2019-02-21, 16:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemina
grejen med halvtidsarbete och att ta i princip allt ansvar hemma är ju att man har usla förutsättningar för pension (plus att många inte finner att ta hela lasset hemma är särdeles stimulerande).

Du får ju göra vad du vill med din man, min morsa ansåg att 100% arbete gav henne urusla förutsättningar att leva som hon ville leva. Sådan stress ville hon helst vara utan, sedan så lever man inte för att samla på pensionpoäng (eller för att bekosta ens grav).

Ifall livet kunde värderas i poäng så vore nog de första 40 åren ca fem gånger mer värdefulla och magiska än de sista 40 åren. De som lever för att få bästa ålderdomshemmet eller sitta och dricka martini i Spanien...de är lite synd om dem.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-02-21 kl. 16:46.
Citera
2019-02-21, 16:49
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du får ju göra vad du vill med din man, min morsa ansåg att 100% arbete gav henne urusla förutsättningar att leva som hon ville leva. Sådan stress ville hon helst vara utan, sedan så lever man inte för att samla på pensionpoäng (eller för att bekosta ens grav).

Ifall livet kunde värderas i poäng så vore nog de första 40 åren ca fem gånger mer värdefulla och magiska än de sista 40 åren. De som lever för att få bästa ålderdomshemmet eller sitta och dricka martini i Spanien...de är lite synd om dem.
Ingen kritik mot henne, man gör ju som man finner bäst för sitt liv. Men många kvinnor är fattigpensionärer just för att de har deltidsjobbat. Det beror ju självfallet på inställning till livet. Har själv inga planer på att bli äldre än 60 men många äldre rapporterar ändå hyfsad livskvalitet, och de hjälper en ekonomisk grund. Jag tror inte att de nödvändigtvis lever för att få dricka martini, utan för att slippa käka kattmat och ha råd med mediciner,
Citera
2019-02-21, 16:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ingen kritik mot henne, man gör ju som man finner bäst för sitt liv. Men många kvinnor är fattigpensionärer just för att de har deltidsjobbat. Det beror ju självfallet på inställning till livet. Har själv inga planer på att bli äldre än 60 men många äldre rapporterar ändå hyfsad livskvalitet, och de hjälper en ekonomisk grund. Jag tror inte att de nödvändigtvis lever för att få dricka martini, utan för att slippa käka kattmat och ha råd med mediciner,

Jag har bestämt att inte arbeta, och lära mig istället att (njuta att) leva som fattig. Var och en får sedan en dag betala konsekvenserna för de beslut de tar i livet.

Jag är inte rädd för en kula genom hjärnan ifall livets värde faller till negativa värden i y-axeln och x gått så pass långt fram (typ 60) att man inte längre kan resa sig.

No big deal. Det är nog skönare att slippa psykisk ohälsa, stress och lite tid med familjen för en väldigt feminin kvinna än att få med sig all denna psykiska ohälsa från ett jobb som hon bara söker "orka med" (de flesta kvinnor ogillar sina arbeten) och sedan få nå 65-årsåldern helt slut fysiskt och mentalt, dålig kontakt med ens barn, men med 5000 kr extra i baggaget att "njuta av" i ålderdommens dekadens.

Ett annat argument är att svenska staten aldrig i livet kommer kunna fortsätta finansiera kalaset, troligen blir det inget över för någon alls inom ganska kort tid.
Citera
2019-02-21, 17:04
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Jag har bestämt att inte arbeta, och lära mig istället att (njuta att) leva som fattig. Var och en får sedan en dag betala konsekvenserna för de beslut de tar i livet.

Jag är inte rädd för en kula genom hjärnan ifall livets värde faller till negativa värden i y-axeln och x gått så pass långt fram (typ 60) att man inte längre kan resa sig.

