2019-02-18, 21:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Hur menar du att det är stringens i ditt påstående att yrkeskriminella skulle anmäla poliser?

Det är väl rätt självklart för en yrkeskriminell att inte anmäla en polis för något öht, då denne inte vill ådra sig sådant missnöje/intresse som denne då skulle bli föremål för.

En svensson som inte begriper bättre, ja den kan mycket väl anmäla om han eller hon tillexempel får sin arm bruten osv.
Såvitt jag vet, har polismåls siffror sett snarlika ut sedan starten för den där enheten (mao åtalsprocenten).

Att det skulle ha skett någon lavinartad ökning har jag inte heller sett till.

Om det är så att du har rätt (att det anmäls i en mkt större utsträckning), ja då kan man ju säga som poliser brukar göra annars "ingen rök utan eld", men det är klart, det går ju inte att applicera annat än på vanliga simpla medborgare...

Nåväl, hoppas att åtalen mot Torells banemän blir mer till fylles, än det som lämnades in vid varbergs-skjutningen (där åklagaren inte tog höjd för exakt vilka skott han avsåg var onödiga samt dödande).

Anmälningar mot polisen/poliser:
2016 - 6151st
2017 - ca 8700st ( viss del #nödvärn/#metoo-relaterat)
2018 - 9XXX (ej färdigräknat)

Jag menar att det ej finns stringens. Andelen svenssons som anmäler må vara högre, men det är inga astronomiska skillnader. Eller förresten, du och jag kanske bara har en definitionsskillnad på vad en kriminell är?
Det finns ingen klar statistik, men i ett ökande antal ggr beslutar åklagare att ej inleda fu, vilket resulterat i att åtalsprocenten krympt då det räknas mot det ökade antalet anmälningar.
Vi kanske får vänta på sådan statistik en smula, men jag tror en övergripande syn på läget kommer under detta år pga siffrorna just nu är på väg mer o mer isär.

Sen, vad det beror på?
Största delen är ju interna grejer, dataslagningar, "slarvfel" och sådant.
Ingen rök utan eld, absolut som så i vissa läget. Som sagt - polisen har tuffat till sig en aning på gott & ont. Därför utgör nog en hel del anmälningar sånt som betecknas våldsbrott i anmälan.
Samhällsförskjutningar?
Ja, det tror jag iaf. Folk har mer tappat respekten för polisen, och läget i förorterna blir totalt sett bara värre, vilket även påverkar resten av samhällets syn på polisen.
Omorganisationen 2015 och idoga krisrubriker om klen polis i samhället påverkar också.
Snutfitta är som att säga blomma idag.

Ja,,
Iaf - denna händelse med Eric är rejält utredd vill jag lova. Det har fått ta sin tid, och det har varit bredd & djup hela vägen, och vi får snart se.
Rätten skall få tydligt material att fatta beslut på, som i alla ärenden poliser går till åtal på.
Citera
2019-02-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Framförallt får man inte tveka utan agera direkt. Idioten som dom sköt hundarna för hotade med en kniv och hundarna var i vägen för ingripandet, då skall djuren bort utan tjafs, punkt.

Nej barn skall inte leka krig, själva, utomhus 4 morgonen med saker som ser ut som riktiga vapen( enligt uppgift av vittnen i detta fall). Rätt uppfattat.

Ja ett riktigt vapen och dom tre hade kunnat varit döda ja, gör det situation till mindre akut menar du

Poliserna ställdes troligtvis inför en omöjlig situation, är det någon som har ett ansvar för detta så är det dom som faktiskt VISSTE att han var en treåring psykiskt men likväl tog det med en klackspark att han rymde titt som tätt, dvs hans vårdnadshavare.

Jag har en dotter som ännu inte pratar eller går, om 3 år ligger hon på den mentala nivån. Visar hon rymningstendenser så kommer det att vara RÖD alert tills problemet är löst permanent, INGET annat.

Du kallar han idiot jag kallar han människa där ser man ditt synsätt.
Om han försöker begå självmord är det väll ingen bra ide att börja skjuta?

Lägg ner pistolerna och prata det finns skottsäkra sköldar dom kan använda.
Finns mängder med situationer dom kan handla anorlunda.

Varför får inte barn leka krig? Är det för poliser kan skjuta barn?
Då är det tillverkarnas fel för realistiska vapen.
Unga pojkar måste ju kunna springa runt och leka med leksaksvapen

Är faktiskt rädd för poliser dom har ett dödligt vapen så rädd så jag nästan inte anmäler brott?
Dom kan ju skjuta min hund för den skäller.
Senast redigerad av Vidarquintar 2019-02-18 kl. 21:29.
Citera
2019-02-18, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidarquintar
Du kallar han idiot jag kallar han människa där ser man ditt synsätt.
Om han försöker begå självmord är det väll ingen bra ide att börja skjuta?

