2019-02-22, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
För civiliserat?
Egentligen inte, jag menar inte att det skall vara primitivt och outvecklat, men det kunde ju vara civiliserat utan att vara så torrt och svalt. Svårt att sätta fingret på det. Jag minns vagt att Dostojekvskij hade en oerhört träffande utläggning om just det här i "Spelaren", ett par sidor där han raljerade över tyskar vs ryssar, eller egenltligen över protestantiska germaner (som t.ex. svenskar) kontra ortodoxa slaver. Skall se om jag kan gräva fram citaten och återkomma om det..

Citat:
Vad heter den filmen? Såg den för längesen, kommer inte ihåg vad den heter. Är det inte romer? "Zigenarkungen"?
"Gadjo dilo - främlingen".

https://www.imdb.com/title/tt0122082/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gadjo_Dilo_–_främlingen
Citera
2019-02-22, 05:15
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Men det är ju inte så. Ryssar idag dricker mindre och mindre. Bland ungdomar är det riktigt ute med alkohol öht, rena nykterhetsgenerationen på gång. Och det blir mer och mer restriktioner för var, när och hur man kan köpa alkohol.

Det är ju super. Innan dog väl ryska män i genomsnitt i 50 års åldern?

Citat:
Det där stämmer inte heller. Ryssarna har ägnat minst lika mycket tid och energi på att göra upp som alla andra. Du bara märker det inte för att ingen berätter om det för dig. Att en del sådana saker stoppas beror på att det också missbrukats i politiskt syfte, tyvärr. Men det finns ju massor av författare som ägnat hela karriärer åt att skildra allt som hände på sovjettiden. Det är snarare uttjattat och folk började tröttna på det, för någon gång måste man också gå vidare.

Jag förväntar mig inte att någon ska berätta för mig. Babtjenko skrev om kriget i Tjetjenien, han var soldat där och han var tvungen att flytta. "De" har också försökt mörda honom. Massor med journalister har mördats. Jag såg en dokumentär om en ryska som hjälpte strålskadade att få kompensation, hon fick söka asyl i Frankrike, m.fl. Detta var ändå nutid.

Men du menar att de har pratat och bearbetat färdigt Gulaglägren? Ställt folk inför rätta? Kanske till och med delat ut kompensation till alla miljontals offer, eller en del iallafall.

Jag har för mig att Putin sa ungefär: "Vi är inte redo", när Oliver Stone intervjuade honom.
Citera
2019-02-22, 05:28
Medlem
Citat:
Det är ju super. Innan dog väl ryska män i genomsnitt i 50 års åldern?
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-022997af188998e325b50d49a4e691fb

Citat:
Jag förväntar mig inte att någon ska berätta för mig. Babtjenko skrev om kriget i Tjetjenien, han var soldat där och han var tvungen att flytta. "De" har också försökt mörda honom. Massor med journalister har mördats. Jag såg en dokumentär om en ryska som hjälpte strålskadade att få kompensation, hon fick söka asyl i Frankrike, m.fl. Detta var ändå nutid.

Men du menar att de har pratat och bearbetat färdigt Gulaglägren? Ställt folk inför rätta? Kanske till och med delat ut kompensation till alla miljontals offer, eller en del iallafall.

Jag har för mig att Putin sa ungefär: "Vi är inte redo", när Oliver Stone intervjuade honom.
Det blir en mycket lång diskussion om vi skall gå in på detaljer, för det är mycket du slänger upp på bordet här. Det skulle passa bättre i en Rysslandstråd, och alla dessa frågor har harvats upprepade gånger i Politik-Utrikes-"Ryssland och det nära utlandet". Men, för att uttrycka mig kort: Babtjenko är en oseriös knäppgök, folk har pratat väldigt mycket om lägren o dyl, och enligt Comitte to Protect Journalists har det under den senaste femårsperioden mördats tre gånger fler journalister i USA än i Ryssland.

https://cpj.org/data/killed/2019/?status=Killed&motiveConfirmed%5B%5D=Confirmed&typ e%5B%5D=Journalist&start_year=2014&end_year=2019&g roup_by=location

Allt jag säger kan givetvis bemötas och diskuteras vidare, men låt oss i så fall göra det i rätt avdelning, så att vi inte startar en lång off topic-tråd här.
Citera
2019-02-22, 05:37
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Politik-Utrikes-"Ryssland och det nära utlandet".

