Citat:
Ursprungligen postat av
kakelpanna
Jag skrev det jag skrev av de skäl jag angav. Det har ingenting med att trycka ner någon och det var jag tydlig med.
Det är rätt så uppenbart att du menade att trycka ned torstenferdinand med dina påståenden om att torstenferdinand var psykotisk, mådde dåligt och så vidare. Dina ord kan visa på en sak fast man måste ta ställning till vad dina avsikter var, hur du har använt dina påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av
hejhopp23
Vad gäller dna som kommer från familjen så kan det, även förfalskat, användas till att rättfärdiga andra åtgärder vad nu poängen med detta är. Det kan förmodligen använda till att fälla på egen hand.
Citat:
Ursprungligen postat av
kakelpanna
Detta är helt ologiskt. Man behöver ingen "familjesökning på DNA" för att förfalska bevis om man så vill. Det är helt irrelevant för konspirationsteori om att staten ska sätta dit "tankebrottslingar". Varför behöver man en "familjesökning på DNA" för det? Det är sådana frågor du och denna stolle helt och hållet undviker.
Jag skrev ju till och med det. Ponera att polisen har använt någon olaglig eller ej tillämpbar metod för att misstänka någon, det kan vara . Det är inte tillräckligt med den metoden i sig eller så vill dom inte avslöja den. Till exempel dom har använt en spådam eller zero day exploits på någons mobil eller vad som helst.
Ifall man har två verktyg, låt oss säga en hammare och en såg, så kan man använda dessa direkt i de flesta situationer. Ifall man har 18 till verktyg så kommer det finnas situationer där man kan se en fördel i att använda de nya verktygen. Hur kan du säga att familjedna inte kan användas till att sätta dit någon, utan att det alltid skulle vara lättare eller mer användbart att använda dna från den de vill sätta dit istället, vad har du för stöd för det?
Sedan, om staten har börjat med det här så kan kontexten ändras. Det vill säga grodan kokas långsamt. Vad mer kan ett dnaregister behövas för? Så snart anledningar har uppfunnits så snart så kommer allas dna att finnas i registret och det registret kan användas till vad som helst. Du talar dig varm för att införa dnaregister, det är din motivation i diskussionen. Det är även den kontexten, vad en stat kan hitta på med ett fullständigt dnaregister, som vi måste ta ställning till.
Säg att staten, eller företaget som utför analysen, hittar en gen som gör dig mer trolig att begå brott, du kanske hamnar i fängelse utan att ha gjort något. Du kanske lättare blir sjuk så högre försäkringspremie. Företaget kanske tar copyright på din dna och utvecklar mediciner och liknande på den utan att du får något. Staten kanske tycker att du inte ska fortplanta dig. Eftersom vi pratar om familjedna så kan dina släktingar drabbas också, dyrare försäkringspremie, bli sedda som mer troliga att begå brott och så vidare.
Med familjedna så utökas registret från brottslingar till släktingar till brottslingar. Det är ett övervakningssamhälle där integritet för de som inte har begått ett brott utsätts för brottsmisstanke för vem de är släkt med. Ta pkuregistret som enligt staten är till för forskning och där staten senare har brytit sin ursprungliga kontext och vill ta dna och skapa ett register från det.