Citat:
Ursprungligen postat av
FFL96
Ok, jag tror dig, tragiskt att det ska vara så.
Så dom som inte klarar att sluta på egen hand dom går en förtidig död till mötes med andra ord, som min farsgubbe.
Beklagar din sorg efter din far. Måste ha varit traumatiskt för dig.
Många klarar att bli drogfria på egen hand, det är sant.
Lika sant är det att många inte klarar det utan hjälp, jag var en sådan person. Jag försökte i flera årtionden på egen hand, föll tillbaka varje gång. Vissa gånger kunde det gå flera år faktiskt med drogfrihet, men till slut gick det åt helvete. Varje gång.
Till slut efter några vändor på psykakuten och en vända på behandlingshem med efterföljande ett års efterbehandling lyckades jag. Nu drogfri över 6 år.
I allt detta hade jag mycket hjälp och stöd från många, både nära och kära, behandlingsterapeuter och AA/NA-möten.
Dessa möten betydde mycket för mig och var en del i det hela. Faktiskt en ganska stor del inte minst på den sociala sidan.
Som nynykter vågar man knappt se andra i ögonen än mindre våga prata om sina känslor eller privata problem.
Så AA/NA fyller en stor och viktig funktion för dom som inte på egen hand orkar eller förmår reda ut sina problem.
Nu spelar det ingen roll vad jag säger, men det är definitivt ingen sekt eller någon religiös sammanslutning.
Den är vad varje deltagare gör den till, varken mer eller mindre.
Allt hänger på den enskilda individens vilja, mod och styrka om man ska lyckas.
Hoppas inte din fars död i missbruk tynger dig för mycket i ditt liv, om det gör så tycker jag du ska tänka på dig själv. Finns hjälp även för dom som har sorg i hjärtat.