2019-02-21, 18:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag förstod det inte så som att du ville skuldbelägga A/barnen. Nej. Mer som en tänkbar utlösande faktor för en förälder som inte är normal/frisk eller hur jag nu skulle kalla det. Och då var bara min fråga vad du baserar det på. Alltså orsaker varför föräldrar dödar sina barn är fruktansvärda och absurda. Men just barnets självmordstankar är inget jag har hört/läst i någon sammanhang (däremot barnets sjukdom och allt annat vi har diskuterad här).

Förlåt då missuppfattade jag din fråga.
Nej, jag ser det inte som en utlösande faktor heller. Det har ju nämnts flera gånger i tråden av olika postare att A var suicidal, vilket enbart är spekulationer men jag kan faktiskt tänka mig att det var så. Jag tror också att H var riktigt suicidal, hon orkade inte oroa sig för barnen eller för sin egen hälsa längre. Jag tror även att H fått metastaser vilket i sig är en bidragande orsak till att H inte orkade en vända till med egen behandling och dessutom sjuka barn.
Citera
2019-02-21, 18:23
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns åtminstone två aspekter i det där som jag tror väger in, kanske många (flera har luftats av andra): tillfredsställelsen över att känna sig som herre över ett eget och definitivt beslut, som dessutom inte riskerar stöta på kritik; över att plötsligt ha en tydlig och jämförelsevis märkvärdigt arbetsbar målbild; över att plötsligt ha hopp om stopp på ångest och osäkerhet; över att äntligen få göra lite påtaglig nytta för sina döttrar...

Så sett är det alltså kompensationshandlingar för en snöpt agens, omnipotens, exekutivitet — eller maktlöshet. Och en ”projektmänniskas” sätt att förhålla sig till sin uppgift.

Det är i alla händelser tror jag mänskligt att fungera så. Men det hela går i den förbjudna handlingens tjänst, men uppfattad som en personlig befrielse.

I teorin kunde de ha satt sig ner och planerat motsatsen i stället — hur just de skulle kunna leva och överleva, dag för dag, minut för minut. Men så kommer högmod in (oviljan att försaka sitt liv), oro över en föreställd framtid, ett liv i ovisshet, upplevelsen av (status-) värdeförlust, föreställt meningslös tillvaro med förlorade sociala band, fysisk och psykisk nedbrytning, förlorad tilltro till egen förmåga som förälder i långa loppet etc. Det kända hopplösheten viker inte undan (av sig själv) och drar ner dom. Då framstår den egna handlingskraften som heroisk och ”ansvarstagande”, vad än beslutet är som skapar en ljusstrimma i mörkret.

— ”Varför är allt en trasa?”

Kanske.

Jag tror på det du skriver här. Därför var de även kapabla att skriva testamente, avskedsbrev, ev lägga fram USB-minne. Se till att allt var ”i ordning”.
Citera
2019-02-21, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Allt jag har läst om familicide där gm begår självmord eller försöker att göra det, så går man utifrån att det är gm som är suicidal och att det är utgångspunkten (inget som har med offren att göra). OM det nu var samförstånd, så måste man väl utgår ifrån att båda föräldrarna var suicidala - och då antar jag att detta kan ha olika orsaker att man var det. Jag har fortsatt mycket svårt att se att en me sjukdom till barnen kan vara den utlösande faktor. Men kanske det var där man i sin eländighet möttes? Märkligt och svårt att begripa.

Men OM man var helt bortom all rimlighet i en ME bubbla där allt var nattsvart, då hjälper det jo inte med en AÖ. Jag undrar också om föräldrarna kände till AÖs planar. Men det ska ha offentlig gjorts senare. Men döde familjen och AÖ på samma dag eller inte? Om det fanns en förbindelse, så har man kanske uttryckt det. Men vem begår självmord och dödar sin familj därför att någon annan begår självmord? (Då blir det jo sektlik). Men att man måste bortom all rimlighet eventuellt ha tänkt att livet för döttrarna blir så som AÖ beskriver. Det kan väl vara så.

AÖs texter tycker jag är fruktansvärda, men det är en annan sak.

