Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-02-08, 06:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nej det handlar om att han måste fungera som en överrock till dess att den tillträdande partiledaren har spikats fast vid agendan. Först efter det så försvinner han.
Menar du något slags dubbelkommando av partiet?

Ett parti i kris måste göra sig av med ledaren. Han förknippas med tidigare dåliga opinionssiffror. Det måste in en ny ledare som ser framåt.

Att Björklund skulle vara kvar för att påverka den nye ledaren är destruktivt. Att han meddelar sin avgång 9 månader i förväg är att medvetet förstöra för partiet genom att skapa en svag ledarroll.

Hade ett fotbollslag spelat som Liberalerna gör så hade spelbolagen gjort polisanmälan för läggmatch. Hade en företagsledare agerat så hade han avsatts och utretts för mutor/utpressning.

Liberalerna gör ju inget åt den dåliga trenden. Inga utspel.

Liberalerna verkar ha klantat sig i valet 2002 och gått för full maskin. Då tredubblade de mandaten jämfört med den nivå på vilken de sannolikt var beordrade att ligga. Det skulle de aldrig få göra idag. Inte ett endast mandat får man ta från drottningen.
Citat:
Folkpartiet krävde i sin valkampanj att personer som ville bli svenska medborgare skulle gå igenom ett språktest. När partiet tog upp detta i valkampanjen i början av augusti fick partiet kritik för att det därigenom "fiskade i grumligt vatten". Folkpartiledaren Lars Leijonborg besvarade kritiken med att den som är rasist och röstar på Folkpartiet måste vara "dum i huvudet". Folkpartiet hade ett dåligt utgångsläge, 4,9 procent[4] i SIFO i juli, men kunde i valet nästan tredubbla stödet i valmanskåren.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2002

Det blev nog en rejäl uppsträckning för (fp) hos Bilderberg, efter den fadäsen.
Senast redigerad av wwr 2019-02-08 kl. 06:33.
Citera
2019-02-08, 18:16
Medlem
hrwdtjs avatar
Reagerade på två saker i Aftonbladet och Expressen idag.

Citat:
Den enda som har uppbackning av hela partiet är den nuvarande EU-kommissionären Cecilia Malmström som slutar i sommar efter tio år. Men hon vill inte.

En annan som kanske skulle få förtroendet är Erik Ullenhag, tidigare migrationsminister, nu ambassadör i Jordanien. Men han har varit borta länge och stod för en migrationspolitik som i dag betraktas som helt förlegad.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/P3bLnR/jan-bjorklund-avgick-i-panik

Citat:
Därför är det svårt att förstå taktiken bakom att Liberalerna nu satt sig som stödparti till en rödgrön regering. I mätningarna har Liberalerna tappat nästan halva det väljarstöd man hade när Björklund blev partiledare 2007. De senaste mätningarna visar att partiet inte ens skulle klara riksdagsspärren.

Liberalerna måste göra upp med arvet efter Björklund. Nästa partiledare måste återuppbygga det förtroende som Björklund skjutit i sank från höften. Det liknar mest av allt ett kamikazeuppdrag.

https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/att-ta-over-efter-bjorklund-ar-ett-kamikazeuppdrag/

Ett antal riksdagspartier har varit uträknade de senaste 10-15 åren; KD, C, L och MP. De har alla klarat sig, och ibland återkommit starkare efter en kris. Senast L klarade av detta var 2002, och den vägen är numera stängd. Det är nog kört denna gång. Ingen vill leda ett parti ur riksdagen.
Citera
2019-02-12, 22:52
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det är svårt att sia om Liberalernas framtid. De skulle ha åkt ut i valet 2002 men räddades kvar av språktestet. Partiet gick från 4,7 procent till 13,39 procent. Sedan minskade de i valet 2006, 2010 och 2014. De föll ned till låga 5,4 procent. I valet 2018 fick de magiskt 5,49 procent och ingen vet egentligen hur de lyckades med det annat än att det handlade det om en mix av stöd och sympatiröster från båda blocken.
I höstas var fick L, KD och C fler än de vanliga moderata stödrösterna eftersom Ulf Kristersson skrämde bort väljare med sitt vacklande mellan Reinfeldtpolitik och att "fiska i grumliga vatten".
Citat:
Liberalernas väljare bryr sig inte om vem som styr partiet. De skulle kunna välja en alkoholiserad halvapa som gillar att tafsa på högstadieflickor.
Vet inte om det var flickor han tafsade på: (FB) Roger Haddad (FP)

