2013-06-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Begriper inte hur du får en vilja till att hjälpa andra att bli egoism, självcentrering (som är samma sak) och självgodhet. Å andra sidan förstår jag inte hur ökandet av 12 stegsmöten bidrar till minskat intresse heller så jag antar att jag bara helt saknar intelligensgåvor nog att förstå det.

Och jag kan vara känslig för personliga påhopp, det vet jag, men att kalla det jag skrev för personangrepp är faktiskt en nivå till och med över mig.

Såhär: Både du och Tumbleeweed är nyreggade. Ni skriver BARA i anti-AA trådar. Är det helt obegripligt att jag ifrågasätter det något? Och vilka argument talar du om? Jag struntar ju i om jag hjälper någon via beroendecentrum eller läkare eller KBT eller 12 steg. (Vilket jag visade bland annat i tråden till killen som bröt dagligt missbruk av en RC)

Det enda jag sagt om 12 steg är att det funkade för mig. Inte att det kommer funka "för alla som gör det på allvar" eller nån annan programfloskel.

Begriper inte vilka möten du varit på. Där jag rör mig hör man "Ingen av oss är läkare eller professionella terapeuter" och "vi påstår oss INTE ha svaren på alla frågor". Texter som läses på mötena. Utöver det så har jag ALDRIG rekommenderat en sponsee att gå emot sin läkare. Jag har inte 7 års teoretisk utbildning, 5 år AT tjänst och inte en dags arbetslivserfarenhet av läkararbete.

Jag känner flertalet som äter t.ex ADHD medicin och är nyktra med 12 steg. Är det 100% renodlat? Nej, men så länge personen mår bra så vad spelar det för roll?

Dock ska tilläggas att jag hade såväl ADHD som empatistörningar när jag missbrukade. Vissa hävdade till och med antisocial beteendestörning. Något som var orsakat av substansmissbruk och som idag inte existerar. Så skulle MIN läkare föreslå ADHD medicin skulle jag tacka nej. Men jag skulle aldrig rådge någon annan att gå emot sin läkare.

Nu får du ta och skärpa till dig när du läser vad jag skriver. Hur är det med läsförståelsen? Jag påstår inte att en vilja att hjälpa andra är självcentrering, självgodhet och egoism!

Läs om! Läs rätt!

Det jag ifrågasätter är att du tar dig rätten att avgöra vem som ska skriva här och vilka syften som är "rätt". Ja det du skrev är personangrepp!

Jag gillar inte heller att bli angripen som person. Mina åsikter får du gärna kritisera. Det är du i din fulla rätt att göra, men ge fan i vilka forum jag skriver och varför!
Citera
2013-06-14, 20:28
Medlem
Citat:
Begriper inte hur du får en vilja till att hjälpa andra att bli egoism, självcentrering (som är samma sak) och självgodhet. Å andra sidan förstår jag inte hur ökandet av 12 stegsmöten bidrar till minskat intresse heller så jag antar att jag bara helt saknar intelligensgåvor nog att förstå det.

Och jag kan vara känslig för personliga påhopp, det vet jag, men att kalla det jag skrev för personangrepp är faktiskt en nivå till och med över mig.

Såhär: Både du och Tumbleeweed är nyreggade. Ni skriver BARA i anti-AA trådar. Är det helt obegripligt att jag ifrågasätter det något? Och vilka argument talar du om? Jag struntar ju i om jag hjälper någon via beroendecentrum eller läkare eller KBT eller 12 steg. (Vilket jag visade bland annat i tråden till killen som bröt dagligt missbruk av en RC)

Det enda jag sagt om 12 steg är att det funkade för mig. Inte att det kommer funka "för alla som gör det på allvar" eller nån annan programfloskel.

Begriper inte vilka möten du varit på. Där jag rör mig hör man "Ingen av oss är läkare eller professionella terapeuter" och "vi påstår oss INTE ha svaren på alla frågor". Texter som läses på mötena. Utöver det så har jag ALDRIG rekommenderat en sponsee att gå emot sin läkare. Jag har inte 7 års teoretisk utbildning, 5 år AT tjänst och inte en dags arbetslivserfarenhet av läkararbete.

