2019-02-19, 20:38
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Tack! Satsar ändå på att läsa igenom allt utom EU-bibeln och Shaw. Men nog fan måste man ligga i...
Ja, OSL och de förvaltningsrättsliga speciallagarna är bara metod och snabb tillämpning av ordalydelse. I någon mening är det ändå kul att sätta stora metodkrav istället för intillkunskaper på studenterna.

Jag gillade T6, trots att man aldrig riktigt fick stanna kvar i något enskilt ämne. Mot slutet av terminen sys de dock ihop rätt bra och det blir enda stor, härlig geggamoja av rättsområden i kombination med varandra. Och har man gjort sitt jobb i början av terminen så fixar man geggamojan.

Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Nyfiken student på lägre terminer. Klarar man sig utan Shaw och EU-boken med närmast motsvarande böcker på svenska?

Shaw tror jag inte du klarar dig utan, men jag vet att många täckt upp med Folkrätten i ett nötskal. EU-boken tror jag helt ärligt att man nog kan klara sig utan om man inte siktar på AB, men har man högsta betyg som mål skulle jag inte chansa.

Edit: Dvs, är man hyfsat haj på EU-rätt och har förmåga att koppla ihop tidigare erfarenhet med diverse material från materialhäftena kan man nog klara sig utan EU-boken. Men som sagt, jag skulle inte chansa om jag siktade på bra betyg.
Senast redigerad av Jegra 2019-02-19 kl. 20:40.
Citera
2019-02-21, 23:23
Avslutad
Någon här som arbetat som skattehandläggare på SKV under sommaren?
Hur var det skriftliga provet i samband med intervjun?
Något särskilt man bör förbereda sig på inför detta?
Citera
2019-02-23, 14:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyCash

Rimligen kan det vara vettigt att visa att du har koll på relevanta delar, dvs. personbeskattning, företagsbeskattning, och kapitalbeskattning. Troligen krävs inga expertkunskaper men att ha koll på alla delar samt var t.ex. gränsdragningar går, hur skatteförfaranden ser ut i internationella förhållanden, hur skatten ska beräknas på kapitalvinster från t.ex. bostadsförsäljning mm. torde vara bra.
Citera
2019-02-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReadyCash
Det skriftliga provet jag gjorde bestod av en essäfråga som inte direkt var juridisk till sin natur, och var ingenting att förbereda sig på, enligt mig.

Minns inte exakt vad det var för fråga, men något i stil med hur man uppfattar myndighetsrollen i relation till någon princip eller värdefråga. Jag skrev knappt en sida med reflektioner och egna tankar, och blev erbjuden jobbet.

Bästa sättet att förbereda sig lär vara att kolla på Skatteverkets hemsida och läsa om själva verksamheten och titta på styrdokumenten som finns, skulle jag tro.

https://skatteverket.se/omoss/varverksamhet.4.65fc817e1077c25b832800015922.html
Citera
2019-02-23, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Det skriftliga provet jag gjorde bestod av en essäfråga som inte direkt var juridisk till sin natur, och var ingenting att förbereda sig på, enligt mig.

Minns inte exakt vad det var för fråga, men något i stil med hur man uppfattar myndighetsrollen i relation till någon princip eller värdefråga. Jag skrev knappt en sida med reflektioner och egna tankar, och blev erbjuden jobbet.

Bästa sättet att förbereda sig lär vara att kolla på Skatteverkets hemsida och läsa om själva verksamheten och titta på styrdokumenten som finns, skulle jag tro.

https://skatteverket.se/omoss/varverksamhet.4.65fc817e1077c25b832800015922.html

Tack!
Citera
2019-02-24, 16:29
Medlem
Sammanhållningen på su, hur är den? Är de dumt att komma utifrån till stockholm direkt efter gymnasiet ? (Har hört att många är stockholmare från början, har vänner sedan tidigare, bor kvar hemma etc etc). Anledningen varför jag överväger sthlm är till 80% kontakten med arbetslivet & alla företag men funderar på om det är värt det.
Citera
2019-02-24, 17:06
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Sammanhållningen på su, hur är den? Är de dumt att komma utifrån till stockholm direkt efter gymnasiet ? (Har hört att många är stockholmare från början, har vänner sedan tidigare, bor kvar hemma etc etc). Anledningen varför jag överväger sthlm är till 80% kontakten med arbetslivet & alla företag men funderar på om det är värt det.