No big deal. Det är nog skönare att slippa psykisk ohälsa, stress och lite tid med familjen för en väldigt feminin kvinna än att få med sig all denna psykiska ohälsa från ett jobb som hon bara söker "orka med" (de flesta kvinnor ogillar sina arbeten) och sedan få nå 65-årsåldern helt slut fysiskt och mentalt, dålig kontakt med ens barn, men med 5000 kr extra i baggaget att "njuta av" i ålderdommens dekadens.

Ett annat argument är att svenska staten aldrig i livet kommer kunna fortsätta finansiera kalaset, troligen blir det inget över för någon alls inom ganska kort tid.
Visst är det så. Sedan spelar det väl inte om man överhuvudtaget upplever att man har val eller inte. jag ser väl inte direkt feminitet som automatiskt "älskar att städa". Upplever inte heller att de flesta kvinnor ogillar sina arbeten.Eller att bara för att man är hemmafru så spenderar man mer tid med barnen efter en viss ålder. Men visst har många inklusive min mamma slitit sönder sig, fast inte har hon några extra pengar för det..

Men jag tror att jag förstår vad du menar.

Den som lever får se. Har lekt med tanken att sluta på topp, typ spara ihop till någon maffig karibienkryssning eller liknande och ta mig av daga på den innan man blir för gaggig, omkring 60-årsåldern kanske
Citera
2019-02-21, 17:10
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Visst är det så. Sedan spelar det väl inte om man överhuvudtaget upplever att man har val eller inte. jag ser väl inte direkt feminitet som automatiskt "älskar att städa". Upplever inte heller att de flesta kvinnor ogillar sina arbeten.Eller att bara för att man är hemmafru så spenderar man mer tid med barnen efter en viss ålder. Men visst har många inklusive min mamma slitit sönder sig, fast inte har hon några extra pengar för det..

Men jag tror att jag förstår vad du menar.

Den som lever får se. Har lekt med tanken att sluta på topp, typ spara ihop till någon maffig karibienkryssning eller liknande och ta mig av daga på den innan man blir för gaggig, omkring 60-årsåldern kanske

Reinfeldts dröm om att alla svenskar ska arbeta till 75 väntar nog oss längs horisonten...jag tänkte säga åt dig att skynda, men du kan ju inte spola fram tiden för att få in pensionen innan du bara kan få den när du är gaggig.

Min mamma har det bra som förtidspensionär i Portugal annars, min pappa lämnade ju ett ganska fett arv när han dog då han var så jävla snål. Det min mamma klagade på medan han levde får hon nu njuta, jag har dessutom gett alla mina procent från hans arv till henne, vilket min bror också har gjort. Så, du ser att man kan tjäna stort på att ha varit nära ens barn, sådant syns nog aldrig i statistiken. Det mänskliga kan man inte göra statistik av...
Citera
2019-02-21, 17:18
Medlem
Yeminas avatar
Citat:
Reinfeldts dröm om att alla svenskar ska arbeta till 75 väntar nog oss längs horisonten...jag tänkte säga åt dig att skynda, men du kan ju inte spola fram tiden för att få in pensionen innan du bara kan få den när du är gaggig.

Min mamma har det bra i Portugal annars, min pappa lämnade ju ett ganska fett arv när han dog då han var så jävla snål. Det min mamma klagade på medan han levde får hon nu njuta, jag har dessutom gett alla mina procent från hans arv till henne, vilket min bror också har gjort. Så, du ser att man kan tjäna stort på att ha varit nära ens barn, sådant syns nog aldrig i statistiken. Det mänskliga kan man inte göra statistik av...
Mm, blir inga sådana arv vare sig efter mina föräldrar eller mig.

Får jag inte ihop till Karibien finns det ju andra lösningar
Citera
2019-02-21, 17:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Precis som din kille inte kan förvänta sig att du typ byter alla däck på bilen så kan ju du inte tvinga han att göra kvinnogöra.

