2019-02-28, 18:24
Medlem
godhetsapostelns avatar
Tittade på Lyrro igår. Hade låga förväntningar även om en kompis sagt kul film. Jag fnissade några ggr men det var segt mellan dessa få fniss. Yrrol var ju en av få roliga filmer på svenska språket. 2 humlor av fem...kanske
Citera
2019-02-28, 18:28
Medlem
Messerschmittzs avatar
Gillar science fiction så den senaste var Alita Battle Angel. Klart godkänd för egen del.
Citera
2019-02-28, 20:52
The Boogey Man (eller Boogeyman, lite osäker på vilken titel som gäller) av Ulli Lommel.

Spoilers!

Märklig men underhållande B-skräckis. Kändes verkligen som en "sån där" kultrulle inom genren. Handlar om ett mord utfört av ett barn i ren ilska över mammans sadistiska älskare. På något vänster fastnar den mördades själ i spegelns reflektion. Pojken som dödar mannen blir stum och de båda syskonen hamnar hos en fosterfamilj, får vi se dem senare i vuxen ålder. I början av filmen låter introt snarlikt den ikoniska Halloween-låten, för att senare anta musik- och bildspråk som för tankarna till ett avsnitt Twin Peaks.

Större delen av filmen går på tomgång, men det är inte nödvändigtvis något negativt. För filmen sjuder i en riktig b-filmsgryta och det är lite roande att ta del av det bitvis kalkonaktiga skeendena.

Slutet sen dock, då blir det åka av med satansdetaljer som röd färg, eldsken och starka gröna bländande, pulserande, ljussken. Spännande slut med en del snygga effekter och en trevlig atmosfär.

3/5
Citera
2019-02-28, 20:57
Medlem
Red Sparrow, svindålig. Så besviken, titta inte.
Citera
2019-02-28, 21:38
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Tycker denna är rätt schysst, ganska fartfylld om jag inte missminner mig.

Jo, det stämmer. Tycker den är bra även om Pacino varit med i filmer som är bättre.
Citera
2019-02-28, 21:46
Medlem
zxcvb45s avatar
Manhunter

Riktigt bra, är svag för gamla rullar från 80-talet med bra soundtrack, tycker den är betydligt bättre än Red Dragon som är gjort på typ exakt samma manus. Den bästa filmen jag sett av Michael Mann förutom Heat.

https://www.imdb.com/title/tt0091474/?ref_=nv_sr_6

8/10
Citera
2019-02-28, 22:09
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Manhunter

Riktigt bra, är svag för gamla rullar från 80-talet med bra soundtrack, tycker den är betydligt bättre än Red Dragon som är gjort på typ exakt samma manus. Den bästa filmen jag sett av Michael Mann förutom Heat.

https://www.imdb.com/title/tt0091474/?ref_=nv_sr_6

8/10

Vad tyckte du om Brian Cox som Lecter? Jag tycker att han får fram psykopatin och den instängdes lidande bättre än Hopkins och jag föredrar därför Cox. Men ingen av dom kan röra Mads.
Citera
2019-02-28, 22:45
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Vad tyckte du om Brian Cox som Lecter? Jag tycker att han får fram psykopatin och den instängdes lidande bättre än Hopkins och jag föredrar därför Cox. Men ingen av dom kan röra Mads.

Jag håller inte med där, jag tycker han fullständigt bleknade i rollen som Lecter jämfört med Hopkins, Han var inte kass dock, han gjorde det bra.
Citera
2019-02-28, 22:50
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Jag håller inte med där, jag tycker han fullständigt bleknade i rollen som Lecter jämfört med Hopkins, Han var inte kass dock, han gjorde det bra.

Jag förstår dig, Hopkins har en speciell charm och jag tycker också att han är bra om än inte lika bra som Cox. Här på forumet har tyvärr Hopkins Lecter fått en slags clownstämpel, lite som Roger Moores Bond, så om du lätt faller för grupptryck kommer du snart att hata på Hopkins
Citera
2019-02-28, 22:54
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Jag förstår dig, Hopkins har en speciell charm och jag tycker också att han är bra om än inte lika bra som Cox. Här på forumet har tyvärr Hopkins Lecter fått en slags clownstämpel, lite som Roger Moores Bond, så om du lätt faller för grupptryck kommer du snart att hata på Hopkins

Haha, Jo men det är väl för att just den rollen är så fruktansvärt känd, överhypad skulle jag inte kalla den dock, har inte sett någon så bra porträttering av ett psykfall förutom Bardem i No Country For Old Men.
Citera
2019-02-28, 23:05
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Haha, Jo men det är väl för att just den rollen är så fruktansvärt känd, överhypad skulle jag inte kalla den dock, har inte sett någon så bra porträttering av ett psykfall förutom Bardem i No Country For Old Men.

Mina favoritpsykon är nog Ben från Man Bites Dog och det namnlösa psykot i Angst. Men dom är mer kaospsyko och mindre kallt beräknande too cool for school-psyko.
Citera
2019-02-28, 23:11
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Mina favoritpsykon är nog Ben från Man Bites Dog och det namnlösa psykot i Angst. Men dom är mer kaospsyko och mindre kallt beräknande too cool for school-psyko.

Inte sett någon av dom filmerna, glömde att nämna Deniro som Max Cady i Scorseses Cape Fear!
Senast redigerad av zxcvb45 2019-02-28 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in