2019-02-18, 12:25
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Har du verkligen ingen skam i kroppen?
Oavsett vad du anser om mina inlägg så är ju Eric död av några klåpare som skulle gjort tvärtom hjälpt grabben hem igen normala människor gör det de hjälper andra.
Vad är det du inte förstår egentligen , vad lider du av hybris mm mm. Ointressant för det du gör är så vidrigt visa respekt det här är verkligen ingen tråd att skoja om eller göra sig lustig över det är fruktansvärt. Skäms på dig.
Ja jag är arg det stämmer verkligen arg på dig en förbannad tangentbordsrunkare som gör sig lustig och märkvärdig när en kille blir dödad av svensk polis som skjuter 25 skott mot honom.
Om du anser att poliserna var klåpare och onormala människor så kanske du ska adressera till politikerna som släpper fram dom till att bli poliser för du anser väl inte att poliserna har haft för avsikt att döda Eric för den person han var?
Citera
2019-02-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I all enkelhet visar detta på det generella problemet:

Att göra "rätt sak" är mycket viktigare än att "göra saken rätt". Med detta uttalande säger man SAMTIDIGT att det saknas en viktig del av utredningen OCH att det inte går att visa att någon egentligen gjort ett definierat och klandervärt fel i detta.

Bäringen på Erik Torell-fallet är då att man troligen gjorde alldeles rätt (givet vad man visste) när man betraktade ET som en farlig person med vapen, samtidigt som man naturligtvis samtidigt hade önskat att poliserna på något närmast magiskt sätt förstått att ET var ofarlig och skulle hjälpas hem.

Vill väl snarare påstå att det visar ett strukturellt problem, dvs att man gärna håller käften om orsaken till varför man fattar ett beslut mot bättre vetande (eller om man så vill, varför man inte begär komplettering av FU och därefter tar sitt beslut).

Mjo, kanske skulle man kunna begära att de inte skjuter hejvilt på innergården (så pass "hård" hoppas jag att åklagaren är, åtminstone...).
Citera
2019-02-18, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Yrkeskriminella såväl som svenssons som stoppats för fortkörning anmäler poliser. Det finns ingen stringens i vilken kategori som står för flest anmälningar.

Antalet anmälningar har ökat rejält på en femårs-period. Antalet åtalade och dömda poliser kvarstår dock ungefär på samma nivå, men det ter sig ju som en sjunkande nivå beroende på att anmälningarna stegrat upp.
Självklart blir det iom detta mer som betraktas som okynnesanmälningar.
Är folk mer lättkränkta idag?
Krymper kunskapen om polisens makt?
Har respekten för vad polismakten får/kan begära av en som medborgare urholkats?
Har polisen tuffat upp sig en aning?

Jag tror svaret är spritt i alla fyra frågor jag där ställer.

Hur menar du att det är stringens i ditt påstående att yrkeskriminella skulle anmäla poliser?

Det är väl rätt självklart för en yrkeskriminell att inte anmäla en polis för något öht, då denne inte vill ådra sig sådant missnöje/intresse som denne då skulle bli föremål för.

En svensson som inte begriper bättre, ja den kan mycket väl anmäla om han eller hon tillexempel får sin arm bruten osv.
Såvitt jag vet, har polismåls siffror sett snarlika ut sedan starten för den där enheten (mao åtalsprocenten).

Att det skulle ha skett någon lavinartad ökning har jag inte heller sett till.

Om det är så att du har rätt (att det anmäls i en mkt större utsträckning), ja då kan man ju säga som poliser brukar göra annars "ingen rök utan eld", men det är klart, det går ju inte att applicera annat än på vanliga simpla medborgare...

Nåväl, hoppas att åtalen mot Torells banemän blir mer till fylles, än det som lämnades in vid varbergs-skjutningen (där åklagaren inte tog höjd för exakt vilka skott han avsåg var onödiga samt dödande).
Citera
2019-02-18, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Skämmas för vad?

Att jag anser polisen skall ha rätten att försvara sig mot folk som beter sig hotfullt, och det oavsett vad någon har för diagnos

Det är du som verkar ha svårt att få in i skallen att anledningen till varför dom sköt verkanseld var pga vapnet. Inget annat.

Jag gör mig endast lustig över känslostyrda godhetsrunkare och polishatare som du, som uppenbarligen tror att man ges rätten att gå omkring med vapen på stan och rikta mot folk om man har downs syndrom

Gråt en skvätt så blir det bättre

Vad är det för fel på dig eg? Är du verkligen polis? Isåfall borde de vara mer psykologiska tester,ditt bemötande är hel kasst.
Visst,du försvarar polisernas agerande,men varför dumförklara Eric och göra dig dum över andras kommentarer här?
Eller är det kanske så att du,och ditt bemötande,förklarar polisen idag?
Vill du vara ansiktet utåt och stå för dina åsikter offentligt? Eller är du bara en liten tuffing bakom skärmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
...kanske skulle man kunna begära att de inte skjuter hejvilt på innergården (så pass "hård" hoppas jag att åklagaren är, åtminstone...).

