Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Hockeytroll skrev:
För det första så all min sympati till dig och jag hoppas "skiten är väck" och du är frisk.
Kanske kan du ha någon tanke kring om det verkar mer som normal uppföljning eller om Hanna kan ha fått ett tråkigt besked? Låter som en lång tid utan några fler vårdkontakter mellan augusti och januari för en cancersjuk patient?
Du riktar dig inte till mig men jag tar mig friheten att svara.
Om H hade haft recidiv av sin bröstcancer, dvs att den återkommit kan den dels ha återkommit där bröstet satt/sitter eller uppstått som dottermetastaser på annan plats i kroppen.
Vid lokalrecidiv i bröstet görs operation och strålbehandling, vid spridd cancer cellgiftsbehandling och ibland operation, även strålning förekommer.
Båda formerna renderar flertal onkologkontakter och behandling - patienten omhändertas hos onkologen som har huvudansvaret.
Hade H haft cancerrecidiv i augusti hade hon absolut haft minst ett tiotal, kanske fler, inbokade besök och behandlingstillfällen på Onkologkliniken fram till årsskiftet.
Nu bör man kanske också tillägga att dessa besök erbjuds en patient. Hon är inte tvungen att gå dit. Vill hon avböja skolmedicinsk behandling och uppföljning är hon fri att göra detta,