2019-02-22, 07:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
//
Massacres must not be swept under the carpet merely
because they occur in the home of the deceased, at the hands of a family member.

And so this report records the evidence of the witnesses who knew those who died,
some who treated the adults, and the experts who examined the crime scene and
other evidence in an endeavour to describe what happened and, if possible, explain
it."

Instämmer helt.
Just den här sunda åsikten ovan som avslutar coronor-rapporten är väldigt viktig.

Av det som redan offentliggjorts kring Bjärred, borde det inte kunna vara till men för någon levande person, om man beskriver förloppet under hösten inklusive själva händelsen och bevisen för gemensamhet mer utförligt. Det borde tvärtom kunna öka empatin för de drabbade om polisens PT uppgifter stämmer.
Citera
2019-02-22, 08:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Naturligtvis gjordes flera försök att nå familjemedlemmarna efter den 6/1. Bl a av pappans chef och läraren som ringde på. Men de misslyckade försöken att få kontakt startade den 6/1.
Därav misstankarna att de kan varit döda redan då.

Om någon anhörig försökt nå dem efter den 6/1 har inte redovisats.

Att det på något sätt skulle vara konstigt om anhöriga under de två dagarna 7/1 och 8/1 inte kontaktade familjen, förstår jag inte alls. De flesta vuxna släktingar som bor långt ifrån varandra och lever egna liv har inte daglig kontakt.

Jag kunde ju inte veta att det var en öm tå...
Citera
2019-02-22, 08:16
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamacamakan
Jag ser inte någon skillnad på morden!
Två flickebarn mördades på det mest grymma sätt jag kan tänka mig. Förstå vilken dödsångest barnen måste ha haft!
Inget som helst kärlek i den handlingen inte, hade det varit minsta uns av kärlek i deras agerande så hade föräldrarna proppat tjejerna fulla med lugnande istället för att mumsa i sig det själva för att kunna strypa och kväva dom (i sina egoistiska, självupptagna hjärnor) jobbiga ungarna!
Vilket hån att framhålla sin sons fantastiska karriär när han utfört något så fruktansvärt.
Som farförälder borde han istället ha sett sina underbara, fina barnbarn som något helt fantastiskt som hans son hade presterat. Där kan vi snacka prestation, tänk vilka guldklimpar killen fått!
Nä, hylla mannen som strypt vad vi vet enligt polisen - sin fru. Och i allafall inte förhindrat att A och M blev iskallt mördade. Om det nu inte var han ströp även dom, tjejerna var ju dödade av samma person!

Instämmer fullständigt!

För att en mördare skriver att hen var förtvivlad och mördade av ena eller andra orsaken gör inte morden mindre ondskefulla för mordoffren eller saknade efter dem mindre.
Det var ju tidigare ett utländskt fall med två föräldrar som utplånade sin familj och uppgav räddsla för den globala uppvärmning som skäl - gör detta också en skillnad i hur vi ska se på deras illdåd??

Att förminska barnamordens vedervärdighet med kommentarer om att dessa mords mordorsaker skulle vara ”snällare”, mer empatiska, mer omtänksamma eller dyl, än andra mord, är absurt.

Att administrera postum sidor på näter om en mördare - utan att nämna hans mord - är helt obegripligt och direkt osmakligt. Det är att nedvärdera och skända minnet av hans offer.
Det skulle kraftigt fördömts av samhället om det gällt andra dubbelmördare.
Citera
2019-02-22, 08:19
Medlem
Citat:
För de som har invändningar mot större transparens/slutrapportering i detta ärende "av respekt mot de anhöriga" vill jag skicka med slutsatsen som 'coronern' skrev i ärendet om familjen Hunt:

"It might be wondered whether raking over the evidence of these awfully wretched
deaths will do more harm than good – nothing can bring back the dead or change
what has occurred and it might only re-open wounds that are slowly beginning to
heal.

