2016-11-18, 15:20
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Ska du dit? Varje gång jag ser någon Kieslowski och kollar mina vänners betyg blir jag lika förvånad över att du inte betygsatt dessa på FT. Det är typ omöjligt att ogilla Blå och Röd om man ger Veronikas Dubbelliv en femma
Har i och för sig inte betygsatt riktigt allt jag sett på FT (dock en överhängande majoritet), men det stämmer att jag behöver se den trilogin så jag tänkte pallra mig dit på onsdag, ja. Tyvärr blir det väl på DCP i den nya biografen till skillnad från Veronikas Dubbelliv som jag hade möjligheten att se på en fin 35mm-kopia.
Citera
2016-11-18, 23:13
Medlem
La science des rêves

Filmen öppnar med en scen där en riktigt sprallig snubbe står i ett rum, som mer än något annat för tankarna till Bollibompa, och kokar ihop drömmar i någon gryta. Denna scen sätter på något vis nivån för resten av filmen. Protagonisten är en riktigt neurotisk, kreativt lagd snubbe som har problem med damerna och hamnar på ett skittråkigt jobb, men flyr verkligheten med hjälp av sin fantasi. Denna scen följs av många rejält flummiga scener där det rids på tyghästar och jag vet inte vad.

Konceptet med att skildra känsloliv med hjälp av fantasi känns igen från Fellinis filmer men här sköts det inte lika bra. Fellini målar karaktärer med väldigt skarp psykologisk skärpa och låter drömmar och minnen komplettera verkligheten medan protagonisten i denna filmen knappt spenderar en sekund i verkligheten vilket gör att jag framförallt uppfattar denna filmen som fluff.

På det stora hela är det alldeles för gemytligt för mig. Jag gillar mina dramafilmer så mörka som möjligt, här är det lite för hemtrevligt och lite för eskapistiskt för att jag ska gå igång. Jag tänker dock passa på att dela ut en guldstjärna till Charlotte Gainsbourg som spelar vansinnigt bra och gör att intresset hålls uppe någorlunda iaf.

2 / 5

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Har i och för sig inte betygsatt riktigt allt jag sett på FT (dock en överhängande majoritet), men det stämmer att jag behöver se den trilogin så jag tänkte pallra mig dit på onsdag, ja. Tyvärr blir det väl på DCP i den nya biografen till skillnad från Veronikas Dubbelliv som jag hade möjligheten att se på en fin 35mm-kopia.

Jag såg den blå filmen första gången på cinemateket i Stockholm. Jag är inte bekant med de filmtekniska detaljerna men det var en häftig film att se på bio iaf. Jag minns att jag var så absorberad av filmen att mitt blodtryck steg till hälsofarliga nivåer när någon i salongen hostade. Jaja, hoppas du gillar Trikoloren!
Senast redigerad av Chenille 2016-11-18 kl. 23:15.
Citera
2016-11-19, 10:01
Medlem
HejAntons avatar
American Honey [2016] dir. A. Arnold

Jag har försökt skriva något om den här filmen sedan jag kom hem igår men jag har inte lyckats sätta ord på känslorna som den här filmen väckte i mig. Jag har sett både kritik och hyllningar skickas åt Arnolds av olika anledningar och det är kanske inte förvånansvärt när det onekligen är en film som folk har väldigt personliga tolkningar och uppfattningar om. Inte för att American Honey är tvetydig eller abstrakt utan mer för att Arnolds presentation av det fattiga tidningsgänget och det moderna Amerika inte är ett dugg laddad utan presenteras istället blankt varpå tittaren får göra sig en egen uppfattning om det är kritik mot samhället, belysande av problem eller hyllande av motkultur.

Filmens karaktärer är raka motsatsen till mig själv och det är kanske därför jag finner den här världen så förtrollande. Det är karaktärer som lever dag till dag, utan drömmar, planer eller mål där lyckan framkallas i ögonblicket och denna naiva inställning till livet är lika delar beundransvärt härlig som den är chockerande dekadent.