Jag känner flertalet som äter t.ex ADHD medicin och är nyktra med 12 steg. Är det 100% renodlat? Nej, men så länge personen mår bra så vad spelar det för roll?

Dock ska tilläggas att jag hade såväl ADHD som empatistörningar när jag missbrukade. Vissa hävdade till och med antisocial beteendestörning. Något som var orsakat av substansmissbruk och som idag inte existerar. Så skulle MIN läkare föreslå ADHD medicin skulle jag tacka nej. Men jag skulle aldrig rådge någon annan att gå emot sin läkare.

Nej det stämmer inte när det gäller mig! Varför ljuger du? Hur är det med ärligheten?

Vad har att man är nyreggad för relevans när det gäller att skriva på internetforum? Någon?
Senast redigerad av Palkranen 2013-06-14 kl. 20:34.
Citera
2013-06-14, 20:52
Medlem
Citat:

Återigen har du uppenbara problem med läsförståelsen! Det finns många människor som har diagnoser i botten som INTE har fått dessa diagnoser bekräftade! Det är då som tolvsteg i AA med tillhörande möten, stegarbete med halvgalna sponsorer kan vara skadligt och i vissa fall förödande! Det var det som Tumbleweed försökte säga med sitt inlägg och som h*n säger att viss forskning stöder.

Det är snart ingen idé att öht taget argumentera med dig! Jag får mer och mer bekräftat för varje dag att tolvstegsmuppar är immuna mot självständigt tänkande och logik!
Senast redigerad av Palkranen 2013-06-14 kl. 21:13.
Citera
2013-06-14, 21:55
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:

Ser inget konstigt i att regga sig på ett flashbackforum och diskutera i en tråd vars ämne man för tillfället är intresserad av att diskutera ?...Är personligen reggad på ett par andra sidor på nätet där jag diskuterar helt andra saker. Finns inte många svenska internetsidor där 12-steg diskuteras, inte vad jag har upptäckt iallafall.

Citat:

Det är verkligen en vanligt förekommande programfloskel som, enligt mig i vart fall, är värd att diskutera, då den är osann och för med sig problem för 12-stegsdeltagare. Sen känns det som att du är väldigt identifierad med 12-stegsprogrammet och tar all kritik riktad mot detta som ett personligt påhopp. Jag är inte här för att diskutera huruvida din upplevelse att 12-stegsprogrammet funkade för dig är sann eller inte, jag skriver här för att diskutera mina erfarenheter och uppfattningar om AA/NA.

Jag tror inte att programmet är en lösning för missbruksproblem, egentligen. Jag argumenterar för denna uppfattning i denna och ett par andra trådar här. Du tycker annorlunda. Det är helt ok.

Citat:

Tycker att det är bra att du inte råder nån att gå emot sin läkare. Men min erfarenhet är att det i AA/NA finns starka strömningar av anti-psykiatri, anti-terapi, anti-medicin...anti-allt som inte jivar med programmet. Upphovet till dessa strömningar uppfattar jag ligger i hur 12-stegsprogrammet formuleras i AAs litteratur. Det finns en fascistisk/fanatisk underton i hela konceptet.
Citera
2013-06-14, 22:20
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison

ang 30-60% så tror jag inte helt på de. Till viss del stämmer det, alla som går på droger längre perioder får psykiska problem, det går inte att komma undan. Läkare är otroligt snabba med att sätta en diagnos och pumpa på en mediciner idag.

Håller med dig om att man i många fall utvecklar psykiska problem av missbruk som pågår under långa perioder. Vissa droger kan ju utlösa psykos redan efter första gången, så det är inte helt lätt att ställa rätt diagnos på en missbrukare.
Vad den forskning jag refererar till talar om så visar den att de psykiska problemen fanns där innan drogberoendet blev ett faktum. Dvs även när man varit nykter en lång period och hjärnan har normaliserat sig, så har man fortfarande en obehandlad psykiatrisk diagnos. Man kan mkt väl ha lyckats lägga ner missbruket, men lider fortfarande av symptomen på sina mentala problem.

