2019-04-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Vi får heller inte utesluta att det kan vara lögn att Eric skulle pekat leksaken på dem. Inget nytt isf, alla vet ju hur poliser håller varandra bakom ryggen och pratar ihop sig.

Vi må se det som svårtroelig skandal men bland poliser är det vardagsmat att ljuga och förränga i rapporter.

Det här är definitivt något som man måste ha med sig.

Likadant, att åklagaren på SÅ i princip tagit med polisernas påstående om Erics direkta hot med "vapnet" och redan gjort det till en sanning, till stor del för att slippa åtala för än grövre saker.

Den uppgiften kunde likaväl ha lämnats i slasken om det gällde en vanlig dödlig GM.

Men kudos åt åklagaren som faktiskt vågade väcka åtalen.
Citera
2019-04-12, 14:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är du som överläser det åklagaren grundar sitt beslut på.

Ingen behöver ha gjort fel för att polisen ändå skall ha haft rätt att skjuta i nödvärn. Du tror att de måste finnas en syndabock, det gör det inte.
Åklagaren har alltså inte utgått från, påstått eller ens antytt att Eric gjort något fel.
Det är fel att rikta ett vapen mot en polis, även om det inte är ett riktigt vapen. Detta är även fel oavsett vilken ålder en GM har, eller uppskattas ha mentalt.

Jag har inte påstått att åklagaren sagt något alls om eventuell skuld, vart får du det ifrån?
Citera
2019-04-12, 14:08
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det är fel att rikta ett vapen mot en polis, även om det inte är ett riktigt vapen. Detta är även fel oavsett vilken ålder en GM har, eller uppskattas ha mentalt.

Jag har inte påstått att åklagaren sagt något alls om eventuell skuld, vart får du det ifrån?
Inlägget som det här utgår ifrån.

(FB) Stockholm, Vasastan: Eric Torell med Downs syndrom ihjälskjuten av polis (2018-08-02)
Citera
2019-04-12, 14:09
Medlem
ApolloGrekens avatar
Jag har bestämt mig för, sedan länge, att inte kalla in polisen om jag blir vittne till något våld där det finns risk för att polisen kommer med vapen. Jag vill inte ha någons död på mitt samvete.
Citera
2019-04-12, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Många tror att när man blir skjuten är det som på TV. Typ man kastas bakåt och skriker till. I verkligheten händer ofta... inget. Därför uppmanas poliser skjuta tills personen är oskadliggjord.

Konstigt att så få kan sätta sig i polisen sits. Man står på en mörk innergård, har fått besked om att en farlig man med pistol går omkring. En man går in. Uppmanas släppa vapnet. Lyder inte. Riktar istället vapnet mot poliserna.

Okej vad är alternativen?
1. Det är en förståndshandikappad person med ett leksaksvapen.
2. Det är en farlig person som riktar vapen mot en.

Tycker det är ett sabla snyftande i media.
Typiskt nog är det tre kvinnor som skriver om händelsen på SVT. De här vänstermänniskorna skulle helst vilja lägga ner polisen helt.

Det är föräldrarnas dåliga samvete som får dem att skrika högt när det gäller ”polisens ansvar” - istället för deras egna ansvar.
En del journalister anser att allt ont härstammar från poliskåren. Men konstigt nog är det till polisen de ringer när de själva sitter i skiten: blir attackerade, bestulna etc.

Detta var ingen ”olycka” i riktig mening. Förr eller senare skulle Eric ha råkat riktigt illa ut om man inte satte stopp på hans rymningar. En 3åring ute i nattmörkret brukar inte klara sig utan riskerar att drabbas av en mängd otrevliga saker. Det är därför 3åringar har föräldrar som ser till att 3åringen inte vistas utomshus nattetid – allra minst med ett vapen under armen.
Citera
2019-04-12, 14:21
Medlem
Medelmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Jag har bestämt mig för, sedan länge, att inte kalla in polisen om jag blir vittne till något våld där det finns risk för att polisen kommer med vapen. Jag vill inte ha någons död på mitt samvete.
Det skulle jag gärna också göra.
Berätta, var kallar man in polis utan vapen?
Citera
2019-04-12, 14:23
Medlem
Citat:
Då håller vi tummarna för att din omgivning resonerar likadant den dagen du blir utsatt för våld.
Citera
2019-04-12, 14:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Det här är definitivt något som man måste ha med sig.