Lägg ner pistolerna och prata det finns skottsäkra sköldar dom kan använda.
Finns mängder med situationer dom kan handla anorlunda.

Varför får inte barn leka krig? Är det för poliser kan skjuta barn?
Då är det tillverkarnas fel för realistiska vapen.
Unga pojkar måste ju kunna springa runt och leka med leksaksvapen

Eric hade intet bättre förstånd, han rådde tragiskt nog inte för det. Det gjorde Killen som i snorfyllan gick ut med sina hundar, som han uppenbarligen ägde för att ha som vapen och hävda sig med. Fick han för sig att han och hans hundar var odödliga då han fick den briljanta iden att slita fram kniv framför tre poliser?

Han såg själv till skapa en akut situation där polisen ej kunde göra annat än att direkt avliva hundarna då dom var i vägen för ingripandet. Han förtjänar att bli kallad idiot, så enkelt är det med det.

Nej man pratar inte med personer som riktar ett vapen emot en, dessa försvarar man sig emot. Och man går INTE och hämtar skottsäkra sköldar, och nej vanliga IGV polis har INTE tillgång till sådana( då jag jobbat som sådan större delen av mina 7 år så VET jag det ja).

Behöver jag förklara det olämpliga i att ränna runt på stan med vapenliknande saker?

Leksakstillverkarna av idag tillverkar inte lika verklighetstrogna vapen, men det var först för 10-15 år sedan det blev debatt om just detta, att leksaksvapen faktiskt kan tas för riktiga.

Sen finns det också RIKTIGA vapen, som är gjorda i plast, med syftet att se ut som leksaksvapen, just för att motståndaren skall släppa garden tills det är försent
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-18 kl. 22:09.
Citera
2019-02-18, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Anmälningar mot polisen/poliser:
2016 - 6151st
2017 - ca 8700st ( viss del #nödvärn/#metoo-relaterat)
2018 - 9XXX (ej färdigräknat)

Jag menar att det ej finns stringens. Andelen svenssons som anmäler må vara högre, men det är inga astronomiska skillnader. Eller förresten, du och jag kanske bara har en definitionsskillnad på vad en kriminell är?
Det finns ingen klar statistik, men i ett ökande antal ggr beslutar åklagare att ej inleda fu, vilket resulterat i att åtalsprocenten krympt då det räknas mot det ökade antalet anmälningar.
Vi kanske får vänta på sådan statistik en smula, men jag tror en övergripande syn på läget kommer under detta år pga siffrorna just nu är på väg mer o mer isär.

Sen, vad det beror på?
Största delen är ju interna grejer, dataslagningar, "slarvfel" och sådant.
Ingen rök utan eld, absolut som så i vissa läget. Som sagt - polisen har tuffat till sig en aning på gott & ont. Därför utgör nog en hel del anmälningar sånt som betecknas våldsbrott i anmälan.
Samhällsförskjutningar?
Ja, det tror jag iaf. Folk har mer tappat respekten för polisen, och läget i förorterna blir totalt sett bara värre, vilket även påverkar resten av samhällets syn på polisen.
Omorganisationen 2015 och idoga krisrubriker om klen polis i samhället påverkar också.
Snutfitta är som att säga blomma idag.

Ja,,
Iaf - denna händelse med Eric är rejält utredd vill jag lova. Det har fått ta sin tid, och det har varit bredd & djup hela vägen, och vi får snart se.
Rätten skall få tydligt material att fatta beslut på, som i alla ärenden poliser går till åtal på.

Dom gånger jag själv blivit anmäld( som jag vet om) har det handlat om tvättäkta rättshaverister. Sådana som inte begriper att polisen faktiskt, under rätt omständigheter, FÅR göra vissa saker som tex husrannsakan, hämta till förhör, omhänderta för fylla ....etc.

Det där snacket om " ingen rök utan eld " är bullshit, det förekommer defintivt okynnes/skitanmälningar mot folk som inte är poliser( även om det är ovanligare), när jag tjänstgjorde en kortare tid på utredningsjouren så fick man ta itu med många sådana ärenden, fd par som ligger i fejd/skilsmässa och anmäler varandra för att jävlas( och inte för att dom är intresserad av polisens hjälp)...visst är det härligt med anmälningsplikt och att rättsväseendet resurser skall gå till att vara dadda åt dessa människor
Citera
2019-02-18, 22:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Dom gånger jag själv blivit anmäld( som jag vet om) har det handlat om tvättäkta rättshaverister. Sådana som inte begriper att polisen faktiskt, under rätt omständigheter, FÅR göra vissa saker som tex husrannsakan, hämta till förhör, omhänderta för fylla ....etc.

