2019-02-22, 01:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sista livstecknet enligt polisen var på fredagen den 5/1. Sms-et som sändes mellan föräldrarnas telefoner sändes vid 21.30 tiden fredag 5/1. Flera personer hade förgäves försökt få tag i familjemedlemmar under lördagen 6/1. De hittades döda på eftermiddagen på tisdag 9/1

Gjordes inga nya försök att nå dem efter 6/1? Av anhöriga?

Det är ganska långt tid till tisdag f.m....
Citera
2019-02-22, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Njaaa är det?
Beror nog på ens vanor och hur man är i kontakt-frekvens med anhöriga.
Jag tror inte mina föräldrar, syskon eller nära vänner hade börjat ana oråd förrän efter en vecka sisådär av bristande kontakt/svar på sms eller samtal.

Det är inte ovanligt att jag har såpass mycket med jobb/studerande vid sidan/aktiviteter/socialt liv i övrigt att det tar mig 5-7 dagar att svara på någons sms/messenger-kontakt/försök till att ringa. detta vet alla nära och kära, och detta har de full förståelse för - även de som själva svarar inom 30 min VARJE GÅNG.
Citera
2019-02-22, 01:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Njaaa är det?
Beror nog på ens vanor och hur man är i kontakt-frekvens med anhöriga.
Jag tror inte mina föräldrar, syskon eller nära vänner hade börjat ana oråd förrän efter en vecka sisådär av bristande kontakt/svar på sms eller samtal.

Det är inte ovanligt att jag har såpass mycket med jobb/studerande vid sidan/aktiviteter/socialt liv i övrigt att det tar mig 5-7 dagar att svara på någons sms/messenger-kontakt/försök till att ringa. detta vet alla nära och kära, och detta har de full förståelse för - även de som själva svarar inom 30 min VARJE GÅNG.

Dina personliga vanor har kanske need-to-know-klassning för oss?
Jag har för mig det berörts att flickorna brukade ha kontakt med far- och morföräldrar...
Citera
2019-02-22, 01:28
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Självmordsbrevet publicerades i Svenska Dagbladet, lågt av dig att sprida falsarier i tråden och begära att det som har verklighetsanknytning och relevans stryks. Men så är det med "Mittlivsnovell-folket". När verkligheten knackar på, då blir det jobbigt. Intressant ändå. Ni som vill läsa självmordsbrevet, här är det:

https://www.svd.se/har-ar-anne-ortegrens-avskedsbrev

Otroligt att det skulle vara högre i tak i media än på Flashback, bara för att en hittepå-are vill ha det så! Tråden handlar om vad som kan ha utlöst självmorden, men det gick inte att fördjupa sig i då.

Kan passa på att fråga dig: Vilka stycken spelade Moa hos dig? Vi vet inte om du är pianofröken som du påstår dig vara, du har inte berättat något som gör att man kan tro på det. Tyvärr.
Men det har hon ju redan skrivit om, följer du inte tråden?
Citera
2019-02-22, 01:32
Medlem
Tack, så tänkvärt.
När kusinerna blir stora kommer de undra vad som hände och vill nog gärna veta vad som hände, direkt från källan. Det är en process som kan ta tjugo år. Därför vore det bra om det fanns en riktig undersökning för alla att ta del av, där anhöriga inte är ett filter, varken mot omvärlden eller släktingar. Det är ju också jobbigare för dem, ansvaret läggs på släkten att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Precis så. Om något så kunde en uttömmande rapport såsom den om familjen Hunt hjälpa till att lätta anhörigas skuldkänslor. I rapporten i fråga fanns t.ex. flera vittnesmål där både modern och fadern berättat om sucidiala tankar - men där coronern fastslår att "även fast familjemedlemmar verkat deprimerade en längre tid och även talat om självmord med vissa familjemedlemmar så var det ingen av dom som hade kunnat förutse att något som detta skulle kunna hända. Ingen skugga skall således falla på anhöriga varken från samhället i stort eller från nära och kära.". Däremot framförde ju rapporten på ett respektfullt sätt hur olika instanser (såsom cheferna för familjens disability support worker team mm) kanske, möjligen, hade kunnat intervene om de haft bättre utbildning gällande psykisk ohälsa. Ungefär.

Min invändning mot nedtystandet som jag anser de facto sker kring Bjärreds-fallet, är främst från ett rättssamhälleligt perspektiv. Jag tycker helt enkelt ett rättsamhälle i en demokratisk stat har skyldighet att hålla transparens gentemot samhällets medborgare i stort (trots eventuella kortsiktiga obehag för tex anhöriga) för att vi skall kunna vara trygga i att våra "folkvalda" och underställda myndigheter/domstolar utför arbetet vi ålagt dem på ett metodiskt och evidensbaserat sätt.

För de som har invändningar mot större transparens/slutrapportering i detta ärende "av respekt mot de anhöriga" vill jag skicka med slutsatsen som 'coronern' skrev i ärendet om familjen Hunt:

"It might be wondered whether raking over the evidence of these awfully wretched
deaths will do more harm than good – nothing can bring back the dead or change
what has occurred and it might only re-open wounds that are slowly beginning to
heal.

