Citat:
Hur menar du att det är stringens i ditt påstående att yrkeskriminella skulle anmäla poliser?
Det är väl rätt självklart för en yrkeskriminell att inte anmäla en polis för något öht, då denne inte vill ådra sig sådant missnöje/intresse som denne då skulle bli föremål för.
En svensson som inte begriper bättre, ja den kan mycket väl anmäla om han eller hon tillexempel får sin arm bruten osv.
Såvitt jag vet, har polismåls siffror sett snarlika ut sedan starten för den där enheten (mao åtalsprocenten).
Att det skulle ha skett någon lavinartad ökning har jag inte heller sett till.
Om det är så att du har rätt (att det anmäls i en mkt större utsträckning), ja då kan man ju säga som poliser brukar göra annars "ingen rök utan eld", men det är klart, det går ju inte att applicera annat än på vanliga simpla medborgare...
Nåväl, hoppas att åtalen mot Torells banemän blir mer till fylles, än det som lämnades in vid varbergs-skjutningen (där åklagaren inte tog höjd för exakt vilka skott han avsåg var onödiga samt dödande).
Det är väl rätt självklart för en yrkeskriminell att inte anmäla en polis för något öht, då denne inte vill ådra sig sådant missnöje/intresse som denne då skulle bli föremål för.
En svensson som inte begriper bättre, ja den kan mycket väl anmäla om han eller hon tillexempel får sin arm bruten osv.
Såvitt jag vet, har polismåls siffror sett snarlika ut sedan starten för den där enheten (mao åtalsprocenten).
Att det skulle ha skett någon lavinartad ökning har jag inte heller sett till.
Om det är så att du har rätt (att det anmäls i en mkt större utsträckning), ja då kan man ju säga som poliser brukar göra annars "ingen rök utan eld", men det är klart, det går ju inte att applicera annat än på vanliga simpla medborgare...
Nåväl, hoppas att åtalen mot Torells banemän blir mer till fylles, än det som lämnades in vid varbergs-skjutningen (där åklagaren inte tog höjd för exakt vilka skott han avsåg var onödiga samt dödande).
Anmälningar mot polisen/poliser:
2016 - 6151st
2017 - ca 8700st ( viss del #nödvärn/#metoo-relaterat)
2018 - 9XXX (ej färdigräknat)
Jag menar att det ej finns stringens. Andelen svenssons som anmäler må vara högre, men det är inga astronomiska skillnader. Eller förresten, du och jag kanske bara har en definitionsskillnad på vad en kriminell är?
Det finns ingen klar statistik, men i ett ökande antal ggr beslutar åklagare att ej inleda fu, vilket resulterat i att åtalsprocenten krympt då det räknas mot det ökade antalet anmälningar.
Vi kanske får vänta på sådan statistik en smula, men jag tror en övergripande syn på läget kommer under detta år pga siffrorna just nu är på väg mer o mer isär.
Sen, vad det beror på?
Största delen är ju interna grejer, dataslagningar, "slarvfel" och sådant.
Ingen rök utan eld, absolut som så i vissa läget. Som sagt - polisen har tuffat till sig en aning på gott & ont. Därför utgör nog en hel del anmälningar sånt som betecknas våldsbrott i anmälan.
Samhällsförskjutningar?
Ja, det tror jag iaf. Folk har mer tappat respekten för polisen, och läget i förorterna blir totalt sett bara värre, vilket även påverkar resten av samhällets syn på polisen.
Omorganisationen 2015 och idoga krisrubriker om klen polis i samhället påverkar också.
Snutfitta är som att säga blomma idag.
Ja,,
Iaf - denna händelse med Eric är rejält utredd vill jag lova. Det har fått ta sin tid, och det har varit bredd & djup hela vägen, och vi får snart se.
Rätten skall få tydligt material att fatta beslut på, som i alla ärenden poliser går till åtal på.