2019-02-17, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out

Precis de kan välja att starta kameran ELLER INTE ALLS! och om de startar den kan de även VÄLJA BORT LJUD. .!
det finns ingen GARANTI att bröstkamera finns i varje patrull! även om det är målsättningen. för att undvika dåliga/sämre utredningar förstår jag inte varför de inte använs fullt ut med både ljud och bild. Då får ju ex.vis SU betydligt bättre utgångsmatrial och poliserna själva kan i lugn och ro fortsätta sitt goa jobb. Eller som den klassiska klyschan "de/du har väl inget att dölja" " du/ni har väl rent mjöl i påsen " ...?

Tillägg i FU genom PM kan troligen göras upp till 2 år bakåt i tiden. Men trovärdigheten sjunker progressivt ju längre tid som gått från händelsen.
Prata ihop sig! görs direkt så den som upplevs som tveksam i gruppen lättare kan övertalas till att detta blir enklast med minsta möjliga krångel. ....! Du blir det jobbigare att tillföra pm senare för den tveksamme och mindre trovärdigt att i efterhand tillföra FUP (kan mkt väl vara anledningen till kvinnans agerande i fallet Erik) Detta är kårandan i ett nötskal. ...! Signaturen Deep throat har gjort en bra bild av verkligheten inom poliskåren finns här i tråden att läsa om
hur poliser försöker manipulera / undkomma rättvisan.

Nej, det kan det inte läs på. Läs vad personen du citerar tidigare skrivit. Dessutom, om kvinnan inte upplevde hot varför stod hon kvar med draget vapen på håll EFTER att " målet" nedgjorts? Om hon inte upplevde honom som ett hot och bara stod kvar på håll istället för att gå fram så har hon ju gjort mest fel utav alla.
Citera
2019-02-17, 22:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Ovan citerat utvalt av mig.

Jo, han säger en hel del i sakfrågan med det uttalandet (krävs väl inte alltför mycket tankebanor för att se kritiken i sakfrågan).

Angående det övriga, javisst, lyssna på dåvarande överåklagare på UC Malmö Jörgen Lindberg när han intervjuas av Bo-Göran Bodin angående "Fallet Johan".

Han uppger där (när han tror att mikrofonen är avstängd)
- Hade internutredaren gjort det han skulle, då hade det här varit ett öppet mål för mig som åklagare.

Men när han var medveten om att intervjun pågick då lät det istället så här.
- Det finns inget som talar för att poliser begått något brott eller felaktigheter.

Duger det här?
En överåklagare måste väl vara något av det finaste som finns eller kräver du nu RÅs inställning i frågan?

I all enkelhet visar detta på det generella problemet:

Att göra "rätt sak" är mycket viktigare än att "göra saken rätt". Med detta uttalande säger man SAMTIDIGT att det saknas en viktig del av utredningen OCH att det inte går att visa att någon egentligen gjort ett definierat och klandervärt fel i detta.

Bäringen på Erik Torell-fallet är då att man troligen gjorde alldeles rätt (givet vad man visste) när man betraktade ET som en farlig person med vapen, samtidigt som man naturligtvis samtidigt hade önskat att poliserna på något närmast magiskt sätt förstått att ET var ofarlig och skulle hjälpas hem.
Citera
2019-02-18, 01:52
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
" Buhuh."..."han hade downs syndrom"...Buhu"

Ja det var tragiskt att killen intet hade bättre förstånd än att springa omkring och vifta med vapen mot poliser. Men ska polisen skita i att försvara sig och chansa på att ta en kula för det menar du( såtillvida som ens hann uppfatta killen fysiska anomalier)?

Det finns förvisso lagstöd för både väktare och ordningsvakter att kunna bära vapen men det är sällan så sker, skyddsvakter brukar vara beväpnade dock.

Ändock : INGEN, jag upprepar INGEN , som har någon som helst utbildning i hotfulla situationer med vapen inblandade är lärda att det är annat än verkanseld som gäller om man utsätts för direkt vapenhot.

