2019-02-22, 22:10
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Sa man inte på pt att allt var i princip klart och att det var bara formaliteter som återstår.
Men det hela tog jo tid hittills. Så man har väl inte bråttom och så är det båda sjukdomstider samt semestertider. Kanske bara lite fördröjd? Känns inte som man hade behov för att utreda något mer i december.

Alla fall utreds å det snaraste - skyndsamt - om än, inte fort.

Barnen / offren - i det här fallet - är döda / mördade. Deras mammas förklaringar saknas - hon är mördad.
Citera
2019-02-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
När jag talade med A-C A den 8/2 sa hon att utredningen skulle avslutas under nästföljande vecka och att FUP därefter skulle sekretessprövas.
Kan vara precis så som ni säger, sjukdomstider och förseningar kan uppstå.
Vi får väl ha tålamod, se på mellon och vänta...
(Eller som de i den andra falangen, hoppas på att det aldrig kommer ut något FUP).

Men den sekretessprövning kommer jo säkert också att ta tid, antar jag.
Tror inte att det kommer mer fram än det som har sagts på pt förutom det som A-C A har delgett dig.
Men man vet aldrig.
Citera
2019-02-22, 22:15
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Idiot varför? Skickar ordet tillbaks till dig.
5 år på bröstmottagningen. Självklart om brösten finns kvar, mammografi på bröstmott.
Om man får cellgifter är det Onkologen. Efter 5 år tar VC över uppföljningen tills nåt inträffar som metastasering. Har du förstått? Ring du sjukvården. Varför undviker några här lite telefonsamtal? Därför tyckte jag Hannas besök , om det är sant , på Onkologen var oroväckande
Lägg ner. Jag har gått igenom det. Inkl cellgifter. Och spridd cancer. Och mastektomi. Strålning också. Och rekonstruktion. Fråga mig och jag kan svara. VC har INGET med detta att göra utom den första remitteringen och därefter provtagningar samt omläggningar av picclinekatetern.
Väldigt OT.

Edit: Missan27. Du är såååå ute och cyklar.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-22 kl. 22:18.
Citera
2019-02-22, 22:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Man följer upp via mammografi. På bröstmottagningen. Inget annat. Kom inte med dumheter! Idiot.

Lägg ner att kalla någon annan postare för idiot, det är helt onödigt.

Försök förstå att det finns olika uppföljningsregimer i olika landsting. Allt är inte lika.
Dessutom olika uppföljningregimer för olika spridd eller avancerad cancer.

Utan att veta när, om eller vilken bröstcancertyp H kan ha haft är det väldigt svårt att uttala sig om hur rimligt ett normalt kontrollbesök hos en onkologmottagningen kan ha varit. Det behöver absolut inte betyda att H hade ny cancer.

Senast redigerad av Solglittret 2019-02-22 kl. 22:25.
Citera
2019-02-22, 22:26
Medlem
Jag har inte riktigt kunnat släppa det Undrande87 skrev: att hemmet var i en enda röra och en insuination om att de (barnen, alla?) hade märkliga eller uppseendeväckande kläder på sig.

Smutsiga tallrikar på diskbänken är kanske inte det enda som kännetecknar "en enda röra" i hemmet, men kan tyda på att något skett plötsligt i all hast.

Jag har börjat fundera i banorna att barnen kanske hade full klädsel på dvs inte pyjamas eller nattlinne, vilket tyder på att de dödats redan under kvällen och inte under sömnen, dvs burits till sängarna i efterhand. Stöket och röran kan ha uppstått av tumultet när de försöker fly. Ellie09 skrev något som kunde tolkas liknande särskilt gällande Agnes.
Citera
2019-02-22, 22:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det kom ju tidigt ut i tråden om ett recidiv för H via flera postare så sannolikheten för att det skulle ha inträffat är ju ganska hög.

Din källa hade troligen korrekt info och tragedin blir ju lite mer begriplig med ett sådant scenario.
Satt och funderade på detta igen då jag som sagt får en stark känsla av farhågor kring allt.
Ihop med depression. Hälsoångest. Katastroftänk. Påfrestande förändringar i livssituation. Sjukdom.

Affektiv sjukdom (störning/syndrom):
Citat:
psykiska och sociala (psykosociala) faktorer, vilka kan utgöras av (1) utlösande livshändelser som dödsfall bland närstående, separationer, förlust av arbete, flyttning och andra påfrestande förändringar i livssituationen, (2) predisponerande personlighetsmönster som ett starkt beroende av andras gillande (eller av att prestera väl) för bibehållande av självkänslan, en benägenhet att ta på sig skulden för negativa händelser etc och (3) vidmakthållande faktorer i form av negativa tankemönster etc,
https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon?Lookup=affektiv%20st%C3%B6rning
Citat:
Affektiva syndrom är dödliga - självmordsrisken är hög

"Depression är den psykiska störning som är starkast förenad med risk för suicid."