Det där snacket om " ingen rök utan eld " är bullshit, det förekommer defintivt okynnes/skitanmälningar mot folk som inte är poliser( även om det är ovanligare), när jag tjänstgjorde en kortare tid på utredningsjouren så fick man ta itu med många sådana ärenden, fd par som ligger i fejd/skilsmässa och anmäler varandra för att jävlas( och inte för att dom är intresserad av polisens hjälp)...visst är det härligt med anmälningsplikt och att rättsväseendet resurser skall gå till att vara dadda åt dessa människor

Jo, men det rörde anmälningar mot poliser där man/någon upplever att polis använt våld/ingripandefel/begått tjänstefel. Grejen är att polisen kan elda lagligt...
Människor tror i regel inte man har rättigheten och lagen på sin sida, därav stannar det oftast just vid en anmälning, eller i bästa fall lyckas man snacka ner personen som är sned på polisen, så h*n skippar anmälan helt istället.

Att allmänhet anmäler annan allmänhet för tramssaker, är en annan sann femma
Citera
2019-02-18, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Att allmänhet anmäler annan allmänhet för tramssaker, är en annan sann femma

.. Och därav är det inte alls så att poliser, vid alla andra anmälningar säger "ingen rök utan eld".
Citera
2019-02-18, 22:16
Medlem
Citat:
Eric hade intet bättre förstånd, han rådde tragiskt nog inte för det. Det gjorde Killen som i snorfyllan gick ut med sina hundar, som han uppenbarligen ägde för att ha som vapen och hävda sig med. Fick han för sig att han och hans hundar var odödliga då han fick den briljanta iden att slita fram kniv framför tre poliser?

Han förtjänar att bli kallade idiot, så enkelt är det med det.

Nej man pratar inte med personer som riktar ett vapen emot en, dessa försvarar man sig emot. Och man går INTE och hämtar skottsäkra sköldar, och nej vanliga IGV polis har INTE tillgång till sådana( då jag jobbat som sådan större delen av mina 7 år så VET jag det ja).

Behöver jag förklara det olämpliga i att ränna runt på stan med vapenliknande saker?

Leksakstillverkarna av idag tillverkar inte lika verklighetstrogna vapen, men det var först för 10-15 år sedan det blev debatt om just detta, att leksaksvapen faktiskt kan tas för riktiga.

Sen finns det också RIKTIGA vapen, som är gjorda i plast, med syftet att se ut som leksaksvapen, just för att motståndaren skall släppa garden tills det är försent

Då borde det ändras att dom har skottsäkra sköldar för polisens uppgift är att säkra allmäns hetens säkerhet och rädda liv dom ska inte släcka liv!

Personligen tycker jag att polisen ska ha vapen i bilen som storbritanien!

Att handskas med psykotiska personer är problematisk. Bara fingrarna på pistolen kan utlössa ett anfall.
Då är lugnade prat mycket effektivare. Eller självmords benägen lugnare tall och handlade är bättre.

Vem vet vad som går igenom en psykotisk människa tankar kan vara så att ibland ser man helt rött och kan inte kontrollera sig! Ibland vet dom inte att dom är polis polisens uniform är mörk och svår att se.

Personen tankar kan gå runt och tänka skjut mig,skjut mig skjut,skjut mig.
Dom kan höra röster som också skriker upptrapning av våld är dödligt utgång
Senast redigerad av Vidarquintar 2019-02-18 kl. 22:19.
Citera
2019-02-19, 05:29
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Efter dödsskjutningen av 20-åriga Eric Torell med Downs syndrom är två poliser misstänkta för tjänstefel och en tredje polis för vållande till annans död. Det visar handlingar från tingsrätten som Ekot tagit del av.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgift-brottsmisstankar-mot-poliser-efter-dodsskjutningen-av-eric-torell
Citera
2019-02-19, 06:48
Bannlyst
Citat:
Då borde det ändras att dom har skottsäkra sköldar för polisens uppgift är att säkra allmäns hetens säkerhet och rädda liv dom ska inte släcka liv!

Personligen tycker jag att polisen ska ha vapen i bilen som storbritanien!

Att handskas med psykotiska personer är problematisk. Bara fingrarna på pistolen kan utlössa ett anfall.
Då är lugnade prat mycket effektivare. Eller självmords benägen lugnare tall och handlade är bättre.

Vem vet vad som går igenom en psykotisk människa tankar kan vara så att ibland ser man helt rött och kan inte kontrollera sig! Ibland vet dom inte att dom är polis polisens uniform är mörk och svår att se.