Jag har en enorm förkärlek för handhållet foto och just denna sorts bildformat (1:33 tror jag det är) som tillsammans med musiken skapar något som påminner om dogme-95 både i vart filmens fokus ligger men också i allt från hur musik används (oftast spelad direkt för karaktärerna i scenen) till amatörskådisarna. Jag har aldrig varit ett stort fan av Rihannas We Found Love men i den här filmen får Arnold mig att fälla tårar till den låten. Det är något oerhört vackert och beundransvärt i dekadensen och karaktärernas möjlighet att existera och njuta av nuet och vardagen - att leva av vad man kan tjäna in från dag till dag. Precis som jag nämnde innan så lever jag ett liv som är raka motsatsen till vad Star och Jake gör till vardags men American Honey får mig nästan att vilja packa en väska och ge mig ut på vägen.

Har någon annan hunnit se den än? Vad är era åsikter? Har någon en bra tolkning av slutet eller vad Arnold vill påvisa med alla djur som dyker upp i filmen?
Citera
2016-11-19, 10:35
Medlem
nihilverums avatar
Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016)

En sorts spinoff på Harry Potter-serien, där Hogwarts förekommer i periferin. Newt Scamander (Eddie Redmayne) är en relegerad fd Hogwartselev som kartlägger och beskyddar magiska vidunder runt om i världen. Han kommer till New York, där han upptäcker att magiker har en ganska utsatt position, för att försöka hämta hem en speciell art av vidunder som endast finns där. Saker går dock inte som planerat och han måste försöka rädda både vidundren och sig själv från den oförstående omvärlden och även från vissa magiker.

En småmysig historia med överlag välgjorda animeringseffekter och kompetenta skådespelarinsatser. Det ser onekligen ut att vara öppet för uppföljare, men jag är osäker på om JK Rowling verkligen har skrivit fler böcker som direkt fortsättning på den här.

Betyget blir 8,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-11-19, 18:13
Bannlyst
Percy Jackson & The Olympians: The Lightning Thief

Fruktansvärt usel film och uselt ogenomtänkbar film. Hur kan denna film fått släppas ut.

1/10
Citera
2016-11-19, 23:36
Medlem
tjenare.knugens avatar
Såg om Gladiator (2000) för andra gången, och herregud vilken fantastisk film det är.

Jag ger den högsta betyg (5/5) då jag har svårt att föreställa mig en bättre film. Det är svårt att motivera hela filmen då jag helt enkelt tycker den är perfekt på alla sätt. Nästan 3 timmars speltid (extended) känns som en halvtimme. När slutscenen är över och eftertexterna rullar är det nästan så att man fäller en tår.
Citera
2016-11-20, 00:00
Medlem
Big big frendly G.trevlig jätte en snygg film.
Citera
2016-11-20, 00:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Het puls (1981) body heat

En advokat på en mindre ort kommer i kontakt med tjusig dam, och dras sakta, men säkert, in i en omöjlig situation

En modern "noirfilm", riktigt spännande.
Den riktiga undergångskänslan finns där hela tiden, precis som sig bör.
Jag gillar det här, det var länge sedan jag såg den så det var väl dags igen.

5/5
Citera
2016-11-20, 01:12
Medlem
chessjamts avatar
Hacksaw Ridge (2016)

http://www.imdb.com/title/tt2119532/?ref_=nm_flmg_act_4

Desmond Doss (Andrew Garfield) är en ung man som blir starkt troende tidigt i sin barndom efter en nära olyckshändelse som han själv varit högst delaktig i. När så andra världskriget kommer och flera unga män skriver in sig i armén känner sig även Desmond manad till att gå med i kriget. Men på grund av sin starka övertygelse att inte döda någon så uppstår det starka konflikter mellan honom och den amerikanska militären. Till slut får han dock tillstånd att delta som sjukvårdare utan att behöva bära ett skjutvapen. Kriget når sin fulla spets vid bergskammen Hacksaw Ridge där han får se fasorna vid frontlinjen.