However, in my view, it is essential that the circumstances of the deaths of the
young children in particular be fully explored and documented. In years to come
young cousins will become adults and they will be entitled to know what became of
their cherished playmates whom they will miss forever more.

The whole family and the community is entitled to ask whether anything could have been done to avert the tragedies or whether there are lessons that can be learnt that will avoid similar
incidents in other families.

Massacres must not be swept under the carpet merely
because they occur in the home of the deceased, at the hands of a family member.

And so this report records the evidence of the witnesses who knew those who died,
some who treated the adults, and the experts who examined the crime scene and
other evidence in an endeavour to describe what happened and, if possible, explain
it."

Håller med i allt du skrivit!

Coronerns rapport är redig och rättvis och hans sammanfattning är logisk. Hela samhället måste få en möjlighet att fundera på om något kunde ha gjorts annorlunda. Det borde anses ännu viktigare att få veta mera om bakgrunden när förrövarna inte kan berätta själva. Varför jag fastnade för berättelsen om familjen Hunt var för att den hade paralleller med familjen i Bjärred. Enligt mitt sätt att se måste jag tillägga för den här tråden. Kanske för att det är lättare att förstå om bara en av föräldrarna till sist ger upp som kan förklara dödsorsakerna som de beskrivs i Bjärred-fallet.
Citera
2019-02-22, 08:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Förlåt då missuppfattade jag din fråga.
Nej, jag ser det inte som en utlösande faktor heller. Det har ju nämnts flera gånger i tråden av olika postare att A var suicidal, vilket enbart är spekulationer men jag kan faktiskt tänka mig att det var så. Jag tror också att H var riktigt suicidal, hon orkade inte oroa sig för barnen eller för sin egen hälsa längre. Jag tror även att H fått metastaser vilket i sig är en bidragande orsak till att H inte orkade en vända till med egen behandling och dessutom sjuka barn.
Jag försökte titta bak i tråden och kom fram till det samma som dig:
Det är bara spekulationer utan fog.

Du skriver detta i januari.
Citat:
Jag tror detsamma som dig + att
jag tror även att äldsta dottern hade självmordstankar
Jag försökte däremot titta vad det uppstod ur.

I januari är det sen spekulationer utifrån mammans fb och självmordslinjen.
Det är således kopplat till Hanna snarare än dotter då sidan inte är för unga personer.

I April/maj hittar jag bara spekulationer från er utifrån innehåll brev.
S nämns och denna skrev enbart deprimerad om Agnes och gällande brevet så hade det inte med händelsen att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Min teori nr 2 är att A skulle ha hittats död ( ev dölja detta i brevet för att skydda hennes integritet )men det är inget som känns rätt att spekulera djupare i.
Citat:
Jag har också för mig att h*n skrev att det stod något mer som h*n inte tänkte nämna. Är ganska säker på att det inte är enbart sjukdomarna som ligger bakom detta katastrofala slut.

Håller med dig om teori 2 och precis som du skriver känns det fel att spekulera om det. Vissa skribenter beklagar sig till och från för att inga pratar om M + A. Den förklaring jag kan tänka mig är att oavsett om någon av flickorna varit suicidal så är det aldrig barnens ansvar. Kvar är de vuxna som mycket riktigt ligger i fokus i tråden.
Citat:
Det kan även vara så att A visade att hon blev suicidal och även H började tänka i dessa svarta banor. H drar sig undan mer och mer och låter O ta större och större ansvar för hemmet, barnen, skola och skjutsningar överallt. H orkade helt enkelt inte längre. Ordet psyksjuk låter fel tycker jag, snarare psykisk ohälsa av förklarliga skäl.
Citat:
Dom tankarna har jag aldrig haft och flera av de skribenter som kommit och gått i tråden ha skrivit att A var suicidal. Tanken är horribel men vi vet inget ännu. Om A var svårt sjuk både psykiskt och fysiskt led hon förmodligen fruktansvärt. Hennes ångest och förtvivlan ökade förmodligen när även hennes lillasyster fått samma sjukdom....... plus att mamma kan vara döende i recidiv
jonatanmv skrev även h*n att en i familjen var mycket sjuk
Liten undran, vad var det som fick dig att släppa den tanken
Senast redigerad av develi 2019-02-22 kl. 08:47.
Citera
2019-02-22, 08:50
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Myndigheter utreder bl.a. för att solglittrer alltid kommer att existera. En ofullständig förklaring bevakad av våldsmonopol är i alla händelser bättre än tiotusen falska profeter med taskig akribi, uppdragsförsäljning åt näringslivet och privatarméer. Utan strukturer för genomskinlighet.

