2019-02-22, 11:01
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Vad är det för bisysslor?

I den Säkerhetsklass som NN troligtvis är placerad i så är Bisysslor och Umgänge en del av det som granskas av SÄPO.
Umgängeskretsen har tydligen blivit föremål för granskning och vi får se om fler av dem kommer att anhållas. (Umgänget behöver inte vara terrorister för att anses som olämpligt).

Media har dock hittills mest fokuserat på vad NN gjort på sin arbetsplats.
Jag kan förstå att SÄPO agerat om det är så att man är slarvig med sekretessbelagt material och samtidigt har en bisyssla som anses oförenligt med att vara anställd i Försvarsmakten. Därtill att umgänget har samma bisyssla...
Senast redigerad av Jan66 2019-02-22 kl. 11:19.
Citera
2019-02-25, 10:11
Medlem
longbow4ys avatar
Ärendet växer:
Säkerhetspolisens hemliga utredning pågår sedan 2017 – och har lett till att en högt uppsatt marinofficer tvingats bort från Försvarsmakten.

Aftonbladet kan nu avslöja att ett tiotal personer över hela landet är misstänkta och flera av dem greps i en samordnad gryningsräd.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) är informerad om utredningen av nätverket men vill inte lämna några kommentarer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2VbQE/tiotal-misstankta-i-sapo-utredning-av-hemligt-natverk

Detta kan bli mycket intressant.
Citera
2019-02-25, 10:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
I den Säkerhetsklass som NN troligtvis är placerad i så är Bisysslor och Umgänge en del av det som granskas av SÄPO.
Umgängeskretsen har tydligen blivit föremål för granskning och vi får se om fler av dem kommer att anhållas. (Umgänget behöver inte vara terrorister för att anses som olämpligt).

Jag kan förstå att SÄPO agerat om det är så att man är slarvig med sekretessbelagt material och samtidigt har en bisyssla som anses oförenligt med att vara anställd i Försvarsmakten. Därtill att umgänget har samma bisyssla...

Jag tycker att det här verkar allvarligt i o m att fler personer dragits in i härvan och att FM tycks ha haft koll på honom under en tid. Tidningar och journalister är som de är och det är ju ofta så att de inte riktigt förstår den materia som de skriver om eller misstar centrala företeelser för perifera, och tvärt om.

Vad Jan66 skriver om här är mycket intressant. Om det nu är så att han har verklig insyn i fallet - och det finner jag inga skäl att betvivla - så förstår jag att han inte vill släppa allt han vet, bland annat vad gäller dessa "bisysslor" som denne "örlogschef" har ägnat sig åt.

Men min fråga är bara om Jan66 skulle vilja ha vänligheten att dela med sig av lite exempel på "bisysslor" som FM skulle kunna tänkas vara oförenliga med anställning i FM, kanske utan att direkt röja vad det är som just "örlogschefen" har sysslat med? Skulle positionen som suppleant i styrelsen i föreningen "Putins vänner" vara en sådan oacceptabel "bisyssla"? Eller om man är med i en swingersklubb som också frekventeras av den ryske försvarsattachén? Eller kan det handla om andra saker som för en oinitierad skulle te sig som relativt harmlöst?
Citera
2019-02-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ärendet växer:
Säkerhetspolisens hemliga utredning pågår sedan 2017 – och har lett till att en högt uppsatt marinofficer tvingats bort från Försvarsmakten.

Aftonbladet kan nu avslöja att ett tiotal personer över hela landet är misstänkta och flera av dem greps i en samordnad gryningsräd.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) är informerad om utredningen av nätverket men vill inte lämna några kommentarer.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2VbQE/tiotal-misstankta-i-sapo-utredning-av-hemligt-natverk

Detta kan bli mycket intressant.

Stockholm, Malmö, Alingsås och Örebro - Inga direkta regementesstäder förutom möjligtvis Stockholm då.
Citera
2019-02-25, 10:31
Medlem
Citat:

Att man även genomför razzior mot umgängeskretsen pekar mot någon form av klandervärd sammanslutning, alternativt att det är särskilt uppseendeväckande information NN har haft tillgång till / misstänkts ha läckt.

Oavsett är det ingenting man gör med luft i portföljen så att säga, det ska bli spännande att se vad resultatet blir. Om allmänheten nu får veta dvs.
Citera
2019-02-25, 10:43
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Att man även genomför razzior mot umgängeskretsen pekar mot någon form av klandervärd sammanslutning, alternativt att det är särskilt uppseendeväckande information NN har haft tillgång till / misstänkts ha läckt.

Oavsett är det ingenting man gör med luft i portföljen så att säga, det ska bli spännande att se vad resultatet blir. Om allmänheten nu får veta dvs.

