2019-02-14, 20:50
Medlem
Isgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av an46
Att knyta kontakter är helt klart enklare på UU exempelvis! Men så länge inte en examen från UmU anses vara sämre eller mindre attraktiv i arbetsgivarnas ögon så är jag glad och blir mer taggad på att läsa i Umeå!! Just det som oroar mig!

Vad skönt att höra!! Nu är inte mitt mål att jobba på en stor byrå i Stockholm utan vill mest veta att man KAN få de finare jobben trots en examen från UmU. Så din kommentar ger mig hopp!

Det stämmer att det är svårare att knyta kontakter och extraknäcka på byrå i Umeå. Eftersom jag är nästan med mina juridikstudier i Umeå vet jag det. Men det gör i slutändan ingen större skillnad. Byråerna kommer upp till Umeå mer än gärna titt som tätt.

När det gäller studierna är det bra kvalitet. inom vissa områden väldigt bra (ex. familjerätt, EU-rätt och miljörätten). Däremot är Umeå inte lika bra inom vissa delar av den kommersiella rätten.

Den tyngsta kompetensen finns framförallt på de största universiteten, men det behöver inte betyda att utbildningen blir bättre för det. Det hänger mycket på engagerade lärare.

Om du är ute efter ett fett studentliv är UU och LU att föredra. Umeå är lagom bra. Jag ångrar verkligen inte Umeå som studieort.

Lite off topic: Umeå är nog tillsammans med Linköping studentätaste städerna. Svinbra. Som kille klagar jag inte heller - snygga sportiga tjejer
Citera
2019-02-15, 08:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Eventsen är mest till för att byråerna ska kunna identifiera de värsta doucharna. ;>

Ungefär så. Det bästa med sådana event är när studenterna har gått hem och man som anställd kan hissa varningsflagg för vissa av gästerna.
Citera
2019-02-15, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Min uppfattning är att många studenter kraftigt överskattar värdet i att ha minglat på olika events vid en framtida rekrytering till en byrå. Jag känner ingen (vad jag vet) som har fått jobb genom den vägen. Förvisso är jag inte kompis med så många av de allra präktigaste studenterna heller.
Håller starkt med. Hela snacket om att ”knyta kontakter” på mässor och liknande leder extremt sällan till något mer än en påtryckt konversation.
Citera
2019-02-15, 12:44
Medlem
Ska snart ha avtalsförhandlingsspel med Christina ramberg. Något speciellt man ska tänka på förutom att läsa kurslitteratur, gå igenom föreläsningarna osv? Är det svårt att få de här två poängen till tentan?
Citera
2019-02-15, 15:57
Medlem
somlowzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Ska snart ha avtalsförhandlingsspel med Christina ramberg. Något speciellt man ska tänka på förutom att läsa kurslitteratur, gå igenom föreläsningarna osv? Är det svårt att få de här två poängen till tentan?

Närvaro är det enda som krävs för att få poängen!
Citera
2019-02-18, 08:46
Avslutad
Har ett hp på 1,6. Vilket universitet hade ni valt? Är det dumt att satsa på Öu?
Citera
2019-02-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Har ett hp på 1,6. Vilket universitet hade ni valt? Är det dumt att satsa på Öu?
Jag hade valt Uppsala igen om jag skulle välja om, möjligtvis Stockholm. Det är inte dumt att satsa på Örebro, om det är där du vill läsa. Den korta versionen av den evighetslånga diskussionen om vilket lärosäte som är bäst kan kokas ner till ungefär "studenter i Uppsala, Lund och Stockholm tycker att deras respektive universitet är bäst men arbetsgivare tar mycket liten hänsyn till var du pluggat".
Citera
2019-02-18, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs

Flyttade till ÖU från SU för någon dag sedan, gillar det väldigt mycket. Lugn stad, stor campus och aktiv, samt fick en lägenhet med 19 ködagar, 150 meter från skolan. Inte alls dumt val! Lycka till
Citera
2019-02-19, 18:09
Medlem
anteri17s avatar
T6 på UU. Något tips och råd? Det verkar verkligen vara en termin där det gäller att lägga fokus på rätt saker pga ett ruggigt omfattande material!
Citera
2019-02-19, 20:08
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
T6 på UU. Något tips och råd? Det verkar verkligen vara en termin där det gäller att lägga fokus på rätt saker pga ett ruggigt omfattande material!

Gasen i botten redan från början. Inse att du inte förväntas gå ner på djupet utan fokusera på att förstå grundsystematiken i varje rättsområde. Inse att Shaw är cool och funkar som ett utmärkt uppslagsverk och att folkrätt inte är så svårt som folk tenderar att tro. Börja-med-det-PM:et-i-god-tid och kom ihåg att tentafrågorna faktiskt är anpassade efter att man har passerat många rättsområden på kort tid och inte är onödigt krångliga, om än krävande ändå.

T6 är liksom utbildningens hela grundkoncept om att träna juridisk metod - fast på steroider. Så det du gjort tidigare terminer gör du nu, men snabbare och mer effektivt. Har du inte lärt dig hur just du ska sålla ditt material är det här terminen du inte har något annat val än att lära dig det.
Citera
2019-02-19, 20:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegra
Gasen i botten redan från början. Inse att du inte förväntas gå ner på djupet utan fokusera på att förstå grundsystematiken i varje rättsområde. Inse att Shaw är cool och funkar som ett utmärkt uppslagsverk och att folkrätt inte är så svårt som folk tenderar att tro. Börja-med-det-PM:et-i-god-tid och kom ihåg att tentafrågorna faktiskt är anpassade efter att man har passerat många rättsområden på kort tid och inte är onödigt krångliga, om än krävande ändå.

T6 är liksom utbildningens hela grundkoncept om att träna juridisk metod - fast på steroider. Så det du gjort tidigare terminer gör du nu, men snabbare och mer effektivt. Har du inte lärt dig hur just du ska sålla ditt material är det här terminen du inte har något annat val än att lära dig det.

Tack! Satsar ändå på att läsa igenom allt utom EU-bibeln och Shaw. Men nog fan måste man ligga i...
Ja, OSL och de förvaltningsrättsliga speciallagarna är bara metod och snabb tillämpning av ordalydelse. I någon mening är det ändå kul att sätta stora metodkrav istället för intillkunskaper på studenterna.
Citera
2019-02-19, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegra

Nyfiken student på lägre terminer. Klarar man sig utan Shaw och EU-boken med närmast motsvarande böcker på svenska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in