2019-02-19, 18:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
1. Hur kan du veta det? Du var bara hennes pianofröken.
2. Det är ganska tydligt att du inte har koll på hur skolor agerar. Hemundervisning är inte så sällsynt som du tror. Det existerar. A och M var inte unika. Vilket du tror.
3. En rektor är skyldig att sätta in ett åtgärdsprogram vid stor frånvaro. Till slut visade det sig att hemundervisning var det enda som fungerade. Rektorn behöver inget intyg för att påbörja det. Föräldrar som målsmän kan godkänna. Vetskapen om att ett sådant intyg ska komma går bra. Att utredning av barnet pågår.
Det brukar finnas väl dokumenterat vid elevhälsoteammötena på skolan. Alla steg innan.
4. Där har skolan nu ändrat sina rutiner. Och med det indirekt påtalat att deras rutiner inte fungerade. Andra skolor hade gjort en socanmälan tidigare. För att hjälpa familjen. Andra skolor gör ingen skillnad på om föräldrarna heter Mohammed eller Nilsson i efternamn. Jag antar att pappan i familjen hade ett unikt välsmort munläder och duperade rektorn. Något som rektorn inte borde fallit för.
5. Barn i den åldern är inte med på elevhälsoteammöte i skolan.
Jag antar att de hade utvecklingssamtal med barnen i hemmet. I alla fall att de lärare som undervisade barnen hemma regelbundet gjorde uppföljningar och rapporterade det mentorer och rektorn.
6. Intyget som läkaren skrev isolerade inte barnen i hemmet. Sjukdomen ME gjorde det. Enorm skillnad. Ska inte behöva beskriva sjukdomen för dig mer. Tråden vimlar om hur ME som sjukdom yttrar sig. Annars rekommenderar jag dig att googla och youtuba.
7. Du har ingen medicinsk kunskap överhuvudtaget om ME. Du har genom tråden bara velat ha uppmärksamhet. Vilket du tyvärr fick. Du är bara en pianofröken.
8. Jag tycker genuint illa om människor som bryter ett förtroende som de fått genom att undervisa barn. Skäms på dig att skriva här.
DET sista... det borde väl verkligen vara skäl för anmälan? Får lärare prata om specifika namngivna på ett forum eller överhuvudtaget?
Citera
2019-02-19, 18:05
Medlem
Flashig78s avatar
Varför orosanmälde inte DU Missan? Du hade uppenbarligen facit redan för 1,5 år sen!
Citera
2019-02-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
1. Hur kan du veta det? Du var bara hennes pianofröken.
2. Det är ganska tydligt att du inte har koll på hur skolor agerar. Hemundervisning är inte så sällsynt som du tror. Det existerar. A och M var inte unika. Vilket du tror.
3. En rektor är skyldig att sätta in ett åtgärdsprogram vid stor frånvaro. Till slut visade det sig att hemundervisning var det enda som fungerade. Rektorn behöver inget intyg för att påbörja det. Föräldrar som målsmän kan godkänna. Vetskapen om att ett sådant intyg ska komma går bra. Att utredning av barnet pågår.
Det brukar finnas väl dokumenterat vid elevhälsoteammötena på skolan. Alla steg innan.
4. Där har skolan nu ändrat sina rutiner. Och med det indirekt påtalat att deras rutiner inte fungerade. Andra skolor hade gjort en orosanmälan tidigare. För att hjälpa familjen. De har sedan länge sådana rutiner.
Andra skolor gör ingen skillnad på om föräldrarna heter Mohammed eller Nilsson i efternamn. Jag antar att pappan i familjen hade ett unikt välsmort munläder och duperade rektorn. Något som rektorn inte borde fallit för.
5. Barn i den åldern är inte med på elevhälsoteammöte i skolan.
Jag antar att de hade utvecklingssamtal med barnen i hemmet. I alla fall att de lärare som undervisade barnen hemma regelbundet gjorde uppföljningar och rapporterade det mentorer och rektorn.
6. Intyget som läkaren skrev isolerade inte barnen i hemmet. Sjukdomen ME gjorde det. Enorm skillnad. Ska inte behöva beskriva sjukdomen för dig mer. Tråden vimlar om hur ME som sjukdom yttrar sig. Annars rekommenderar jag dig att googla och youtuba.
7. Du har ingen medicinsk kunskap överhuvudtaget om ME. Du har genom tråden bara velat ha uppmärksamhet. Vilket du tyvärr fick. Du är bara en pianofröken.
8. Jag tycker genuint illa om människor som bryter ett förtroende som de fått genom att undervisa barn. Skäms på dig att skriva här.
Lillamig; hjälper inte vad du skriver. Jag skäms inte ett dugg. Tvärtom. Jag skriver för barnens skull . Jag rår inte för att några tycker illa om det. Över 7 miljarder människor finns det. Alla har åsikter om alla. Jag kommer fortsätta skriva. Jag har barnens förtroende. Moa och Agnes skulle inte gilla att dom bortglöms på det sättet. Så Lillemig, oavsett vad du tycker kommer jag att skriva så att barnen inte glöms
Citera
2019-02-19, 18:09
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
DET sista... det borde väl verkligen vara skäl för anmälan? Får lärare prata om specifika namngivna på ett forum eller överhuvudtaget?
Vet inte om det gäller privata pianofröknar. Men det sunda förnuftet borde ju råda. Att INTE göra det. De som jobbar genom kommunala musikskolan får inte skvallra om sina elevers eventuella sjukdomar. Och sprida en massa annat privat information. Då de är anställda av kommunen. Och sekretess råder för personal anställda inom kommunen.
Har missan27 aka pianofröken några uppdrag från den kommunala musikskolan så blir det ju genast mer intressant.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-02-19 kl. 18:32.
Citera
2019-02-19, 18:10
Medlem
Flashig78s avatar
Förmätet av dig Missan att höja upp dig själv till en nivå där du är den enda som finns som får barnens minne att leva. Riktigt obehagligt.
Senast redigerad av Flashig78 2019-02-19 kl. 18:12.
Citera
2019-02-19, 18:14
Medlem
Citat:
Det blir troligen någon Lex Moa och Agnes. Sånt tar dock tid. Och visst kan frågor ställas, men tro inte att polisen ger fler svar. De har annat att göra än tillfredsställa ett gäng nyfikna medborgare som hänger på ett icke helt rumsrent forum och gapar och fantiserar.

