SSF:
Green Book (2018) | 🌑🌑🌓🌕🌕 |
The Negro Motorist Green Book var en årlig guidebok som hjälpte svarta finna restauranger, hotell och andra inrättningar som accepterade svarta under deras resor i de segregerade (av lag) sydstaterna i USA. Italiensk-amerikanska dörrvakten Tony Lip hade nytta av den här guiden då han, något oväntat, tog jobbet att köra den berömda svarta pianisten Don Shirley runt på en farlig turné till några av de mest rasistiska ställena som fanns på den tiden.
Det är svårt att tycka illa om den här filmen. Faktum är att den kan kallas årets feel-good film trots en ganska otäck sann historia. Och som så ofta med feel-good filmer så spelar den sina kort alldeles för säkert. Jag hade gärna sett mer otäcka scener (det vill jag väl alltid se i och för sig) som gett mer tyngd åt ämnet. Känslan är istället att de inte vågar gå alltför långt utan så fort det hettar till så överstökas det snabbt med lättsamhet.
Men vill man ha en underhållande film där karaktärer överkommer fördomar på förutsägbara sätt så är det en fin film. Det är som sagt svårt att inte charmas av Viggo Mortensen som tjockt matvrak med rasistiska tendenser och en spänd Mahershala Ali och deras ständiga gnabb i bilen. Det är en skön stämning rakt igenom och de har ett fint samspel med några rörande ögonblick när vänskapen rotas allt djupare.
När de börjar sin resa så repeteras de moraliska läxorna karaktärerna lär sig om och om igen. Jag tycker karaktärsutvecklingen svajar en hel del därför - ska Viggo vara fullblodsrasist till att börja med för att han kastar bort glas i sitt hem som svarta druckit ur, eller vad? Under hela resan är han ju rätt reko ändå. Det är otydligt och det finns ingen brytpunkt där allt ändras. Mahershalas utveckling till att lära sig svart kultur är ganska cringe också - speciellt när Viggo trycker in friterad kyckling i hans mun.
Underhållande för stunden, ganska intressant historisk kontext och jag är ju lite svag för 60-talets musik och estetik, men det här är inget som kommer vara. En lättviktare både som film och som budbärare av: "rasism är dåligt". Jag tror jag har glömt bort den om något år.