Texten påminner i ordval om det skolan förmedlade, ja, hela ME-rörelsen skulle jag säga. Jag tror att detta färgat paret och att H läste hennes blogg regelbundet. Mot slutet, hade även familjen HB kommer fram till samma ståndpunkt. Skillnaden var att de inte hade någon annan sjukdom också som A... ME är bra att ta till för andra inre konflikter.
Citera
2019-02-21, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror på det du skriver här. Därför var de även kapabla att skriva testamente, avskedsbrev, ev lägga fram USB-minne. Se till att allt var ”i ordning”.

De var lika organiserade som Anne Örtengren, akademiskt arrangerade självmord, och mord.
Citera
2019-02-21, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tror inte att en normalfuntad förälder kan börja hata sitt barn intensivt, vad den än gjort. Du begär det omöjliga av dem i en omöjlig situation. De vill säkert, som många i tråden, se det som att handlingarna är onda, men personen var det den var, den de trodde att hen var i alla fall.

Finns säkert mycket skuldbeläggande, vad kunde man gjort? Allt det är hemsidan uttryck för, men kanske mest ett sätt att serva de som kanske undrar var O tagit vägen. Att skriva ut vad han gjort på hemsidan skulle vara absurt, även att skapa minnessidor när både gm och offer är i samma familj. Det skulle vara konstigt och sjukt tycker jag. Släktingar tar inte avstånd från varandra i första taget och det är sunt tycker jag. Det finns alltid en öppning för att saker kunde ha varit annorlunda.

Att radera sidan skulle uppfattas som att man har ihjäl de sista resterna av en person. Sen kanske O även önskat sig att sidan ska vara kvar, som en hyllning till barnen... vad som än gör att man väljer att ha sidan kvar, så tycker jag inte att något är konstigt eller fel eftersom det är en tragedi inom släkten. Detta går inte att jämställa med att en okänd mördare går loss på en familj. Då behöver man inte brottas med känslor som måste vara så totalt motstridiga och fruktansvärda att jag inte begriper hur dessa människor tar sig igenom detta.

Skulle det, gud förbjude, finns ett uns av n-plågan i denna familj, så kanske det skulle varit lättare. Då hade de säkert kunna radera sidan och skapa hyllnings- och hatsidor. Då hade vi fått bekräftat att skruvarna satt lösa på alla. Det får vi inte. Tur är det, för det är många i släkten som ska leva med detta. Sådana här trådar är så klart en black om foten.

Vad man önskar är att polisen klargör var det kan finnas systemfel. Jag anser att ME-diagnoser av barn och vad vården gjorde är ouppklarat, liksom stödinsatserna från skola m.m. Vem som mördat vem är också underordnat, om man skulle kunna påvisa att det inte skett tre överlagda mord.

För mig verkar det som att H skulle kunna ha mördat sina egna barn och jag kan förstå om släkten hellre slätar ut detta på båda, eftersom båda planerat detta tillsammans. Sorgen, skulden, frågorna som aldrig tar slut.

Kanske kan det faktum att H mördat sina barn (om det är så) vara det tydliga bevis som finns för att planeringen verkligen var gemensam och att H lät sig mördas...

Just det. Jag vill ha en fullständig genomlysning av patientrörelserna runt ME och det mörker de omger sig med. Jag vill även att diagnosticering av ME för barn förbjuds, att endast vuxna kan få denna kroniska diagnos. Varför? Det finns inga fysiska bevis, än. Jag kan gärna se fram emot att det kommer, men som det är nu, är det en livsfarlig diagnos att ge barn. Det finns många vidriga sjukdomar, men att vara trött är visserligen hemskt om det håller i sig över flera år, men man får aldrig stänga dörren till att det kan vara något annat än kroniskt och göra allt för att se om det finns alternativa förklaringar. O och H var totalt insnöade på ME, och livrädda för allt runt detta.

Om släkten inte vet mer än detta forum är det en skam.

Bra skrivet, men det finns fortfarande ett stort frågetecken: varför mördade de sina egna barn? För att dessa hade en sjukdom som enligt vissa sk experter är obotlig och andra säger att de kan bli bättre med tiden? Forskningen går starkt framåt gällande ME. Vilka lyssnadeA och H till för att få bra eller dåliga råd?