"Enligt retrospektiva studier har 50–80 procent av alla som tar sitt liv en depression, högst andel bland kvinnor och äldre [6, 7]."

"Ångestinslag i depressionen ger ökad risk redan på kort sikt [10]; 80 procent av patienter som tagit sitt liv inom psykiatrisk vård hade visat tecken på ångest eller agitation senaste veckan före självmordet, och många av dem hade samtidig depressiv sjukdom [11]."

"Vanföreställningar, särskilt av hypokondrisk karaktär, bör uppmärksammas, även om flertalet depressioner som leder till suicid inte är av psykotisk karaktär."
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19316
Citat:
Överdriven uppmärksamhet på fysiska symtom och stark hälsoångest hos föräldrarna kan bidra till utveckling av hypokondri hos barn. Forskare har också funnit att vissa personlighetsdrag ökar risken för att utveckla tillståndet, till exempel en fixering vid hälsa och kropp och perfektionistiska drag. "

"Allvarlig sjukdom eller dödsfall i den närmaste familjen, eller en ny livssituation med nytt ansvar, till exempel att bli mamma, kan utlösa hypokondriska föreställningar. Ökad uppmärksamhet mot och kontroller av kroppen kan underhålla symtomen och ångesten."

"Utöver cancer är patienter med hypokondri oftast rädda för att lida av hjärtsjukdom, allvarlig neurologisk sjukdom (som till exempel multipel skleros) eller en smittsam sjukdom (oftast aids). Vissa är rädda för att utveckla en allvarlig psykisk sjukdom.
Patienten kan tro att han eller hon är döende, ta avsked av familjen och inte våga gå till sängs av rädsla för vad som kan hända under natten.
Sjukdomen och ensamheten kan upplevas lika starkt som om de faktiskt rörde sig om framskriden cancer."

"Det är heller inte ovanligt att patienter med primär hypokondri utvecklar en sekundär depression. Forskare har i undersökningar funnit att detta är det vanligaste samtidiga (komorbida) tillståndet. Depressionen kommer då kronologiskt efter hälsoångesten, som ett uttryck för utmattning eller förtvivlan över situationen."

"Patienten har en ständig önskan om vidare utredning och fler undersökningar. Detta är en utmaning för läkaren. När har läkaren gjort en tillräcklig utredning? Det finns flera faktorer som kan driva läkaren att fortsätta med fler undersökningar och utredningar i jakten på en fysisk, organisk sjukdom."

"Katastroftänkande leder till att man förbrukar mycket energi och nattsömn på att förbereda sig för tänkta problem som kanske aldrig kommer. Tänkta problem kan, i motsats till de verkliga, faktiskt undvikas.

Den ångest som de utlöser är både tröttande och meningslös eftersom den inte kan användas till aktiv problemlösning, problemen föreligger ju på ett tänkt, hypotetiskt plan och är därför i princip olösliga.

Hypokondri väcker många principiellt viktiga frågor, om liv och död, hälsa och sjukdom och betydelsen av att kunna ta beslut trots tvivel."
https://medibas.se/handboken/kliniska-kapitel/psykiatri/patientinformation/angesttillstand/hypokondri/
Senast redigerad av develi 2019-02-22 kl. 22:36.
Citera
2019-02-22, 22:35
Medlem
Citat:
Lägg ner. Jag har gått igenom det. Inkl cellgifter. Och spridd cancer. Och mastektomi. Strålning också. Och rekonstruktion. Fråga mig och jag kan svara. VC har INGET med detta att göra utom den första remitteringen och därefter provtagningar samt omläggningar av picclinekatetern.
Väldigt OT.

OT men inget att dumgöra folk för. Det kan vara olika på olika sjukhus. Vi är flera som vet. Hos oss är det olika nivåer kanske man kan kalla det, på onkologimottagningarna. Den första sköter uppföljningen och där hamnar alla först efter remiss. Sen finns behandling, strål, och vård.
Citera
2019-02-22, 22:35
Medlem
harperlees avatar
Hockeytroll skrev:

Citat:
Jag har tillgång till att läsa deras journaler inom öppenvården men inte primärvården. Jag tänker INTE göra detta då det är förbjudet men jag sökte på föräldrarnas namn för att se vilka vårdkontakter de har. Hanna hade så sent som 2017 varit hos onkologen i Lund och Oscar hade exakt ingenting. Ser som sagt inte vårdcentralerna men ändå en liten hint om hur deras kontakter med vården ser ut. Ingen vårdkontakt inom psykiatrin.

och

Citat:
Sista sjukhusbesöket Hanna var på var i slutet av augusti på Bröst-och Melanommottagningen i Lund. Sen ingenting.

Citat:
Väldigt OT.

