Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Vet inte om jag missförstår dig, men jag begriper inte ordet "kontroll" där. En utsträckt hand eller nedlyft väska är inte en signal om "kontroll", utan snarare en symbol för respekt och en signal om att mannen är beredd att uppoffra sig för kvinnan. Det spelar ingen roll om jag får ont i ryggen, jag är ju man. Det är min roll att ta risker och utstå smärta för att kvinnan skall slippa. Jag offrar min kropp för att skydda hennes. Jag är hennes beskyddare, försvarare och stöd. Det har inget att göra med vem som bestämmer eller utövar kontroll. I någon mån i så fall snarare tvärtom: "Titta jag kan få honom att bära min väska bara genom att vara kvinna". (Även om det också är fel perspektiv på det, eftersom det öht inte handlar om makt, iaf inte om man inte kommer från Mellanöstern).
Med kontroll i sammanhanget menade jag mer i privata relationer. Om jag och min nu fiktiva man skulle åka på semester, eller gå på stan, ut och käka på restaurang eller liknande, så menar jag att jag inte vill ha en man som i såna situationer är tafatt. Vill inte kliva av tåget i en stad nånstans i Europa och veta att den enda som kommer styra upp situationen är jag.
Vill inte känna att det ligger på mig att styra upp allting, även om jag har god förmåga till detta.
Är väl mest så jag menar med att kunna ta kontroll i situationer.
Men, jag är inte så säker på att detta är någonting de flesta kvinnor skulle hålla med om, för dem kanske det kvittar. Kan ha att göra med min personlighet och behov av att känna trygghet hos partnern helt enkelt.
De exempel du lyfter med att hjälpa till är god vilja och trevlighet. Samt visst mått av uppoffring. Men visst spelar det roll för hur kvinnor känner sig inför män. Ifall en man är hjälpsam i rätt situation, eller om han bara står och tittar på om hon t.e.x. konkar tunga resväskor upp för en trappa, gör givetvis skillnad för synen mellan könen, om detta hjälpsamma beteende ligger i kulturen så präglar det ju samhället åt ett håll.
Om det finns kvinnor i Sverige som reagerar negativt på såna gester tycker jag att de ska ha sig en rejäl tankeställare, helst på plats.
Nä skämt å sido, men om man reagerar negativt på sådant då är man löjlig. Jag vet dock inte om det är så många som skulle reagera negativt?
Det händer ju väldigt sällan i Sverige att någon gör en sån insats överhuvudtaget, så jag har aldrig haft möjlighet att utvärdera det.