Ska läsa igenom tråden, med nöje dessutom.
Senast redigerad av Jenny9 2019-02-22 kl. 05:47.
Citera
2019-02-22, 05:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
"Ras" är meningslöst. Jag fattar inte heller hur folk kan hänga upp sig på det. Det som betyder något är kultur, tro, identitet, rötter - och inget av det sitter i generna. Det här vet ju alla som inte är biologiska föräldrar till sina barn, att gemenskapen och kärleken för fan inte sitter i generna.

Stort tack för den texten! Faktiskt en av de bästa summeringar jag nånsin sett. Och det ligger väldigt mycket i vad han skriver. Jag kan tänka mig att det där räcker för de flesta, men hur mycet jag än sympatiserar med nästan allt så funkar det inte för mig. Något fattas! Allt han skriver är sant och riktigt, men det är ändå ... jag vet inte, svalt? torrt? blodlöst? Det blir trist och jag står inte ut.

Jag förstår idén. Men vem fan bryr sig om filtar och fågelsång? Jag står inte ut. Det slutar med att jag rymmer åt helvete, super skallen av mig och knullar Sabina bara för att, typ, att hon inte är "gudomligt vacker" och inte ligger prydligt enligt socialstyrelsens rekommendationer på någon jävla filt.

https://youtu.be/Li2pzk5gwd4?t=4679

De är normala, det är svenskor (och svenskar) som är konstiga.

Haha, du är faktiskt ganska underbart integrerad till ryska folksjälen redan, det ser jag i hur du uttrycker dig!

Det finns ju något med kaos alltså, som svensken inte ens förstår sig på. Kan aldrig tänka mig någon gång då det passar att skrika ut i Sverige: det fattas fan kaos!

Svensken frågar: vadå kaos? Kaos måste ju vara något hemskt, någonslags plåga som betyder att livet blivit outhärdligt och det går inte att leva längre.

Jag tänker lite på taos symbol, där en vit sida har sin motsats (svart) och den svarta har sin mosats (vit) och de behöver ha pricken för annars blir det ingen jävla balans. Det blir så uppenbart när man börjar vända ut och in på svenska folksjälen att det har saknats kaos alldelles för länge, det har orsakat mycket svåra problem som vi bara inte har ord att uttrycka.

För vad kan vara fel med att ha ordning och reda? Är inte "ordning och reda" just vad som är svenskt för att börja med? Hmmm...svensken som tror så har blodigt fel, för utan att få med det vilda så saknas naturdimensionen, byråkrati och beteenden som går efter en regelbol för god moral är INTE kultur och saknar alltid passion och känslor.

Kan tänka mig att man hade andra tankar om vad som var svenskt i en svunnen tid...tider som vi idag tror bara hade massa "skit" som nu korrigerats.

Tänker nu raljera mot svenska ordningen då jag själv är småfull, lite upprörd över galenskap som jag själv nu skriver och därmed inte kommer kunna sova på ett bra tag:

Svenska staten är egentligen inget annat än en manifestation av manlig "organisation" (folkhemmet var en manlig och tråkig uppfinning för att minska på kaos) med en liten svart prick (där alltså organisationen inrymmer feminina egenskaper som empati och behov av trygghet). Det är därmed som svenska män har främst skuld för katastrofen Sverige. Tänk dig att när man exempelvis lade olika former av brännvinsförbud för att tvinga fram lite "ordning och reda" för att minska på galna upptåg som hände i exempelvis Bellmans bohemiska Stockholm på 1800-talet, där horeri och fylleri och ständigt festande var praxis. Folkhemmet likaså sökte "städa upp" i det lite kaotiska arbetarklasshemmet, fyrkantiga radhus byggdes omkring fabrikerna och nolltolerans mot alla typer av smuts, Svenska Kyrkan var allierade i processen och hela Sverige blev allt mer likt en stor kyrka där man inte fick svära.