Denna forskning brukar hamna på runt 30 % för renodlade alkoholister och över 50 % för narkomaner och blandmissbrukare.
Bland gruppen med bipolär sjukdom uppskattar man att över 60 % även utvecklar svåra missbruk av alkohol och droger.
Symptomen på bipolär sjukdom är många och varierande. I denna diskussion kan ju nämnas att man utvecklar en överdriven rastlöshet och syn på sin förmåga i de maniska, eller hypomaniska faserna, samt att man i de depressiva faserna är irriterad, missnöjd och väldigt fokuserad på sitt eget dåliga mående. Självmordstankar är inte ovanligt och bland bipolära uppskattar man att runt 20 % tar sitt liv om de inte får rätt behandling.

Konsekvenserna för den bipoläre alkoholisten i AA är ju att han får lära sig att ovan beskrivna symptom beror på att han är självcentrerad, saknar en fungerande Gudstro och måste städa bland sina moraliska tillkortakommanden för att komma till rätta med dem.
Inget av det är sant. Bipolaritet handlar om hjärnans biokemi och inte på personliga tillkortakommanden.

Länk till informativ artikel om det hela ( som varken är anti eller direkt kritisk till 12-steg btw ) :

http://www.cleveland.com/healthfit/index.ssf/2012/09/for_many_addicts_recovery_mean.html
Senast redigerad av tumbleeweed 2013-06-14 kl. 23:03.
Citera
2013-06-15, 15:52
Medlem
dharmabumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Konsekvenserna för den bipoläre alkoholisten i AA är ju att han får lära sig att ovan beskrivna symptom beror på att han är självcentrerad, saknar en fungerande Gudstro och måste städa bland sina moraliska tillkortakommanden för att komma till rätta med dem.
Inget av det är sant. Bipolaritet handlar om hjärnans biokemi och inte på personliga tillkortakommanden.
Bra sagt. Intressant post.
Citera
2013-06-17, 15:18
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Återigen har du uppenbara problem med läsförståelsen! Det finns många människor som har diagnoser i botten som INTE har fått dessa diagnoser bekräftade! Det är då som tolvsteg i AA med tillhörande möten, stegarbete med halvgalna sponsorer kan vara skadligt och i vissa fall förödande! Det var det som Tumbleweed försökte säga med sitt inlägg och som h*n säger att viss forskning stöder.

Det är snart ingen idé att öht taget argumentera med dig! Jag får mer och mer bekräftat för varje dag att tolvstegsmuppar är immuna mot självständigt tänkande och logik!

Och det är säkert så. Men jag betvivlar om de som AA riktar sig till egentligen har psykiska sjukdomar utöver alkoholberoende som grundproblem. (Även om Tumbleeweed säger det.) Naturligtvis har många fler problem än bara sitt beroende -jag inkluderad. Efter jag nyktrade till gick jag till en terapeut under en rätt bra tid för att reda ut massa saker i mitt beteende. Men jag gick till 12 stegsgemenskaper för att mitt knarkande och supande hade fått mitt liv till en punkt där jag inte stod ut längre.

Det står i den där boken du hatar:

Citat:
"Om du när du börjar inte kan kontrollera den mängd du konsumerar och inte kan sluta dricka helt, så KANSKE du lider av en sjukdom..."

För dem som lider av den sjukdomen, jag inkluderad, på påstår sig AA ha en lösning. Man påstår sig inte ha en lösning för alla även om man i ett senare kapitel skriver.

Citat:
Sedan finns det också de som lider av allvarliga känslomässiga och mentala störningar, men många av dessa människor tillfrisknar trots detta – om de förmår vara ärliga.

Om du har en dubbeldiagnos så tror AA att en del av dessa kan bli av med sitt alkoholberoende (tillfriskna syftar till just det). Ingenstans påstås det att programmet är quick fix för alla diagnoser, utan endast EN - alkoholism.