Just det.
Ponera att en hundägare måste rasta sin valp mitt i natten och möts av ett kulregn från polisen.

Nej,fruktansvärt dåligt av polis allt detta.

Tyvärr blir nog ingen dömd. Åklagare,polis,domstol håller varann om ryggen.
Tragiskt.
Citera
2019-02-18, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Vad är det för fel på dig eg? Är du verkligen polis? Isåfall borde de vara mer psykologiska tester,ditt bemötande är hel kasst.
Visst,du försvarar polisernas agerande,men varför dumförklara Eric och göra dig dum över andras kommentarer här?
Eller är det kanske så att du,och ditt bemötande,förklarar polisen idag?
Vill du vara ansiktet utåt och stå för dina åsikter offentligt? Eller är du bara en liten tuffing bakom skärmen?

Nej, men jobbat som det 7 år, och kanske tillbaka som förundersökningsledare till sommaren . Jag står för mina åsikter IRL, men det är klart att jag gör skillnad på flashback och verkligheten.

Eric var förståndshandikappad och det var förmodligen orsaken till att han pekade med vapen mot polis, han förstod inte det olämpliga i att göra så helt enkelt.

Ja det är jäkligt korkat och verklighetsfrånvänt att förvänta sig att poliser skall göra diagnostiska bedömningar, och tydligen låta bli att försvara sig vid vapenhot, om gärningsmannen befinns ha vissa diagnoser. Varför skulle jag ha några som helst problem att stå för det IRL menar du?

Tuff är och har jag alltid varit, därför jag är en sådan hit hos damerna( även fast jag hållit mig till en och samma nu under många års tid)

Citat:
Just det.
Ponera att en hundägare måste rasta sin valp mitt i natten och möts av ett kulregn från polisen.

Nej,fruktansvärt dåligt av polis allt detta.

Tyvärr blir nog ingen dömd. Åklagare,polis,domstol håller varann om ryggen.
Tragiskt.

Så innan polisen försvarar sig emot vapenhot så måste dom först granska omgivningen och göra en riskanalys gällande faran för rikoschetter , det lät ju nästan lika intelligent som den intellektuella elitens påpekande om att personer med vissa diagnoser äger rätt att gå omkring med vapen och rikta mot poliser

Ett fall som prövats i just avseende nödvärnsskjutning och risk för tredje person är ju rånet av guldbutiken och skjutningen in i gymfönstret.

Den polisen dömdes till framkallande av fara för annan i tingsrätten, men friades av hovrätten. Således går nödvärn på ett generellt plan före i en sådan situation.

Vi får återigen konstatera att det inte är särskilt smart att knalla runt med vapen på stan, och rikta sådant mot poliser..
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-18 kl. 19:54.
Citera
2019-02-18, 20:32
Medlem
Men nu är det så att det var ett låssas vapen! Om dom bara kunde vänta några sekunder med att sjuta kunde han överlevt! Men måsta ha någon avvaktande när man har dödliga vapen!
Citera
2019-02-18, 20:42
Medlem
snurre-spratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Men nu är det så att det var ett låssas vapen! Om dom bara kunde vänta några sekunder med att sjuta kunde han överlevt! Men måsta ha någon avvaktande när man har dödliga vapen!
och om det inte varit ett "låssas" vapen så hade ett par poliser varit döda om de väntat några sekunder till! Att avvakta när man möts av förmodat dödliga vapen kan lätt bli deras egen död! Den största skulden i detta fall ligger på den som utrustat Erik med ett vapen och sen släppt ut honom med detta mitt i natten! Kom ihåg att det var flera som såg honom och larmade polisen med att en man sprang omkring och viftade med vapen så polisen hade nog ingen möjlighet att avvakta för att se om det faktiskt bara var en replika eller ett skarpladdat vapen!
Citera
2019-02-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurre-spratt
och om det inte varit ett "låssas" vapen så hade ett par poliser varit döda om de väntat några sekunder till! Att avvakta när man möts av förmodat dödliga vapen kan lätt bli deras egen död! Den största skulden i detta fall ligger på den som utrustat Erik med ett vapen och sen släppt ut honom med detta mitt i natten! Kom ihåg att det var flera som såg honom och larmade polisen med att en man sprang omkring och viftade med vapen så polisen hade nog ingen möjlighet att avvakta för att se om det faktiskt bara var en replika eller ett skarpladdat vapen!

