2019-02-13, 14:45
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Samt vi vet att de i pressreleasen noga påpekade att föräldrarna var i samförstånd, då återstår endast ett alternativ:
3mord, 2 medhjälp till mord, samt ett självmord
person av nyfikenhet kan ju kolla vilket datum jag skrev detta först i tråden, dvs att föräldrarna mördade barnen, ena föräldern fick hjälp att begå självmord och till slut tog den siste föräldern sitt eget liv.
"just saying..."
Den 13/1 om jag läser rätt nu. Du hade totalkoll. Och när du är osäker så säger du det.
Citera
2019-02-13, 14:50
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Samt vi vet att de i pressreleasen noga påpekade att föräldrarna var i samförstånd, då återstår endast ett alternativ:
3mord, 2 medhjälp till mord, samt ett självmord
person av nyfikenhet kan ju kolla vilket datum jag skrev detta först i tråden, dvs att föräldrarna mördade barnen, ena föräldern fick hjälp att begå självmord och till slut tog den siste föräldern sitt eget liv.
"just saying..."

Nej, finns ett alternativ till: att ena föräldern är skyldig till stämpling till mord (H) och att den andra är skyldig till mord (O). Det täcks också in av "tillsammans och i samförstånd".
Citera
2019-02-13, 14:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag kan anta att det kommer från möjligtvis någon av mina eller övriga i tråden som faktiskt satt inne med info från första början som senare visade sig stämma till 100%

Ponera att du gör ett eftersök i tråden, jämför när och vad som sagts, och du finner att några här verkligen visste vad som hade hänt. Är det då en alldeles för långt gången slutsats att eftersom alla andra saker som sagts stämde, kan de även ha suttit på information som aldrig polisen gick ut med?

Denna tråd har ju verkligen lyft frågan om Flashbacks syfte om kvalitet framför kvantitet, jag kan ibland känna att vissa skribenter skriver väldigt få inlägg i vissa trådar, dessa saker verkar rimliga och trovärdiga och efterhand visar sig vara just det. Dessa skribenter har i spammarnas värld degraderats till någon form av lustighet, "ojdå. Holahopsan de gissade rätt" status från fantasifabrikerna med hundratals inlägg men inget av det de säger visar sig vara rätt, de bara producerar fantasier som de sedan hoppas ska stämma, och tills de visar sig stämma så ska alla andra ta deras inlägg på samma allvar som de skribenter som i flera år, i VÄLDIGT många olika trådar visat sig sitta inne med unik kunskap i vissa segment.

Tro´t fan att man inte vill skriva något mer.
Ja är svaret på frågan om jag sitter inne med mer kunskap i just denna tråd.
Nej är svaret på frågan om jag skrivit om det jag vet, utöver det jag skrivit tidigare tills jag blev tokless på alla påhopp från dessa fantasifabriker som inte bara var helt djävla dumma i huvudet, utan dessutom höll på med en massa infantila påhopp på de som hade kunskap som var korrekt.

Så på något sätt kan man ju fundera i tråden på vilken diskussion vi vill ha, är det "familjeliv" eller "gamla hederliga Flashback" vi önskar logga in på och skriva kvalitativa inlägg i?
Inte för att jag menar att just detta inlägg är kvalitativt, men jag pekar på ett problem just denna tråd drogs med och dras med, avsaknad av fakta i diskussionerna.

//Scheele

Jag håller med om det du skriver.
Jag har av olika anledningar intresse i denna händelse. Därför har jag utnyttjad de kanaler och de möjligheter jag haft för att få ut mer info:

* Jag har ringt folkbokföring och nogrannt tagit reda på släkförhållanden - där det visade sig vara
helt felaktiga uppgifter som någon "insatt" tidigare uppgivit.
* Jag har tillgång till samtligas dödsbevis som uppenbarligen anger olika "senast sedd" datum för
modern Hanna jämfört med det underskrivna testamentet.
* Jag har efterforskat och kunnat konstatera den märkliga inställningen hos pappan Oskars
arbetsgivares presstjänst att O inte skulle vara misstänkt - eller delaktig - i morden på sina barn,
enligt polisen.
* Jag har samtalat med ansvarig kontaktperson hos polisen, EGW den 19/12 som tydligt förnekat
vissa postares uppgifter att barnen skulle varit drogade med någon aktiv substans.
* Jag har mailat frågor till polisen och 8/2 blivit uppringd av ansvarig åklagare A-C A som svarat på
att
- det fanns tre mordoffer i villan
- O har suiciderat
- barnen har, av forensiska fynd att döma, mördats av en ensam gärningsman.
(* Jag har också gjort en hel del annat grävande som jag inte vill lägga ut.)