När det gäller Tumbleeweed (Och h*n får gärna rätta mig här, då jag haft selektiv syn i hans inlägg förut) så lider inte Tumbleeweed av problemet med att tvångsdricka när han väl börjar. Utan de ggr han gjort det så tror h*n att det beror på just att han fått det upprapat så innåthelvetiskt många ggr på möten att "vi" gör det så att h*n blev indoktrinerad och agerade så.

När JAG börjar ta kokain t.ex. så drar jag kokain maniskt. Jag sitter gärna flera dygn utan sömn och som en konsekvens går det åt djävulska mängder droger, pengar och lidande från mina anhöriga. Så för mig är det sanning att jag inte kan (eller vill) sluta knarka och supa när jag väl har börjat.

Förstår du på vilket sätt vi har olika beteendemönster och referensram och därför tolkar det som står olika?

Och snälla du, sluta anklaga mig för att inte kunna tänka självständigt och logiskt. Med hänvisning till det som står ovan så har jag bara en annan syn på detta än du. (Och jag är inte, tro det eller ej, korkad eller oförmögen att tänka klart.)
Citera
2013-06-18, 19:24
Medlem
Citat:
Och det är säkert så. Men jag betvivlar om de som AA riktar sig till egentligen har psykiska sjukdomar utöver alkoholberoende som grundproblem. (Även om Tumbleeweed säger det.) Naturligtvis har många fler problem än bara sitt beroende -jag inkluderad. Efter jag nyktrade till gick jag till en terapeut under en rätt bra tid för att reda ut massa saker i mitt beteende. Men jag gick till 12 stegsgemenskaper för att mitt knarkande och supande hade fått mitt liv till en punkt där jag inte stod ut längre.

"....de som AA riktar sig till..."? Är nog en stor del som har andra problem än enbart alkoholberoende. Många självmedicinerar med alkohol och andra droger. Det jag försökt säga ett antal gånger är att jag tror det är många med dubbeldiagnos som de INTE vet om. Då är det jävligt olyckligt att börja med stegarbete med sponsor, självrannsakan, analysera sina tillkortakommanden och med hjälp av AA och sponsor "tillfriskna". Där måste ju den reguljära sjukvården som bygger på vetenskap vara det som de människorna behöver! Det är INGEN på AA som talar om för dessa människor att de ska gå till sjukvården! De börjar istället "hjälpa" denna person med sponsor, stegarbete, lära ut att AA är den rätta vägen, att man ska ta hjälp av Gud! Plus all annan skit som medlemmar och tokiga sponsorer lär ut!

Det står i den där boken du hatar:

Hatar? Hatar inte och har aldrig sagt det heller!

För dem som lider av den sjukdomen, jag inkluderad, på påstår sig AA ha en lösning. Man påstår sig inte ha en lösning för alla även om man i ett senare kapitel skriver.

Om du har en dubbeldiagnos så tror AA att en del av dessa kan bli av med sitt alkoholberoende (tillfriskna syftar till just det). Ingenstans påstås det att programmet är quick fix för alla diagnoser, utan endast EN - alkoholism.

När det gäller Tumbleeweed (Och h*n får gärna rätta mig här, då jag haft selektiv syn i hans inlägg förut) så lider inte Tumbleeweed av problemet med att tvångsdricka när han väl börjar. Utan de ggr han gjort det så tror h*n att det beror på just att han fått det upprapat så innåthelvetiskt många ggr på möten att "vi" gör det så att h*n blev indoktrinerad och agerade så.

De som gång på gång misslyckas med nykterheten därför att de inte "förmår vara ärliga" därför att de har en diagnos de inte vet om, t.ex. ADD, ADHD, bipolär m.m.m.m. agerar i alla fall genom att dricka/droga. Vet man inte om vad som är fel mer än att man får höra att man lider av en obotlig sjukdom, man är självisk, man är maktlös, man har ett hål i själen, då är det nog en överhängande risk att man hinkar i sig en massa eftersom AA inte fungerar och man behöver sin "medicin". Det blir kontraproduktivt.