Lär er uppskatta rättsstaten och demokratin.

Försök förmå Qucks anhöriga och utpekade offer till det.
De utpekade läkarna för da Costa mordet.
Kaj Linna. Bröderna i Kevinfallet.
De anställda på nya Karolinska, ”Ledarnas” medlemmar, Göteborgs skattebetalare, Kineser i Sverige just nu osv.osv

Saker kan bli fel och saker blir fel. Enda sättet att korrigera det hela verkar vara att det kommer ut i offentligheten. De beslutande instanserna själva verkar annars inte ha något större intresse av att lägga ner kraft på att rätta till.

Bjärredsfallet är kanske exakt så som polisen uppget på PT.
Men det är svårt att få en mördad hustru och endast en gärningsman vid övriga två mord att gå ihop med slutsatsen om gemensam handling. Ovanpå det är testamentet märkligt och taffligt och det odaterade avskedsbrevet hemligt. Planering går inte ihop med brutala odrogade mordöverfall. osv.
Det finns för många motsägelsefulla omständigheter som tarvar sin förklaring. Kanske är alla slutsatser helt korrekta och kanske är allt glasklart för utredarna.
Men det finns faktiskt inget bra skäl att då inte redogöra för det i ett så här uppmärksammat fall

Öppenhet och offentligt ljus är samhällets livförsäkring för att saker sker på rätt sätt.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-22 kl. 08:55.
Citera
2019-02-22, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Barnet var suicidal en längre tid, mapa tog slut på lidandet (hela familjen led på olika sätt)

Och varför blev A inte behandlat för det? Varför inte inlagd? Det finns så många barn som är så mycket sjukare, som inte kan åka till Öland, som inte kan får 3-4 gånger hemundervisning i veckan. Och ingen av dessa föräldrar får tanken att döda barnet. Varför inte gör som alla andra föräldrar där barnet är sjuk och suicidal och hämtar hjälp? Om A var suicidal och hon gick regelbunden till kurator och skolpsykolog - som någon har påstår att hon har helt säkert ha gjort - varför slog dessa inte larm. Och om hon inte gick till kurator och skolpsykolog - varför inte?

Tror du kanske hon sa inget till kurator och skolpsykolog? Varför inte?
Citera
2019-02-22, 09:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Det talas så mycket om att Bjärred ska tystas ner av hänsyn till anhöriga.
Men varför skulle det vara känsligt för anhöriga om man på ett likartat sätt som i fallet Hunt beskriver händelsekedjan i Bjärred?
Det finns absolut inget begripligt skäl till att tysta ner mer när så mycket redan är offentliggjort.
Tvärtom skulle en saklig och uttömmande coronerskrift bara kunna ge en mer begriplig bild, kanske mer empatisk bild av föräldrarnas vedermödor om PT är korrekt.
Problemet ligger hos dig.

Begriper man däremot att Coroner Court rapporter har med lagstiftningen att göra så är det däremot inget mystiskt.

Vid nedlagd förundersökning i Sverige finns ingen fri insyn.

Det kommer på sin höjd ett skriftligt pressmeddelande antingen på polisens hemsida eller åklagarmyndigheten att förundersökningen är nedlagd.