Denna besatthet kring "ordning och reda" var ju lutheransk extremism (nykteriströrelsen var lutheransk), men när kristna tron föll så blev det någonslags tomrum i denna "ordning" (den hade inte någon transcendental "mening" längre), och vi fick en utav de mest intensiva 68-revolutionerna i hela Europa, helt oklart vad för slags "tyranni" de rebellerade emot, de var ju tidernas mest bortskämda ungdomar! De pekade ju fuck you åt den snälla fadersgestalten Tage Erlander.

Vad var det för fel på folkhemmet och all "ordning och reda" må tro? Jo, den hade just för lite av det svarta pricken i det vita, det var för "rent" och för "ordentligt". Vi hade inte ens män som varit ute i strid som återvände hem med exotiska berättelser om smärta och uppoffring och kaos, det är ju svårare för sonen att peka fuck you till fadern som återvänd som krigshjälte, och det är något som kvinnor tänder lite på och respekterar hos män. Vi hade inte heller blivit erövrade av främmande makter med all kaotisk trauma som det orsakar (något som kan förklara skillnaden i Sverige jämfört med Danmark, Norge, Finland).

Det enda 68-revolutionen handlade om i Sverige var att ha "roligt" och ta droger och ha orgier. Det var mycket enkelt för kvinnor att vara del av denna revolution, och män tyckte det var tilltalande att leka "falska hjältar" genom att ge långfingret till sina snälla farsor och prata illa om imperialism Sverige inte ens var del av, etc.

Vad har sedan dess hänt? Jo, det svarta kaoset som kom fram 68 (som började med en prick i taosymbolen) har växt till ny tyrannisk ordning och tagit över allt, kvinnliga empatin har löpt amok utan någonslags manlig logik och den inrymmer plötsligt hela Världens avskum (detta började med karismatiske förföraren Olof Palme, men definitivt en feminin instinkt som han tilltalade till). Det blev tråkigt att vara solidarisk med välnärda svenska arbetare och därmed var törsten för att vagga ormen något som gav alla ungdomar något att drömma för, bort från det tråkiga därigenom.

Grejen är...att den har anammat gamla patriarkala, tråkiga folkhemmets "ordningsstrukturer", alltså en vit prick i mitten som möjliggör att det finns en metod i det som egentligen är ren galenskap: strukturer att ta från de tråkiga ordentliga svenskarna och ge till "stackars", mer spännande invandrare; tyrannisk politisk korrekthet som stryper motståndare att komma fram (liksom allt som möjligen kan vara roligt och kaotiskt med svenska mannen); ifall saker går fel så är det bara att kasta lite moralisk skuldbeläggning svenska mäns "maskulinitet", vi är ju så ordentliga och tråkiga av oss så vi kan ta det, vi kommer inte protestera (tänk dig en endaste feminist våga gå och moralisera åt imamen eller araber i cafen i Rinkeby?)

Det är alltså svenska ordningen som egentligen tillåtit att en törst efter renodlad kaos (som dröm/ideologi, som tagit över på statlig nivå) ska skapa denna självätande kreatur som Sverige blivit.

Den dag kaoset blir fullkomlig (och den vita pricken minskar för varje år som går) så har vi ju spinnat omkring 180 grader och gjort dag till natt utan att vi ens märkte det.

Problemet med svensk kultur kommer då vara att vi aldrig tillät balans. Se danskarna, liknande kultur, men de tillät alltid ha lite mer kaos i livet, var aldrig så renodlade i sin jante (trots att ordet kommer därifrån) och aldrig så humorlösa som vi svenskar.