Poliser som försvarar sig skall inte låsas in såklart, däremot hade den skjutnes vårdnadshavare kunnat använda sig utav lås på sin dörr( men det var tydligen inte så farligt att han rände runt ut och in titt som tätt), nybliven fader som jag är så kan jag GARANTERA dig att min dotter( med en moder som är polis) INTE kommer att få spatsera runt ute själv om tre år

Härligt att höra att jag lyckas med mina intentioner, alltid kul med feedback, väldigt mycket som gått på räls i mitt liv dom senaste 10 - 15 åren, tackar som frågar. Och det ÄR kul att jävlas med tomtar som dig på detta forum( som tror att personer med downs syndrom har en ovillkorad rätt att vifta med vapen mot poliser) för ni blir jättearga och börjar grina

Måste ju leva upp till mitt namn

Frågor på det?
Du kan alltså inte ens lagen för användande av skjutvapen.
Det enda du kan här på fb är att fortsätta trolla.
Att du skulle ha varit polis är ju inte sant, eller hur.
Du har aldrig varit det och kommer inte att bli det heller.
Hade du varit det skulle du varit väl insatt i vilka lagar som gäller. så och när man agerar skyddsvakt motsvarande.
Vilket en väktare kan vara stundtals.
Men att polis öppnar eld och som du skrev att de alltid skjuter verkanseld är ren lögn.
Du är ett stort skämt.
Leker baseball ligan på fb på ensam hand.
Dina inlägg är föremål för utredning så mycket borde du inse John eller Jane Doe.
Citera
2019-02-18, 07:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Hade du varit det skulle du varit väl insatt i vilka lagar som gäller. så och när man agerar skyddsvakt motsvarande.
Men att polis öppnar eld och som du skrev att de alltid skjuter verkanseld är ren lögn.
Du är ett stort skämt.
Dina inlägg är föremål för utredning så mycket borde du inse John eller Jane Doe.

Jo det är just det jag gör och just därför jag tillskillnad ifrån dig vet vad " nödvärn" är för något. Dessutom klarar jag att läsa text innantill och förstå skillnaden mellan mord och vållande till annans död.

Jag har aldrig skrivit att dom alltid skjuter verkanseld, dock är det vad man är lärd att göra( med stöd utav nödvärnsrätten) om någon gör utfall med kniv eller som här, riktar ett vapen emot en. Läs på!

Citat:
Ändock : INGEN, jag upprepar INGEN , som har någon som helst utbildning i hotfulla situationer med vapen inblandade är lärda att det är annat än verkanseld som gäller om man utsätts för direkt vapenhot.

Sen får du också lära dig, om du tror att du skall kunna lura folk att du är " överläkare" att det är skillnad på att leverera bra skämt och att vara ett, för humoristisk och social är jag verkligen, en egenskap som bidragit till att jag bla troligen är tillbaka till polisen i sommar, med status som förundersökningsledare, skall jag meddela dig då jag tillträder tjänsten eller börjar du grina då?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-18 kl. 07:35.
Citera
2019-02-18, 07:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out

Precis de kan välja att starta kameran ELLER INTE ALLS! och om de startar den kan de även VÄLJA BORT LJUD. .!
det finns ingen GARANTI att bröstkamera finns i varje patrull! även om det är målsättningen. för att undvika dåliga/sämre utredningar förstår jag inte varför de inte använs fullt ut med både ljud och bild. Då får ju ex.vis SU betydligt bättre utgångsmatrial och poliserna själva kan i lugn och ro fortsätta sitt goa jobb. Eller som den klassiska klyschan "de/du har väl inget att dölja" " du/ni har väl rent mjöl i påsen " ...?

Tillägg i FU genom PM kan troligen göras upp till 2 år bakåt i tiden. Men trovärdigheten sjunker progressivt ju längre tid som gått från händelsen.
Prata ihop sig! görs direkt så den som upplevs som tveksam i gruppen lättare kan övertalas till att detta blir enklast med minsta möjliga krångel. ....! Du blir det jobbigare att tillföra pm senare för den tveksamme och mindre trovärdigt att i efterhand tillföra FUP (kan mkt väl vara anledningen till kvinnans agerande i fallet Erik) Detta är kårandan i ett nötskal. ...! Signaturen Deep throat har gjort en bra bild av verkligheten inom poliskåren finns här i tråden att läsa om
hur poliser försöker manipulera / undkomma rättvisan.

Polismans enskilda förfogande över kameran har snabbt reducerats till en formalitet.
Det var kritik inför att införa kameror, och efter förhandlingar med Polisförbundet kom man fram till ett visst regelverk kring kamerorna.
Men som sagt, nära nog alla poliser drar på sina kameror på större larm i synnerhet om det finns en misstänkt person.
Man ska beakta att kroppskameror fortfarande är på prov, enligt regeringsbeslut. Man vill först undersöka om verktyget hjälper till i brottsutredningar. Poliserna har dock ganska snabbt märkt att kameran utgör ett viktigt bevisvärde, därav slår man hela tiden på dom i regel.

