Citat:
Ursprungligen postat av
Dijamant
Jag förstår vad du menar och självklart är det bra att man har något utöver betygen. Det jag ifrågasatte var just meriten ”studentkårserfarenhet” som för mig inte bör ha någon vikt alls i en rekryteringsprocess. Vore jag arbetsgivare hade jag i sådana fall tittat mer på tidigare arbetserfarenhet.
Du menar att man bör skriva i sitt CV om man har idrottat på hög nivå?
Det många verkar glömma är att det handlar om att du också ska sticka ut i en rekryteringsprocess. Du är
långt ifrån unik om man enbart mäter betyg. Varje termin examineras likadana "du" på alla lärosäten i Sverige. Du måste i någon mån sälja in dig själv till din arbetsgivare eftersom det råder konkurrens.
Du kan sticka ut genom att du visar att du har social kompetens, har förmågan att leda projekt och gillar att ta ansvar. Det som ofta skrivs i det personliga brevet helt enkelt. Ett lämpligt sätt att bevisa att du besitter dessa saker du påstår är från engagemang i kårer, föreningar, nationer eller tidigare arbeten. Engagemang i studentkår kan visa att du klarat av att både plugga och samtidigt "jobba" med sidoprojekt (gäller förstås även arbete vid sidan av studierna). Det kan också visa hur du arbetar i en grupp med människor och hur du hanterar konflikter med andra. Med tanke på att många studenter går direkt till universitetet från gymnasiet har väldigt få studenter betydande arbetslivserfarenhet utöver enstaka sommarjobb i några veckor vilket är en anledning för rekryterare att beakta engagemang.
Det är också otroligt viktigt att kunna arbeta
med människor. Oavsett om du är ensam jurist på ett bolag eller i ett transaktionsteam på en byrå så måste du kunna visa att du inte är socialt inkompetent. Har du engagerat dig i något så visar det på att du är en social person. En person som inte kan kommunicera med andra är en person som inte går att arbeta med oavsett om du är helt genialiskt duktig på just din niche och gick ut med 100% AB.
Om du t.ex. idrottat på hög nivå så kan du argumentera för att du är disciplinerad, målinriktad och dessutom gillar att hålla igång fysiskt. Det är saker som gör att du sticker ut. Hur du väljer att framställa det är upp till dig.