Citat:
Omkring tio dagar efter morden fick jag på sociala medier ta del av information som gick ut på att Hanna hade fått återfall i cancer. Informationen ska ha kommit via Oskars arbetsplats.
Jag känner inte personen (men vi har vissa kopplingar till varandra) som delgav informationen, men kollade runt lite. Uppgiftslämnaren föreföll vara en seriös person, som dessutom angav hur h*n hade kommit över informationen, och det var inte tredjehandsinformation, utan betydligt närmare än så.
Det går att spekulera:
- Personen ifråga kastade bort sin tidigare seriösa framtoning genom att ljuga ihop något.
- Informationen hade förvrängts på vägen; från spekulation till fastslaget faktum. (kan inträffa, men inte troligt i detta fall)
- Arbetsplatsen ljög, eller så hade Oskar ljugit på arbetsplatsen.
Jag tänker inte länka till källan, som ändå inte skulle gå att läsa eftersom platsen där det postades inte är synlig för alla.
Var och en får göra sin egen bedömning.
Jag känner inte personen (men vi har vissa kopplingar till varandra) som delgav informationen, men kollade runt lite. Uppgiftslämnaren föreföll vara en seriös person, som dessutom angav hur h*n hade kommit över informationen, och det var inte tredjehandsinformation, utan betydligt närmare än så.
Det går att spekulera:
- Personen ifråga kastade bort sin tidigare seriösa framtoning genom att ljuga ihop något.
- Informationen hade förvrängts på vägen; från spekulation till fastslaget faktum. (kan inträffa, men inte troligt i detta fall)
- Arbetsplatsen ljög, eller så hade Oskar ljugit på arbetsplatsen.
Jag tänker inte länka till källan, som ändå inte skulle gå att läsa eftersom platsen där det postades inte är synlig för alla.
Var och en får göra sin egen bedömning.
Det märkliga är att det inte kom fram från Os arbetsplats via andra media. Dvs Os chef nämnde enbart flickornas mående, ingen av de uttalande från Os arbetsplats de första dagarna nämnde H överhuvedtaget - om jag mins rätt. De första dagarna - när människor var chokade och uttalade sig mer frispråkigt än senare - nämndes inget om en föräldrars sjukdom.
Om H hade cancer - och det kunde vara en utlösande triggar -varför skulle inte polisen nämner det? Det kunde ge fallet en bättre förstålig bakgrund - tycker jag. Jag vill absolut inte försvarar föräldrarnas handling -även om H hade cancer - men det hela hade på något sätt varit mer begriplig. Varför skulle man just inte meddela detta? Så därför är jag benägen att avfärda att hon hade cancer till annat har kommit fram. Ett rykte eller en fel information. Svårt att veta.