Citat:
Partiet har en kärna av övre medelklassväljare i stora städer och deras villa förorter. Deras typiska väljare är en 50-årig mellanchef i staten, professorer, journalister och den typen DN-läsande människor. De här människorna är helt bedrövliga. De röstar på det här jävla partiet oavsett vad. Det är som sossarnas LO-väljare. Jag menar, sossarna (och LO) spottar LO-väljarna i ansiktet var och varannan dag men likförbannat så forsätter de att rösta på sossarna. Det är fan i mig så man kräks.
Nja, det var nog inte igår folkpartisterna du tänker på fyllde 50. Men precis som de gamla arbetarsossarna så ersätts de av klanröstare.

2014 kom assyriern Robert Hannah och eretrianen Said Abdu från ingenstans in i riksdagen. 2018 var det iraniern Arman Teimouri. Roger Haddad har redan nämnts. Gulan Avci lockar nog en hel del MENA-kvinnor som är trötta på hedersförtryck.
Citera
2019-02-12, 23:14
Medlem
Repatrieras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrwdtj
Ett antal riksdagspartier har varit uträknade de senaste 10-15 åren; KD, C, L och MP. De har alla klarat sig, och ibland återkommit starkare efter en kris. Senast L klarade av detta var 2002, och den vägen är numera stängd. Det är nog kört denna gång. Ingen vill leda ett parti ur riksdagen.
Man önskar ju att du hade rätt. Men tre faktorer talar till liberalernas förmån: 1) väljarkårens urusla minne; 2) väljarkårens desperata önskan att ett "anständigt" parti skall rädda oss från massinvandringens elände genom tuffa krav på anpassning, t ex medelst språktest, samt 3) att folkpartiet likt alla andra massinvandringsvurmande partier kan ta en del klanröster om de spelar sina kort rätt (vilket de säkert gör i detta avseende).

Jag förutspår att de enda sätten att slutgiltigt bli av med folkpartiet är att Sverige antingen blir en sund nationalistisk stat med en sund nationalistisk ledning (när folket ser fördelarna med detta blir folkpartiet äntligen överflödigt) eller att riktiga muslimska partier bildas och tar över klanrösterna.

Folkpartiet är, sedan Bengt Westerbergs dagar, det parti som jag avskyr allra mest i riksdagen så jag hoppas jag har helt fel.
Citera
2019-02-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Liberalerna gör ju inget åt den dåliga trenden. Inga utspel.

Liberalerna verkar ha klantat sig i valet 2002 och gått för full maskin. Då tredubblade de mandaten jämfört med den nivå på vilken de sannolikt var beordrade att ligga. Det skulle de aldrig få göra idag. Inte ett endast mandat får man ta från drottningen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2002

Det blev nog en rejäl uppsträckning för (fp) hos Bilderberg, efter den fadäsen.

