2019-11-13, 19:45
Medlem
Nightcr4wlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isushrist
Resultatet från tentan i Allmän rättslära i Lund publicerad. Gick katastrofalt för mig, och jag tyckte ändå det var en intressant kurs.

Hur tacklar man detta? Omtenta om ca 2 veckor. Noja om att resten av terminen går dåligt.
Ta det lugnt och klara bara av omtentan. Snart får du börja med riktig juridik, som resten av programmet består av. Att du faller på den tentan säger ingenting om dina möjligheter att prestera i framtiden, allmän rättslära är såpass avvikande.
Citera
2019-11-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Hej, Flashback jag har en tenta i Europarätten på måndag (SU). På tentan får man ta med sig all litteratur med fria anteckningar. Hur bör jag tackla en sådan form av examination och har ni lite tips generellt om Europarätten? Det jag är mest orolig för är den första delen av tentan där inga anteckningar är tillåtna (20 minuter lång och värd 6/30). Det finns nämligen inga gamla tentor med den första delen publicerad. Alla tips är välkomna!

(Jag vet redan nu att en av frågorna kommer handla om EKMR)

Angående tackling av materialet som får medtas på tentan: kör på det du tycker är enklast. Vissa känner sig bekväma med att slå upp saker i rena böcker, andra stryker under eller skriver lösningsscheman. Tänk även på att det kan ta väldigt mycket tid att skriva in t.ex. lösningsscheman i böckerna.
Citera
2019-11-16, 02:10
Medlem
Godmorgon!

Försöker göra en tentapärm för T1!
Någon som har en över och vill dela med sig så man kan kopiera och inspireras?
Gäller: Terminskurs 1 Grundläggande juridisk metod, statsrätt och konstitutionell EU-rätt!

Vore mycket tacksam
Citera
2019-11-16, 10:25
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Det är allmän kännt att möjligheten till att jobba utanför EU är starkt begränsade om man väljer att utbilda sig till jurist. Vill man dra utomlands bör man välja något annat som är mer gångbart. För övrigt känns riktningen som Sverige är på väg mot som något som bör diskuteras i en annan tråd, förslagsvis politik delen av forumet.

Det stämmer inte, mycket avgörs av vilken inriktning man väljer dock. Inriktar man sig mot internationell juridik som till stor del bygger på regelverk som inte är exklusiva för EU-länder (bank & finans, import & export, patent, varumärken, etc.) är det i allmänhet lätt att jobba i ett annat land. Dock kan/bör den juridiska kunskapen eventuellt kombineras med kunskaper i t.ex. ekonomi, då man alltså uteslutande kommer att fokusera på ekonomisk rätt (vill man inrikta sig mot familjerätt, straffrätt, offentlig förvaltning osv. är man mer låst till Sverige).
Citera
2019-11-16, 15:35
Medlem
Någon som har info om tentan i Europarätt på SU? Vad innebär den första delen som är värd 6 av 30 poäng? Det finns nämligen inga gamla exempel på den första delen som är publicerade.
Citera
2019-11-19, 22:57
Medlem
Varför ses det som meriterande att hålla på med studentkår och skit? Känns löjligt att det ska ”sålla ut folk” i rekryteringsprocessen? Varför skulle det vara negativt om en student i första hand fokuserar på plugget?

Hur långt kommer man med 50 % AB?
Citera
2019-11-20, 01:06
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Varför ses det som meriterande att hålla på med studentkår och skit? Känns löjligt att det ska ”sålla ut folk” i rekryteringsprocessen? Varför skulle det vara negativt om en student i första hand fokuserar på plugget?

Det visar att du med stor sannolikhet också besitter en social förmåga, kan jobba i team etc etc. Precis som också idrottande på högre nivå ses som meriterande.

Mig veterligen används det dock i stor utsträckning att sålla bort personer med likvärdiga betyg. Dvs - har du 50% AB kommer du förmodligen väljas före någon med 20% AB men studentkårserfarenhet. Men skulle inte du också hellre välja någon som utöver betyg också har något mer att visa upp, om än ifall det bara är studentkår kontra bara ett examensbevis?
Citera
2019-11-20, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Det visar att du med stor sannolikhet också besitter en social förmåga, kan jobba i team etc etc. Precis som också idrottande på högre nivå ses som meriterande.

Mig veterligen används det dock i stor utsträckning att sålla bort personer med likvärdiga betyg. Dvs - har du 50% AB kommer du förmodligen väljas före någon med 20% AB men studentkårserfarenhet. Men skulle inte du också hellre välja någon som utöver betyg också har något mer att visa upp, om än ifall det bara är studentkår kontra bara ett examensbevis?

Jag förstår vad du menar och självklart är det bra att man har något utöver betygen. Det jag ifrågasatte var just meriten ”studentkårserfarenhet” som för mig inte bör ha någon vikt alls i en rekryteringsprocess. Vore jag arbetsgivare hade jag i sådana fall tittat mer på tidigare arbetserfarenhet.