Hemsidor eller scientologer eller andra vet vi inte. Skulle det vara (gud förbjude) scientologer de lyssnade till vore det fruktansvärt. Hos såna avarter gillas bara den som är frisk, rik, framgångsrik och stark. Deras förakt för "svaghet" är mycket obehagligt och överväldigande. De sk svaga får underordnade positioner i sekten och blir skuldsatta för resten av livet....ja, även de som har mycket pengar.

( Obs! Mina funderingar över eventuellt inflytande av scientologerna är bara en tanke på nåt jag har funderat på under en ganska lång tid.)

Men det räcker kanske med 2 föräldrar som snurrar in sig i varandras sjuka tänk utan yttre påverkan? Negativa, sorgliga och självömkande?

Var det för att föräldrarnas livsdrömmar för sig själva och sina barn gick om intet som föräldrarna tog kål på hela familjen? Ingen svaghet eller misslyckande fick störa föräldrarnas framtidsdrömmar för sig själva och barnen. Såna tankegångar kan ha följt med sen barndomen (en av föräldrarna eller båda?).

Det verkar konstigt, såvida de inte lyssnat till personer som sa att det inte finns något hopp för barnen. Plus en total svartsyn där man inte ens lät hoppet om en bättre framtid få finnas?
Citera
2019-02-21, 19:02
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Den här familjen i Bjärred skulle kunna platsa i Sc bara pga missnöje med flickornas studieresultat. Trodde de led av någon sjukdom som gav ”hjärndimma” när de i själva verket inte var ”nyfikna på lärandet” 24:7 eller så ville föräldrarna bara hitta på en anledning att få undervisningen i hemmiljö. Bättre kontroll där. Pianospel och skolraster stjäl tid. Fokusera mera på lärandet. I momssagan så är flickorna med också för att lära sig.

Jag har haft ytlig kontakt med scientologer under många år. Skulle aldrig kunna tänka mig att de mördar varken sina barn, av någon som helst anledning, eller sig själva. Däremot skulle jag definitivt kalla dem jag känner för till och med mycket narcistiska och elitistiska. Prestationsinriktade som kräver mycket av sin omgivning men också av sig själva. Duktiga och omtänksamma om dig o din familj när ni träffas. Säger "rätt fraser" så det ligger säkert ingen äkta omtanke bakom. Tilläggas att jag känner bara män. Om familjen i Bjärred tillhörde kyrkan är omöjligt att säga och man behöver ju inte tillhöra den för att vara knepig. Jag undrar om de verkligen åkte till Tyskland men det hade också visat på knepig inställning.

Nej, många mödrar har flytt med sina barn. En del föräldrar har flytt med vuxna barn kvar. En del vuxna barn har flytt med föräldrar kvar.

Jag tror inte heller att en ev medlemskap i Sc har varit utlösande faktor. Men bidragande. Det är så många fler parametrar som ska till för att man ska mörda sina egna barn.

Undrar om oenighet har rått mellan föräldrarna? Ens barn vill man ju ofta rädda.

