2019-02-20, 13:16
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Har gått ett tag nu!?
Stämmer lönelistan som fullgubben har postat blir man ju väldigt bekymrad. Stämmer den inte och är felaktig blir man ju också bekymrad.

Jag hittar inget av det när jag googlar. Utan nån källa är det ju rätt meningslöst att kommentera.

Men att nån i AA tjänar över två mille om året känns ju inte så fräscht.
Citera
2019-02-21, 00:23
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Det finns alternativ som inte är religiösa som tur är. Har ingen kontakt med branschen men KBT finns bl.a.

Det är mycket som är galet inom AA. Man måste ju få påpeka när något är helgalet utan att för den skull ha en alternativ färdig fungerade lösning.

Vet du vilket sätt att sluta dricka på som är effektivare än med hjälp av AA?
Vad är galet då menar du? Jag är själv inte religiös, jag är agnostiker som det står om i stora boken. Många av de som går på AA möten är likadana. Men det finns något i det religiösa inslaget som fungerar,
och "gud som du själv uppfattar honom" kan vara vad som helst.
Bill och bob var de som startade det hela, och endast en av dem var religiös, AA har ingen anknytning till religiösa organisationer heller. Det svärs en hel del på mötena ska du veta.

Att sluta dricka genom AA? Då har du missat lite. Visst, man är välkommen om man har en önskan att sluta dricka. Men ett 12-stegs program är att föredra innan dess. Det är speciellt 5:e steget som förändrade mitt liv till det bättre. AA är i alla för mej ett verktyg för att inte börja dricka igen. Men man kan skaffa sej en sponsor med om man träffar någon med några nyktra år som är villig att hjälpa.

Jag anser att endast en alkoholist kan hjälpa en alkoholist.

Även icke alkoholister är välkomna, då ändrar man mötesformen till ett öppet möte, det där med sekt är struntprat. Narkomaner är välkomna de med förresten, men det finns NA för dem annars. Ja, även för spelmissbruk och sexmissbruk med tror jag.

Visst, jag var emot det länge under behandlingen, men sinnesron jag känner efteråt hjälper mej verkligen. Man måste bli påmind om att man är alkoholist.
Citera
2019-02-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Vad är galet då menar du? Jag är själv inte religiös, jag är agnostiker som det står om i stora boken. Många av de som går på AA möten är likadana. Men det finns något i det religiösa inslaget som fungerar,
och "gud som du själv uppfattar honom" kan vara vad som helst.
Bill och bob var de som startade det hela, och endast en av dem var religiös, AA har ingen anknytning till religiösa organisationer heller. Det svärs en hel del på mötena ska du veta.

Att sluta dricka genom AA? Då har du missat lite. Visst, man är välkommen om man har en önskan att sluta dricka. Men ett 12-stegs program är att föredra innan dess. Det är speciellt 5:e steget som förändrade mitt liv till det bättre. AA är i alla för mej ett verktyg för att inte börja dricka igen. Men man kan skaffa sej en sponsor med om man träffar någon med några nyktra år som är villig att hjälpa.

Jag anser att endast en alkoholist kan hjälpa en alkoholist.

Även icke alkoholister är välkomna, då ändrar man mötesformen till ett öppet möte, det där med sekt är struntprat. Narkomaner är välkomna de med förresten, men det finns NA för dem annars. Ja, även för spelmissbruk och sexmissbruk med tror jag.

Visst, jag var emot det länge under behandlingen, men sinnesron jag känner efteråt hjälper mej verkligen. Man måste bli påmind om att man är alkoholist.

Hej!

Det är ju trevligt att du fått sinnesro i rörelsen. Bara att gratulera! Trevligt också att du, i all välmening förstår jag, vill lära mig vad AA är och tala om för mig vad jag missat under min 12-stegsbehandling och mina drygt 200 möten.

Jag kan se och förstå det terapeutiska med att sitta i en grupp, prata, och få stöd i början av sin nykterhet. Absolut! Men resten? Nää!

Jag vill även tipsa dig att läsa tråden. Då kanske du får lite mer kött på benen när det gäller mina och andras erfarenheter av 12-steg.

