2019-02-13, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFL96
Det var det jag började med att skriva, att jag suttit i nästan 1 timme och läst hela tråden. Dock har jag inte följt alla länkar för jag gissar att många är ej fungerande längre.

Min ställning är som följer:
- Hjälp andra istället för att klanka ner på dom
- Låt andra få ha sin tro på det som för dom fungerar, oavsett metod
- Är man kritisk till behandlingar, läkare, polis, socialen, föreningar, kom med alternativ istället för att bara hata och leta fel

Jag vill inte hoppa på dig personligen eller trycka ned dig. Men har du verkligen läst hela tråden? Om så är fallet så har jag inte så mycket att tillägga. Det blir som att stånga pannan blodig att behöva upprepa argument om och om igen.
Citera
2019-02-13, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Jag vill inte hoppa på dig personligen eller trycka ned dig. Men har du verkligen läst hela tråden? Om så är fallet så har jag inte så mycket att tillägga. Det blir som att stånga pannan blodig att behöva upprepa argument om och om igen.

Men ingen av "kritikerna" har kommit med dokumenterat fungerande alternativ till exempelvis sjukvård, socialt arbete eller behndlingshem.

Sedan förkommer det om du läser tråden personpåhopp, idiotförklaringar och hat i parti och minut, inte sjutton leder det till någon förändring eller förbättring, det är bara simpel pajkastning.
Citera
2019-02-13, 11:43
Medlem
Citat:
Men ingen av "kritikerna" har kommit med dokumenterat fungerande alternativ till exempelvis sjukvård, socialt arbete eller behndlingshem.

Sedan förkommer det om du läser tråden personpåhopp, idiotförklaringar och hat i parti och minut, inte sjutton leder det till någon förändring eller förbättring, det är bara simpel pajkastning.

Det finns alternativ som inte är religiösa som tur är. Har ingen kontakt med branschen men KBT finns bl.a.

Det är mycket som är galet inom AA. Man måste ju få påpeka när något är helgalet utan att för den skull ha en alternativ färdig fungerade lösning.

Vet du vilket sätt att sluta dricka på som är effektivare än med hjälp av AA?
Citera
2019-02-13, 14:14
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag har suttit och läst den här tråden i nästan 1 timme och vad som framgår tydligt är att det finns dom som blivit hjälpta till ett nyktert liv med hjälp av AA och så finns det ett gäng bittra gubbar som bara sitter och klagar och gnäller på AA men kommer inte med något vettigt alternativ.

På internet kallas dessa bittra gubbar för "haters" och dom har oftast inte heller något fungerande socialt liv och väldigt få vänner.

Kan ni inte låta dom som gillar AA få göra det?
Dom som väljer att tro på gud, låt dom göra det.
Dom som väljer bort gud och ersätter det med en egen definition, låt dom göra det också.

Varför kan ni inte låta dom som hittat en gemenskap, kommit från beroenden, kommit från ensamheten och självskadebeteenden göra det i en gemenskap som stärker dom, oavsett om det är AA eller någon annan självhjälpsgrupp.

Ni som hatar AA och allt som har med kristendom att göra, hata tillsammans i en egen gemenskap men ge fan i att klanka ner på andra människor som är eller har varit utsatta.

Sen sist, ni som klagar på läkarkåren, vad fan har ni gjort själva för att hjälpa människor, inte ett skit gissar jag, kasta inte sten i glashus. Samma gäller alla som klagar på socialtanter och poliser, dom är också bara människor men dom försöker åtminstone göra en skillnad, precis som alla dom som ägnar delar av sin fritid åt AA.
Om tolvstegsrörelsen hade fungerat som andra sekter så hade jag inte haft något emot den. När såg du senaste ett inlägg från min sida där jag kritiserar Jehovas vittnen eller Livets ord?

Problemet är tolvstegsrörelsen är att hela verksamheten bygger på lögner och tvång. Anledningen till att jag från första början fick upp ögonen för er var just detta: Ni försökte att med hjälp av lagstiftning tvinga mig till att bli religiös. Den typen av tvång, det vill säga att med hjälp av myndigheter och företagshälsovård tvinga till er nya medlemmar är dessutom fjärran från vad ni skriver om i era traditioner. Är det något som människor hatar så är det hycklare.