Som sagt, det är min teori att de hade samröre med Sc. En del här bekräftar ju det, men det stickspåret ett verkar aldrig bli långvarigt av någon anledning....
Citera
2019-02-21, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Och där kom djävulens advokat in. Det kommer inte spela nån roll vad som står i fup:en eftersom du ändå vet bättre än någon annan. Därför vore det en välgärning om inte denna släpptes. Flera av oss skulle bara inte orka se hur du vänder och vrider på vartenda ord som flera utredare satt på pränt. Orka.
Varför kan du inte bara acceptera att du och solglittret ser olika på bjärredsfallet och låta alla komma till tals? Du behöver inte vara otrevlig.
För så är det ju. Vi är en samling olika människor med olika ingångar men vi behöver inte känna oss hotade av varandra för det här är ingen tävling och ingen av oss kommer att utses som vinnare.
Vi har två förlorare.Agnes och Moa. Jag hoppas mkt på journalisternas gräv och där kan vi alla hjälpas åt att sätta press på dom. Jag vill så långt det är möjligt få svar på skolans och sjukvårdens roll i det hela. På vilka grunder sattes mediagnoserna och hur mkt har lobbyn eller maffian påverkat med sin mörka syn, Räcker att gå in på deras sidor för att bli deprimerad och känna en stor hopplöshet.
Jag tror att mycket är psykosomatiskt. Kropp och själ går hand i hand och man måste alltid ge hopp!! I synnerhet till två tjejer 11 och 14 år!!!!! Detta är helt sjukt att två föräldrar, eller en, sätter sig över Agnes och Moas rätt till liv.
Många skriver här om att förstå hur föräldrarna tänkte. Men det enda vi har att gå på är en formulering i ett avskedsbrev. För mig är det omöjligt att bara gå på det och då känns det som om jag köper deras förklaring vilket är helt absurt. Det är allt det där som ligger bakom som är det intressanta och kan vi bara få fram något litet av det så får vi iallafall en större bild.
Sedan tror jag att socialgrupp är helt avgörande här. En invandrarfamilj eller random wtfamilj hade inte behandlats så försiktigt. Det är min tro och övertygelse.
Citera
2019-02-21, 19:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Nej, många mödrar har flytt med sina barn. En del föräldrar har flytt med vuxna barn kvar. En del vuxna barn har flytt med föräldrar kvar.

Jag tror inte heller att en ev medlemskap i Sc har varit utlösande faktor. Men bidragande. Det är så många fler parametrar som ska till för att man ska mörda sina egna barn.

Undrar om oenighet har rått mellan föräldrarna? Ens barn vill man ju ofta rädda.

Som sagt, det är min teori att de hade samröre med Sc. En del här bekräftar ju det, men det stickspåret ett verkar aldrig bli långvarigt av någon anledning....

Tror det är svårt att finna en utlösande faktor, troligen en mängd olika faktorer.
Sc kan finnas med i bilden om man tänker att både O och H hade stora och orimliga krav på sig själva som medmänniskor, föräldrar, karriärer osv. Föräldrarna får det också bekräftat från Sc att man skall vara framgångsrik, frisk, orka, ställa upp osv.
Det går kanske till en viss punkt tills de istället börjar känna sig svaga, maktlösa, misslyckade i sina roller. De skäms inför omgivningen.
Istället för att i detta läge söka hjälp så känner de kanske en typ av skam över sitt misslyckande så tyr de sig till varandra, de sluter sig totalt i sina tankar och bekräftar varandras misslyckande.
Citera
2019-02-21, 19:25
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Bra skrivet, men det finns fortfarande ett stort frågetecken: varför mördade de sina egna barn? För att dessa hade en sjukdom som enligt vissa sk experter är obotlig och andra säger att de kan bli bättre med tiden? Forskningen går starkt framåt gällande ME. Vilka lyssnadeA och H till för att få bra eller dåliga råd?

Hemsidor eller scientologer eller andra vet vi inte. Skulle det vara (gud förbjude) scientologer de lyssnade till vore det fruktansvärt. Hos såna avarter gillas bara den som är frisk, rik, framgångsrik och stark. Deras förakt för "svaghet" är mycket obehagligt och överväldigande. De sk svaga får underordnade positioner i sekten och blir skuldsatta för resten av livet....ja, även de som har mycket pengar.

( Obs! Mina funderingar över eventuellt inflytande av scientologerna är bara en tanke på nåt jag har funderat på under en ganska lång tid.)

Men det räcker kanske med 2 föräldrar som snurrar in sig i varandras sjuka tänk utan yttre påverkan? Negativa, sorgliga och självömkande?

Var det för att föräldrarnas livsdrömmar för sig själva och sina barn gick om intet som föräldrarna tog kål på hela familjen? Ingen svaghet eller misslyckande fick störa föräldrarnas framtidsdrömmar för sig själva och barnen. Såna tankegångar kan ha följt med sen barndomen (en av föräldrarna eller båda?).

Det verkar konstigt, såvida de inte lyssnat till personer som sa att det inte finns något hopp för barnen. Plus en total svartsyn där man inte ens lät hoppet om en bättre framtid få finnas?

Varför skriver du "skulle det (Gud förbjude) om det gällde scientologer de lyssnade till?

Vore det stötande?

