Citera
2019-03-04, 10:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Det sker ju hela tiden en glidning, så du kan nog räkna med att det snart används för att sätta dit Liam 8 år för att han snattade en chokladbit på Konsum.

Personligen tycker jag att vi har passerat punkten där det slutar spela någon roll. I och med att alla har släktingar som skickar sitt DNA hej vilt till höger och vänster så är så gott som allas DNA-profiler på vift redan.

Så det är väl lika bra att topsa ALLA, och använda DNA-matchning i alla brott där DNA-spår hittas. Det skulle ge ytterst marginell effekt på den personliga integriteten samtidigt som det skulle vara en ganska stor hjälp för polisen. Men mest skulle det kanske hjälpa skatteverk och försäkringskassa att få bukt med problemet med multipla identiteter.

Nu är vi inte där ännu. Här måste polisen ha ett prov på en släkting i sitt eget register. Nästa steg är förmodligen att polisen skickar in enskilda prov till dessa databaser där folk hej vilt skickar in DNA för att få fram släkthistorik. Som de gjorde i USA för Golden State Killer. Där kommer de ju dock bli en kostnadsfråga då man måste skicka in varje prov enskilt och polisen får betala en avgift för det. Där kommer nog Liam att inte behöva oroa sig.

Sedan såklart vet man inte framöver hur det kommer bli. Om systemet utvecklas och det blir enklare att använda och även själva sökningen blir bättre med att få bättre träff om det bara finns lite koppling. Att det blir mer rutinmässigt men det är fortsatt långt dit.
Citera
2019-03-04, 10:15
Medlem
Citat:
Nu är vi inte där ännu. Här måste polisen ha ett prov på en släkting i sitt eget register. Nästa steg är förmodligen att polisen skickar in enskilda prov till dessa databaser där folk hej vilt skickar in DNA för att få fram släkthistorik. Som de gjorde i USA för Golden State Killer. Där kommer de ju dock bli en kostnadsfråga då man måste skicka in varje prov enskilt och polisen får betala en avgift för det. Där kommer nog Liam att inte behöva oroa sig.

Sedan såklart vet man inte framöver hur det kommer bli. Om systemet utvecklas och det blir enklare att använda och även själva sökningen blir bättre med att få bättre träff om det bara finns lite koppling. Att det blir mer rutinmässigt men det är fortsatt långt dit.
Vi är inte där riktigt än, men det är dit vi är på väg. Redan nu är det ju så att om polisen ger sig fan på att matcha DNA så kommer de att lyckas med det. Masstopsningar är sedan länge ett fenomen i Sverige, så varför inte sluta låtsas som att man kan ha anonymt DNA när man inte kan det?

Ett komplett DNA-register över hela befolkningen vore förmodligen en stor besparing, inte minst på grund av bedrägerierna med flera identiteter, men också på grund av reducering av polisens arbetsinsats för att lösa många brott.
Citera
2019-03-04, 10:21
Medlem
F.Hansens avatar
Ujuj, det kan komma att visa sig att den här vetenskapliga metoden är rasistisk
Citera
2019-03-04, 10:22
Medlem
Aramidhearts avatar
Det här är ju en helt lysande idé faktiskt!

Det ända som saknas och som borde införas är obligatorisk dna insamling på nyfödda och nyanlända svenskar oavsett anledning.

Den laglydiga och skötsamma har inget att frukta eller vara orolig för.

Personlig integritet får stå åt sidan till förmån för ett oerhört kraftfullt verktyg mot brott av alla slag.

Kör hårt säger jag
Citera
2019-03-04, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Som sagt. Ett dubbeleggat svärd.

Och ev fälla gärningsmän. Är det en treudd då?
Citera
2019-03-04, 10:39
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramidheart
Det här är ju en helt lysande idé faktiskt!

Det ända som saknas och som borde införas är obligatorisk dna insamling på nyfödda och nyanlända svenskar oavsett anledning.

Den laglydiga och skötsamma har inget att frukta eller vara orolig för.

Personlig integritet får stå åt sidan till förmån för ett oerhört kraftfullt verktyg mot brott av alla slag.

Kör hårt säger jag
Själva idén bakom det här är att grov kriminalitet är genetiskt betingat. Borde vara ganska ifrågasatt från PK-håll men bevisligen fungerar det.
Alltså behöver inte alla människor lämna DNA prov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in