Åter igen, det är inte rimligt att man haft tid att prata ihop sig, lika lite som det går att manipulera radiotrafiken.
I verkligheten finns det ingen kåranda i ett nötskal.
Citera
2019-02-18, 08:48
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag håller det högst orimligt att man ens skulle hunnit pratat ihop sig, även om man velat.
Tre, kanske fyra patruller brukar larmas in direkt som understöd vid verkanseld i storstad. Det blir 6-8 poliser, kanske fler.
Dessas primära uppgift är att först säkra området, och simultant direkt spärra av och sedan stå och hålla avspärrningar, vilket ofta är ensamarbete.
På den här platsen som det här inträffade, kan jag föreställa mig att en hel del allmänhet snabbt började dyka upp, och ensamma utspridda poliser fått hantera allmänhet.

På det kommer sen (åtminstone) tekniker & befäl, samt givetvis sjukvård.
Att samtliga skulle ha tiden att diskutera händelsen och rättsliga efterverkningar, eller att radiostyrt dra åt ett uppfattningshåll och upprätta "skyddande" PM, jaa,, det är en mastigt fantasifull tanke.

Som ytterligare stöd har vi även radiotrafiken, som direkt smalnar av möjligheten tänkbara fasoner.

Jag vågar lova att PM ej förskönar något i detta ärende.

Dessutom görs det en grundlig teknisk undersökning, givetvis av tekniker som inte kontrolleras av "de tre", och detaljer som avlossade skott och av vem säkras. Därifrån kan man säkerställa vem som stod var.

Ovanpå det kan man tillägga att poliser som nyss skjutit verkanseld, för första gången dessutom, garanterat kommer vara chockade/skakade och inte i en fas där man rationellt försöker synka en historia.

Nej, det råder inget tvivel om att denna utredningen blir tämligen saklig och korrekt. Det kommer inte lämnas något åt slumpen och det kommer inte finnas några oriktigheter som påverkar utgången.
De oriktigheter som alltid förekommer i utredningar är av karaktären att folks minne och uppfattning spelar dom små spratt osv. Av den anledningen hoppas jag att man har hittat många vittnesmål så man kan klargöra en bild utifrån det.

Sedan huruvida någon fälls eller ej återstår faktiskt att se. Jag tror det inte men man vet aldrig. Vi har ju knappast fått ut särskilt mycket fakta i frågan så det är ganska svårt att säga utifrån vårt perspektiv.
Citera
2019-02-18, 09:27
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Jo det är just det jag gör och just därför jag tillskillnad ifrån dig vet vad " nödvärn" är för något. Dessutom klarar jag att läsa text innantill och förstå skillnaden mellan mord och vållande till annans död.

Jag har aldrig skrivit att dom alltid skjuter verkanseld, dock är det vad man är lärd att göra( med stöd utav nödvärnsrätten) om någon gör utfall med kniv eller som här, riktar ett vapen emot en. Läs på!

Sen får du också lära dig, om du tror att du skall kunna lura folk att du är " överläkare" att det är skillnad på att leverera bra skämt och att vara ett, för humoristisk och social är jag verkligen, en egenskap som bidragit till att jag bla troligen är tillbaka till polisen i sommar, med status som förundersökningsledare, skall jag meddela dig då jag tillträder tjänsten eller börjar du grina då?
Så duktigt av dig.
Du förstår att det är mord eller vållande då alltså , kan vara dråp med eller annan brottsrubricering med.
Det blir ju åklagaren som fattar det beslutet.
Du är inte åklagare ej heller kommer du att bli det.
Du kommer aldrig att bli polis mer än på låtsas.
Kling och Klang och Kvastmo.
Låt nu de stora ponkarna sköta detta.
Du kunde ju av respekt för Eric Torells närmaste sluta upp med dina avskyvärda inlägg.
Det går ju att ha åsikter om det tragiska utan att bete sig så illa som du gör.
Dina inlägg tyder på en enorm ilska av något slag, som en riktig överläkare inom psykiatri borde undersöka.
De som sköt Eric borde spärras in enligt mig.
Polisen som i det här landet inget ansikte har kvar att tappa.
Citera
2019-02-18, 10:01
Bannlyst
Citat:
Så duktigt av dig.
Du förstår att det är mord eller vållande då alltså , kan vara dråp med eller annan brottsrubricering med.
Det blir ju åklagaren som fattar det beslutet.
Du är inte åklagare ej heller kommer du att bli det.
Du kommer aldrig att bli polis mer än på låtsas.
Kling och Klang och Kvastmo.
Låt nu de stora ponkarna sköta detta.
Du kunde ju av respekt för Eric Torells närmaste sluta upp med dina avskyvärda inlägg.
Det går ju att ha åsikter om det tragiska utan att bete sig så illa som du gör.
Dina inlägg tyder på en enorm ilska av något slag, som en riktig överläkare inom psykiatri borde undersöka.
De som sköt Eric borde spärras in enligt mig.
Polisen som i det här landet inget ansikte har kvar att tappa.