Vidare är anledningen till att jag har svårt att acceptera er definition av Gud att det endast rör sig om en dimridå, eller en av era lögner om du så vill. Jag har läst berättelserna från när tolvstegsrörselsen startade, och det råder ingen som helst tveksamhet om att farbror Bill och hans polare endast var ute efter att inte skrämma bort nykomlingar. Därav mitt förakt mot ert gudsbegrepp.

Kom inte och prata med mig om utsatta människor. Att utnyttja människor i deras svåraste stunder är en av era specialiteter. Ta till exempel de vidriga interventionerna som ni arrangerar. Ni fyller anhöriga och vänner till beroende med ert gift, och sedan väntar ni fram till dess att era offer är som mest utsatta innan ni likt ett gäng rovdjur attackerar dem i grupp. Föreställ dig vilket liv det hade blivit om någon annan sekt hade gjort samma sak.

Så länge som ni inte uppför er som en vanlig sekt så kommer jag att fortsätta med att kritisera er offentligt. Jag vet att det är jobbigt för er när era tilltänkta offer får tillgång till förhandsinformation om er verksamhet, och att ni längtar tillbaka till en tid då Internet och information om er inte fanns tillgänglig. Det var dock ni och inte jag som kastade första stenen i denna konflikt, och ni har endast er själva att skylla. Om ni vill att jag skall sluta upp med att avslöja er så kan ni börja med att sluta ljuga. Börja med att erkänna att XA är religiöst så kanske vi kommer någonstans.

Nu har jag inte tid att skriva mer, men jag återkommer vid ett senare tillfälle med ett mer utförligt svar.
Citera
2019-02-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Om tolvstegsrörelsen hade fungerat som andra sekter så hade jag inte haft något emot den. När såg du senaste ett inlägg från min sida där jag kritiserar Jehovas vittnen eller Livets ord?

för att tråden handlar om just AA, inte Jehovas eller Livets ord

Citat:
Problemet är tolvstegsrörelsen är att hela verksamheten bygger på lögner och tvång. Anledningen till att jag från första början fick upp ögonen för er var just detta: Ni försökte att med hjälp av lagstiftning tvinga mig till att bli religiös. Den typen av tvång, det vill säga att med hjälp av myndigheter och företagshälsovård tvinga till er nya medlemmar är dessutom fjärran från vad ni skriver om i era traditioner. Är det något som människor hatar så är det hycklare.

Vadå er och ni, vad får dig att tro att jag ens bevittnat ett möte? Redan nu ser jag hur du går till personangrepp kring saker du inte har en aning om. Med andra ord en "hater".

Citat:
Kom inte och prata med mig om utsatta människor. Att utnyttja människor i deras svåraste stunder är en av era specialiteter. Ta till exempel de vidriga interventionerna som ni arrangerar. Ni fyller anhöriga och vänner till beroende med ert gift, och sedan väntar ni fram till dess att era offer är som mest utsatta innan ni likt ett gäng rovdjur attackerar dem i grupp. Föreställ dig vilket liv det hade blivit om någon annan sekt hade gjort samma sak.

Du går till personangrepp och drar dig inte från att smutskasta och förtala människor du inte känner eller vet hur utsatta dom är, du stöttar ingen, du uppmuntrar ingen du kommer med fantasier och falska påståenden som du inte kan backa upp, du är faktiskt en väldigt bitter och elak gubbe.

Kom med ett alternativ till AA, behandlingshem eller sjukvård, bara ett endaste alternativ som dokumenterat fungerar.
Citera
2019-02-13, 14:34
Medlem
Citat:
Det finns alternativ som inte är religiösa som tur är. Har ingen kontakt med branschen men KBT finns bl.a.

Det är mycket som är galet inom AA. Man måste ju få påpeka när något är helgalet utan att för den skull ha en alternativ färdig fungerade lösning.

Nej, jag är ingen expert på området men fastnade i tråden då jag växte upp i ett missbrukarhem där farsan söp ihjäl sig. Därför tycker jag alla gemenskaper eller organisationer som ens försöker hjälpa utsatta missbrukare eller barnen till dom är behövliga och gör ett bra jobb. Även polis, social och sjukvård, dom hjälpte mig otroligt mycket när jag var ett litet barn.
Citera
2019-02-13, 14:42
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:

Vadå er och ni, vad får dig att tro att jag ens bevittnat ett möte? Redan nu ser jag hur du går till personangrepp kring saker du inte har en aning om. Med andra ord en "hater".