Tja, läget då, 2002/03, går inte alls att jämföra med nuet, av flera anledningar som direkt har bäring på småpartierna_

1) partiet var inte lika internt splittrat och tröttkört

2) det var inte lika trångt i mitten dåförtiden

3) migrationsfrågan, islams närvaro i landet och gängkriminaliteten var inte lika konkreta och påträngande för vanligt folk och SD var ännu bara en politiskt obetydlig sekt

4) moderaterna var för tillfället ingen farlig konkurrent - detta var juLundgrens katastrofval

Idag är läget helt annorlunda och det gör det mycket svårare för Liberalerna att göra comeback som parti.
Senast redigerad av HepCat-X 2019-02-12 kl. 23:29.
Citera
2019-02-12, 23:42
Medlem
Ingen hade väl trott att Liberalerna någonsin skulle hamna på samma sida som Donald Trump, men nu har det skett. Fredrik Malm (L-höjdare och gammal Israelvän) har fått hela riksdagsgruppen med sig på att kräva att...Sverige ska flytta sin ambassad i Israel till Jerusalem - "vid lämplig tidpunkt".

Yeah yeah...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7154194
Citera
2019-02-13, 06:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tja, läget då, 2002/03, går inte alls att jämföra med nuet, av flera anledningar som direkt har bäring på småpartierna_

1) partiet var inte lika internt splittrat och tröttkört

2) det var inte lika trångt i mitten dåförtiden

3) migrationsfrågan, islams närvaro i landet och gängkriminaliteten var inte lika konkreta och påträngande för vanligt folk och SD var ännu bara en politiskt obetydlig sekt

4) moderaterna var för tillfället ingen farlig konkurrent - detta var juLundgrens katastrofval

Idag är läget helt annorlunda och det gör det mycket svårare för Liberalerna att göra comeback som parti.
Inget är ju omöjligt. Ny ung partiledare, nya utspel. Kanske fokusera på att det är liberala idéer som ligger bakom det neoliberala kaos man nu skapar. Att fabricera klyschor är ingen konst för politiker.

Lite bilder av den här typen på den nye partiledaren.
http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/1185/01/annie_loof_moviestar.jpg

Allt beror ju på hur media ställer sig. De fick ju in Bert Karlsson i riksdagen med 5 besök hos Siewert Öholm.

Det stod uppenbart för länge sedan att L inte ens försöker ta sig ur krisen. Björklund spelar ju en passiv roll. Mitt intryck är bestämt att media och L samkör. L skall pressas ned kraftigt. Alla krafter verkar för det. Mycket möjligt är det total utplåning som gäller. Skall bli intressant är följa L och media.
Senast redigerad av wwr 2019-02-13 kl. 06:27.
Citera
2019-02-13, 10:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ingen hade väl trott att Liberalerna någonsin skulle hamna på samma sida som Donald Trump, men nu har det skett. Fredrik Malm (L-höjdare och gammal Israelvän) har fått hela riksdagsgruppen med sig på att kräva att...Sverige ska flytta sin ambassad i Israel till Jerusalem - "vid lämplig tidpunkt".

Yeah yeah...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7154194
Då får man hoppas att dom även driver denna fråga inom Frankensteinregeringen. Kanske försöka tillfoga kravet till JÖK-listan.
Citera
2019-02-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Då får man hoppas att dom även driver denna fråga inom Frankensteinregeringen. Kanske försöka tillfoga kravet till JÖK-listan.

De skulle nog hamna i ogjort väder där. Margot Wallström vägrade diskutera saken när P1 Morgons Katherine Zimmermann ringde upp - MW hänvisade utan prut till EU:s gemensamma linje och FN:s resolutioner.
Citera
2019-02-15, 21:58
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Allt beror ju på hur media ställer sig. De fick ju in Bert Karlsson i riksdagen med 5 besök hos Siewert Öholm.

Det stod uppenbart för länge sedan att L inte ens försöker ta sig ur krisen. Björklund spelar ju en passiv roll. Mitt intryck är bestämt att media och L samkör. L skall pressas ned kraftigt. Alla krafter verkar för det. Mycket möjligt är det total utplåning som gäller. Skall bli intressant är följa L och media.
Bert Karlsson och Donald Trump bjöds in av media som en freakshow. Det var inte tänkt att de skulle få en massa röster och bli invalda.

Medias beteende följer minsta motståndets lag. Börjar en att dreva hänger resten på. Det behövs ingen plan för det, särskilt som klickjackten är mycket mer extrem än vad skvallerpressen var på Berts tid.