För det första så all min sympati till dig och jag hoppas "skiten är väck" och du är frisk.

Kanske kan du ha någon tanke kring om det verkar mer som normal uppföljning eller om Hanna kan ha fått ett tråkigt besked? Låter som en lång tid utan några fler vårdkontakter mellan augusti och januari för en cancersjuk patient?
Citera
2019-02-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Finns det kurser i hur man tar hand om nyfödda så bör det finnas kurser för föräldrar till me-sjuka.
Det finns rehabilitering i vården om man tar emot den. Där ingår anhöriga som t.ex. föräldrar.

För barn ska det alltid upprättas en vårdplan, som inkluderar föräldrarna. Det blir som en "kurs" till slut.
Åtminstone om det är vår "vanliga" offentliga sjukvård som upprättat diagnoserna.

Det är något mycket märkligt, som hänt i Bjärred, om två av två barn fått en diagnos, utan att någon annan vård eller rehabilitering erbjudits än att "hemskolning" blivit resultatet.

Eller så har det erbjudits vård, rehabilitering, psykologsamtal, m.m., som man inte nyttjat av någon anledning.
Citera
2019-02-22, 22:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Hockeytroll skrev:
För det första så all min sympati till dig och jag hoppas "skiten är väck" och du är frisk.

Kanske kan du ha någon tanke kring om det verkar mer som normal uppföljning eller om Hanna kan ha fått ett tråkigt besked? Låter som en lång tid utan några fler vårdkontakter mellan augusti och januari för en cancersjuk patient?

Du riktar dig inte till mig men jag tar mig friheten att svara.

Om H hade haft recidiv av sin bröstcancer, dvs att den återkommit kan den dels ha återkommit där bröstet satt/sitter eller uppstått som dottermetastaser på annan plats i kroppen.

Vid lokalrecidiv i bröstet görs operation och strålbehandling, vid spridd cancer cellgiftsbehandling och ibland operation, även strålning förekommer.
Båda formerna renderar flertal onkologkontakter och behandling - patienten omhändertas hos onkologen som har huvudansvaret.
Hade H haft cancerrecidiv i augusti hade hon absolut haft minst ett tiotal, kanske fler, inbokade besök och behandlingstillfällen på Onkologkliniken fram till årsskiftet.

Nu bör man kanske också tillägga att dessa besök erbjuds en patient. Hon är inte tvungen att gå dit. Vill hon avböja skolmedicinsk behandling och uppföljning är hon fri att göra detta,
Citera
2019-02-22, 22:50
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag har inte riktigt kunnat släppa det Undrande87 skrev: att hemmet var i en enda röra och en insuination om att de (barnen, alla?) hade märkliga eller uppseendeväckande kläder på sig.

Smutsiga tallrikar på diskbänken är kanske inte det enda som kännetecknar "en enda röra" i hemmet, men kan tyda på att något skett plötsligt i all hast.

Jag har börjat fundera i banorna att barnen kanske hade full klädsel på dvs inte pyjamas eller nattlinne, vilket tyder på att de dödats redan under kvällen och inte under sömnen, dvs burits till sängarna i efterhand. Stöket och röran kan ha uppstått av tumultet när de försöker fly. Ellie09 skrev något som kunde tolkas liknande särskilt gällande Agnes.

Eh... det du spånar kring, om - är väl troligt. Det är väl i allra högsta grad sannolikt - tre mord har ju begåtts. Skulle dom - till skillnad från de flesta andra - genomförts annorlunda.

Jag tror, som jag skrivit tidigare i tråden - att ångestskriken lät sig höras - i sexrumsvillan i Bjärred.

Kanske ville ingen lyssna. Ingen granne ?
Citera
2019-02-22, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det här var vad jag hittade när jag sökte. Bröstcancer för länge sedan verkar vara uppgifter från postaren Elli09.
Elli09 som uppgett att hon sedan länge var en vän till familjen och träffat alla även barnen, hävdade att uppgifterna om återkommen cancer var felaktiga.

Jag har letat och konstaterat att bröstcancern varit ett extremt stort debattämne.

Inte riktigt hittat fröet till när bröstcancern skulle varit.. Elli09 verkar vara upprinnelsen till det längsta tidspannet på 12 år men hittar det bara som andrahandsinformation. H:s kollega (disdat) skrev för flera år sedan. Svårt att säga, kanske H hade cancer 5 år eller 12 år innan hon dog?

Någon (fleshsuckforum) skrev att hon slutat med sin antihormonmedicin kort innan hon dog och ibland inte bodde hemma med O och flickorna.

En i tråden (slangballe) skriver att O jobbat hårt för professuren trots att han haft sjuka barn och dessutom en fru som återfått cancer. Att O:s chef skulle sagt det.

Ja, mycket uppgifter i tråden om rykten kring H:s bröstcancer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in