Tänk dig då Sverige som den mest ordentlige mannen du någonsin kan tänka dig: han skämtar aldrig utan att säga "bara skämtar" åt dåliga pk-skämt, han fjärtar aldrig förutom i toaletten, han ursäktar sig alltid ifall han stöter ihop med någon, dricker sig aldrig lite full, gör allt rätt, klär sig i skjortor utan veck, hans hem är alltid skinnande rent, luggen följer en linjal, han ursäktar sig ifall han någonsin råkar trampa på frugans fötter, han följer frugans jämställdshetsschema på väggen i pricka, han fuskar aldrig med skatten...

Finns det något för en kvinna att älska i en sådan man? Eller är han bara den mest fulländade providern - dvs; perfekta arbetsmyran som kommit så långt från naturen att han tycks mer robot än människa?

Ingen kan dock säga vad som är fel med karln, allt verkar ju gå perfekt till med honom. Han är samhällsbyggare, han gör rätt för sig, han är snäll...varför vill inte alla kaotiska invandrare typ bara integreras och ta efter toffelns beteende?

Givet att svenska mannen inte fallit så hårt i alla lägen, men bara att vi närmat oss denna onaturliga, livlösa civiliserade mall...som tycks så rätt men känns så fel. Det är ett problem som ingen vill uttrycka med ord (inte ens de så kallade "nationalisterna" som mest längtar tillbaka till Luther och sann folkhemsordning).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-22 kl. 06:07.
Citera
2019-02-22, 06:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Haha, du är faktiskt ganska underbart integrerad till ryska folksjälen redan, det ser jag i hur du uttrycker dig!

Det finns ju något med kaos alltså, som svensken inte ens förstår sig på. Kan aldrig tänka mig någon gång då det passar att skrika ut i Sverige: det fattas fan kaos!

Svensken frågar: vadå kaos? Kaos måste ju vara något hemskt, någonslags plåga som betyder att livet blivit outhärdligt och det går inte att leva längre.

Jag tänker lite på taos symbol, där en vit sida har sin motsats (svart) och den svarta har sin mosats (vit) och de behöver ha pricken för annars blir det ingen jävla balans. Det blir så uppenbart när man börjar vända ut och in på svenska folksjälen att det har saknats kaos alldelles för länge, det har orsakat mycket svåra problem som vi bara inte har ord att uttrycka.

För vad kan vara fel med att ha ordning och reda? Är inte "ordning och reda" just vad som är svenskt för att börja med? Hmmm...svensken som tror så har blodigt fel, för utan att få med det vilda så saknas naturdimensionen, byråkrati och beteenden som går efter en regelbol för god moral är INTE kultur.

Kan tänka mig att man hade andra tankar om vad som var svenskt i en svunnen tid...tider som vi idag tror bara hade massa "skit" som nu korrigerats.

Tänker nu raljera mot svenska ordningen då jag själv är småfull, lite upprörd över galenskap som jag själv nu skriver och därmed inte kommer kunna sova på ett bra tag:

Svenska staten är egentligen inget annat än en manifestation av manlig "organisation" (folkhemmet var en manlig och tråkig uppfinning för att minska på kaos) med en liten svart prick (där alltså organisationen inrymmer feminina egenskaper som empati och behov av trygghet). Det är därmed som svenska män har främst skuld för katastrofen Sverige. Tänk dig att när man exempelvis lade olika former av brännvinsförbud för att tvinga fram lite "ordning och reda" för att minska på galna upptåg som hände i exempelvis Bellmans bohemiska Stockholm på 1800-talet, där horeri och fylleri och ständigt festande var praxis. Folkhemmet likaså sökte "städa upp" i det lite kaotiska arbetarklasshemmet, fyrkantiga radhus byggdes omkring fabrikerna och nolltolerans mot alla typer av smuts.