Likadant, att åklagaren på SÅ i princip tagit med polisernas påstående om Erics direkta hot med "vapnet" och redan gjort det till en sanning, till stor del för att slippa åtala för än grövre saker.

Den uppgiften kunde likaväl ha lämnats i slasken om det gällde en vanlig dödlig GM.

Men kudos åt åklagaren som faktiskt vågade väcka åtalen.

Ska man inte vänta lite på fup innan man gissar något?
Det kan ju finnas vittnesuppgifter eller/och avsevärt sammanhängande bild om huruvida vapen riktats eller ej, samt beteende på plats i övrigt.
Citera
2019-04-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
SÅ JÄVLA UNDERBART!! (viss reservation för att inget i den här historien är det egentligen men ni som förstår, ni förstår...).

Det krävdes helt uppenbart att polismyndigheten mer eller mindre pepprade ihjäl vad som i det närmaste var ett barn, för att Särskilda Åklagarkammaren skulle ta sitt uppdrag på allvar.

Hoppas innerligt att det här nu kan få stopp även på sådant som ihjälskjutningen av 69åringen i Husby, polis som kvävde ihjäl psykpatient på vårdinrättning, 12-13st piketpoliser som slog ihjäl den obeväpnade Johan L. och andra extremt onödiga och olagliga ingripande där civilister dör pga inkompetent agerande av myndighetsutövare.

En stor dag för Sverige och en hemsk dag för trollet "ondska-blabla" med bihang (bla "LianVendl" som hyllar poliserna och smutskastar föräldrarna gång på gång) tvi er!

Kommer tjänstemännens namn att offentliggöras nu?
Citera
2019-04-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så man kan inte kritisera föräldrarna för att de mår redan dåligt. Däremot kan man kritisera poliserna som tydligen enligt dig INTE mår dåligt?

Självklart kan man kritisera föräldrar som inte ser till att deras "3åring" hålls inomhus nattetid utan springer runt med en leksakspistol som kan förväxlas att vara äkta vara. Vilken ordentlig föräder agerar så? Dessutom var det "känt" ATT han "brukade" rymmas.. Ursäkta mig? En 3åring som "brukar" rymmas på nattetid utan att föräldrarna vet var han befann sig! :-0 Är föräldrarna helt blåsta? Svarar själv: jo, så tycks vara fallet.

Sen lägger man all skuld på poliserna som har blivit ditkallade av rädda samhällsmedborgare som tror att en aggressiv pistolman springer runt och härjar. Lågt.

Vem köpte vapnet till den här 3åringen? Vem såg till att han fick leka med den - även på nattetid och utan övervakning? Vad ska en 3åring med ett vapen till?

Du misstolkar. Vad jag menar är att de löser inget med att kritisera sörjande föräldrar med livslång skuld för sitt barns död.
Polisen kan kritiseras för de är tjänstemän som vi ska kunna lita på,känna oss trygga med.
Så blev det inte här.

Då du försvarar polisens agerande här undrar jag vad din åsikt skulle vara om någon till blev ihjälskjuten denna tidiga morgon?
Någon som är på väg till jobbet,någon som rastar sin hund,tidningbudet?
Som sagt,kulorna träffande allt möjligt..

Det handlar inte "bara" om ett tragiskt onödigt ihjälskjutande,det handlar också om polisens övriga agerande här.

Vill vi ha dessa i vår poliskår?
Citera
2019-04-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ska man inte vänta lite på fup innan man gissar något?
Det kan ju finnas vittnesuppgifter eller/och avsevärt sammanhängande bild om huruvida vapen riktats eller ej, samt beteende på plats i övrigt.

Det har du helt rätt i men jag tyckte att du skrev något idag om att åklagaren hade med något om "olaga hot" i stämningsansökan (viss reservation för att jag läst galet).

Men jag ÄR rätt skeptisk till att Eric verkligen har stått och riktat "vapnet" mot poliserna, mest pga det där som man de facto vet, att poliser har en förkärlek att prata ihop sig och gärna landa i en samstämmig version som är som om den vore skriven med karbonpapper emellan.. (säger inte att det behöver vara så i det här fallet men blir inte förvånad om det så vore).
Citera
2019-04-12, 14:38
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:

Du inser att valet att inte påkalla hjälp också kan resultera i ”liv på ditt samvete”?

Du är ganska svart och vit va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in