Ha de!
Citera
2019-02-21, 20:42
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Har du någon kommentar Morfar-52?

Citat:
Har gått ett tag nu!?

Ja Morfar-52 verkar inte vilja kommentera frågan om AA:s finanser och varför han ger en snedvridet fragmenterad redovisning av de ekonomiska räkenskaperna.
Citera
2019-02-22, 07:57
Medlem
Citat:
Ja Morfar-52 verkar inte vilja kommentera frågan om AA:s finanser och varför han ger en snedvridet fragmenterad redovisning av de ekonomiska räkenskaperna.
Men var kommer de där uppgifterna i från?
Citera
2019-02-22, 12:11
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Men var kommer de där uppgifterna i från?

Du ser väl vilka som postat dem i tråden och du borde väl rimligen därmed kunna lista ut vilka du skall ställa frågan till?
Citera
2019-02-22, 12:31
Medlem
Citat:
Du ser väl vilka som postat dem i tråden och du borde väl rimligen därmed kunna lista ut vilka du skall ställa frågan till?
Nej det var du postade ett citat som du lutar dig mot och som jag misstänker du inte har en aning om var det kommer ifrån eller om det stämmer. Det går inte att ta på minsta allvar om det inte finns en källa, det får du hålla med om?
Citera
2019-02-22, 16:41
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Nej det var du postade ett citat som du lutar dig mot och som jag misstänker du inte har en aning om var det kommer ifrån eller om det stämmer. Det går inte att ta på minsta allvar om det inte finns en källa, det får du hålla med om?

Vadå nej det var jag som postade "ett" citat? Vadå lutar mig mot?

Jag postade flera citat där det klart framgår vilka jag citerat. Därpå ber jag Morfar-52 om en kommentar, som dock verkar dröja betänkligt, du kommenterar däremot av någon anledning desto flitigare.

Citat:
Läs inlägg #1717

Bill Wilsons arvingar har levt, och lever gott på AA och Stora boken. AA har tillgångar på många miljoner. 2004 hade de intäkter på över 73 miljoner kronor och tillgångar på över 105 miljoner kronor. Tillgångarna 2009 var 180 miljoner kronor.
Har varken lust eller ork rota fram nyare siffror. Men det är ju troligt att AA har ännu mer pengar nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Stämmer inte någonstans:
https://alcoholics-anonymous.eu/2017-annual-report/
https://alcoholics-anonymous.eu/wp-c...eport-2017.pdf

Citat:
Nu, Morfar-52, redovisar du hattpengar för ett år? Från Sverige?

Jag menar total förmögenhet, totala tillgångar! En viss skillnad!

Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Hej!

AA har alltid tagit emot bidrag, Bill W var en skicklig tiggare. Varje grupp är självförsörjande, ingen kan ställas till svars.

Här är AA:s egen lönelista.

GENERAL SERVICE BOARD OF ALCOHOLICS ANONYMOUS

Phyllis A. Halliday General Manager – 2 274 270,77 SEK
Donald Meurer, Asst Treasurer – 1 824 723,94 SEK
Valerie O`Neil SEK – 1 563 632,48 SEK
Doug Richardson, Asst Secretary – 1 223 800,58 SEK
Warren Stafford, Staff – 1 223 465,48 SEK
Eva Sanchez, Staff – 1 148 094,20 SEK
Olga Mesonjnik, HR Manager – 1 124 428,60 SEK
Adrienne Brown, Staff – 1 101 161,50 SEK

AA.s tillgångar: 2009 – 179 796 116,26 SEK
… [ Visa mer ]

Citera
2019-02-22, 17:26
Medlem
Citat:
Vadå nej det var jag som postade "ett" citat? Vadå lutar mig mot?

Jag postade flera citat där det klart framgår vilka jag citerat. Därpå ber jag Morfar-52 om en kommentar, som dock verkar dröja betänkligt, du kommenterar däremot av någon anledning desto flitigare.