Denna besatthet kring "ordning och reda" var ju lutheransk extremism (nykteriströrelsen var lutheransk), men när kristna tron föll så blev det någonslags tomrum i denna "ordning" (den hade inte någon transcendental "mening" längre), och vi fick en utav de mest intensiva 68-revolutionerna i hela Europa, helt oklart vad för slags "tyranni" de rebellerade emot, de var ju tidernas mest bortskämda ungdomar! De pekade ju fuck you åt den snälla fadersgestalten Tage Erlander.

Vad var det för fel på folkhemmet och all "ordning och reda" må tro? Jo, den hade just för lite av det svarta pricken i det vita, det var för "rent" och för "ordentligt". Vi hade inte ens män som varit ute i strid som återvände hem med exotiska berättelser om smärta och uppoffring och kaos, det är ju svårare för sonen att peka fuck you till fadern som återvänd som krigshjälte, och det är något som kvinnor tänder lite på och respekterar hos män. Vi hade inte heller blivit erövrade av främmande makter med all kaotisk trauma som det orsakar (något som kan förklara skillnaden i Sverige jämfört med Danmark, Norge, Finland).

Det enda 68-revolutionen handlade om i Sverige var att ha "roligt" och ta droger och ha orgier. Det var mycket enkelt för kvinnor att vara del av denna revolution, och män tyckte det var tilltalande att leka "falska hjältar" genom att ge långfingret till sina snälla farsor och prata illa om imperialism Sverige inte ens var del av, etc.

Vad har sedan dess hänt? Jo, det svarta kaoset som kom fram 68 (som började med en prick i taosymbolen) har växt till ny tyrannisk ordning och tagit över allt, kvinnliga empatin har löpt amok utan någonslags manlig logik och den inrymmer plötsligt hela Världens avskum (detta började med karismatiske förföraren Olof Palme, men definitivt en feminin instinkt som han tilltalade till). Det blev tråkigt att vara solidarisk med välnärda svenska arbetare och därmed var törsten för att vagga ormen något som gav alla ungdomar något att drömma för, bort från det tråkiga därigenom.

Grejen är...att den har anammat gamla patriarkala, tråkiga folkhemmets "ordningsstrukturer", alltså en vit prick i mitten som möjliggör att det finns en metod i det som egentligen är ren galenskap: strukturer att ta från de tråkiga ordentliga svenskarna och ge till "stackars", mer spännande invandrare; tyrannisk politisk korrekthet som stryper motståndare att komma fram (liksom allt som möjligen kan vara roligt och kaotiskt med svenska mannen); ifall saker går fel så är det bara att kasta lite moralisk skuldbeläggning svenska mäns "maskulinitet", vi är ju så ordentliga och tråkiga av oss så vi kan ta det, vi kommer inte protestera (tänk dig en endaste feminist våga gå och moralisera åt imamen eller araber i cafen i Rinkeby?)

Det är alltså svenska ordningen som egentligen tillåtit att en törst efter renodlad kaos (som dröm/ideologi, som tagit över på statlig nivå) ska skapa denna självätande kreatur som Sverige blivit.

Den dag kaoset blir fullkomlig (och den vita pricken minskar för varje år som går) så har vi ju spinnat omkring 180 grader och gjort dag till natt utan att vi ens märkte det.

Problemet med svensk kultur kommer då vara att vi aldrig tillät balans. Se danskarna, liknande kultur, men de tillät alltid ha lite mer kaos i livet, var aldrig så renodlade i sin jante (trots att ordet kommer därifrån) och aldrig så humorlösa som vi svenskar.