Det är bra sammanhållning om man söker den, men jag skulle tro att det kommer mer naturligt i studentstäderna. I min mening bör inte kontakten med arbetsgivare vara det avgörande för dig. SU:s starkaste kort är staden Stockholm snarare än karriärsmöjligheterna. Min teori är att det bästa man kan göra för sin karriär under studietiden är att trivas med studierna. Detta får sen effekt på dina betyg och din ambition att meritera dig på andra vis.

Och jag hade väntat ett år med att plugga (jag väntade för egen del fem år med att plugga juridik). Därmed inte sagt att det är fel att börja direkt om du känner att det är universitet du längtar till.
Citera
2019-02-24, 18:29
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent

Sammanhållningen är inget vidare skulle jag vilja säga. Det främsta skälet till det är att man byter seminariegrupper stup i kvarten. Någon traditionell klassammanhållning blir det därför inte. Går dock att engagera sig i studentlivet och därigenom skapa sammanhållning.

Inga problem att flytta till Stockholm för att plugga juridik. Det är många som gör det och som verkar trivas bra.

En fördel med Stockholm är närheten till det stora utbudet av attraktiva arbetsgivare. Skulle säga att det är en sak som är viktig att ta i beaktande när man väljer studieort. Betydelsen av meriterande extrajobb bör inte underskattas.

Om jag hade fått välja igen hade jag börjat plugga direkt efter gymnasiet istället för att vänta ett år. Det är egentligen ganska meningslöst att vänta ett år när man ändå vet att man ska plugga JP.
Citera
2019-02-25, 10:25
Medlem
hmm.. För mig är inte festandet prio 1 men man vill ju ändå skaffa vänner såklart.. Jag har tidigare haft i baktanke hur nära studieorten är arbetsgivare etc och det är ju därför som su får mer pluspoäng i jämförelse med tex. umu men vet inte om det är rätt att tänka så.
Citera
2019-02-25, 17:27
Medlem
Har jag förstått det rätt som att Uppsala har terminstentor? Låter inte super lockande
Citera
2019-02-25, 17:43
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist
Har jag förstått det rätt som att Uppsala har terminstentor? Låter inte super lockande

Ja, Uppsala har terminstentor på hela grundutbildningen.

Det är krävande, men fördelarna överväger enligt mig. Under terminen fokuserar jag på att lära mig rättsområdet, jobba med seminarier, läsa in material etc. utan att behöva tänka på att snart kommer tentan. Tentaplugget koncentreras till de sista veckorna innan tentan (mellan 2-4 veckor). Då går man igenom terminen, repeterar och identifierar luckor i kunskapen och fördjupar sig om andan faller på.

På det hela taget är det rätt givande att efter några månader återkomma till det man gjorde i början av terminen och inse hur mycket man faktiskt lärt sig.

Att ha små kurser med återkommande mindre tentor känns som att man skulle leva med konstant tentastress. Nu infinner den sig först när halva terminen gått, typ.
Citera
2019-02-25, 17:46
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dromattblijurist

Det är fantastiskt. En hel termin till att verkligen lära sig saker istället för snabbinlärning inför mindre tentor. Man vet att alla delar behöver gås igenom och läsas innan tentaplugget börjar. Man gör sina seminarier och har tid att förbättra sina skriftliga uppgifter. Väl under tentaplugget går man antingen in i en dimma och omfamnar att mycket faller på plats, eller så är man en tjej med minuspsyke som beklagar sig över ångest och sömnsvårigheter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in