För samtliga dessa "insatser" har jag blivit häcklad, nedgjord och anklagad fär att ljuga.
Det är ett helt befängt sätt att bemöta någon i en tråd på FB. Postare vars arbete och engagemang delges generöst för att vi alla ska få mer info och kunna förstå bättre.

Jag förstår verkligen varför du själv gav upp och inte delger med här.

Det är en grymt otacksam mobb som kastar sig över den som berättar något initierat.
Se bara på Missan27 - som berättar om enbart sina intryck . Hennes egena upplevelser dissades totalt av folk som inte ens har några upplevelser av att ha träffat de berörda.

Sålänge du postar något som faller mobben på läppen klarar du dig ett tag, men ve den som skriver något som inte stämmer med mobbens uppfattning. Då kommer du bli utpekad som lögnare mm.
Citera
2019-02-13, 14:52
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja, jag har insyn, hade det tidigt, inget underligt. Halva sydsveriges poliskår, väldigt många inom sjukvården, rättsmedicin och flera andra stödfunktioner i samhället, fick ju tidigt höra vad som hade hittats i villan. Det här ärendet är exceptionellt i sin tragik och utformning. Jag hade info nästintill timmar från det att de kom till villan. Av förståeliga skäl skärpte ledningen tonläget inför läckor snabbt, för att stävja de sedvanliga samtalen till Aftonbladet och Expressen i utbyte mot några tusenlappar, och endast några få satt och jobbade med ärendet.

Vi pratar om personer som har x antal mord per månad och där den vanligaste versionen är babbe 1 dödar babbe 2 över någon form av förlust få heder eller pengar, eller för att få respekt
klart det blir lite intresse när detta händer som är historiskt mycket ovanligt.

Jag vet att du inte vill dela med dig av någon mer information men jag frågar ändå - stämde det att Hanna hade cancer? Jag har nämligen hört från relativt övertygande källor att hon var frisk, men du verkade väldigt säker på din sak för ett år sedan.
Citera
2019-02-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Den 13/1 om jag läser rätt nu. Du hade totalkoll. Och när du är osäker så säger du det.
Ja, så har jag försökt skriva, när mina källor inte varit säkra, kan ju inte jag skriva det i tråden. Så när de sagt att jag är nästan säker på att, så har jag skrivit att "detta är osäkert men jag har hört"
Bar just därför att även mina källor hade ju en tanke på att inga rykten skulle spridas, så det ironiska blev ju att läkt information inte lyckades stävja på ryktesspridningen.
Den sista bryr sig inte myndigheter primärt över, men de är ju människor som lider med familjen, för barnen och hela situationens skull.

Den olyckliga konsekvensen blir att det blir färre och färre möjligheter att få faktauppgifter i fall där det finns vanligt svenssonfolk bakom situationen. Inte hela kriminella familjer där samtliga familjemedlemmar är involverade i brottsligheten och döljer tillgångar skriver över bilar i sitt namn och transporterar narkotika. Gud ska veta att det finns mycket sådant i Skåne. Jag får höra mycket om dessa intriger och det är mestadels en kavalkad i återkommande namn och svåruttalade namn. Jag tror inte jag skrivit om ens någon av dessa på flashback utom när Peter Mangs härjade, där hade jag info jag skrev. Samma resultat som i denna tråden.
Citera
2019-02-13, 14:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Nej, finns ett alternativ till: att ena föräldern är skyldig till stämpling till mord (H) och att den andra är skyldig till mord (O). Det täcks också in av "tillsammans och i samförstånd".

Huvudet på spiken.
Det är exakt så här det också kan ligga till.
Därför vore det helt rimligt att man också delger allmänheten, för vilka brott O respektive H är misstänkta. Enbart stämplig - eller/och - aktivt handgripligt mördande?
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-13 kl. 15:02.
Citera
2019-02-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag vet att du inte vill dela med dig av någon mer information men jag frågar ändå - stämde det att Hanna hade cancer? Jag har nämligen hört från relativt övertygande källor att hon var frisk, men du verkade väldigt säker på din sak för ett år sedan.
Det var en av de saker jag hörde, att hon fått ett olyckligt besked, men jag var osäker på detaljen och jag har faktiskt aldrig kunnat reda ut om det verkligen var så.
Men mer exakt tror jag att jag skrev att hon fått besked om allvarlig sjukdom som inte gick att bota. Det kan ju vara några andra typer av sjukdomar än cancer, men eftersom hon tydligen haft cancer tidigare så var det många som drog den slutsatsen att det borde ha varit återkommande cancer, men det senare var ju mest en spekulation.

