Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Men min fråga är bara om Jan66 skulle vilja ha vänligheten att dela med sig av lite exempel på "bisysslor" som FM skulle kunna tänkas vara oförenliga med anställning i FM, kanske utan att direkt röja vad det är som just "örlogschefen" har sysslat med? Skulle positionen som suppleant i styrelsen i föreningen "Putins vänner" vara en sådan oacceptabel "bisyssla"? Eller om man är med i en swingersklubb som också frekventeras av den ryske försvarsattachén? Eller kan det handla om andra saker som för en oinitierad skulle te sig som relativt harmlöst?
Hej,
Nej jag vill inte ge detaljer om NN. Dels för att det troligtvis råder sekretess om de uppgifterna, och dels för att NN kanske är oskyldig. Dvs han har inte uppfattat sin bisyssla/umgänge oförenlig med sin anställning.
"FM Handbok Jäv, Bisyssla, Muta" reglerar detta men tolkningar måste ofta ske från fall till fall.
Exempel:
Jag kan oftast ha bisyssla som Väktare, men inte som krogvakt.
Har jag tillgång till fartygsritningar på mitt arbete så kan jag inte sälja kopior på dessa till modellbåtbyggare.
Jag kan inte vara medlem i förening vars åsikter är i motsats till FM värdegrund.