2019-02-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Jag bemöter sakligt, var går jag till personangrepp eller blir personlig (förutom inlägget till gynekologstolen där han påstår en massa om mig som inte stämmer)?

Var är jag inte saklig?

Exempelvis att vi som skriver om AA på ett sätt som inte passar dig, är bittra gubbar, haters, är ensamma, inte har något socialt liv. Det är både fördomsfullt och osakligt. Du angriper oss som personer, inte vad vi kritiserar i sak.
Citera
2019-02-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ok, jag tror dig, tragiskt att det ska vara så.

Så dom som inte klarar att sluta på egen hand dom går en förtidig död till mötes med andra ord, som min farsgubbe.

Nej det skrev jag inte och det menar jag inte. Det jag menar är att AA har en "success-rate" som är sämre än att sluta på egen hand.

AA är inte det enda alternativet! Även om de själva hävdar det. Som jag skrev tidigare idag så finns det alternativ. Jag har ingen kontakt med något inom branschen så jag vet inte vilka alternativ som finns. Men de finns.
Citera
2019-02-13, 16:47
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ok, jag tror dig, tragiskt att det ska vara så.

Så dom som inte klarar att sluta på egen hand dom går en förtidig död till mötes med andra ord, som min farsgubbe.
Beklagar din sorg efter din far. Måste ha varit traumatiskt för dig.

Många klarar att bli drogfria på egen hand, det är sant.
Lika sant är det att många inte klarar det utan hjälp, jag var en sådan person. Jag försökte i flera årtionden på egen hand, föll tillbaka varje gång. Vissa gånger kunde det gå flera år faktiskt med drogfrihet, men till slut gick det åt helvete. Varje gång.

Till slut efter några vändor på psykakuten och en vända på behandlingshem med efterföljande ett års efterbehandling lyckades jag. Nu drogfri över 6 år.

I allt detta hade jag mycket hjälp och stöd från många, både nära och kära, behandlingsterapeuter och AA/NA-möten.
Dessa möten betydde mycket för mig och var en del i det hela. Faktiskt en ganska stor del inte minst på den sociala sidan.
Som nynykter vågar man knappt se andra i ögonen än mindre våga prata om sina känslor eller privata problem.

Så AA/NA fyller en stor och viktig funktion för dom som inte på egen hand orkar eller förmår reda ut sina problem.
Nu spelar det ingen roll vad jag säger, men det är definitivt ingen sekt eller någon religiös sammanslutning.
Den är vad varje deltagare gör den till, varken mer eller mindre.

Allt hänger på den enskilda individens vilja, mod och styrka om man ska lyckas.

Hoppas inte din fars död i missbruk tynger dig för mycket i ditt liv, om det gör så tycker jag du ska tänka på dig själv. Finns hjälp även för dom som har sorg i hjärtat.
Citera
2019-02-14, 10:49
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Tycker det är mycket osakligt trams och massa påståenden i tråden som inte har verklig förankring. Främst hos kritikerna faktiskt.

Jag är själv kritiker men jag kan inte likt Morfar 52 se problemet med att gå på XA om det håller en nykter. Precis som genekologstolen skriver finns ju allt att läsa på internet, vilket gör att man kan bilda sig en egen uppfattning om programmet.

Sen tror jag man bör hålla isär AA i staterna och AA i Sverige. Jag tycker AA globalt och i sverige har sekttendenser, men att kalla det sekt tycker jag är oförskämt mot de som verkligen fastat i riktiga sekter. Jag tror också att AA USA är värre än Sverige. Men som morfar också skrev, det är väldigt mycket upp till varje grupp till hur klimatet är.

Överdrifter om hur farligt XA är tror jag bara göder de mer tvivelaktiga tendenserna hos XA.
Citera
2019-02-14, 21:55
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Läs inlägg #1717

Bill Wilsons arvingar har levt, och lever gott på AA och Stora boken. AA har tillgångar på många miljoner. 2004 hade de intäkter på över 73 miljoner kronor och tillgångar på över 105 miljoner kronor. Tillgångarna 2009 var 180 miljoner kronor.
Har varken lust eller ork rota fram nyare siffror. Men det är ju troligt att AA har ännu mer pengar nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Stämmer inte någonstans:
https://alcoholics-anonymous.eu/2017-annual-report/
https://alcoholics-anonymous.eu/wp-content/uploads/2018/03/CER-Annual-Report-2017.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Nu, Morfar-52, redovisar du hattpengar för ett år? Från Sverige?

Jag menar total förmögenhet, totala tillgångar! En viss skillnad!

Citat:
Ursprungligen postat av fullgubben
Hej!

AA har alltid tagit emot bidrag, Bill W var en skicklig tiggare. Varje grupp är självförsörjande, ingen kan ställas till svars.

Här är AA:s egen lönelista.

GENERAL SERVICE BOARD OF ALCOHOLICS ANONYMOUS

Phyllis A. Halliday General Manager – 2 274 270,77 SEK
Donald Meurer, Asst Treasurer – 1 824 723,94 SEK
Valerie O`Neil SEK – 1 563 632,48 SEK
Doug Richardson, Asst Secretary – 1 223 800,58 SEK
Warren Stafford, Staff – 1 223 465,48 SEK
Eva Sanchez, Staff – 1 148 094,20 SEK
Olga Mesonjnik, HR Manager – 1 124 428,60 SEK
Adrienne Brown, Staff – 1 101 161,50 SEK

AA.s tillgångar: 2009 – 179 796 116,26 SEK

Har du någon kommentar Morfar-52?
Senast redigerad av ElIzzard 2019-02-14 kl. 22:44.
Citera
2019-02-18, 15:51
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Alltså seröst, det är så tydligt om man läser dina inlägg. Det är nog snarare du som ska släppa 12-stegstugget. Du verkar fullständigt besatt av skiten när du drar upp det hela tiden. Sektkortet kan du lira på nån annan. I all välmening.
Jag svarar i den här tråden istället för att gå OT i den andra.