Du gissar fel tror jag ganska bestämt. Socialstyrelsen tillsatte en utredning om diagnostiseringen av ME i maj 2018 men något mer ska vi inte förvänta oss. Det som är systemfel är att Agnes och Moas död aldrig blir utredda enligt Lex Bobby. Ingen kommer undersöka något.

Nej, polisen bryr inte. De sa redan första dagen att de inte skulle undersöka varför utan bara vad som hade hänt.
Citera
2019-02-19, 18:19
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Lillamig; hjälper inte vad du skriver. Jag skäms inte ett dugg. Tvärtom. Jag skriver för barnens skull . Jag rår inte för att några tycker illa om det. Över 7 miljarder människor finns det. Alla har åsikter om alla. Jag kommer fortsätta skriva. Jag har barnens förtroende. Moa och Agnes skulle inte gilla att dom bortglöms på det sättet. Så Lillemig, oavsett vad du tycker kommer jag att skriva så att barnen inte glöms
Jag är helt säker på att det finns många i det här landet som minns, sörjer och bryr sig om de här flickorna utan din sk hjälp.
Senast redigerad av Lillamig72 2019-02-19 kl. 18:31.
Citera
2019-02-19, 18:21
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du gissar fel tror jag ganska bestämt. Socialstyrelsen tillsatte en utredning om diagnostiseringen av ME i maj 2018 men något mer ska vi inte förvänta oss. Det som är systemfel är att Agnes och Moas död aldrig blir utredda enligt Lex Bobby. Ingen kommer undersöka något.

Nej, polisen bryr inte. De sa redan första dagen att de inte skulle undersöka varför utan bara vad som hade hänt.
Det är ju inyte deras sak. Vi får se om något händer. Men folk som rasar över ett samhälle som inte begrep. Det fanns inte.minsta orosanmälan. Varför slogs inte du Missan och ni andra för mördade Yara? DÄR fanns orosanmälningar. Soc brydde sig inte. Skolan slog larm. Grannar slog larm. Ingen brydde sig. Men när två fina flickor råkar illa ut, då står folk på barrikaderna. Efteråt. Vilken hycklare du är Missan.
Citera
2019-02-19, 18:23
Medlem
Citat:
De har ändrat sina rutiner efter morden. Och att komma med Mohammed-snack är bara fånigt. I Yaras fall brydde sig ingen alls. En massa "om" som hela tråden handlat om i ett år. Barnen blir inte levande för det. Det finns inget att anmäla. Inget brottsligt har skett från samhällets sida.

Vem ändrade sina rutiner? Lomma kommun ändrade sina rutiner. Hjälper det resten av landet? Var det rätt åtgärd som Lomma kommun gjorde.