Tänk dig då Sverige som den mest ordentlige mannen du någonsin kan tänka dig: han skämtar aldrig utan att säga "bara skämtar" åt dåliga pk-skämt, han fjärtar aldrig förutom i toaletten, han ursäktar sig alltid ifall han stöter ihop med någon, dricker sig aldrig lite full, gör allt rätt, klär sig i skjortor utan veck, hans hem är alltid skinnande rent, luggen följer en linjal, han ursäktar sig ifall han någonsin råkar trampa på frugans fötter, han följer frugans jämställdshetsschema på väggen i pricka, han fuskar aldrig med skatten...

Finns det något för en kvinna att älska i en sådan man? Eller är han bara den mest fulländade providern - dvs; perfekta arbetsmyran som kommit så långt från naturen att han tycks mer robot än människa?

Ingen kan dock säga vad som är fel med karln, allt verkar ju gå perfekt till med honom. Han är samhällsbyggare, han gör rätt för sig, han är snäll...varför vill inte alla kaotiska invandrare typ bara integreras och ta efter toffelns beteende?

Givet att svenska mannen inte fallit så hårt i alla lägen, men bara att vi närmat oss denna onaturliga, livlösa civiliserade mall...som tycks så rätt men känns så fel. Det är ett problem som ingen vill uttrycka med ord (inte ens de så kallade "nationalisterna" som mest längtar tillbaka till Luther och sann folkhemsordning).

Hahaha nice! Och det här då: "Har du källor på det?"

Så fint, MEN NÄÄ JAG HAR INGA JÄVLA KÄLLOOORR!!! JAG HAR EN EGEN SLUTSATS ELLER ÄNNU VÄRRE, EN KÄNSLA..... SUG PÅ DEN SVENSKA JÄVLA DEBATTHELVETE! Fan vi debatterar ju med varandra, med människor.

Men för all del om jag ska vara ärlig så föredrar jag att bo här, det "tyska" protestantiska. Framför att bo i det slaviska ortodoxa (tro mig, det är ännu kyskare)

Krig skadar både fysiskt och psykiskt så vad ska "vi" göra för att bli mer kaos/blodrika?

Grejen är att vi är högutbildade (lite torra och svala, som högutbildade gärna blir), vi är inte fattiga längre. Är man fattig har man mindre att förlora och kan kosta på sig att vara lite kaos och rolig..... Som när serbiske premiärministern sa att alla flyktingarna 2015 gärna fick stanna i Serbien. Hahaha han visste ju förfan att de INTE ville stanna där och att de var på väg till Tyskland och Sverige.
Senast redigerad av Jenny9 2019-02-22 kl. 06:21.
Citera
2019-02-22, 06:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Hahaha nice! Och det här då: "Har du källor på det?"

Så fint, MEN NÄÄ JAG HAR INGA JÄVLA KÄLLOOORR!!! JAG HAR EN EGEN SLUTSATS ELLER ÄNNU VÄRRE, EN KÄNSLA..... SUG PÅ DEN SVENSKA JÄVLA DEBATTHELVETE! Fan vi debatterar ju med varandra, med människor.

Men för all del om jag ska vara ärlig så föredrar jag att bo här, det "tyska" protestantiska. Framför att bo i det slaviska ortodoxa (tro mig, det är ännu kyskare)

Krig skadar både fysiskt och psykiskt så vad ska "vi" göra för att bli mer kaos/blodrika?

Grejen är att vi är högutbildade (lite torra och svala, som högutbildade gärna blir), vi är inte fattiga längre. Är man fattig har man mindre att förlora och kan kosta på sig att vara lite kaos och rolig..... Som när serbiske premiärministern sa att alla flyktingarna 2015 gärna fick stanna i Serbien. Hahaha han visste ju förfan att de INTE ville stanna där och att de var på väg till Tyskland och Sverige.