Jag kan inte värdera hur säker denna info var, men jag hade info så tidigt så jag själv drog slutsatsen att det var innehåll i ett av breven som lämnades kvar som hade återgetts, då det var så tidigt att jag tror inte de hunnit besöka sjukvården och begära ut patientjournaler med sammanfattning av sjukdomsläget.
Citera
2019-02-13, 14:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Självstrypningsmetoder har avhandlats i långa uppsatsliknande former under lång tid. Ett flertal har hakat på den teorin.
Diskussioner gällande ”vem gjorde vad” kan också få ett avslut.
Men halledudane mig då. Inte ett öga är torrt.

Jag är så glad att jag lyckats störa monotona malande via att komma med korrekt fakta om att det är möjligt att strypa sig själv till skillnad mot Solglittrets dravel.

Tänk så svårt det är att begripa att det är gemensamt och i samförstånd som är utgångsläget:
Båda två formellt misstänkta för mord på sina döttrar.

För er är det som om det vore en kamp på liv och död om Oskar den onde i en ny mordutredning.
Citera
2019-02-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Ja det köper jag givetvis, men någon form av delaktighet. Eftersom de var så noga på den punkten på presskonferensen och i reflektion av det övriga jag hört så lutar jag själv mot att det är stor inblandning av den partner som inte dog sist. allt från mord till stämpling

Men att det enbart var en förälder som gjorde allt detta är i dagens kunskapsläge helt uteslutet.
Citera
2019-02-13, 15:04
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja det köper jag givetvis, men någon form av delaktighet. Eftersom de var så noga på den punkten på presskonferensen och i reflektion av det övriga jag hört så lutar jag själv mot att det är stor inblandning av den partner som inte dog sist. allt från mord till stämpling

Men att det enbart var en förälder som gjorde allt detta är i dagens kunskapsläge helt uteslutet.
Har du nån kunskap ifall alla avled samma dag, eller om obduktionen möjligen visade att Oskar ensam valde att vänta ytterligare nån dag eller två?
Citera
2019-02-13, 15:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Enligt åklagare A-C A den 8/2 har de forensiska analyserna visat att enbart en person deltagit vid morden av A och M.
Citera
2019-02-13, 15:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det behöver inte stämma, din logik fattas ett/flera alternativ.
Föräldrarna dödar barnen i samförstånd (2 mord, varje flicka är ett mord), ena föräldern mördar den andra (aktiv hjälp till självmord klassas som mord enligt rättsbalken= 1 mord). Den sista föräldern tar sitt liv (1 självmord)
detta ger: 2 mord + 1mord+ 1 självmord= 3 mord och ett självmord
VAR någonstans har du bevis för att den tekniska analysen gav att enbart ena föräldern var aktiv?
När man sammanställer det scenariot så säger man inte på presskonferensen
3 mord, 2 medhjälp till mord och ett självmord
Bara av det enkla skälet att man ger en presskonferens till svenska folket, inte en udda samling aspergerdiagnostiserade flashbackskribenter som hakar upp sig på att man inte nämner två medhjälp till mord på presskonferensen...
De säger ju i presskonferensen att föräldrarna var i samförstånd om att ta flickornas liv, Hur kan ni missa detta? Då MÅSTE det ju finnas 2 mordmistänkta gärningsmän, en för mord och en för medhjälp, eller 2 mordmisstänkta för två mord. Ordet mord syftar i presskonferensen på antalet MÖRDADE, inte på antalet misstänkta gärningsmän. Du kan ju ha ett mord och 3 mördare om de tillsammans begår handlingen, likaväl som att du kan ha ett mord och 5 gärninsgmän, mord syftar på antalet offer inte antalet gärningsmän.

Börjar det klarna i dimman nu?

Äntligen lite nykterhet (så länge det biter på spammandet...).

Skulle du säga att det finns fog för att addera ngt till uttalandet från PT vad gäller om föräldrarna tagit sina liv var för sig eller den ene hjälpt den andre?

Jag tror exv en falang här vill hålla öppet för att mamman dött först och sen är spekulerandet i full gång igen. Det skulle då också råda osäkerhet kring mammans andel av den totala skulden.

Jag noterar att hjälp till självmord räknas som mord enligt brottsbalken, men PT håller inte en förälder skyldig i det avseendet. Naturligen kan det vara svårt att bevisa eller pröva om somliga spår räcker till en gedigen slutsats.

Själv har jag haft hållningen att PT eftersträvat att avbilda det verkliga skeendet så gott man känt sig nödd och kapabel, vilket summeras i formuleringen om det dubbla gärningsmannaskapet från planering till utförande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in