Mohammed-snack är inte fånigt. Jag tror definitivt att föräldrarnas bakgrund bidragit till att komplett hemundervisningen till båda flickorna verkställdes utan att någon blev misstänksamt att allt inte stod rätt till.

Läste nu en gång till Lex-Bobby och såg att den också ska användas när gm är död. Kommer att göras när polisen har lagt ned fallet. Plikt att anmäla till socialstyrelsen. Man kan bara hoppas att det görs grundligt. Det har visat sig att det inte alltid görs som det ska.

Så allla rop på att bara la det vila: det går inte. Lex Bobby finns. Att allmänheten inte får svar är en annan sak men utredningen tycker jag är viktigast och att det den leder till de konsekvenser som behövs.

https://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnochungaisocialtjansten/barnochvald/socialstyrelsensdodsfallsutredningar

När rättsprocessen är avslutad underrättas Socialstyrelsen om dessa dödsfall. Processen är avslutad när en dom vunnit laga kraft, eller då en förundersökning lagts ned (till exempel om även gärningspersonen avlidit) eller inte inletts (till exempel om gärningspersonen är under 15 år). Polis eller åklagare har en skyldighet att underrätta Socialstyrelsen om de olika fallen.”

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2014/september/socialstyrelsen-kritiseras-for-utredningar-av-dodsfall/

Är från 2014 -kanske det har hänt något sedan dess. Bristerna ska leda till bättre utredningar - man kan hoppas!
Citera
2019-02-19, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack. Jag hade aldrig fattad att det är samma flicka. Vilken skillnad. Trist att se.

Nej, det är inte samma flicka. Jämförde flera stillbilder från filmen med bilden av flickan med hörlurarna. Näsan och läpparna är helt olika. Ögonfärg verkar också olika helt olika pigment i. Hårfärg och smalare kinder kan ändras men inte näsa och läppar. Ansiktsform faktiskt också olika. Flickan med hörlurar bör vara runt 11 år. Moa?
Citera
2019-02-19, 18:32
Medlem
Citat:

Fall inte offer för ME-lobbyn, det går som en röd tråd i tråden. För min del tror jag att föräldrarna i sina avskedsbrev deklarerade sitt missnöje med vården generellt (utom Bragee-kliniken och Sköndal kanske), Försäkringskassan, skolan, arbetsgivarna och allt runt ME-frågan. De var fullfjädrade rättshaverister, en eller två var patologiska narcissister dessutom. Går hand i hand. Överdriver, straffar, negligerar. Lång lista på saker de gjorde som försvårade för barnen (och dem själva).

ME-patientorganisationen är den sekt de tillhörde, inget annat. Tror att drag av narcissism är överrepresenterat hos drabbade barn till dessa företrädare.

En av de försåtliga lobbyisterna kunde inte hålla sig utan drev på med "Compassion". De anser att omgivningen saknar empati och de anser samtidigt att de är de enda som förstår. Alla andra har fel.

Morden var mer än bara familicide. Det var en markering. Precis som tidigare självmord med bäring på ME-debatten.

Vad är bestraffningar? Det är ett kapitel för sig. Men det skapar trötthet hos alla i omgivningen, om man inte vill bli 100 procent narcissist själv och bygga sig ett skal, dit ingen når.
Senast redigerad av rappytt 2019-02-19 kl. 18:37.
Citera
2019-02-19, 18:36
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fall inte offer för ME-lobbyn, det går som en röd tråd i tråden. För min del tror jag att föräldrarna i sina avskedsbrev deklarerade sitt missnöje med vården och allt runt ME-frågan. De var fullfjädrade rättshaverister, en eller två var patologiska narcissister dessutom. Går hand i hand. Överdriver, straffar, negligerar. Lång lista på saker de gjorde som försvårade för barnen (och dem själva).

ME-patientorganisationen är den sekt de tillhörde, inget annat. Tror att drag av narcissism är överrepresenterat hos drabbade barn till dessa företrädare.

En av de försåtliga lobbyisterna kunde inte hålla sig utan drev på med "Compassion". Något narcissister alltid saknar. De anser att omgivningen saknar empati och de anser samtidigt att de är de enda som förstår. Alla andra har fel.
Nej då. Undrar bara hur det kommer sig att en lärare kan orera vitt och brett om en specifik elev i en forumtråd. Hon är ju inte anonym heller för varken polisen som kikar in eller Elisabeth Höglund. Eller sina ev vänner som tittar in. Konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in