Oj, du låter nästan lite arg tycker jag..

Nej, det som i värsta fall kan komma ifråga är vållande till annans död. Mord och dråp har aldrig varit aktuellt eftersom att dom sköt mot någon som riktade vad dom uppfattade som ett vapen emot dom.

Och nej det är inte åklagaren som tar beslut om vad dom ev skall dömas till (eller frias då dom agerat i nödvärn) och ännu vet vi inte ens om han kommer att ta saken till åtal.

En utav poliserna kan han uppenbarligen inte ens med bästa vilja i världen ha möjlighet att åtala, så enkelt är det med den saken

Så om någon riktar ett vapen mot polis så skall polisen inte få försvara sig menar du? Och Absolut inte om vederbörande har någon diagnos, för då förvandlas ev kulor till luft i din värld?

Är nog snarare farbror som får se över sin medicinering här, den nuvarande funkar tydligen inte.

Min funkar jättebra(astma)

Vi kan väl återkoppla till sommaren då rekryteringsprocessen är(eller skall vara) klar, jag lovar att höra av mig

Jag har mer erfarenhet än somliga andra sökande (7 år som polisassistent)

Frågor på det?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-18 kl. 10:05.
Citera
2019-02-18, 10:11
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Oj, du låter nästan lite arg tycker jag..

Nej, det som i värsta fall kan komma ifråga är vållande till annans död. Mord och dråp har aldrig varit aktuellt eftersom att dom sköt mot någon som riktade vad dom uppfattade som ett vapen emot dom.

Och nej det är inte åklagaren som tar beslut om vad dom ev skall dömas till (eller frias då dom agerat i nödvärn) och ännu vet vi inte ens om han kommer att ta saken till åtal.

En utav poliserna kan han uppenbarligen inte ens med bästa vilja i världen ha möjlighet att åtala, så enkelt är det med den saken

Så om någon riktar ett vapen mot polis så skall polisen inte få försvara sig menar du? Och Absolut inte om vederbörande har någon diagnos, för då förvandlas ev kulor till luft i din värld?

Är nog snarare farbror som får se över sin medicinering här, den nuvarande funkar tydligen inte.

Min funkar jättebra(astma)

Vi kan väl återkoppla till sommaren då rekryteringsprocessen är(eller skall vara) klar, jag lovar att höra av mig

Jag har mer erfarenhet än somliga andra sökande (7 år som polisassistent)

Frågor på det?
Har du verkligen ingen skam i kroppen?
Oavsett vad du anser om mina inlägg så är ju Eric död av några klåpare som skulle gjort tvärtom hjälpt grabben hem igen normala människor gör det de hjälper andra.
Vad är det du inte förstår egentligen , vad lider du av hybris mm mm. Ointressant för det du gör är så vidrigt visa respekt det här är verkligen ingen tråd att skoja om eller göra sig lustig över det är fruktansvärt. Skäms på dig.
Ja jag är arg det stämmer verkligen arg på dig en förbannad tangentbordsrunkare som gör sig lustig och märkvärdig när en kille blir dödad av svensk polis som skjuter 25 skott mot honom.
Citera
2019-02-18, 10:34
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Du är ett stort skämt.

Vad menar du är fel då? Kan du sakligt motivera något av dina påståenden? Varför skulle poliser inte få skjuta verkanseld i hotfulla och livsfarliga situationer?
Citera
2019-02-18, 10:35
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Oavsett vad du anser om mina inlägg så är ju Eric död av några klåpare som skulle gjort tvärtom hjälpt grabben hem igen normala människor gör det de hjälper andra.
Vad är det du inte förstår egentligen , vad lider du av hybris mm mm. Ointressant för det du gör är så vidrigt visa respekt det här är verkligen ingen tråd att skoja om eller göra sig lustig över det är fruktansvärt. Skäms på dig.
Ja jag är arg det stämmer verkligen arg på dig en förbannad tangentbordsrunkare som gör sig lustig och märkvärdig när en kille blir dödad av svensk polis som skjuter 25 skott mot honom.

Neutral källa på att 25 skott avlossades?
Citera
2019-02-18, 10:51
Bannlyst
Citat:

Skämmas för vad?

Att jag anser polisen skall ha rätten att försvara sig mot folk som beter sig hotfullt, och det oavsett vad någon har för diagnos

Det är du som verkar ha svårt att få in i skallen att anledningen till varför dom sköt verkanseld var pga vapnet. Inget annat.

Jag gör mig endast lustig över känslostyrda godhetsrunkare och polishatare som du, som uppenbarligen tror att man ges rätten att gå omkring med vapen på stan och rikta mot folk om man har downs syndrom

Gråt en skvätt så blir det bättre
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-18 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in