Nu är det så att riktiga vapen är rätt så otroligt att folk springer runt med?
Vad nästa gång skjuter dom en 3 åring med vattenpistol.
Replika vapen har utveckling störda och minderåriga det är rätt svårt att få tag på ett riktigt vapen.

Dom poliser hade ju inte varit döda för det är ett låssas vapen.

Vad ska inte barn kunna leka krig?
T.exp soft airguns ska inte barn kunna leka med dom?

En kriminell ser ut som en kriminell ett barn ser ut som ett barn.

Om man nu ska skuldsätta någon så är det tillverkarna för leksaks vapen och poliserna!
Senast redigerad av Vidarquintar 2019-02-18 kl. 20:57.
Citera
2019-02-18, 20:54
Medlem
Citat:
Problemet är väl att Poliserna var felaktigt informerade om att det fanns en våldsam beväpnad person på platsen och att det i sammanhanget rörde sig om några få sekunder att fatta beslut om att öppna eld eller inte, efter att de inte fått respons på sina skrik om varning, lägg ner vapnet osv. Det är lätt att döma i efterhand och utan tillgång till de faktiskt omständigheterna, men det är fan ta mig inte lätt att försöka sätta sig in i situationen som den faktiskt var, inkluderat hur tydligt eller inte man såg, hur snabbt förloppet var och inte minst med beaktande av den felaktiga information som givits om en farlig gärningsman på platsen. Jag tycker man ska ha respekt för svårigheten i det här fallet. Man ska också ha respekt för att det är en fruktansvärt tragisk händelse för ALLA inblandade. Jag tycker personligen att det är helt i sin ordning att detta prövas hos åklagare med tanke på alla omständigheter, men jag har väldigt svårt att förstå varför vissa här kastar så mycket skit på Poliserna. Försök istället att objektivt försöka förstå händelseförloppet och svårigheterna. Man får alltid tycka som man vill, men man ska vara försiktig med att döma på egen subjektiv grund, utan att ha tillgång till alla faktiska omständigheter. Det är i alla fall min uppfattning, vad den nu kan vara värd i sammanhanget....
Citera
2019-02-18, 20:57
Bannlyst
Citat:

Nej det kan man inte om man inte är sugen på att spela rysk roulette med sitt liv.
Citera
2019-02-18, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det kan man inte om man inte är sugen på att spela rysk roulette med sitt liv.

Jag klistrar in det jag skrev tidigare! Dom ska ju vara kalla när dom har vapen för länge sen skött dom ju en hund för en självmords benägen. Det är dom som ökar risken när dom har riktiga vapen.

Replika vapen har utveckling störda och minderåriga det är rätt svårt att få tag på ett riktigt vapen.

Om man nu ska skuldsätta någon så är det tillverkarna för leksaks vapen och poliserna!
Citera
2019-02-18, 21:06
Bannlyst
Citat:
Jag klistrar in det jag skrev tidigare! Dom ska ju vara kalla när dom har vapen för länge sen skött dom ju en hund för en självmords benägen. Det är dom som ökar risken när dom har riktiga vapen.

Framförallt får man inte tveka utan agera direkt. Idioten som dom sköt hundarna för hotade med en kniv och hundarna var i vägen för ingripandet, då skall djuren bort utan tjafs, punkt.

Nej barn skall inte leka krig, själva, utomhus 4 morgonen med saker som ser ut som riktiga vapen( enligt uppgift av vittnen i detta fall). Rätt uppfattat.

Ja ett riktigt vapen och dom tre hade kunnat varit döda ja, gör det situation till mindre akut menar du

Poliserna ställdes troligtvis inför en omöjlig situation, är det någon som har ett ansvar för detta så är det dom som faktiskt VISSTE att han var en treåring psykiskt men likväl tog det med en klackspark att han rymde titt som tätt, dvs hans vårdnadshavare.

Jag har en dotter som ännu inte pratar eller går, om 3 år ligger hon på den mentala nivån. Visar hon rymningstendenser så kommer det att vara RÖD alert tills problemet är löst permanent, INGET annat.

Sen är du bra jävla retarderad om du tror att en kriminell måste se ut på ett visst sätt, det gör dom inte, även kriminella kan vara långa, kort, smala, tjocka, fula, snygga...etc etc.

Precis som att personer med downs syndrom både kan vara harmlösa, eller aggressiva.

Vad gäller just hur påtända pundare ter sig så kan deras rörelsemönster även påminna om det man ser hos en downie.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-18 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in