Jag tror att många faktorer är med i den här tragedin, bl a Sc.
Citera
2019-02-21, 19:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Tack. Ordning i alla (deras) bemärkelser är A o O för dem. Frånvaro av eller degradationen av det är skräckinjagande och nedbrytande. Att ”återta” ett stycke ordning blir en indikation om att de handlar riktigt. Något fast att hålla sig till, ett sista ”offer” till mänskotillvaron. Etc.

Sen undrar man likväl om inte H har mer bråttom hinsides... Om inte det krävs för att dynamiken ska funka mellan föräldrarna.
Citera
2019-02-21, 19:31
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror det är svårt att finna en utlösande faktor, troligen en mängd olika faktorer.
Sc kan finnas med i bilden om man tänker att både O och H hade stora och orimliga krav på sig själva som medmänniskor, föräldrar, karriärer osv. Föräldrarna får det också bekräftat från Sc att man skall vara framgångsrik, frisk, orka, ställa upp osv.
Det går kanske till en viss punkt tills de istället börjar känna sig svaga, maktlösa, misslyckade i sina roller. De skäms inför omgivningen.
Istället för att i detta läge söka hjälp så känner de kanske en typ av skam över sitt misslyckande så tyr de sig till varandra, de sluter sig totalt i sina tankar och bekräftar varandras misslyckande.
Ja, exakt så tänker jag med....med tanke på att psykiatriska sjukdomar är tabu. Då måste man hitta "rätt" sjukdom för att passa in....och det blir ju dubbel börda ..
Citera
2019-02-21, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Varför kan du inte bara acceptera att du och solglittret ser olika på bjärredsfallet och låta alla komma till tals? Du behöver inte vara otrevlig.
För så är det ju. Vi är en samling olika människor med olika ingångar men vi behöver inte känna oss hotade av varandra för det här är ingen tävling och ingen av oss kommer att utses som vinnare.
Vi har två förlorare.Agnes och Moa. Jag hoppas mkt på journalisternas gräv och där kan vi alla hjälpas åt att sätta press på dom. Jag vill så långt det är möjligt få svar på skolans och sjukvårdens roll i det hela. På vilka grunder sattes mediagnoserna och hur mkt har lobbyn eller maffian påverkat med sin mörka syn, Räcker att gå in på deras sidor för att bli deprimerad och känna en stor hopplöshet.
Jag tror att mycket är psykosomatiskt. Kropp och själ går hand i hand och man måste alltid ge hopp!! I synnerhet till två tjejer 11 och 14 år!!!!! Detta är helt sjukt att två föräldrar, eller en, sätter sig över Agnes och Moas rätt till liv.
Många skriver här om att förstå hur föräldrarna tänkte. Men det enda vi har att gå på är en formulering i ett avskedsbrev. För mig är det omöjligt att bara gå på det och då känns det som om jag köper deras förklaring vilket är helt absurt. Det är allt det där som ligger bakom som är det intressanta och kan vi bara få fram något litet av det så får vi iallafall en större bild.
Sedan tror jag att socialgrupp är helt avgörande här. En invandrarfamilj eller random wtfamilj hade inte behandlats så försiktigt. Det är min tro och övertygelse.
Ditt inlägg var till Flashig 78 .
Du säger så bra saker. Allt som jag tänker. Morden på barnen har många glömt nästan. Det är ME som gäller för det mesta . Det jättebrevet från nån som har gjort självmord pga sk. ME som Rapytt hade lagt upp läste jag inte. Men jag har hört om fallet. Att lägga upp hela brevet är för mig att uppmana folk till självmord. Jag ska försöka läsa det. Jag hoppas jag har missförstått nåt. Det brevet tillhör inte denna tråd.
Jag tänker också som du. Hade familjen haft ett muslimskt efternamn så hade allt skit kommit upp. Framförallt hade dom aldrig fått sin vilja fram som i Bjärred med hemundervisning osv. Var det inte Oskar som förklarade för klassen för barnens klasskompisar vilken sjukdom ME var? Skulle skolan släppa in nån Ali Muhammads pappa till klassrummet för att prata om ....?
Senast redigerad av Missan27 2019-02-21 kl. 19:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in