När JAG börjar ta kokain t.ex. så drar jag kokain maniskt. Jag sitter gärna flera dygn utan sömn och som en konsekvens går det åt djävulska mängder droger, pengar och lidande från mina anhöriga. Så för mig är det sanning att jag inte kan (eller vill) sluta knarka och supa när jag väl har börjat.

Förstår du på vilket sätt vi har olika beteendemönster och referensram och därför tolkar det som står olika?

Försök inte med billig härskarteknik! Jag ser och förstår det du skriver men du svarar inte på det jag faktiskt skriver. Jag trodde inte att jag, och andra, var så otydlig i det jag skriver.

Och snälla du, sluta anklaga mig för att inte kunna tänka självständigt och logiskt. Med hänvisning till det som står ovan så har jag bara en annan syn på detta än du. (Och jag är inte, tro det eller ej, korkad eller oförmögen att tänka klart.)

Vi verkar inte ens skriva om samma saker! Jag anklagar dig inte! Inte ditt fel. Jag anklagar programmet för att du har blvit så indoktrinerad så det går inte att nå fram med de enklaste och tydligaste saker.

(Mina svar är fetade)
Citera
2013-06-19, 10:35
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Vi verkar inte ens skriva om samma saker! Jag anklagar dig inte! Inte ditt fel. Jag anklagar programmet för att du har blvit så indoktrinerad så det går inte att nå fram med de enklaste och tydligaste saker.

(Mina svar är fetade)

Du anklagar en person för att vara indoktrinerad, och det ska inte vara ett personligt angrepp?
Citera
2013-06-19, 13:36
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
"....de som AA riktar sig till..."? Är nog en stor del som har andra problem än enbart alkoholberoende. Många självmedicinerar med alkohol och andra droger. Det jag försökt säga ett antal gånger är att jag tror det är många med dubbeldiagnos som de INTE vet om. Då är det jävligt olyckligt att börja med stegarbete med sponsor, självrannsakan, analysera sina tillkortakommanden och med hjälp av AA och sponsor "tillfriskna". Där måste ju den reguljära sjukvården som bygger på vetenskap vara det som de människorna behöver! Det är INGEN på AA som talar om för dessa människor att de ska gå till sjukvården! De börjar istället "hjälpa" denna person med sponsor, stegarbete, lära ut att AA är den rätta vägen, att man ska ta hjälp av Gud! Plus all annan skit som medlemmar och tokiga sponsorer lär ut!

Okey? Men menar du att AA ska utgå från att alla som kommer och vill ha hjälp med sin alkoholism eller sitt drogberoende egentligen har en annan diagnos och inte försöka hjälpa dem?
Om en person kommer till mig och säger att den håller på att knarka eller supa ihjäl sig och vill ha en väg för att sluta så börjar vi ju i steg 1.

Är det så att Pelle inte vill eller kan sluta knarka/supa när han väl börjar? Och är det så att han samtidigt inte kan på egen hand hålla sig nykter (Helst ska han försökt med andra metoder innan).

Om det är ställt utom allt tvivel FÖR HONOM att han är alkoholist/narkoman så fortsätter vi. Skulle det vara så att de symptomen inte stämmer och han verkar självmedicinera skulle jag naturligtvis skicka honom till en läkare. TVEKLÖST. Och det har jag gjort också.

Citat:
De som gång på gång misslyckas med nykterheten därför att de inte "förmår vara ärliga" därför att de har en diagnos de inte vet om, t.ex. ADD, ADHD, bipolär m.m.m.m. agerar i alla fall genom att dricka/droga. Vet man inte om vad som är fel mer än att man får höra att man lider av en obotlig sjukdom, man är självisk, man är maktlös, man har ett hål i själen, då är det nog en överhängande risk att man hinkar i sig en massa eftersom AA inte fungerar och man behöver sin "medicin".
(Mina svar är fetade)

Men om inte AA funkar, så testar man väl nästa metod? Jag var hos beroendeakuten, öppenvårdsbehandling, terapi och flera andra metoder innan jag försökte med 12 steg. Skulle inte tolvsteg funkat hade jag kanske gått lös på ibogain eller nåt annat. 12 steg är EN metod, bland andra liksom KBT eller nåt annat.