Detta är en stark krigsfilm som fokuserar väldigt mycket på huvudkaraktärens inre övertygelse och kamp för att stå fast vid sitt beslut och sin tro. Under första halvan av filmen får vi fördjupa oss i Desmonds uppväxt och hur han blivit den han är. Detta ger oss en inblick i familjelivet med en alkoholiserad och desillusioner far som efter sina erfarenheter från första världskriget är allt annat än glad när hans två söner går med i detta till synes meningslösa lidande och elände som kriget är. Hugo Weaving som spelar fadern gör en av sina bättre prestationer och presterar ett väldigt gripande porträtt av en äldre man i sorg. Andrew Garfield i huvudrollen gör även han en hedrande insats. Har faktiskt inte sett något av honom innan detta men tycker att han gör en minst sagt klanderfri prestation i den fysiskt krävande huvudrollen. Säkerligen kommer han att bli nominerad och med tanke på att akademin gillar biografiska gestaltningar är chansen stor att han kanske även kammar hem Bästa manliga huvudrollspriset. Min gissning.

Andra halvan av filmen visar med skoningslös grymhet vilket helvete krig är. Kroppsdelar flyger och far; blod sprutas tillsammans med eld och stenbumlingar; explosioner haglar och slår lock för öronen i bästa fall; kulor svärmar och jord sprätts upp konstant. Överallt skriker soldater i smärta, både amerikanska och japanska. Man tror att man är härdad men detta skulle jag tro är överväldigande för de allra flesta filmtittare. Jag har inte upplevt sådan intensiv krigsskildring sen jag senast såg Saving Private Ryan och Band of Brothers. Frågan är om inte Hacksaw Ridge är snäppet värre.

Mel Gibson är tillbaka och jag tror att detta är en perfekt comeback för honom. Det här är en film med starka kristna budskap som bör gå hem hos de flesta som lutar det allra minsta åt kristendomens budord och välmening. Om inte Hacksaw Ridge kammar hem åtminstone några guldgubbar i februari så är akademin antingen helt blåst eller så finns det några riktiga storfilmer som vi väntar på dessa dryga 40 dagar som är kvar av året och kan överraska. För detta är helt klart den starkaste filmen jag har sett av 2016 års filmproduktion.

Tekniskt sett har jag inget att klaga på utan måste säga att filmen överlag är ett proffsigt hantverk. Ljudet i en krigsfilm är nästan alltid halva upplevelsen och det märks här. (Kanske även där en guldgubbe att vänta på i februari?) Man kanske kan anmärka på att den inte är så jätterik på visuellt slående scener, även om det finns några som sticker ut och lämnar ett intryck utöver allt krigsvåld. För de personer som är starkt anti Gud och kristendomen kan det finnas saker som är svårt att svälja, även om filmen ändå i min mening var hyfsad fri från kristen propaganda. Hacksaw Ridge är istället mer en slags skildring över en osjälvisk soldat som under de värsta tänkbara förhållanden gör allt vad han kan för att rädda sina medmänniskors liv utan att kompromissa med sin personliga tro.