However, in my view, it is essential that the circumstances of the deaths of the
young children in particular be fully explored and documented. In years to come
young cousins will become adults and they will be entitled to know what became of
their cherished playmates whom they will miss forever more.

The whole family and the community is entitled to ask whether anything could have been done to avert the tragedies or whether there are lessons that can be learnt that will avoid similar
incidents in other families.

Massacres must not be swept under the carpet merely
because they occur in the home of the deceased, at the hands of a family member.

And so this report records the evidence of the witnesses who knew those who died,
some who treated the adults, and the experts who examined the crime scene and
other evidence in an endeavour to describe what happened and, if possible, explain
it."
Citera
2019-02-22, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men det har hon ju redan skrivit om, följer du inte tråden?

Nej, hon har inte svarat på det. Jag väntar på svar vilka stycken Moa spelade.
Citera
2019-02-22, 01:40
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Hon har tidigare i denna tråd skrivit vilket stycke de senast höll på med! ( pianoläraren och Moa) Därför jag frågade om du inte följt med i tråden? Hoppas du förstår vad jag menar nu?
Citera
2019-02-22, 01:56
Medlem
Citat:
Dina personliga vanor har kanske need-to-know-klassning för oss?
Jag har för mig det berörts att flickorna brukade ha kontakt med far- och morföräldrar...

Haha - nej det har du ju rätt i förstås...
Skrev det mer som ett exempel på att vanliga produktiva människor kan ha olika kontaktmönster, att noll kontakt mellan säg fredagen och tisdagen (måndagen?) inte behöver vara något avvikande/utstickande.
Citera
2019-02-22, 01:59
Medlem
Citat:
Tack, så tänkvärt.
När kusinerna blir stora kommer de undra vad som hände och vill nog gärna veta vad som hände, direkt från källan. Det är en process som kan ta tjugo år. Därför vore det bra om det fanns en riktig undersökning för alla att ta del av, där anhöriga inte är ett filter, varken mot omvärlden eller släktingar. Det är ju också jobbigare för dem, ansvaret läggs på släkten att berätta.

Ja, bra poäng där!
Särskilt OM det skulle vara så att makens sida och makans sida av släkten har helt olika uppfattningar/tolkningar om händelseförloppet/utlösande händelser, så tror jag det för framtida vuxna kusiner till exempel skulle vara skönt att få en detaljerad objektiv beskrivning av vad som hände från någon som inte har parts-talan i skeendet (dvs en representant för staten/rättsväsendet).

I ett sånt läge kan det också vara jobbigt att behöva be någon anhörig om att få en kopia av förundersökningen till exempel, bättre om den finns offentlig att tillgå då.
Citera
2019-02-22, 04:49
Medlem
Kamacamakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kan du verkligen inte se någon skillnad på de brott du nämnder här och även som du tidigare nämnt ww2 och 9/11 med en familj i kris med föräldrar som i desperation, sorg och vanmakt gör det förbjudna.

Jag ser inte någon skillnad på morden!
Två flickebarn mördades på det mest grymma sätt jag kan tänka mig. Förstå vilken dödsångest barnen måste ha haft!
Inget som helst kärlek i den handlingen inte, hade det varit minsta uns av kärlek i deras agerande så hade föräldrarna proppat tjejerna fulla med lugnande istället för att mumsa i sig det själva för att kunna strypa och kväva dom (i sina egoistiska, självupptagna hjärnor) jobbiga ungarna!
Vilket hån att framhålla sin sons fantastiska karriär när han utfört något så fruktansvärt.
Som farförälder borde han istället ha sett sina underbara, fina barnbarn som något helt fantastiskt som hans son hade presterat. Där kan vi snacka prestation, tänk vilka guldklimpar killen fått!
Nä, hylla mannen som strypt vad vi vet enligt polisen - sin fru. Och i allafall inte förhindrat att A och M blev iskallt mördade. Om det nu inte var han ströp även dom, tjejerna var ju dödade av samma person!
Citera
2019-02-22, 06:54
Medlem
Citat:
Dom sista tre månaderna tränade flickan bara ett enda musikstycke. Det var Dimitri Kabalevskys vals i d-moll.

Om det i framtiden visar sig att diagnosen ME var felaktig så kan jag tänka mig att hon var väldigt deprimerad.
Citera
2019-02-22, 07:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Naturligtvis gjordes flera försök att nå familjemedlemmarna efter den 6/1. Bl a av pappans chef och läraren som ringde på. Men de misslyckade försöken att få kontakt startade den 6/1.
Därav misstankarna att de kan varit döda redan då.

Om någon anhörig försökt nå dem efter den 6/1 har inte redovisats.

Att det på något sätt skulle vara konstigt om anhöriga under de två dagarna 7/1 och 8/1 inte kontaktade familjen, förstår jag inte alls. De flesta vuxna släktingar som bor långt ifrån varandra och lever egna liv har inte daglig kontakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sista livstecknet enligt polisen var på fredagen den 5/1. Sms-et som sändes mellan föräldrarnas telefoner sändes vid 21.30 tiden fredag 5/1. Flera personer hade förgäves försökt få tag i familjemedlemmar under lördagen 6/1. De hittades döda på eftermiddagen på tisdag 9/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in