Lutheranism är i roten en mer logisk moralisk uppdelning av livet som rätt/fel med bibeln som en slags regelbok från ovan, den ska dissekeras och sönderanalyseras. Ortodoxa går på känsla och lyfter fram mytologi och det estetiska - något som också lättare kan överleva att kristendomen i princip motbevisats rent logiskt, då människor aldrig släpper taget om känslor kring mytologiska berättelser man växt upp med och det som är vackert. Till och med kyskheten är vackrare och mer eterisk symbol för det "rena" i ortodoxa, och lidande präster går igenom extremt långa fastperioder eller livslång tystnadsplikt vilket skapar känslan av mystik och vördnad. Att gå i uppror mot en tråkig präst som bara predikar om rätt och fel är betydligt enklare, speciellt när moderna vetenskapen gjort bibeln out of date.

Givetvis har lutheranismen sina fördelar. Det är ju helt uppenbart. Exempelvis att korruptionen är mycket lägre i samhällen som så pass fokuserar på den extrema dikotomin mellan rätt och fel. Men även ifall du nu föredrar att bo i trygga, ordentliga Sverige framför Ryssland (gör nog de flesta) så är jag ganska säker på att Sveriges märkliga nationalmasochism (som jag ser som en slags uppror mot det "tråkiga") något som kommer omvandla landet till något betydligt mer kaotiskt än Ryssland. År 2035 kanske även du kommer föredra Ryssland.

Haha...annars: en essä skriven i fyllotillstånd mot den svenska ordningen kan ju inte gå på annat än ren passion och känsla, vill du ha källor dessutom?

Ok, kan ha läst lite för mycket Nietzsche, men det är ju inte som om jag kan ge dig exakta stycken som undermedvetet inspirerade texten, men sammanfatningsvis:

Må vi aldrig bli "den sista människan"! Och: Må Dionysos aldrig dö!

OK...det finns wiki också, du efterfrågade ju källor:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_sista_m%C3%A4nniskan

Känns som det kunde lika gärna ha varit wiki för folhemsidealet.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-22 kl. 07:09.
Citera
2019-02-22, 07:26
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Lutheranism är i roten en mer logisk moralisk uppdelning av livet som rätt/fel med bibeln som en slags regelbok från ovan, som ska dissekeras och sönderanalyseras. Ortodoxa går på känsla och lyfter fram mytologi och det estetiska, något som också lättare kan överleva att kristendomen i princip motbevisats rent logiskt, då människor aldrig släpper taget om känslor kring mytologiska berättelser man växt upp med och det som är vackert. Att gå i uppror mot en präst som bara predikar om rätt och fel är betydligt enklare, speciellt när moderna vetenskapen gjort bibeln out of date.

Givetvis har lutheranismen sina fördelar. Det är ju helt uppenbart. Exempelvis att korruptionen är mycket lägre i samhällen som så pass fokuserar på den extrema dikotomin mellan rätt och fel. Men även ifall du nu föredrar att bo i trygga, ordentliga Sverige framför Ryssland (gör nog de flesta) så är jag ganska säker på att Sveriges märkliga nationalmasochism (som jag ser som en slags uppror mot det "tråkiga") något som kommer omvandla landet till något betydligt mer kaotiskt än Ryssland. År 2035 kanske även du kommer föredra Ryssland.

Haha...annars: en essä skriven i fyllotillstånd mot den svenska ordningen kan ju inte gå på annat än ren passion och känsla, vill du ha källor dessutom?

Ok, kan ha läst lite för mycket Nietzsche, men det är ju inte som om jag kan ge dig exakta stycken som undermedvetet inspirerade texten, men sammanfatningsvis:

Må vi aldrig bli "den sista människan"! Och: Må Dionysos aldrig dö!

OK...det finns wiki också, du efterfrågade ju källor:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_sista_m%C3%A4nniskan

Tror det kunde lika gärna ha varit wiki för folhemsidealet.

Ja jag älskar mystiken i det ortodoxa, den finns ju också inom judendomen och islam. Andligheten har vi svenskar tyvärr ersatt med shopping, strikta dieter, yoga och "exotiska" asiatiska läror.

Vi borde väl egentligen ta tillbaka våra gamla gudar/gudinnor och smörjt in oss i blod lite då och då.