Nu har dock polis - pga stort allmänintresse och spekulationer - haft pressträff.
Vilket är mycket ovanligt.

Däremot gäller fortfarande strikt förundersökningssekretess för att förundersökningen fortsatt inte är stängd och nedlagd:

Därav ges ingen mer information än det som beslutas av polis och med respekt för anhöriga. Det är nämligen styrt av lagen vad som får lämnas ut.

Det är således en juridisk fråga utifrån svensk lagstiftning snarare än locket på, mystiskt, styrning av anhöriga eller rättsröta.

Utifrån den nivån blir därmed ditt påstående helt korkat:
Citat:
Det finns absolut inget begripligt skäl till att tysta ner mer när så mycket redan är offentliggjort.
Senast redigerad av develi 2019-02-22 kl. 09:08.
Citera
2019-02-22, 09:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Instämmer helt.
Just den här sunda åsikten ovan som avslutar coronor-rapporten är väldigt viktig.

Av det som redan offentliggjorts kring Bjärred, borde det inte kunna vara till men för någon levande person, om man beskriver förloppet under hösten inklusive själva händelsen och bevisen för gemensamhet mer utförligt. Det borde tvärtom kunna öka empatin för de drabbade om polisens PT uppgifter stämmer.

På vilket sätt skulle det öka empatin för de drabbade? Är någon beroende av våran empati?
Citera
2019-02-22, 09:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På vilket sätt skulle det öka empatin för de drabbade? Är någon beroende av våran empati?
Ja, det var ju intressant vinkel. Nu påstår man att ren subjektiv nyfikenhet ska öka empatin också.

En helt ointressant aspekt gällande förundersökningar.
Citera
2019-02-22, 09:20
Medlem
Citat:
Min invändning mot nedtystandet som jag anser de facto sker kring Bjärreds-fallet, är främst från ett rättssamhälleligt perspektiv. Jag tycker helt enkelt ett rättsamhälle i en demokratisk stat har skyldighet att hålla transparens gentemot samhällets medborgare i stort (trots eventuella kortsiktiga obehag för tex anhöriga) för att vi skall kunna vara trygga i att våra "folkvalda" och underställda myndigheter/domstolar utför arbetet vi ålagt dem på ett metodiskt och evidensbaserat sätt.

För de som har invändningar mot större transparens/slutrapportering i detta ärende "av respekt mot de anhöriga" vill jag skicka med slutsatsen som 'coronern' skrev i ärendet om familjen Hunt:
"

Visst, jag håller med. Saken är bara att staten/rättssamhället verkar anser familjetragedier där alla dör - i alla fall gm - som just först och främst en familjeangelägenhet. Och där anser man att allmänhetens interesse i transparens är av underordnad karaktär. Pt var en kompromiss, men det fungerade inte för alla (inte för mig i alla fall tyvärr i avseendet att jag begriper bättre).

Det där med hänsyn till anhöriga förstår jag och så förstår jag det inte, därför att det bara gäller när gm är död. I alla andra fall grävs jo väl allt fram - och anhöriga är sekundär. Och detta också i vissa fall där gm är död och offren inte tillhör familjen (Trollhättan).

Att man just i samband med familjetragedier lägger lock på måste vara en kvarlevor av ett gammalt system. Lock på har aldrig någon sinn hjälpt till att förstå och att förhindra. Aldrig. Och det kommer det också inte att göra angående fall där föälrdrar dödar barn.
Citera
2019-02-22, 09:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Visst, jag håller med. Saken är bara att staten/rättssamhället verkar anser familjetragedier där alla dör - i alla fall gm - som just först och främst en familjeangelägenhet. Och där anser man att allmänhetens interesse i transparens är av underordnad karaktär.
Fel.

Det gäller de fall där gärningspersonen är död och har inte med familjetragedier att göra. Gärningspersonen behöver således inte vara en familjemedlem överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in