Jag har fått beröm här på forumet för mina recensioner och jag tackar allra ödmjukast för dem fina orden. Själv inser jag dock när jag läser igenom dem efteråt att jag oftast skriver med huvudfokus på hur jag själv upplevt filmerna ifråga. Mycket ”jag” hit och dit. På ett sätt är det en skyddsmekanism då det ger mig en säkerhet inför eventuell kritik genom att bara hänvisa till att ”det här är min personliga åsikt och inget mer än det”, men samtidigt känner jag att det blir kladdigt att vara så personligt hållen i texterna. Det blir i slutändan inte så mycket mer än just hur jag upplever filmerna. Därför ska jag försöka undvika ett alltför subjektivt förhållningssätt när jag skriver mina recensioner här framöver.
Men jag måste dock skriva av mig en personlig anekdot såhär direkt efter jag sett filmen. Jag har på senare tid lutat allt mer och mer åt att bli kristen. Det är en lång väg jag har gått sen tonåren då jag liksom alla andra klasskamrater var en ateist (självklart!) och fram tills nu där jag de senaste åren och månaderna känt en allt större dragning åt det religiösa. Denna filmen var definitivt en tankeställare och när eftertexterna rullades upp kände jag mig alldeles urlakad, som efter man kört ett långt simpass där varenda muskel i kroppen är fullständigt slut på energi och liksom lealös. Jag skulle inte säga att jag är helt och hållet 100% troende, men den här filmupplevelsen var definitivt ett stort steg åt det hållet. Jag kan därför inte ge annat än minst en fyra i betyg. Få filmer har påverkat min religiösa tro såhär pass mycket. Endast The Tree of Life och The Thin Red Line av Terrence Malick är nog de som kommer i närheten, tillsammans med några filmer av Ingmar Bergman. Jag skulle inte gå så långt att kalla filmen för ett mästerverk, men den är helt klart välgjord och påverkade mig starkt. Det räcker en hel del.

Betyg: 4/5
Citera
2016-11-20, 01:20
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Detta är en stark krigsfilm som fokuserar väldigt mycket på huvudkaraktärens inre övertygelse och kamp för att stå fast vid sitt beslut och sin tro. Under första halvan av filmen får vi fördjupa oss i Desmonds uppväxt och hur han blivit den han är.
Påminner lite om Sergeant York (1941).

Knappt hört talas om den (inte alls uppdaterad på årets filmer) men Mel Gibson, en bra Hugo Weaving och en välgjord krigsfilm, och dessutom din recension, gör att jag lägger till den på min watchlist.
Citera
2016-11-20, 01:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Men jag måste dock skriva av mig en personlig anekdot såhär direkt efter jag sett filmen. Jag har på senare tid lutat allt mer och mer åt att bli kristen. Det är en lång väg jag har gått sen tonåren då jag liksom alla andra klasskamrater var en ateist (självklart!) och fram tills nu där jag de senaste åren och månaderna känt en allt större dragning åt det religiösa. Denna filmen var definitivt en tankeställare och när eftertexterna rullades upp kände jag mig alldeles urlakad, som efter man kört ett långt simpass där varenda muskel i kroppen är fullständigt slut på energi och liksom lealös. Jag skulle inte säga att jag är helt och hållet 100% troende, men den här filmupplevelsen var definitivt ett stort steg åt det hållet. Jag kan därför inte ge annat än minst en fyra i betyg. Få filmer har påverkat min religiösa tro såhär pass mycket. Endast The Tree of Life och The Thin Red Line av Terrence Malick är nog de som kommer i närheten, tillsammans med några filmer av Ingmar Bergman. Jag skulle inte gå så långt att kalla filmen för ett mästerverk, men den är helt klart välgjord och påverkade mig starkt. Det räcker en hel del.
Ja det är en väldigt speciell känsla när en film påverkar en på ett djupare plan. Minns att jag fick en stark apokalyptisk känsla när jag såg Melancholia (2011) på bio och livets skörhet i allmänhet. Jag som har en övertygad andlig tro samt stort intresse kring det esoteriska och ockulta är inte främmad för det existensiella och att då och då fundera i dessa banor, men just slutscenerna i filmen gav mig en extra tankeställare.

Hoppas du vidare kan finna en väg i din trosriktning var den än må leda dig.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-11-20 kl. 02:04.
Citera
2016-11-20, 02:00
Medlem
bombaccis avatar
Dr strange (2016)

Såg den på bio ikväll

Filmen Dr Strange får i betyg av mig 7/10 VG

Enligt mig så är det den tredje bästa marvelfilm jag har sett knappt slagen av Punisher (Tomas Jane) och Ant man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in