De gamla folkpartistiska journalisterna har gått i pension och ersatts av vänsteraktivister, medan Mauricio Rojas och Nyamko Sabunis följare rört sig mot alternativmedia.

Att L är så dåliga på att hantera krisen tror jag är för att Jan Björklund gjort som Göran Persson och omgett sig med svaga personer som inte konkurrerar om makten.
Citera
2019-02-16, 04:55
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hlewagastir
Bert Karlsson och Donald Trump bjöds in av media som en freakshow. Det var inte tänkt att de skulle få en massa röster och bli invalda.

Medias beteende följer minsta motståndets lag. Börjar en att dreva hänger resten på. Det behövs ingen plan för det, särskilt som klickjackten är mycket mer extrem än vad skvallerpressen var på Berts tid.

De gamla folkpartistiska journalisterna har gått i pension och ersatts av vänsteraktivister, medan Mauricio Rojas och Nyamko Sabunis följare rört sig mot alternativmedia.

Att L är så dåliga på att hantera krisen tror jag är för att Jan Björklund gjort som Göran Persson och omgett sig med svaga personer som inte konkurrerar om makten.
Trump har verkligen inte surfat på media.

Bert's besök hos Siewert var ingen freakshow. Det kan media kontrollera. (Vad jag läst så var ND:s jobb att blockera ut Sven-Olle i Sjöbo.)

Media styr, de följer inte. Inflytande är viktigare än att tjäna pengar. Ett drev mot ledaren för ett 20%-parti är en stor sak. Jag utgår från att det sker efter samordnad planering av medieägarna andra verkliga toppar. Orsaken att Batra drevades verkar mycket troligt ha varit hennes närmande mot SD.

Att L sänker sig själva medvetet är min fasta övertygelse. Hur det är möjligt vet jag inte. Men om endast partiledaren agerar för att sänka partiet så tror jag inte han lyckas. Partiledarna har stort inflytande, men om resten av gänget vill behålla sina jobb så avsätts han på något sätt om han inte fungerar optimalt, är min uppfattning. (Att någon skulle kunna sänka ett riksdagsparti enbart genom att kontrollera partiledaren, det undrar jag om det går.)

Jag medger att det låter extremt. Men hur L och Björklund bara passivt åser sin utplåning är inte normalt. De lägger sig.

Det Björklund gör är att avisera sin avgång, om 9 månader, vilket ytterligare bara försvagar honom och partiet. Bara det är ett uppenbart felbeslut som i sig gör att hans motiv måste ifrågasättas.
Senast redigerad av wwr 2019-02-16 kl. 05:35.
Citera
2019-02-16, 08:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Att L sänker sig själva medvetet är min fasta övertygelse. Hur det är möjligt vet jag inte. Men om endast partiledaren agerar för att sänka partiet så tror jag inte han lyckas. Partiledarna har stort inflytande, men om resten av gänget vill behålla sina jobb så avsätts han på något sätt om han inte fungerar optimalt, är min uppfattning. (Att någon skulle kunna sänka ett riksdagsparti enbart genom att kontrollera partiledaren, det undrar jag om det går.)

Jag medger att det låter extremt. Men hur L och Björklund bara passivt åser sin utplåning är inte normalt. De lägger sig.

Det Björklund gör är att avisera sin avgång, om 9 månader, vilket ytterligare bara försvagar honom och partiet. Bara det är ett uppenbart felbeslut som i sig gör att hans motiv måste ifrågasättas.

Björklunds agerarande är inte konstigt på något vis. Han aviserar i god tid att han inte ställer upp för omval, så att man hinner ta fram en efterträdare. Vill partiet välja en ny ledare redan i vår går det bra, och de diskuterar redan den möjligheten.

Detta är fullt normalt. Alla behöver inte bete sig som Reinfeldt gjorde, och hoppa av utan någon förvarning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in