Du menar att man bör skriva i sitt CV om man har idrottat på hög nivå?
Senast redigerad av Dijamant 2019-11-20 kl. 06:44.
Citera
2019-11-20, 12:27
Medlem
skogsvisas avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar och självklart är det bra att man har något utöver betygen. Det jag ifrågasatte var just meriten ”studentkårserfarenhet” som för mig inte bör ha någon vikt alls i en rekryteringsprocess. Vore jag arbetsgivare hade jag i sådana fall tittat mer på tidigare arbetserfarenhet.

Du menar att man bör skriva i sitt CV om man har idrottat på hög nivå?
Det många verkar glömma är att det handlar om att du också ska sticka ut i en rekryteringsprocess. Du är långt ifrån unik om man enbart mäter betyg. Varje termin examineras likadana "du" på alla lärosäten i Sverige. Du måste i någon mån sälja in dig själv till din arbetsgivare eftersom det råder konkurrens.

Du kan sticka ut genom att du visar att du har social kompetens, har förmågan att leda projekt och gillar att ta ansvar. Det som ofta skrivs i det personliga brevet helt enkelt. Ett lämpligt sätt att bevisa att du besitter dessa saker du påstår är från engagemang i kårer, föreningar, nationer eller tidigare arbeten. Engagemang i studentkår kan visa att du klarat av att både plugga och samtidigt "jobba" med sidoprojekt (gäller förstås även arbete vid sidan av studierna). Det kan också visa hur du arbetar i en grupp med människor och hur du hanterar konflikter med andra. Med tanke på att många studenter går direkt till universitetet från gymnasiet har väldigt få studenter betydande arbetslivserfarenhet utöver enstaka sommarjobb i några veckor vilket är en anledning för rekryterare att beakta engagemang.

Det är också otroligt viktigt att kunna arbeta med människor. Oavsett om du är ensam jurist på ett bolag eller i ett transaktionsteam på en byrå så måste du kunna visa att du inte är socialt inkompetent. Har du engagerat dig i något så visar det på att du är en social person. En person som inte kan kommunicera med andra är en person som inte går att arbeta med oavsett om du är helt genialiskt duktig på just din niche och gick ut med 100% AB.

Om du t.ex. idrottat på hög nivå så kan du argumentera för att du är disciplinerad, målinriktad och dessutom gillar att hålla igång fysiskt. Det är saker som gör att du sticker ut. Hur du väljer att framställa det är upp till dig.
Citera
2019-11-20, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsvisa
Det många verkar glömma är att det handlar om att du också ska sticka ut i en rekryteringsprocess. Du är långt ifrån unik om man enbart mäter betyg. Varje termin examineras likadana "du" på alla lärosäten i Sverige. Du måste i någon mån sälja in dig själv till din arbetsgivare eftersom det råder konkurrens.

Du kan sticka ut genom att du visar att du har social kompetens, har förmågan att leda projekt och gillar att ta ansvar. Det som ofta skrivs i det personliga brevet helt enkelt. Ett lämpligt sätt att bevisa att du besitter dessa saker du påstår är från engagemang i kårer, föreningar, nationer eller tidigare arbeten. Engagemang i studentkår kan visa att du klarat av att både plugga och samtidigt "jobba" med sidoprojekt (gäller förstås även arbete vid sidan av studierna). Det kan också visa hur du arbetar i en grupp med människor och hur du hanterar konflikter med andra. Med tanke på att många studenter går direkt till universitetet från gymnasiet har väldigt få studenter betydande arbetslivserfarenhet utöver enstaka sommarjobb i några veckor vilket är en anledning för rekryterare att beakta engagemang.

Det är också otroligt viktigt att kunna arbeta med människor. Oavsett om du är ensam jurist på ett bolag eller i ett transaktionsteam på en byrå så måste du kunna visa att du inte är socialt inkompetent. Har du engagerat dig i något så visar det på att du är en social person. En person som inte kan kommunicera med andra är en person som inte går att arbeta med oavsett om du är helt genialiskt duktig på just din niche och gick ut med 100% AB.

Om du t.ex. idrottat på hög nivå så kan du argumentera för att du är disciplinerad, målinriktad och dessutom gillar att hålla igång fysiskt. Det är saker som gör att du sticker ut. Hur du väljer att framställa det är upp till dig.

Tack för ett bra svar! Om jag uppfattat dig rätt så är är själva ”studentkårsgrejen” irrelevant utan det handlar mer om att det eventuellt kan användas som ett bevis för social kompetens?
Citera
2019-11-20, 13:41
Medlem
Ni andra kan väl fylla i. Hur många ”AB-studenter” är särskilt aktiva som ”ledare” för kårer etc? Min känsla är att den andelen är låg
Citera
2019-11-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ni andra kan väl fylla i. Hur många ”AB-studenter” är särskilt aktiva som ”ledare” för kårer etc? Min känsla är att den andelen är låg

Många verkar stressade över att det finns så mycket saker man "måste göra" att ni sätter krokben för er själva. Studenter med och utan engagemang på sidan får jobb på stora byråer (eller andra AB-krävande arbetsplatser). Gemensamt för alla är att de har rätt bra betyg.

Gå med i kåren eller engagera dig på annat håll för att du tycker det verkar roligt eller givande. Om du i första hand gör det för att det är en merit kommer det bara bli ytterligare ett "måste" och medföra mer stress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in