Nu är inte diska kvinnogöra. Diskar inte du hemma om du bor själv?
Skulle vilja säga att diska är människogöra.
Men nä man kan inte tvinga någon att göra nånting.
Citera
2019-02-21, 17:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Men jag tror det finns ett mellanlägge mellan "hemmafru" och "jämställdsschema på väggen", jag hade själv en mamma som arbetade 50% och en pappa som arbetade 100% och hon gjorde det mesta av hemma-arbetet, min pappa diskade ibland och lagade pankaka på morgonen.

Jag gillar mellanläggen, det känns ibland som folk här lever i lalaland, och den där hemmafrudrömmen känns lite weird för egen del, jag har faktiskt inte ens haft farmor och mormor som inte arbetade.

Orkar verkligen en man ta all ansvar som kommer med att vara enda familjeförsörjaren idag?

Du sa att du var från balkan, alla från balkan som jag känner (Bosnien, Grekland, Serbien, etc) har mammor, frun, osv. som arbetar.

Hemmafrun känns lite förelegad i dagens Värld, men likaså är jämställdshetsextremism helt åt helvetet.

Dessutom misstänker jag att jag inte kan finna en fru som kan laga bättre mat än vad jag kan, kanske ifall jag tar en från Italien (har dock vänner därifrån som påstår att nya generationens italienskor inte kan laga längre så bra mat som den eviga italienska mamma mia...).

Vilken man! Lagar du all mat så lovar jag att diska varenda dag. Och städa! 😁
Citera
2019-02-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nu är inte diska kvinnogöra. Diskar inte du hemma om du bor själv?
Skulle vilja säga att diska är människogöra.
Men nä man kan inte tvinga någon att göra nånting.
Ni tjejer vill ha maskulina dominanta och romantiska killar men samtidigt ger ni dom ultimatum som "jag diskade sist så nu är det din tur"

Inte konstigt att han då hämtar en thailändska
Citera
2019-02-21, 17:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ni tjejer vill ha maskulina dominanta och romantiska killar men samtidigt ger ni dom ultimatum som "jag diskade sist så nu är det din tur"

Inte konstigt att han då hämtar en thailändska
Varför sjönk du till källarnivån plötsligt?

Du menar att man inte kan vara maskulin, dominant och romantisk och diska lite ändå?
Jag tycker inte att det borde påverka vartannat.

Nu skiter jag i sånt, hade min man hellre velat fixa bilen, klippa gräset etc hade jag diskat. Men det är inte kvinnogöra. Det är sånt som behövs göras i ett hem. Helt enkelt.
Ska du ha en kvinna som jobbar som hemmafru får du ha rätt skaplig lön i Sverige.
Citera
2019-02-21, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Varför sjönk du till källarnivån plötsligt?

Du menar att man inte kan vara maskulin, dominant och romantisk och diska lite ändå?
Jag tycker inte att det borde påverka vartannat.

Nu skiter jag i sånt, hade min man hellre velat fixa bilen, klippa gräset etc hade jag diskat. Men det är inte kvinnogöra. Det är sånt som behövs göras i ett hem. Helt enkelt.
Ska du ha en kvinna som jobbar som hemmafru får du ha rätt skaplig lön i Sverige.
Nu syftar jag inte på diska då jag själv diskar och gillar det faktiskt.

Existerar kvinnogöra enligt dig och definiera det isåfall.
Citera
2019-02-21, 17:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nu syftar jag inte på diska då jag själv diskar och gillar det faktiskt.

Existerar kvinnogöra enligt dig och definiera det isåfall.

Nej det gör det inte per automatik. Sen är det så att jag själv hade valt uppdelning av att jag hade skött köket och tvätt mot att mannen skött bil, monterat upp grejer, skött teknikdelar och det grövsta trädgårdsarbetet.
Men det är för att jag föredrar den fördelning själv. Men jag kan inte i allmänhet se det som att det existerar någon kvinnogöra nej.
Är någon hemma på hel eller halvtid är det däremot givetvis så att denna sköter mest av hushållsarbete.

Existerar det kvinnogöra för dig? Eller mansgöra för den delen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in