Kan det handla om någon värdegrundskritisk sammanslutning, typ NMR, eller något?
Citera
2019-02-25, 10:46
Medlem
Soterns avatar
Det räcker nog med att han är sverigedemokrat eller kanske umgås med en som känner någon som röstat på Sverigedemokraterna.
Citera
2019-02-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Kan det handla om någon värdegrundskritisk sammanslutning, typ NMR, eller något?
Vad FM anser vara olämpliga bisysslor, det lär vi aldrig få veta. Inte Putin heller.
Och när "örlogschefen" och hans kompisar som är insyltade i denna story har utretts o lagförts färdigt, då beläggs hela ärendet med kval. hemligstämpling. Blir som med en av FM dc3or för länge sedan - flygplan borta, mannar borta, allt ska bekvämt g(l)ömmas undan!
Citera
2019-02-25, 11:05
Medlem
Jan66s avatar
Citat:

Men min fråga är bara om Jan66 skulle vilja ha vänligheten att dela med sig av lite exempel på "bisysslor" som FM skulle kunna tänkas vara oförenliga med anställning i FM, kanske utan att direkt röja vad det är som just "örlogschefen" har sysslat med? Skulle positionen som suppleant i styrelsen i föreningen "Putins vänner" vara en sådan oacceptabel "bisyssla"? Eller om man är med i en swingersklubb som också frekventeras av den ryske försvarsattachén? Eller kan det handla om andra saker som för en oinitierad skulle te sig som relativt harmlöst?

Hej,
Nej jag vill inte ge detaljer om NN. Dels för att det troligtvis råder sekretess om de uppgifterna, och dels för att NN kanske är oskyldig. Dvs han har inte uppfattat sin bisyssla/umgänge oförenlig med sin anställning.
"FM Handbok Jäv, Bisyssla, Muta" reglerar detta men tolkningar måste ofta ske från fall till fall.

Exempel:
Jag kan oftast ha bisyssla som Väktare, men inte som krogvakt.
Har jag tillgång till fartygsritningar på mitt arbete så kan jag inte sälja kopior på dessa till modellbåtbyggare.
Jag kan inte vara medlem i förening vars åsikter är i motsats till FM värdegrund.
Senast redigerad av Jan66 2019-02-25 kl. 11:07.
Citera
2019-02-25, 11:33
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Hej,
Nej jag vill inte ge detaljer om NN. Dels för att det troligtvis råder sekretess om de uppgifterna, och dels för att NN kanske är oskyldig. Dvs han har inte uppfattat sin bisyssla/umgänge oförenlig med sin anställning.
"FM Handbok Jäv, Bisyssla, Muta" reglerar detta men tolkningar måste ofta ske från fall till fall.

Exempel:
Jag kan oftast ha bisyssla som Väktare, men inte som krogvakt.
Har jag tillgång till fartygsritningar på mitt arbete så kan jag inte sälja kopior på dessa till modellbåtbyggare.
Jag kan inte vara medlem i förening vars åsikter är i motsats till FM värdegrund.

Låt oss säga att "örlogschefen" är mycket intresserad av kryptering och telekommunikation och tillsammans med några vänner arbetar med att på sin fritid ta fram en kommersiell krypteringsapp som man skulle kunna tjäna en massa pengar på om den kommer ut på marknaden. Örlogschefen har då laddat ned filer för att själv eller tillsammans med andra studera FMs krypteringsarkitektur. Han har i och med detta inte gjort något som han själv tycker hotar rikets säkerhet, men begriper givetvis att det handlar om något som FM inte kan acceptera. Är det här något som skulle kunna vara en oacceptabel "bisyssla"?
Citera
2019-02-25, 11:37
Medlem
Citat:

Nej. I ett sådant ärende hade han blivit avskedad, möjligtvis i samband med en utredning om omfattningen av den hemliga informationen. Nu är han dock anhållen tillsammans med flertalet andra personer i umgängeskretsen som också saknar koppling till FM, vilket ställer det hela i ett annat ljus.

Kanske om en NMR-faktion planerade ett högmålsbrott som NN var delaktig i, och uppgifterna skulle användas i ett sådant syfte, men det hör du väl själv att det är ett ganska löjligt spår.
Citera
2019-02-25, 11:38
Medlem
Citat:
Låt oss säga att "örlogschefen" är mycket intresserad av kryptering och telekommunikation och tillsammans med några vänner arbetar med att på sin fritid ta fram en kommersiell krypteringsapp som man skulle kunna tjäna en massa pengar på om den kommer ut på marknaden. Örlogschefen har då laddat ned filer för att själv eller tillsammans med andra studera FMs krypteringsarkitektur. Han har i och med detta inte gjort något som han själv tycker hotar rikets säkerhet, men begriper givetvis att det handlar om något som FM inte kan acceptera. Är det här något som skulle kunna vara en oacceptabel "bisyssla"?

Det hade varit extremt olämpligt, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in