Jag håller med om att det finns något skrämmande "frånvarande" hos svensken.

Jag tar ett exempel, kanske simpelt sådant, men ändå:

Socialdemokraterna sa innan valet att de striktare tillämpningarna mot anhöriginvandring skulle vara kvar. För bara några dagar sedan upphävde man dessa och tillät återigen en mycket generösare anhöriginvandring. De ljög alltså. De ljög för oss. Jag blir ursinnig.

Det skrämmande är att det blev säkert många fler än bara jag. Men vår reaktion är noll. Vi protesterar inte, vi säger inget. Detta visste politikern som blev intervjuad, att det alltså är helt ofarligt att som politiker sitta och ljuga i Sverige.

Var fan är glöden undrar jag då. Jag funderar på sätt att ställa till svars. Hur gör man det? Är en demonstration effektivt? Och hur demonstrerar man mot just anhöriginvandring, rent allmänt hur gör man? Här i Malmö skulle jag kanske inte heller få med mig så många mot just anhöriginvandring, eller rättare sagt mot socialdemokraterna som ljög.

Som sagt, bara ett exempel. Som illustrerar vad jag menar är ett stort problem.
Senast redigerad av Jenny9 2019-02-22 kl. 07:29.
Citera
2019-02-22, 08:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Tråden består nu av över 4 tusen inlägg och jag har ett jobb att sköta, läxor att hjälpa till med, och disk att diska. Jag bidrar till klotterplanket med lite personliga tankar som eventuellt kopplar till ämnet. Känns mina inlägg irrelevanta så rekommenderar jag att scrolla vidare till nästa

Lägg inte för mycket tid på att bygga halmgubbar av vantolkningar av vad folk skriver. En klok debattör skrev en gång att vi alltid borde leta fram motståndarens bästa argument och svara på det. Vi tenderar ju annars instinktivt att göra tvärtom, eller hur?

Diskar du? Det var mig en konstig karl!

Vet du, i normala fall håller jag helt med om vad du skriver, men inte härinne.
Citera
2019-02-22, 08:39
Medlem
Moment22x22s avatar
Apropå Ryssland och då trådens ämne, så har Ryssland utmärkt sig på ett sätt för mig hittills i livet. Jag har aldrig varit i Ryssland.

Vi var på klassresa. Några föräldrar var med. En av papporna var rysk, och, han sträckte fram sin hand när vi skulle gå av tåget (två kvinnliga lärare) för att ge stöd åt oss när vi klev av (fast det egentligen då inte behövdes, var bara ett litet kliv).

Men, kommer ihåg att jag tyckte det var så trevligt gjort! Lite gamla gentlemannagester.
Såna gester är försvunna sen länge hos svenska män, vilket är tråkigt!
Citera
2019-02-22, 09:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Metoderna fick inte utlopp...... Det är själva grejen du inte fattar eller vill fatta. Det hade varit en annan sak om utlopp hade skett.
Nä du kan ha rätt i att det som set mesta annat Wordwarrior skriver bara är tomt prat. Sjukt är det hur som helst.
Citera
2019-02-22, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Apropå Ryssland och då trådens ämne, så har Ryssland utmärkt sig på ett sätt för mig hittills i livet. Jag har aldrig varit i Ryssland.

Vi var på klassresa. Några föräldrar var med. En av papporna var rysk, och, han sträckte fram sin hand när vi skulle gå av tåget (två kvinnliga lärare) för att ge stöd åt oss när vi klev av (fast det egentligen då inte behövdes, var bara ett litet kliv).

Men, kommer ihåg att jag tyckte det var så trevligt gjort! Lite gamla gentlemannagester.
Såna gester är försvunna sen länge hos svenska män, vilket är tråkigt!

Är det här seriöst eller är det ett medvetet speglande av uppfattningen att ryska kvinnor är traditionellt kvinnliga på ett sätt som svenska kvinnor inte längre är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in