Du går till personangrepp och drar dig inte från att smutskasta och förtala människor du inte känner eller vet hur utsatta dom är, du stöttar ingen, du uppmuntrar ingen du kommer med fantasier och falska påståenden som du inte kan backa upp, du är faktiskt en väldigt bitter och elak gubbe.

Kom med ett alternativ till AA, behandlingshem eller sjukvård, bara ett endaste alternativ som dokumenterat fungerar.

Just det, tråden handlar om AA och hur AA fungerar och således även AA:s inverkan på människor.

Du förstår det när du pekar finger men begriper det inte när du själv skriver om t.ex. alternativ till AA. Du förstår heller inte att du ständigt i dina inlägg själv angriper personer som skriver.

Kan du bemöta sakligt istället för personligt?
Senast redigerad av ElIzzard 2019-02-13 kl. 14:49.
Citera
2019-02-13, 15:00
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Precis, och därför är jämförelser med andra sekter relevanta.
Citat:
Menar du att jag har misstolkat det här inlägget?

(FB) AA Och NA (Allmän diskussions-tråd)

Om du tror att du kan få mig ur balans genom att kalla mig för en bitter gubbe eller en hater så tror du fel. Jag tycker snarare att det verkar som om det är du som är bitter och frustrerad över att det finns kritik mot programmet och de krafter som står bakom det. Håller dina sponsees på och triskas med dig, eller vad är det frågan om?
Citat:

Du får gärna peka på inlägg där jag går till personangrepp. Jag kritiserar tolvsteg, och om du blir ledsen i ögat av att jag ser dig som representant för sekten när du försvarar den här i tråden så är det ditt problem. Du får väl be en bön eller ringa din sponsor om det blir jobbigt.
Citera
2019-02-13, 15:14
Medlem
Citat:

Citat:
Nej, jag är ingen expert på området
Citat:
men fastnade i tråden då jag växte upp i ett missbrukarhem där farsan söp ihjäl sig. Därför tycker jag alla gemenskaper eller organisationer som ens försöker hjälpa utsatta missbrukare eller barnen till dom är behövliga och gör ett bra jobb. Även polis, social och sjukvård, dom hjälpte mig otroligt mycket när jag var ett litet barn.

Att sluta på egen hand! Statistiskt så är det så.
Senast redigerad av Palkranen 2019-02-13 kl. 15:22.
Citera
2019-02-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Just det, tråden handlar om AA och hur AA fungerar och således även AA:s inverkan på människor.

Du förstår det när du pekar finger men begriper det inte när du själv skriver om t.ex. alternativ till AA. Du förstår heller inte att du ständigt i dina inlägg själv angriper personer som skriver.

Kan du bemöta sakligt istället för personligt?

Jag bemöter sakligt, var går jag till personangrepp eller blir personlig (förutom inlägget till gynekologstolen där han påstår en massa om mig som inte stämmer)?

Var är jag inte saklig?
Citera
2019-02-13, 15:50
Medlem
Citat:
Precis, och därför är jämförelser med andra sekter relevanta.

Menar du att jag har misstolkat det här inlägget?

(FB) AA Och NA (Allmän diskussions-tråd)

Om du tror att du kan få mig ur balans genom att kalla mig för en bitter gubbe eller en hater så tror du fel. Jag tycker snarare att det verkar som om det är du som är bitter och frustrerad över att det finns kritik mot programmet och de krafter som står bakom det. Håller dina sponsees på och triskas med dig, eller vad är det frågan om?
Du får gärna peka på inlägg där jag går till personangrepp. Jag kritiserar tolvsteg, och om du blir ledsen i ögat av att jag ser dig som representant för sekten när du försvarar den här i tråden så är det ditt problem. Du får väl be en bön eller ringa din sponsor om det blir jobbigt.
Varför skulle jag tro att jag skulle få dig ur balans, känns det så?

Vad är en sponsees, är det en sådan som du?

Jag blir inte ledsen i något öga, hur fan blir man det, brukar du bli det?

Jag behöver inte göra samma som du och ringa efter hjälp, men du får gärna göra det för du har ju inte svarat på frågan jag ställde om alternativ, även fast jag svarar på dina.
Citera
2019-02-13, 15:51
Medlem
Citat:
Att sluta på egen hand! Statistiskt så är det så.
Ok, jag tror dig, tragiskt att det ska vara så.

Så dom som inte klarar att sluta på egen hand dom går en förtidig död till mötes med andra ord, som min farsgubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in