Och återigen så är vi inte läkare och utger oss inte för att vara det heller. Vi har en metod som uppenbarligen fungerade på mig de senaste åren och de senaste 16 åren för Mothership.

Vi släpper delen med indoktrinerad m.m. du får gärna tycka att jag är det. Precis som jag tycker du är fullständigt låst i DIN övertygelse om hur världen och samhället fungerar.
Citera
2013-06-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Du anklagar en person för att vara indoktrinerad, och det ska inte vara ett personligt angrepp?

Nej det tycker jag inte! Indoktrineringen är stark i gemenskapen. Även de starkaste och klokaste påverkas till slut. De flesta människorna i gemenskapen är fina och kloka människor. Det är den lömska hjärntvätten som förvrider huvudet på folk. Det kan ju inte den inte ont anande alkisen som skriker efter hjälp veta när hon kliver in i möteslokalen för första gången.
Citera
2013-06-19, 18:53
Medlem
Citat:
Okey? Men menar du att AA ska utgå från att alla som kommer och vill ha hjälp med sin alkoholism eller sitt drogberoende egentligen har en annan diagnos och inte försöka hjälpa dem?
Om en person kommer till mig och säger att den håller på att knarka eller supa ihjäl sig och vill ha en väg för att sluta så börjar vi ju i steg 1.

Är det så att Pelle inte vill eller kan sluta knarka/supa när han väl börjar? Och är det så att han samtidigt inte kan på egen hand hålla sig nykter (Helst ska han försökt med andra metoder innan).

Om det är ställt utom allt tvivel FÖR HONOM att han är alkoholist/narkoman så fortsätter vi. Skulle det vara så att de symptomen inte stämmer och han verkar självmedicinera skulle jag naturligtvis skicka honom till en läkare. TVEKLÖST. Och det har jag gjort också.

Jisses! Det går INTE att nå fram till dig!

Du skriver: "Om det är ställt utom allt tvivel FÖR HONOM att han är alkoholist/narkoman så fortsätter vi."

Om han är BÅDE alkoholist och bipolär då? ADHD OCH alkoholist? OCD OCH alkoholism? Antisocial beteendestörning OCH alkoholist? Osv. osv.

Vi säger att det är så, utan tvivel alkoholist! Då fortsätter ni med sponsorskap och stegarbete? Ni har ju inte kunskap om psykiatri och psykiska sjukdomar säger du? Men ni kör på! Tror du att det är nyttigt för alla att få "hjälp" av sponsorer och stegarbete? Jobba med sina tillkortakommanden, brister, rannsaka sig själv, försöka bli en bättre människa. För det är ju alkoholismen som är hans problem inget annat säger ni.

Det är ju det som är min, och Tumbleweeds, poäng! AA kan vara rent utav kontraproduktivt för många eftersom de har andra problem i botten än enbart alkoholism.

Men om inte AA funkar, så testar man väl nästa metod? Jag var hos beroendeakuten, öppenvårdsbehandling, terapi och flera andra metoder innan jag försökte med 12 steg. Skulle inte tolvsteg funkat hade jag kanske gått lös på ibogain eller nåt annat. 12 steg är EN metod, bland andra liksom KBT eller nåt annat.

Och återigen så är vi inte läkare och utger oss inte för att vara det heller. Vi har en metod som uppenbarligen fungerade på mig de senaste åren och de senaste 16 åren för Mothership.

Vi släpper delen med indoktrinerad m.m. du får gärna tycka att jag är det. Precis som jag tycker du är fullständigt låst i DIN övertygelse om hur världen och samhället fungerar.

Du vet inte hur jag tycker att världen och samhället fungerar! Jag skriver om AA här!

Du skriver att AA fungerade på dig och Mothership. Tror du att AA fungerade för mig?

(Mina svar fetade)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in