Citat:
Läs inlägg #1717

Bill Wilsons arvingar har levt, och lever gott på AA och Stora boken. AA har tillgångar på många miljoner. 2004 hade de intäkter på över 73 miljoner kronor och tillgångar på över 105 miljoner kronor. Tillgångarna 2009 var 180 miljoner kronor.
Har varken lust eller ork rota fram nyare siffror. Men det är ju troligt att AA har ännu mer pengar nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Stämmer inte någonstans:
https://alcoholics-anonymous.eu/2017-annual-report/
https://alcoholics-anonymous.eu/wp-c...eport-2017.pdf

Citat:
Nu, Morfar-52, redovisar du hattpengar för ett år? Från Sverige?

Jag menar total förmögenhet, totala tillgångar! En viss skillnad!

Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Hej!

AA har alltid tagit emot bidrag, Bill W var en skicklig tiggare. Varje grupp är självförsörjande, ingen kan ställas till svars.

Här är AA:s egen lönelista.

GENERAL SERVICE BOARD OF ALCOHOLICS ANONYMOUS

Phyllis A. Halliday General Manager – 2 274 270,77 SEK
Donald Meurer, Asst Treasurer – 1 824 723,94 SEK
Valerie O`Neil SEK – 1 563 632,48 SEK
Doug Richardson, Asst Secretary – 1 223 800,58 SEK
Warren Stafford, Staff – 1 223 465,48 SEK
Eva Sanchez, Staff – 1 148 094,20 SEK
Olga Mesonjnik, HR Manager – 1 124 428,60 SEK
Adrienne Brown, Staff – 1 101 161,50 SEK

AA.s tillgångar: 2009 – 179 796 116,26 SEK
… [ Visa mer ]

Ja så långt är jag med. Men vad betyder en kommentar från Morfar på en inlägg utan källa?

Asså jag tycker det är otroligt bra om man drar ner brallorna på AA, iom att AA felaktigt anses vara nån sorts allomfattande behandlingsform, av stora delar av samhället. Men finns det inga brallor att dra ner blir det ju svårt.
Citera
2019-02-22, 21:29
Medlem
Det finns både bra och dåligt med 12-stegsprogrammen, jag har märkt att mycket hänger på att hitta en sund grupp där folk faktiskt vill må bättre.
"Terapigrupper" där folk sitter och kräker av sig har jag fått nog av, det skapar bara osund gemenskap kring problem och gör att man blir less på folks gnäll.

Det förvånar mig inte att ni har stött på extrema grejer inom programmen, typiskt missbrukare att dra allt till extremer även när de är nyktra
Antingen hatar man något innerligt eller älskar med varenda fiber i hela sin kropp.
Antingen förkastar man gud eller så blir man så troende att man går med i pingstkyrkan och börjar babbla om Jesus under kaffekokningen.

Även de anhöriga är likadana, de som hörs mest är ofta de obalanserade medan de som har blivit sunda och balanserade inte gör så mycket väsen av sig.

Det gäller att komma ihåg att grupperna består av vanliga, dödliga människor som sökt sig dit för att de inte orkar med sig själva.
Det finns många guldkorn jag respekterar och ser upp till men de flesta är av varierande konstighetsgrad.
Citera
2019-02-22, 23:00
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ja så långt är jag med. Men vad betyder en kommentar från Morfar på en inlägg utan källa?

Asså jag tycker det är otroligt bra om man drar ner brallorna på AA, iom att AA felaktigt anses vara nån sorts allomfattande behandlingsform, av stora delar av samhället. Men finns det inga brallor att dra ner blir det ju svårt.

Jag frågar alltså Morfar-52 om han har någon kommentar till uppgifterna jag citerar och som du av någon anledning väljer att tolka som att jag "lutar mig mot". Du får fråga de jag citerar, "Fullgubben", "Palkranen", och M-52 om deras källor.

Vad en kommentar från Morfar-52 betyder kan jag rimligen inte svara på om det inte kommer någon kommentar att ta ställning till.
Citera
2019-02-22, 23:04
Medlem
Citat:
Jag frågar alltså Morfar-52 om han har någon kommentar till uppgifterna jag citerar och som du av någon anledning väljer att tolka som att jag "lutar mig mot". Du får fråga de jag citerar, "Fullgubben", "Palkranen", och M-52 om deras källor.

Vad en kommentar från Morfar-52 betyder kan jag rimligen inte svara på om det inte kommer någon kommentar att ta ställning till.
Fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in