Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Tror inte att en normalfuntad förälder kan börja hata sitt barn intensivt, vad den än gjort. Du begär det omöjliga av dem i en omöjlig situation. De vill säkert, som många i tråden, se det som att handlingarna är onda, men personen var det den var, den de trodde att hen var i alla fall.
Finns säkert mycket skuldbeläggande, vad kunde man gjort? Allt det är hemsidan uttryck för, men kanske mest ett sätt att serva de som kanske undrar var O tagit vägen. Att skriva ut vad han gjort på hemsidan skulle vara absurt, även att skapa minnessidor när både gm och offer är i samma familj. Det skulle vara konstigt och sjukt tycker jag. Släktingar tar inte avstånd från varandra i första taget och det är sunt tycker jag. Det finns alltid en öppning för att saker kunde ha varit annorlunda.
Att radera sidan skulle uppfattas som att man har ihjäl de sista resterna av en person. Sen kanske O även önskat sig att sidan ska vara kvar, som en hyllning till barnen... vad som än gör att man väljer att ha sidan kvar, så tycker jag inte att något är konstigt eller fel eftersom det är en tragedi inom släkten. Detta går inte att jämställa med att en okänd mördare går loss på en familj. Då behöver man inte brottas med känslor som måste vara så totalt motstridiga och fruktansvärda att jag inte begriper hur dessa människor tar sig igenom detta.
Skulle det, gud förbjude, finns ett uns av n-plågan i denna familj, så kanske det skulle varit lättare. Då hade de säkert kunna radera sidan och skapa hyllnings- och hatsidor. Då hade vi fått bekräftat att skruvarna satt lösa på alla. Det får vi inte. Tur är det, för det är många i släkten som ska leva med detta. Sådana här trådar är så klart en black om foten.
Vad man önskar är att polisen klargör var det kan finnas systemfel. Jag anser att ME-diagnoser av barn och vad vården gjorde är ouppklarat, liksom stödinsatserna från skola m.m. Vem som mördat vem är också underordnat, om man skulle kunna påvisa att det inte skett tre överlagda mord.
För mig verkar det som att H skulle kunna ha mördat sina egna barn och jag kan förstå om släkten hellre slätar ut detta på båda, eftersom båda planerat detta tillsammans. Sorgen, skulden, frågorna som aldrig tar slut.
Kanske kan det faktum att H mördat sina barn (om det är så) vara det tydliga bevis som finns för att planeringen verkligen var gemensam och att H lät sig mördas...
Just det. Jag vill ha en fullständig genomlysning av patientrörelserna runt ME och det mörker de omger sig med. Jag vill även att diagnosticering av ME för barn förbjuds, att endast vuxna kan få denna kroniska diagnos. Varför? Det finns inga fysiska bevis, än. Jag kan gärna se fram emot att det kommer, men som det är nu, är det en livsfarlig diagnos att ge barn. Det finns många vidriga sjukdomar, men att vara trött är visserligen hemskt om det håller i sig över flera år, men man får aldrig stänga dörren till att det kan vara något annat än kroniskt och göra allt för att se om det finns alternativa förklaringar. O och H var totalt insnöade på ME, och livrädda för allt runt detta.
Om släkten inte vet mer än detta forum är det en skam.
Bra skrivet, men det finns fortfarande ett stort frågetecken:
varför mördade de sina egna barn? För att dessa hade en sjukdom som enligt vissa sk experter är obotlig och andra säger att de kan bli bättre med tiden? Forskningen går starkt framåt gällande ME. Vilka lyssnadeA och H till för att få bra eller dåliga råd?
Hemsidor eller scientologer eller andra vet vi inte. Skulle det vara (gud förbjude) scientologer de lyssnade till vore det fruktansvärt. Hos såna avarter gillas bara den som är frisk, rik, framgångsrik och stark. Deras förakt för "svaghet" är mycket obehagligt och överväldigande. De sk svaga får underordnade positioner i sekten och blir skuldsatta för resten av livet....ja, även de som har mycket pengar.
( Obs! Mina funderingar över eventuellt inflytande av scientologerna är bara en tanke på nåt jag har funderat på under en ganska lång tid.)
Men det räcker kanske med 2 föräldrar som snurrar in sig i varandras sjuka tänk utan yttre påverkan? Negativa, sorgliga och självömkande?
Var det för att föräldrarnas livsdrömmar för sig själva och sina barn gick om intet som föräldrarna tog kål på hela familjen? Ingen svaghet eller misslyckande fick störa föräldrarnas framtidsdrömmar för sig själva och barnen. Såna tankegångar kan ha följt med sen barndomen (en av föräldrarna eller båda?).
Det verkar konstigt, såvida de inte lyssnat till personer som sa att det inte finns något hopp för barnen. Plus en total svartsyn där man inte ens lät hoppet om en bättre framtid få finnas?