Citat:
Ursprungligen postat av
an46
Att knyta kontakter är helt klart enklare på UU exempelvis! Men så länge inte en examen från UmU anses vara sämre eller mindre attraktiv i arbetsgivarnas ögon så är jag glad och blir mer taggad på att läsa i Umeå!! Just det som oroar mig!
Vad skönt att höra!! Nu är inte mitt mål att jobba på en stor byrå i Stockholm utan vill mest veta att man KAN få de finare jobben trots en examen från UmU. Så din kommentar ger mig hopp!
Det stämmer att det är svårare att knyta kontakter och extraknäcka på byrå i Umeå. Eftersom jag är nästan med mina juridikstudier i Umeå vet jag det. Men det gör i slutändan ingen större skillnad. Byråerna kommer upp till Umeå mer än gärna titt som tätt.
När det gäller studierna är det bra kvalitet. inom vissa områden väldigt bra (ex. familjerätt, EU-rätt och miljörätten). Däremot är Umeå inte lika bra inom vissa delar av den kommersiella rätten.
Den tyngsta kompetensen finns framförallt på de största universiteten, men det behöver inte betyda att utbildningen blir bättre för det. Det hänger mycket på engagerade lärare.
Om du är ute efter ett fett studentliv är UU och LU att föredra. Umeå är lagom bra. Jag ångrar verkligen inte Umeå som studieort.
Lite off topic: Umeå är nog tillsammans med Linköping studentätaste städerna. Svinbra. Som kille klagar jag inte heller - snygga sportiga tjejer