Jag är inte besatt av tolvsteg, men jag kan inte låta bli att lägga märke till tendenserna när jag ser dem. Du svarar på ett inlägg i underforumet drogrehabilitering och anklagar mig för att vara en konspirationsteoretiker som tror att hela världen är emot mig. Du går med andra ord till personangrepp mot mig med samma retorisk som återfinns i farbror Bills böcker, och som upprepas på i stort sett varje tolvstegsmöte. Är det då konstigt att jag drar paralleller till tolvsteg?

Jag skulle lika gärna skriva samma sak till dig. Dra egokortet för någon stackars skakig nykomling, för på mig fungerar det inte. Jag har all rätt att ha synpunkter på svensk missbruksvård, och det kommer jag att fortsätta med fram till den dag då förändringar sker.
Citera
2019-02-18, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag svarar i den här tråden istället för att gå OT i den andra.

Jag är inte besatt av tolvsteg, men jag kan inte låta bli att lägga märke till tendenserna när jag ser dem. Du svarar på ett inlägg i underforumet drogrehabilitering och anklagar mig för att vara en konspirationsteoretiker som tror att hela världen är emot mig. Du går med andra ord till personangrepp mot mig med samma retorisk som återfinns i farbror Bills böcker, och som upprepas på i stort sett varje tolvstegsmöte. Är det då konstigt att jag drar paralleller till tolvsteg?

Jag skulle lika gärna skriva samma sak till dig. Dra egokortet för någon stackars skakig nykomling, för på mig fungerar det inte. Jag har all rätt att ha synpunkter på svensk missbruksvård, och det kommer jag att fortsätta med fram till den dag då förändringar sker.
Men du verkar göra alla du diskuterar med till 12-stegaförespråkare, det blir bara lite komiskt.

Det är högst osannolikt att jag kommer bemöta dig i sak eftersom du visar alla tecken på nån med en väldigt rigid hållning till dessa saker. Om du vill bli tagen på allvar får du sluta anklaga allt och alla för att gå XAs ärenden.
Citera
2019-02-18, 16:42
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Men du verkar göra alla du diskuterar med till 12-stegaförespråkare, det blir bara lite komiskt.

Det är högst osannolikt att jag kommer bemöta dig i sak eftersom du visar alla tecken på nån med en väldigt rigid hållning till dessa saker. Om du vill bli tagen på allvar får du sluta anklaga allt och alla för att gå XAs ärenden.
Om du läser mitt ursprungliga inlägg en gång till så inser du att jag inte anklagade dig för att gå tolvstegarnas ärenden. Jag pekade bara på att tankegodset som du tillämpade på mig i princip är hämtat direkt från stora boken.

Det stämmer att jag har en rigid hållning när det kommer till drogrehabilitering. Det är min bergfasta övertygelse att det enda sättet att sluta är att själv vilja, och att det endast går att bli nykter på sina egna villkor. Jag tror inte att tvång och lögner går att använda som verktyg för att få missbrukare att sluta.
Citera
2019-02-18, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om du läser mitt ursprungliga inlägg en gång till så inser du att jag inte anklagade dig för att gå tolvstegarnas ärenden. Jag pekade bara på att tankegodset som du tillämpade på mig i princip är hämtat direkt från stora boken.

Det stämmer att jag har en rigid hållning när det kommer till drogrehabilitering. Det är min bergfasta övertygelse att det enda sättet att sluta är att själv vilja, och att det endast går att bli nykter på sina egna villkor. Jag tror inte att tvång och lögner går att använda som verktyg för att få missbrukare att sluta.
Well, jag har inte läst den där jävla boken.

Jag kan mycket väl ha använt mig av fulretorik gentemot dig. Men vet du vad, det gör AA säkert också, men det betyder inte att alla som kör med fulretorik har fått det från AA. Så igen, släpp AA. Världen må genomsyras av massa falskhet och manipulativa beteenden, men världen genomsyras inte av AA.
Citera
2019-02-18, 22:17
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Well, jag har inte läst den där jävla boken.

Jag kan mycket väl ha använt mig av fulretorik gentemot dig. Men vet du vad, det gör AA säkert också, men det betyder inte att alla som kör med fulretorik har fått det från AA. Så igen, släpp AA. Världen må genomsyras av massa falskhet och manipulativa beteenden, men världen genomsyras inte av AA.

Nä men tråden genomsyras av AA eftersom tråden handlar om AA.

Gynekologen släpper nog AA utanför tråden men ägnar sig åt AA i tråden.
Vilket är precis vad tråden är till för.
Citera
2019-02-19, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Nä men tråden genomsyras av AA eftersom tråden handlar om AA.

Gynekologen släpper nog AA utanför tråden men ägnar sig åt AA i tråden.
Vilket är precis vad tråden är till för.
Du missade poängen och vi skrev i även parallell tråd där han drog upp AA.
Citera
2019-02-20, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Har du någon kommentar Morfar-52?

Har gått ett tag nu!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto