2019-02-25, 18:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.amoch
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7162653

Låter ju helt klart som de har samlat på sig hemlig information av något slag, oklart vad syftet är.
Att det skulle vara några "svärjevänner" som vill genomföra en statskupp låter inte så realistiskt.

En av dem ja.
Citera
2019-02-25, 19:59
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kan det handla om någon värdegrundskritisk sammanslutning, typ NMR, eller något?

Spekulera kan man göra och då kan man gott tro att det handlar om det som i Brottsbalken benämns olovlig kårverksamhet dvs en typ av gruppering som har politiska mål, och som använder sina yrkespositioner inom Försvarsmakten till att främja dessa mål, möjligen genom att tillskansa sig säkerhetsklassad information och materiel.

I bästa fall en sorts förvuxen "hemlig" klubb av den typ som killar i högstadiet håller på med, i värsta fall ett par högt motiverade yrkesmilitärer och/eller andra medkonspiratörer som ägnar sig, eller avser ägna sig, åt samhällsomstörtande verksamhet.
Senast redigerad av DaEzz 2019-02-25 kl. 20:02.
Citera
2019-02-26, 01:09
Medlem
KaosSomInkomsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Stockholm, Malmö, Alingsås och Örebro - Inga direkta regementesstäder förutom möjligtvis Stockholm då.
Så det ringer inga klockor för någon i tråden på just de fyra städerna antar jag... eller?
Själv får jag ett jävla klockspel i huvudet när jag hör de fyra, men jag kan ha totalt fel...
Senast redigerad av KaosSomInkomst 2019-02-26 kl. 01:37.
Citera
2019-02-26, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst
Så det ringer inga klockor för någon i tråden på just de fyra städerna antar jag... eller?
Själv får jag ett jävla klockspel i huvudet när jag hör de fyra, men jag kan ha totalt fel...

Malmö - Kockums huvudkontor och Rektyteringsmyndigheten finns där. Kockums verkar mest relevant med tanke på örlogschefen.
Örebro - Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband. Klart relevant.
Stockholm - take a pick
Alingsås - behöver en livlina på denna
Citera
2019-02-26, 02:42
Medlem
Eurypteridas avatar
Sveaborg och aktionsgubbarna igen
Senast redigerad av Eurypterida 2019-02-26 kl. 02:45.
Citera
2019-02-26, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.amoch
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7162653

Låter ju helt klart som de har samlat på sig hemlig information av något slag, oklart vad syftet är.
Att det skulle vara några "svärjevänner" som vill genomföra en statskupp låter inte så realistiskt.

Det är fråga om UE, inte direkt spioneri
Citera
2019-02-26, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Malmö - Kockums huvudkontor och Rektyteringsmyndigheten finns där. Kockums verkar mest relevant med tanke på örlogschefen.
Örebro - Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband. Klart relevant.
Stockholm - take a pick

Jag är också förbryllad över Alingsås men hittade ett namn på en person som påstår sig vara utbildad i marinen och som har arbetat inom försvarsindustrins säkerhetstjänst.

Vad det nu är värt...
Citera
2019-02-26, 06:30
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Stockholm - take a pick

Folk jobbar givetvis inte alltid på orten där de bor.
Är man t.ex kommenderad till Högkvarteret några år så veckopendlar man.
Även de som jobbar på t.ex ubåt är inte beroende av bostadsort vid en Örlogshamn pga arbetsschemat.
Citera
2019-02-26, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Folk jobbar givetvis inte alltid på orten där de bor.
Är man t.ex kommenderad till Högkvarteret några år så veckopendlar man.
Även de som jobbar på t.ex ubåt är inte beroende av bostadsort vid en Örlogshamn pga arbetsschemat.

Hade detta varit allvarligt riktigt spioneri så hade alla suttit häktade nu.

Detta är ett UE gäng som gått lite får långt i sin iver att kartlägga bergrum
Citera
2019-02-26, 08:34
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Stockholm - take a pick

För att ta Alingsås som exempel så kan du jobba i Skredsvik eller Göteborg. Eller på en fast anläggning. Eller på ett förråd. Eller på ett övningsfält. Eller tillhöra Hemvärnet.
Citera
2019-02-26, 10:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosSomInkomst

Det är väl boendeorterna? Skövde och Enköping är ju typiska regementsstäder som ligger på pendlingsavstånd.

Men jag tror att det handlar om något extraknäck som polisen blivit misstänksam mot. Utredningen kan komma att visa att allt varit i sin ordning.
Citera
2019-02-26, 21:27
Medlem
Jan66s avatar
Själva ärendet har nog sin början redan i slutet av 2016 när misstankar riktas mot individer. Under 2017 börjar myndigheten xxxx agera mot vissa personer. Sommaren 2018 skriver media lite om NN men det dröjer ända till 2019 innan de skriver mer detaljer. Dock har de ännu inte gjort kopplingen till nätverket utan fokuserar på detaljen om ett USB-minne.
Först nu verkar media inse helheten i ärendet.
Dock är ärendet nu så gammalt att det synes att misstankarna hunnit avskrivas mot vissa i nätverket...

(Som alla vet så är både kvällspress och vissa myndigheter stamgäster på Flashback varför
man inte kan skriva detaljer, då det finns risk att röja ev sekretess).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in