Personen tankar kan gå runt och tänka skjut mig,skjut mig skjut,skjut mig.
Dom kan höra röster som också skriker upptrapning av våld är dödligt utgång

Har aldrig sett ens en sådan sköld, trots 6,5 år i yttre tjänst. Sen så kan det i dylika lägen rädda lika mycket liv att kunna röra sig fort, och där är sådana sköldar snarare en nackdel.

Vem har sagt att det skulle vara deras uppgift? Inte jag, dock har dom återigen rätten att försvara sig mot folk som riktar vapen emot dom.

Nej det är inte prat som gäller om någon faktiskt riktar ett vapen emot en, eller gör utfall med kniv, då vill man komma hem levande och fredar sig. En kniv/kula får precis samma skadeverkan oavsett vad gärningsmannen har för diagnos också.

Psykiskt sjuka som ter sig så skall sitta på sluten avdelning, för deras eget och andras bästa. Förståndshandikappade som inte kan ta vara på sig själv får vårdnadshavare se efter, och om dom inte klarar det, samhället. Punkt!
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-02-19 kl. 06:58.
Citera
2019-02-19, 07:24
Medlem
Citat:
Har aldrig sett ens en sådan sköld, trots 5 år i yttre tjänst. Sen så kan det i dylika lägen rädda lika mycket liv att kunna röra sig fort, och där är sådana sköldar snarare en nackdel.

Vem har sagt att det skulle vara deras uppgift? Inte jag, dock har dom återigen rätten att försvara sig mot folk som riktar vapen emot dom.

Nej det är inte prat som gäller om någon faktiskt riktar ett vapen emot en, eller gör utfall med kniv, då vill man komma hem levande och fredar sig. En kniv/kula får precis samma skadeverkan oavsett vad gärningsmannen har för diagnos också.

Psykiskt sjuka som ter sig så skall sitta på sluten avdelning, för deras eget och andras bästa. Förståndshandikappade som inte kan ta vara på sig själv får vårdnadshavare se efter, och om dom inte klarar det, samhället. Punkt!
Dom sköldarna som swat använder med skott glugg.

För att alltid svensk polis går snabbt fram.

Och låssas vapen?

Det är ett önske tänkande som inte funkar att alla ska vara inlåsta.

Som han med hunden om dom hade sköld så kunde dom trycka ner honom på marken bättre än sjkuta hans hund. Hundar är kaxiga men när det gäller våld så backar dom.

Vafan används insats styrkan till dom behövs inte för alla patruller skjuter ner människorna med låssas vapen.

Vad gör ni med en gärningsman med kniv som går på torget fritt från folk polisen behöver inte gå fram dom kan ropa på honom med megafon.

Istället att avancera och sätta sig ifara.

Okej polisens uppgift är att skjuta alla med låssas vapen och skydda anmälheten. Men skjuter dom på anmälheten så har dom misslyckats
Citera
2019-02-19, 07:30
Bannlyst
Citat:
Dom sköldarna som swat använder med skott glugg.

För att alltid svensk polis går snabbt fram.

Och låssas vapen?

Det är ett önske tänkande som inte funkar att alla ska vara inlåsta.

Som han med hunden om dom hade sköld så kunde dom trycka ner honom på marken bättre än sjkuta hans hund. Hundar är kaxiga men när det gäller våld så backar dom.

Vafan används insats styrkan till dom behövs inte för alla patruller skjuter ner människorna med låssas vapen.

Vad gör ni med en gärningsman med kniv som går på torget fritt från folk polisen behöver inte gå fram dom kan ropa på honom med megafon.

Istället att avancera och sätta sig ifara.

Okej polisens uppgift är att skjuta alla med låssas vapen och skydda anmälheten. Men skjuter dom på anmälheten så har dom misslyckats

Är du dum i huvudet? Inte läskunnig?

Det handlar inte om vad som är deras uppgift det handlar om att låtsasvapen kan vara svåra att skilja ifrån riktiga.

Prata i megafon? Du tror att oväsen ifrån en megafon har lugnade effekt på en ev psyksjuk, och dessutom, ska man spärra av halva/hela stan då? Du tänkta inte så långt att man kanske måste fram och säkra personen direkt, för att det finns människor runt omkring som kan komma i närheten?

Nej det hade dom inte kunnat, hundarna var i vägen för ingripande och måste ur bilden. Hade idiotjäveln gett fan i att vifta med kniv hade dom inte behövt skjuta hundarna.

Nej men fler än idag kan sitta i tryggt förvar, förr hade man sk instutioner, funkade alldeles utmärkt
Citera
2019-02-19, 07:41
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=QtRgweQxXi8&app=desktop

Se mycket humanare sätt än att skjuta.

https://www.youtube.com/watch?v=7V_zcnpsLDM&app=desktop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem